Onderhoud noodzakelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
Goedemorgen!

Sinds eind december (2017) ben ik in het bezit van een Honda Civic 1.4 S uit 1998. Auto gekocht omdat ik toch vervoer nodig had en dit voor mij de snelste/beste optie was.

Nu zijn we een half jaar verder en de auto rijdt nog prima! Helaas begint roest wel echt een issue te worden en het is ook zeker dat de auto bij zijn volgende APK in maart naar de sloop moet (roest wielkasten/dorpels).

Laatste beurt was op 262xxx kilometer eind 2016 (oliewissel, vloeistoffen controleren etc.).

De teller staat nu op 277xxx kilometer en ik zit dus daarom in de periode om opnieuw een beurt te laten doen.

Omdat mijn auto de volgende APK hoogstwaarschijnlijk niet gaat halen vraag ik me dus af in hoeverre een oliewissel op dit moment noodzakelijk is.

Kan ik dit overslaan zonder gevolgen? O-)

Verwijderd

Knamix schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:28:
Goedemorgen!

Sinds eind december (2017) ben ik in het bezit van een Honda Civic 1.4 S uit 1998. Auto gekocht omdat ik toch vervoer nodig had en dit voor mij de snelste/beste optie was.

Nu zijn we een half jaar verder en de auto rijdt nog prima! Helaas begint roest wel echt een issue te worden en het is ook zeker dat de auto bij zijn volgende APK in maart naar de sloop moet (roest wielkasten/dorpels).

Laatste beurt was op 262xxx kilometer eind 2016 (oliewissel, vloeistoffen controleren etc.).

De teller staat nu op 277xxx kilometer en ik zit dus daarom in de periode om opnieuw een beurt te laten doen.

Omdat mijn auto de volgende APK hoogstwaarschijnlijk niet gaat halen vraag ik me dus af in hoeverre een oliewissel op dit moment noodzakelijk is.

Kan ik dit overslaan zonder gevolgen? O-)
Tuurlijk. Hou wel op zijn minst het oliepeil in de gaten, maar die ene gemiste oliewissel zal z'n dood niet worden.

En gaat ie wel kapot, wat heb je dan echt verloren.... Naar de sloop gaat ie volgende APK volgens jou zowiezo wel :)

Aan de andere kant, wat als hij die APK wel haalt? Wat kost een oliewissel? Doe het desnoods zelf, het is niet zo moeilijk.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:50
ik zou hem overslaan en hooguit op pijl houden. We hebben het over een 20 jaar oude auto die de 21 jaar niet zal halen...
Het is een Honda, die kunnen wel wat hebben :P Geen idee hoe het met de distributieriem zit, dat is vaak kritischer voor de motor maar gezien de kosten zeker een gok waard!

[ Voor 41% gewijzigd door SniperGuy op 27-08-2018 08:32 ]

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

gewoon doorrijden... die sneuvelt echt niet voor de apk.. .zolang er maar zat olie inzit. dus wel peilen en bijvullen.

euhmmmm

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
Roest is niet meteen een reden voor afkeuring bij een apk. het ligt er echt aan waar en hoeveel. Qua olie; Honda's staan niet bekend als grote olieverbruikers, als je het niveau maar in de gaten houdt.

edit: zie nu laatste beurt eind 2016.... Dat is met een auto op leeftijd wel een erg grote interval, (iets met veiligheid, remmen en zo).

[ Voor 25% gewijzigd door Tens op 27-08-2018 08:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• SniperGuy
Met de jaarlijkse APK word er gelukkig netjes op alle veiligheidszaken (gordels, remmen etc) gelet :)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SniperGuy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:42:
Met de jaarlijkse APK word er gelukkig netjes op alle veiligheidszaken (gordels, remmen etc) gelet :)
Denk het niet maar hoor graag van je waar je die info vandaan hebt.

Roest op dragende delen, chassisbalken en ophanging is ook afkeur (gerelateerd aan de startpost qua roest) maar als mijn info verouderd is, lees ik graag wat de actuele eisen zijn, zoals je schetst.

Lekkages, van olie, remleidingen, benzine-toevoer etc is ook afkeur, bijvoorbeeld. Of & hoe veilig een "druppeltje lekkage" is, zal vast ergens in een handboek staan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Roest ga je je nog over verbazen wat wel en niet mag. Mijn eerste auto kwam met 30% verrotte dorpel gewoon door de APK. Bij onderhoud moest er een balk tussen omdat anders de stempel van de brug dwars door die balk drukte.
Uiteindelijk net voor de APK weggedaan, ding zou gesloopt of geëxporteerd worden, maar heb het ding daarna nog wel zien rijden, ding is nog 2 jaar op de weg geweest 8)7

• SniperGuy
MAX3400 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:49:
[...]

Roest op dragende delen, chassisbalken en ophanging is ook afkeur (gerelateerd aan de startpost qua roest) maar als mijn info verouderd is, lees ik graag wat de actuele eisen zijn, zoals je schetst.

Lekkages, van olie, remleidingen, benzine-toevoer etc is ook afkeur, bijvoorbeeld. Of & hoe veilig een "druppeltje lekkage" is, zal vast ergens in een handboek staan.
Mijn reactie was meer bedoeld voor Tens die zich wellicht zorgen maakte over veiligheid omdat de beurt in 2016 voor het laatst uitgevoerd is. APK is bij deze auto nu jaarlijk en aangezien daar op o.a. veiligheidszaken wordt gelet waren de remmen hopelijk toen in 2017 geen issue (mits de APK niet gekocht is en de remmen niet tegen de slijtagegrens aanzaten ten tijde van de APK).
Gezien de TS de auto sinds 2017 heeft kan het zomaar een "APK bij aflevering" geweest zijn door de verkopende handelaar, dan gaan alarmbellen wel rinkelen aangezien die vaak niets voorstellen :o

Als je alles van de huidige keuringseisen wil weten kan je kijken op https://handboek.rdw.nl/

[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 27-08-2018 09:01 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:27
SniperGuy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:42:
check, oudere auto's idd jaarlijks.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij rijden al bijna 10 jaar in een civic uit 2000. Afgelopen APK afgekeurd op roest (hij was zelfs total-loss verklaard door de garage). De bevestiging binnenschermen achter was aan beide kanten voor zo'n 80% doorgeroest. 50% was de drempel dacht ik. We hebben het laten repareren, kostte ons zo'n € 550. Ik snap dat een garage zo'n auto total-loss vind, maar een nieuwe auto is duurder...
Een civic krijg je niet zo snel kapot, motorisch zijn het gewoon goede auto's. Alleen die eeuwige roest. We hebben al twee keer de einddemper vervangen, en de derde keer komt er aan. :D
Als ik echter alle kosten optel (aanschaf, afschrijving naar € 0, onderhoud, benzine, verzekering & belasting) rijd ik voor 15,5 ct per km.

Dit jaar brengen we de auto zo vroeg mogelijk weg voor APK, 10 maanden na de vorige test. Komt hij er doorheen dan geven we hem gewoon een nieuwe (grote) onderhoudsbeurt. Dus dat zou je ook kunnen doen, als er echt grote kosten aan de APK zitten heb je nog 2,5 maand de tijd om een nieuwe auto te zoeken. Dat zoekt een stuk makkelijker dan wanneer je de APK tot het laatste moment uitstelt.

En @Knamix bedenk dit: liever gelast dan geleased! ;-) Een nieuwe auto kost je al snel € 750, voor dat bedrag valt er een hele boel te lassen aan een auto.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

Roest kun je repareren. Dus als de auto technisch goed is verder is repareren veelal goedkoper dan een nieuwe auto kopen. En dan is het juist wél prettig als de motor nog gewoon goed is. Persoonlijk zou ik daarom zeker het reguliere onderhoud uit laten voeren.

Stel je brengt de auto toch naar de sloop dan kun je ook de motor los proberen te verkopen; immers is deze goed en is er niet beknibbeld op onderhoud...

7400 Wp op het dak

• Knamix
Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:30:
[...]

Tuurlijk. Hou wel op zijn minst het oliepeil in de gaten, maar die ene gemiste oliewissel zal z'n dood niet worden.

En gaat ie wel kapot, wat heb je dan echt verloren.... Naar de sloop gaat ie volgende APK volgens jou zowiezo wel :)

Aan de andere kant, wat als hij die APK wel haalt? Wat kost een oliewissel? Doe het desnoods zelf, het is niet zo moeilijk.
Het is zo dat ik reparaties zelf kan uitvoeren. Heb al een keer de uitlaat, claxon, kvs vervangen. Het probleem is echter dat het vervangen van olie op de openbare weg verboden is. Anders had ik het inderdaad zelf gedaan :)
SniperGuy schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:30:
ik zou hem overslaan en hooguit op pijl houden. We hebben het over een 20 jaar oude auto die de 21 jaar niet zal halen...
Het is een Honda, die kunnen wel wat hebben :P Geen idee hoe het met de distributieriem zit, dat is vaak kritischer voor de motor maar gezien de kosten zeker een gok waard!
D-riem is ook eind 2016 vervangen dus dat scheelt
Tehh schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:49:
Wij rijden al bijna 10 jaar in een civic uit 2000. Afgelopen APK afgekeurd op roest (hij was zelfs total-loss verklaard door de garage). De bevestiging binnenschermen achter was aan beide kanten voor zo'n 80% doorgeroest. 50% was de drempel dacht ik. We hebben het laten repareren, kostte ons zo'n € 550. Ik snap dat een garage zo'n auto total-loss vind, maar een nieuwe auto is duurder...
Een civic krijg je niet zo snel kapot, motorisch zijn het gewoon goede auto's. Alleen die eeuwige roest. We hebben al twee keer de einddemper vervangen, en de derde keer komt er aan. :D
Als ik echter alle kosten optel (aanschaf, afschrijving naar € 0, onderhoud, benzine, verzekering & belasting) rijd ik voor 15,5 ct per km.

Dit jaar brengen we de auto zo vroeg mogelijk weg voor APK, 10 maanden na de vorige test. Komt hij er doorheen dan geven we hem gewoon een nieuwe (grote) onderhoudsbeurt. Dus dat zou je ook kunnen doen, als er echt grote kosten aan de APK zitten heb je nog 2,5 maand de tijd om een nieuwe auto te zoeken. Dat zoekt een stuk makkelijker dan wanneer je de APK tot het laatste moment uitstelt.

En @Knamix bedenk dit: liever gelast dan geleased! ;-) Een nieuwe auto kost je al snel € 750, voor dat bedrag valt er een hele boel te lassen aan een auto.
Auto rijdt prima. Remt en schakelt zoals het hoort, maar er zijn altijd wel wat puntjes... Zie hieronder

- KVS wordt uitgespuugd na lang rijden (uur) i.v.m. expansievat dop die slecht is. Daardoor heb ik al meerdere malen gehad dat mijn motor tegen de 120 graden aanliep.

- Geen onderhoudsboekje

- Roest zit aan beide dorpels en wielkasten (uit één wielkast vallen de roestdeeltjes er letterlijk uit)

- Volgende APK moeten er 4 nieuwe banden op

Edit: Het is voor mij op het moment alleen nog niet duidelijk omdat het een beetje 50/50 is 8)7

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Knamix schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:41:

- KVS wordt uitgespuugd na lang rijden (uur) i.v.m. expansievat dop die slecht is. Daardoor heb ik al meerdere malen gehad dat mijn motor tegen de 120 graden aanliep.
- expansievat dop lijk me nu niet echt de kost :D

Is je water temperatuur 120 graden of is je olie temperatuur 120 graden?

De olie kan regelmatig de 120 aantikken, zeker als de wagen moet werken. Maar als het weijzertje van de KVS echt uitloopt naar de 120, dan is het in de motor nog stukken warmer welke echt wel slecht is voor de motor. Das echt oververhitting en de olie begint zijn smerende functie te verleizen. Dit zou ik wel zsm fixen.

- onderhoudsboekje maakt enkel uit bij verkoop wagen, voor de rest waardeloze vod

- roest is normaal geen apk afkeur al zo ik toch in de gaten houden en roeten binnen de perken proberen te houden.

- 4 banden. JA zo ik ook niet op besparen. Slechte banden is zowiezo afkeur en 4 bandjes hoeft niet noodzakelijk veel te kosten, genoeg goedkopz banden op die markt die hun werk doen.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• Knamix
azz_kikr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:21:
[...]

- expansievat dop lijk me nu niet echt de kost :D

Wel als ze het niet los verkopen :p. Prijs is zo rond de 75 euro

Is je water temperatuur 120 graden of is je olie temperatuur 120 graden?

Betreft water temperatuur

De olie kan regelmatig de 120 aantikken, zeker als de wagen moet werken. Maar als het weijzertje van de KVS echt uitloopt naar de 120, dan is het in de motor nog stukken warmer welke echt wel slecht is voor de motor. Das echt oververhitting en de olie begint zijn smerende functie te verleizen. Dit zou ik wel zsm fixen.

- onderhoudsboekje maakt enkel uit bij verkoop wagen, voor de rest waardeloze vod

- roest is normaal geen apk afkeur al zo ik toch in de gaten houden en roeten binnen de perken proberen te houden.

- 4 banden. JA zo ik ook niet op besparen. Slechte banden is zowiezo afkeur en 4 bandjes hoeft niet noodzakelijk veel te kosten, genoeg goedkopz banden op die markt die hun werk doen.

• _JGC_
  • Nu online
roest, onderhoud, KVS reservoir, banden... kan me voorstellen dat je dan zoiets hebt van "doe maar weg". Als je voor de prijs van dat onderhoud een vergelijkbare auto kunt krijgen zou ik idd geen moeite meer steken in de auto.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
toevallig een groene met linksachter bij de kofferklep een vreemde deuk :?

Ontopic: roest bij de wielkasten is vaak niet zo snel een probleem hoor.
Maar, als er maar olie inzit zal hij echt niet op een hoop lopen, gewoon doorrijden dus.

Verwijderd

Wat houdt onderhoud doorgaans in? Bij de meeste auto's is het olie wisselen en de auto controleren op wat punten wat ze doorgaans bij de APK doen ook al doen.
Ik die doorgaans maar 1x per jaar ongeacht hoeveel of weinig ik rij.

Ik zal wel als ik jou was even alle vloeistoffen peilen en indien nodig aanvullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 12:26 ]

• Knamix
ybos schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:21:
toevallig een groene met linksachter bij de kofferklep een vreemde deuk :?

Ontopic: roest bij de wielkasten is vaak niet zo snel een probleem hoor.
Maar, als er maar olie inzit zal hij echt niet op een hoop lopen, gewoon doorrijden dus.
Nee ik heb een blauw/paarse Civic. Aanvaring met de desbetreffende Honda gehad? :p

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:23
Knamix schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:41:
[...]
Het probleem is echter dat het vervangen van olie op de openbare weg verboden is. Anders had ik het inderdaad zelf gedaan :)
[...]
Geen eigen oprit waar je het kan doen? Of een terrein van een kennis ofzo?
Ik heb een handige opvangbak waardoor een oliewissel een halfuurtje werk is. Olie en oliefilter ben je voor <€50 ook wel klaar.

Op straat vervangen zou ik niet doen, daar weet @AlexanderB alles van (bekeuring) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 27-08-2018 12:42 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
Knamix schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:41:
[...]

Nee ik heb een blauw/paarse Civic. Aanvaring met de desbetreffende Honda gehad? :p
Nee, dat was mijn oude dan geweest :P
Voor heel weinig mee gereden, prima bakkie :Y

• Knamix
ThinkPadd schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Ik heb een handige opvangbak waardoor een oliewissel een halfuurtje werk is. Olie en oliefilter ben je voor <€50 ook wel klaar.

Op straat vervangen zou ik niet doen, daar weet @AlexanderB alles van (bekeuring) ;)
Helaas niet. Woon in een appartementencomplex vlak naast een politiebureau O-)

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Als je KVS regelmatig de de 120 aantikt, zou ik echt wel laten fixen. Oververhitting is slecht voor het interne van je motor. die roest is boeien.

Aangezien het civic-je is, kan je op marktplaats/schroot geen setje vinden? die dingen reden toch met de 1000en rond. Kan me niet voorstellen dat niemand een afbraak liggen heeft.

• Knamix
azz_kikr schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:16:
Als je KVS regelmatig de de 120 aantikt, zou ik echt wel laten fixen. Oververhitting is slecht voor het interne van je motor. die roest is boeien.

Aangezien het civic-je is, kan je op marktplaats/schroot geen setje vinden? die dingen reden toch met de 1000en rond. Kan me niet voorstellen dat niemand een afbraak liggen heeft.
Het is een heel apart probleem met mijn kvs temp (hier had ik ook een topic voor geopend), maar doordat de dop niet goed gesealed is komt er wat kvs uit de expansievat. Hierdoor valt het op de kabel bij mijn fan en dan gaat de fan niet aan (ook al wordt de motor te warm).

Heb me er maar bij neergelegd en tegenwoordig rij ik niet vaak lange stukken achter elkaar

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
Ga gewoon eens langs de sloop en haal zo'n dop voor een euro of vijf. Genoeg Honda's met eenzelfde blok te vinden. Vroegah genoeg Frankensteins op de weg gehouden met donoronderdelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 10:14
[...]

Niet meer op voorraad/uit voorraad.
https://www.japparts.nl/i...ct_info&products_id=12565

Wel handige tip trouwens. Nog nooit gezien!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

En check even het profiel van de banden.
Je wilt namelijk niet een ongeluk krijgen omdat banden te ver versleten zijn.
Desnoods laat je er een setje linglong banden onder zetten.
Voor de APK zou ik een schatting vragen bij een garage van de kosten om het noodzakelijke te laten fixen.
Een andere auto voor weinig heeft ook geen garantie namelijk.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Hah! En ik was nog niet eens de olie aan het vervangen, maar de mechanische klepstoters aan het stellen. Zitten nog net geen vleugelmoeren op de klepdeksel (2 gewone moeren, deksel dr af, afstellen maar) en ik was halverwege het klusje van 10 minuten toen de politie aan kwam rijden en meteen de milieudienst dr bij haalde, want ja, 'kans op schade aan het milieu' = boete. 8)7

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11 02:43
Knamix schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:43:
[...]

Helaas niet. Woon in een appartementencomplex vlak naast een politiebureau O-)
Even naar de plaatselijkse supermarkt dus om een bakje donuts klaar te zetten.

Is er geen DHZ-garage in de buurt waar je zelf kunt klussen? Dan doe je het daar.

Verwijderd

Voor 35 euro kun je hem bij een neutraal keuringsstation APK laten keuren. Als de motor geen olie lekt of gebruikt hoef je geen olie te verversen om de 15000 km. Dit is een marketing fabeltje. Olie op pijl houden is voldoende.

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-11 01:22
Ik hou al bijna 3 jaar de olie alleen maar op peil van mijn auto (Mégane 1.6, 2000, LPG) en de motor loopt nog prima. Ik voer alleen het broodnodige onderhoud uit en doe inmiddels al 60k met mijn setje remmen. Rij dan ook veel snelweg en rem zo min mogelijk. Dus ja; het kan prima, 60k rijden met dezelfde olie, mits je het op peil houdt :).

eXec op Steam

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ligt heel erg aan het gebruik ook. Een vrachtauto rijdt bijv. tegenwoordig 200.000km tussen een olie wissel in.

Zolang de olie steeds op temperatuur komt, gaat alles super lang mee.

Bij een nieuwe auto is het ververs schema trouwens absoluut geen fabeltje, want olie doet veel meer dan smeren. Vooral hydraulische aansturing is heel kritisch.

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Dirk33 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 06:39:
Ligt heel erg aan het gebruik ook. Een vrachtauto rijdt bijv. tegenwoordig 200.000km tussen een olie wissel in.

Zolang de olie steeds op temperatuur komt, gaat alles super lang mee.

Bij een nieuwe auto is het ververs schema trouwens absoluut geen fabeltje, want olie doet veel meer dan smeren. Vooral hydraulische aansturing is heel kritisch.
Een vrachtwagen draait ook max 1500rpm ofso.
Onze holder van 1963 draait ook nog steeds op,alle originele olie. Gewoon bijgevuld waar nodig, nog nooit vervangen.

Een wagen heeft echt minimaal onderhoud nodig. Zeker iets oudere. Olie is de belangrijkste om Te checken. Voor de rest gewoon banden, remmen en verlichting in het oog houden en je bent klaar.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:49:
[...]

Ooit wel eens bij een APK van je auto geweest?
Remvertraging wordt gemeten en de staat van de remleidingen. Gordels worden ook nagelopen of ze blokkeren en soepel lopen.
Geeft allemaal geen garanties maar met een slecht remmende auto zou je de APK niet halen.

https://handboek.rdw.nl bevat genoeg info :)

[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 28-08-2018 07:24 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Geen olie vervangen lijkt me opzich geen groot probleem, zeker wanneer je geregeld wat bij moet vullen.
Ik zou alleen wel het filter eens vervangen voor de zekerheid.

De remblokken onder de mijne zijn drie jaar geleden en krap 70 d km vervangen en zijn nog niet op.
En het is een automaat waarbij je minder afremt op de motor.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-11 10:14
De eerste 5 jaar van mijn autorijden heb ik nooit olie vervangen... en de eerste auto die ik had heeft 4 jaar prima gereden ( ~15.000km/j) en was motorisch nog prima. Had er ook nog prima in kunnen doorrijden, maar wilde wel wat anders.

Tegenwoordig doe ik wel wat onderhoud. Maar dan enkel oliefilter + luchtfilter en de olie. Kost me nu ook weinig (25 voor materiaal, 10 euro voor 4 liter olie bij Action en 15 euro voor mijn "mannetje") dus dat is het mij wel waard. Bij een volgende (duurdere) auto ga ik misschien wel wat meer aan onderhoud doen. Maar ik heb nog nooit problemen gehad die lagen aan te weinig onderhoud. (n=1). Al raadde mijn mannetje wel aan om voor de winter het brandstoffilter te vervangen omdat die anders wel eens startproblemen kan krijgen in de winter.

Gewoon olie op pijl houden (learned that the hard way, olielampje defect + nieuwe auto die binnen 1 maand droog loopt = vastgelopen motorblok) als je er maar een jaartje mee blijft rijden.

Tuurlijk kan de auto langer mee. Mijn motorblok is ook nog in topconditie met 420.000km. Maar soms wil je ook wel eens wat anders.

• _JGC_
  • Nu online
@Waah Als je met een moderne auto zo met je olie omgaat heb je dat ding binnen 2 jaar in de soep. Toleranties zijn tegenwoordig veel lager en alles is computergestuurd. 1 afwijking van wat de computer nog kan bijsturen en je hebt storing.

• Knamix
Bedankt voor alle antwoorden! :) Heb besloten om dus mijn olie op peil te houden en niet voor een oliewissel te gaan.

Gisteren moest ik inderdaad wat bijvullen (zat op 1/4 tussen minimum en maximum).

Topic kan in principe gesloten worden.
Pagina: 1