Kiezen voor CV reparatie of vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleujelle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Wij zijn in Januari in een tussenwoning gaan wonen en werden daar geconfronteerd met een heuze AGPO Ferroli Econpact 4-225C. Hoe oud hij is weet ik niet precies, maar de eerste onderhoudsticker zit er op sinds 2008, de laatste 2012.

De ketel maakt een vreemd geluid bij het opwarmen (hard gebrom) en als wij douchen worden de verwarmingen ook warm. Er is iets mis mee dus:)

Wij staan nu voor de volgende keuze, en ik hoop dat jullie ons kunnen helpen met beslissen.

1) Een nieuwe ketel kopen. Eenmalige investering van+/- 1300 en klaar voor de komende jaren.

Maar, de overheid wil gas gaan verbieden, de prijzen van Gas verhogen, is een nieuwe CV ketel kopen nu nog wel verstandig of kunnen we beter wachten totdat warmtepompen goedkoper worden?

2) De ketel laten maken en er direct een onderhoudsabbonement bij nemen. Kost 13,75 euro per maand (https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-onderhoud/ en dan hebben we geen zorgen meer. Wel zitten we nog met een ketel uit ?2007?.

Voordeel van het onderhoudsabbonement is dat we amper moeten investeren en over twee jaar, mochten de warmtepompen goedkoper worden, kunnen overstappen. Nadeel is dat we een relatief oude ketel houden die wellicht onzuinig is.

3) Een nieuwe ketel leasen. Kost 28,95 euro per maand en is na een jaar al opzegbaar. https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-huren/ Kost dus 15 euro per maand meer dan het onderhoudscontract. Deze nieuwe ketel zal zuiniger zijn dan onze huidige ketel, maar bespaard ons dat 15 euro per maand?

Voordeel van het leasen is dat het zo weer opzegbaar is en dat we dus over bijvoorbeeld 2 jaar, als de warmtepompen goedkoper zijn, daar gemakkelijk voor kunnen kiezen.

Zoals jullie lezen, ik heb mij er in verdiept en nu 3 opties, maar ik weet niet wat de beste oplossing is... 8)7

Kunnen jullie helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-06 10:36
Je zet optie 2 en 3 om in een maandbedrag, misschien moet je dat bij optie 1 ook even doen. Stel dat je een nieuwe koopt en je kan er de komende 7 jaar weer mee doen, dan ben je ook rond de 15,5 eur. p maand ex onderhoud kwijt.

Wanneer warmtepompen gemeengoed voor ombouw/bestaande bouw worden kan niemand je in detail vertellen. Persoonlijk denk ik dat het minimaal nog een jaar of 5 duurt. Ook denk ik dat er na een aantal jaar nog behoorlijk vraag is naar tweedehands ketels, dus mocht je overstappen dan kun je deze alsnog verkopen.

Bij optie 2 weet je niet hoe lang deze ketel uiteindelijk nog mee gaat. Mocht hij finaniceel total loss raken dan moet je alsnog een andere keuze maken.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik had een Agpo 235C, geleverd in 2004. Toen ik vorig jaar in het huis trok en de eerste de beste ketelboer belde voor een grote beurt/controle, gingen alle alarmbellen af want dat ding bleek brandgevaarlijk. Navraag in de buurt idd 2 ketels spontaan uitgefikt (zonder al teveel verdere schade of letsel). Ik zou even heeeel goed navragen / nazoeken of dit voor jouw ketel ook geldt.

Wij hebben gekozen voor een nieuwe ketel. Onderhoudscontract is "wassen neus"; veel fabrikanten geven 5 jaar garantie mits de ketel jaarlijks netjes een controle en "kleine onderdelen" krijgt door een erkend installateur. In mijn geval €81 incl BTW. Mocht er tussen 2 beurten iets fout gaan, worden de onderdelen en kosten door fabrikant & installateur gedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 27-08-2018 08:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:00
In mijn nieuwbouwhuis opgeleverd in 2007 zat ook een AGPO Ferroli (Inmiddels verhuisd). De nodige ellende mee gehad. In onze hele woonwijk had deze CV ketel de bijnaam AGPO Verotti, dus dan weet je het wel. Ik zou me goed inlezen in welk type je nu hebt en wat je aan reparaties nog kan verwachten. Zo'n serviceabonnement is leuk, maar volgens mij betaal je dan nog steeds voor de onderdelen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Die brom is zeer waarschijnlijk de branderautomaat. Een onderdeel wat ook bij onze 225C de meest ellende heeft gegeven. En als die leidingen warm worden is dat de driewegklep. Je kunt afwegen of het de moeite waard is om te laten maken, maar gezien het merk schat ik het niet :+

Ik zou de ketel zeker niet huren/leasen maar kopen. Een abonement kan je overwegen, maar dat is puur als je er vanuit gaat van dure reparaties. Als je de kosten van een maandabo of zelf betalen bij elkaar optelt, scheelt het niks. Je kunt bijvoorbeeld de eerste jaren geld apart houden voor standaard onderhoud en met wat geluk gebeurt er niks. DIe 13,75 is overigens de duurste optie. En bij Feenstra ( en anderen ook schat ik) bieden ze alleen service voor ketels voor ketels t/m 15 jaar oud. Dus daar kan je nog 5 jaar gebruik van maken.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 18:52

Wailing_Banshee

You're Next

Huren is bij ons nooit een optie geweest. Onze ketel was al een paar keer gerepareerd (ontsteker werkte niet lekker meer) en toen zijn we voor een nieuwe gegaan. Zonder onderhoudscontract. Gezien de kosten die we eerder kwijt waren met onze oude ketel, en de kosten van een onderhouds contract, hebben wij besloten dat we met een onderhouds contract per jaar meer kwijt waren dan aan onderhoud van een nieuwe ketel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou een nieuwe ketel kopen, dan kan je weer 15 jaar vooruit, geen onderhoudscontract nemen en lekker 1 keer per jaar de CV-boer bellen voor wat onderhoud.

[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 27-08-2018 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:07
We hebben ook een vergelijkbare situatie gehad: twee jaar geleden een tussenwoning gekocht en nadat we verhuisd zijn, bleek de 10 jaar oude ketel keuren te hebben. We hebben de ketel vervangen. De energierekening schoot omlaag en na 2 jaar hebben we ongeveer de helft van de investering al terug puur door de besparing op energiekosten.

We hebben de ketel gekocht. Ik heb toen even naar huren gekeken maar het was altijd duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-06 17:52

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Sorry hoor maar onderhoudscontracten zijn echt niet nodig op de manier waarop bijvoorbeeld Feenstra ze aanbiedt. In principe kan er weinig gebeuren met een ketel. Bovendien als ie stuk gaat gaat ie stuk en heb je niets aan een onderhoudscontract. Tenzij daar expliciet in staat dat je dan gratis een nieuwe krijgt.
Ik zou bijvoorbeeld een NefitTopline kopen. Deze kan eventueel in een later stadium aangepast.
https://www.nefit.nl/cons...duct_detail/product_22784
Bovendien is de cv-ketel voorbereid op toekomstige wijzigingen in de gassamenstelling en goedgekeurd voor toepassing in Overdruk-CLV-systemen.

Het aanleggen daarvan zou ik wel door Feenstra of een goedkopere collega laten doen ;)

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 18:52

Wailing_Banshee

You're Next

DeComponeur schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:33:
Sorry hoor maar onderhoudscontracten zijn echt niet nodig op de manier waarop bijvoorbeeld Feenstra ze aanbied. In principe kan er weinig gebeuren met een ketel. Bovendien als ie stuk gaat gaat ie stuk en heb je niets aan een onderhoudscontract. Tenzij daar expliciet in staat dat je dan gratis een nieuwe krijgt.
Dat zij de installateur bij ons ook :P Hij raadde het af om een onderhoudscontract af te sluiten. Ten eerste heeft dat apparaat zelf ook garantie, ten tweede heb je de eerste jaren eigenlijk nooit storing (en als je ze hebt, valt dat vaak zelfs nog onder de garantie ook nog).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
Jelleujelle schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:59:
Wij zijn in Januari in een tussenwoning gaan wonen en werden daar geconfronteerd met een heuze AGPO Ferroli Econpact 4-225C. Hoe oud hij is weet ik niet precies, maar de eerste onderhoudsticker zit er op sinds 2008, de laatste 2012.

De ketel maakt een vreemd geluid bij het opwarmen (hard gebrom) en als wij douchen worden de verwarmingen ook warm. Er is iets mis mee dus:)

[knip]

Kunnen jullie helpen?
Ik heb dezelfde ketel hangen. De ervaring van de mensen hierboven kan ik onderschrijven, het is inderdaad een waardeloze ketel.

Bij mij is de driewegklep ook kapot, maar repareren kost 250 euro. Mijn oplossing; in de zomer alle kranen van de verwarmingen dicht en die in de badkamer open. CV kan z'n warmte kwijt en mijn handdoek wordt lekker warm. In de winter die van de woonkamer open, dus de warmte wordt nuttig gebruikt.

Hiervoor zou ik hem niet laten vervangen. Maar wat is je lange termijn planning? Zolang je nog 10 jaar in je huis wil blijven wonen, gewoon nu lekker vervangen. Je moet hem toch vervangen, kan je het beter direct doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:02
chrisborst schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:19:
[...]

Bij mij is de driewegklep ook kapot, maar repareren kost 250 euro. Mijn oplossing; in de zomer alle kranen van de verwarmingen dicht en die in de badkamer open. CV kan z'n warmte kwijt en mijn handdoek wordt lekker warm. In de winter die van de woonkamer open, dus de warmte wordt nuttig gebruikt.
+1 van de nood een deugd maken 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-05 15:19
Ik zou bijvoorbeeld een NefitTopline kopen. Deze kan eventueel in een later stadium aangepast.
Bovendien is de cv-ketel voorbereid op toekomstige wijzigingen in de gassamenstelling en goedgekeurd voor toepassing in Overdruk-CLV-systemen.
Alle CV ketels die op dit moment in NL verkocht worden moeten geschikt zijn voor hoogcalorisch (buitenlands) gas, dus dat is geen specifiek Nefit ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sk313t0r
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-06 19:21

Je linkt nu naar 3 zogenaamde solo-toestellen, puur en alleen voor verwarming. Daar komt bij dat deze een vermogen van 50 tot 100 kW hebben. Zo te zien beschikt de Agpo over een vermogen van 24-28 kW, beetje overkill dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
Voor een mooi overzicht van ketels en de prijzen:
https://www.warmteservice..._inc_tax&page=0&view=List

Ik weet van de intergas ketels dat ze geen 3-weg klep hebben, dus je probleem kan dan nooit meer terug komen :P
Pagina: 1