Modulerende thermostaat op oude cv-ketel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1104161

Topicstarter
We hebben een huis uit 1998 gekocht waar nog de originele cv-ketel (AWB) in hangt. Zo lang hij het nog doet, ga ik hem niet vervangen (ik hou er wel rekening mee dat het op korte termijn moet gebeuren). Wel moet ik een nieuwe thermostaat kopen (de oude was erg simpel en viel uitelkaar toen ik hem van de muur wilde halen).

Dan nu mijn vraag:

Kan ik in combinatie met zo'n oude HR-ketel een modelerende thermostaat gebruiken, of moet het per se een aan/uit thermostaat zijn?

P.S. Sorry als deze vraag eerder is gesteld, ik kon hem in elk geval niet vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:28
Dat zal aan de thermostaat liggen. En die noem je niet.

[ Voor 29% gewijzigd door jeroen3 op 27-08-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:09
Een modulerende kan toch *vaak* ook gewoon aan/uit? Anders op Marktplaats een Chronotherm 3 of 4 regelen voor paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:48:
Dat zal aan de thermostaat liggen. En die noem je niet.
Sorry, ik heb de Honeywell Chronotherm Touch op het oog. Een eerdere versie (maar dan aan/uit) heb ik in ons oude huis en deze bevalt prima.

https://www.kijkvoelbelee...notherm-Touch-Modulation/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Welke ketel hangt er precies? Zoek de handleiding van dat ding op internet op, als ie OpenTherm ondersteunt kan je een Chronotherm Modulation of een Touch Modulation aansluiten, anders alleen aan/uit. Handleiding zul je sowieso nodig hebben: je moet de draden op een andere aansluiting in de ketel zetten voor OpenTherm als je nu een aan/uit thermostaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@_JGC_

Het is een AWB Thermomaster 2HR volgens mij. Ik ga even in de handleiding duiken, thanks! :)

RTFM 8)7

Update: in de handleiding lees ik:

6.7.4 OpenTherm thermostaat
Voor het aansluiten van de OpenTherm thermostaat moet u
het toestel spanningsloos maken. De aansluitingen voor de
communicerende kamerthermostaat dienen middels het
stekertje dat zich beneden het toestel tegen de bodemplaat
bevindt (zie figuur 12) in het kroonsteentje gestoken te wor
-
den. Middels de parameterlijst (op aanvraag bij AWB verkrijg-
baar, artnr. A000740372) en het 4-cijferige display kunnen de
anti-pendeltijd (blokkade tijd na regelstop) de nadraaitijd (na
cv-warmtevraag), en de hysterese (verschil in ˚C tussen in- en
uitschakeltemperatuur bij een regelstop) worden ingesteld.
Als de OpenTherm thermostaat een instelling heeft voor
warm water is het raadzaam om deze op 65 ˚C te zetten.

Dus kennelijk kan het. Ik dacht dat OpenTherm iets van de laatste jaren was en dat zo'n ketel van 20 jaar oud sowieso uitgesloten was. Kennelijk niet. :)

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 1104161 op 27-08-2018 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
OpenTherm bestaat al de nodige jaren, maar lang niet elke ketelfabrikant doet eraan mee. Inmiddels is AWB overgestapt naar een eigen protocol en is Remeha bezig met overstappen. Bij de slimme thermostaten begint OpenTherm nu eindelijk een beetje los te komen, zal ongetwijfeld te maken hebben met de vele implementatiebugs hier en daar en het feit dat de OpenTherm standaard alleen open is als je daar fors voor betaalt.

Ketelfabrikanten leveren liever een eigen thermostaat bij hun ketel en voor de mensen die een andere thermostaat willen verkopen ze liever een extra gateway/converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, helder.

Beetje off-topic maar ketels van AWB voldoen trouwens goed. In het oude huis hangt er een uit 2001. Loopt als een zonnetje. In het nieuwe huis zelfs uit 1998 en deze lijkt het ook nog steeds te doen.

Misschien toeval, of AWB is een goed merk, of het verhaaltje van altijd na 10 jaar preventief je ketel vervangen is lichtelijk overdreven (maar wel fijn voor de fabrikanten natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Een ketel moet het sowieso wel een jaar of 15 uithouden, (na 10 jaar) preventief vervangen is bullshit die de installatiebedrijven je willen aanpraten.

De AWB Thermomaster HR ketels zijn vrij goedkope simpele ketels. Die dingen sterven vrijwel allemaal met een lekke warmtewisselaar. Kan na 10 jaar al, maar kan ook na 20 jaar met een beetje geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga het eerst even aanzien met de oude ketel. Heb nu alle radiatoren eraf gehaald en schoongemaakt (vorige bewoners hadden een hond en alles zat dicht met haren - bah). Voorlopig koop ik voor weinig een gebruikte Honeywell Chronotherm Touch Modulation klokthermostaat.

In de (nabije) toekomst wil ik waarschijnlijk wel een 'slim' systeem. Maar dat kan ik dan altijd nog zien als ik een nieuwe cv-ketel moet aanschaffen.

Of kan ik al iets voorbereiden nu alles er toch af ligt?

Ik zag bijvoorbeeld dat je (slimme) thermostaatknoppen op een afsluiter moet monteren. Nu zit er een simpele kraan/draaiknop op elke radiator. Maar dat kan later ook nog makkelijk vervangen worden toch? @_JGC_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zolang die ketel het doet, lekker laten hangen. Wel gewoon onderhoud laten doen elke 18-24 maanden. Een nieuwe ketel gaat niet merkbaar minder gas verbruiken, hooguit een zuinige A-label pomp (stroom is goedkoop).

Slimme thermostaat heb je in meerdere soorten, gewoon een thermostaat die je vanaf telefoon kunt bedienen (ik vraag me altijd af waarom je dat wilt, isoleer je huis fatsoenlijk dan hoef je dat niet), maar je hebt ook systemen die per vertrek regelen, dan moet je idd knoppen gaan vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je nu alles er af en open hebt zou ik in elk geval alvast thermostatische kranen er op zetten (hoeft dan dus niet per se ook thermostaat knoppen te zijn). Met de kranen van Danfoss kan je het systeem ook makkelijk inregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Danfoss en Heimeier zijn wel het meest gangbaar ja. Kies wel voor de kranen met debietregeling, dan kan je ook meteen waterzijdig inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draadje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 22:36
wij hebben een intergas combi ketel die kan moduleren en open therm ondersteunt.
onze woning is een huurwoning.

wij zijn in discussie geweest met de opzichter van de woning corporatie dat de verwarming gewoon aan uit gaat dus niet modulerend.

een deskundige kwam erbij en die gaf ons gelijk. hij zij "om een modulerende thermostaat te plaatsen moeten
de radiatoren worden verdubbeld.

nu draait de verwarming op het ketelwater! dus pendelt . dat betekent dat hij naar het maximale ingestelde ketelwater gaat. afslaat terwijl de thermostaat in de woonkamer nog warmte vraagt,
dan zakt de temperatuur ketelwater tot ongeveer 5 graden eronder en gaat weer branden,net zolang totdat temp in kamer is bereikt.

oplossing is grotere radiatoren zodat bij een lagere water temp in de radiatoren het toch warm wordt! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-01 19:00

mk2k

n00b

stuitte toevallig op dit topic omdat ik mijn oude cv ketel wil koppelen aan home assistant middels opentherm protocol.
nu blijkt dat ik ook een awb thermomaster 2hr uit 2001 heb hangen.
prima ketel nog steeds :)

maar ik kan hem dus met opentherm aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
draadje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:27:
wij hebben een intergas combi ketel die kan moduleren en open therm ondersteunt.
onze woning is een huurwoning.

wij zijn in discussie geweest met de opzichter van de woning corporatie dat de verwarming gewoon aan uit gaat dus niet modulerend.

een deskundige kwam erbij en die gaf ons gelijk. hij zij "om een modulerende thermostaat te plaatsen moeten
de radiatoren worden verdubbeld.

nu draait de verwarming op het ketelwater! dus pendelt . dat betekent dat hij naar het maximale ingestelde ketelwater gaat. afslaat terwijl de thermostaat in de woonkamer nog warmte vraagt,
dan zakt de temperatuur ketelwater tot ongeveer 5 graden eronder en gaat weer branden,net zolang totdat temp in kamer is bereikt.

oplossing is grotere radiatoren zodat bij een lagere water temp in de radiatoren het toch warm wordt! :(
Beetje laat, maar voor de volgende winter: of je zet parameter E omhoog naar 50 graden, of je vervangt je seniele honeywell thermostaat door een Remeha iSense (tweedehands van MP voor paar tientjes).

Op lage temperatuur stoken prima, maar als de ketel zijn warmte niet kwijt kan terwijl je nog aan het verwarmen bent moet de temperatuur omhoog. Een iSense loopt gewoon mee in temperatuur ipv de ketel af laten slaan.p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexzie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-06 01:53
Weer vijf jaar later, maar ook hier nog steeds een AWB Thermomaster 2HR ketel.
Inmiddels een Tado X thermostaat gekocht en deze nu eerst op de oude aan/uit-aansluiting op de ketel aangesloten.
Zoals al opgemerkt hier heeft de AWB Thermomaster 2HR ook een OpenTherm-aansluiting.

In de installatiehandleiding staat dus zoals in bovenstaand bericht:
Anoniem: 1104161 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:38:
6.7.4 OpenTherm thermostaat
Voor het aansluiten van de OpenTherm thermostaat moet u
het toestel spanningsloos maken. De aansluitingen voor de
communicerende kamerthermostaat dienen middels het
stekertje dat zich beneden het toestel tegen de bodemplaat
bevindt (zie figuur 12) in het kroonsteentje gestoken te wor
-
den. Middels de parameterlijst (op aanvraag bij AWB verkrijg-
baar, artnr. A000740372) en het 4-cijferige display kunnen de
anti-pendeltijd (blokkade tijd na regelstop) de nadraaitijd (na
cv-warmtevraag), en de hysterese (verschil in ˚C tussen in- en
uitschakeltemperatuur bij een regelstop) worden ingesteld.
Als de OpenTherm thermostaat een instelling heeft voor
warm water is het raadzaam om deze op 65 ˚C te zetten.
Aansluiting had ik al gevonden, maar is iemand bekend hoe en wat je moet programmeren in de parameterlijst?
Er staat 4-cijferig display?? Ik heb alleen een ééncijferig display.

Of is het simpelweg de + en - van de OT aansluiting in de Tado aansluiten op de OT-aansluitingen van de ketel en dan alles weer aanzetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Lexzie op 07-03-2025 14:46 ]

Pagina: 1