1-Wire temp sensor (DS18B20) voor heatpipe(s) gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 20:56
Beste Tweakers,

ik ben op het moment bezig om mijn heatpipes installatie af te ronden. Ik gebruik in mijn woning al Loxone om van alles te meten en aan te sturen dus zou ik graag mijn heatpipes ook daarin mee willen nemen.

De heatpipe collectoren (5 x 24 buizen) hebben een mogelijkheid om een temperatuur sensor in de collector te steken. Voor andere installaties in mijn woning gebruik ik de 1-Wire module van Loxone. Hierop zijn DS18B20 temperatuur sensoren aangesloten. Deze meten van -55 tot +125. Ik was van plan om dezelfde sensoren in de collectoren te stoppen (wil er in elke collector 1: gewoon omdat het kan :+) maar ik vraag me af of de collectoren niet te heet worden voor deze sensoren? Mocht het systeem in stagnatie gaan (120 heatpipes op 1000 liter), dan kan de collector temperatuur oplopen tot ver boven de 125 graden uiteraard ..

Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch pt1000 sensoren gaan gebruiken met een transducer naar 0-10v (zodat ik deze kan uitlezen met Loxone)?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door BenH op 27-08-2018 07:43 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:00
120 heatpipes op 1000 liter geven op volle zonnige dagen stagnatie. Tenzij je veel warm water gebruikt. Je kunt het proberen. Die dingen kosten nog geen Euro per stuk.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

De specs van de DS18B20 spreken over "Operating Temperature Range -55°C to +125°C" en dat is ook meteen de maximale storage range. Als je dus langdurig gebruik wil blijven maken van de metingen zou ik dus een andere sensor adviseren.
PT100 is voldoende bij korte draadlengtes. PT1000 is wat prijziger dacht ik. Op mijn werk gebruiken we overal PT500 voor (tot 200 graden)

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je al eens last van stagnatie gehad? Dan weet je meteen of je DS18 sensoren goed blijven of niet. Mijn systeem met 48 buizen op 300 liter heeft in 10 jaar tijd nog nooit in stagnatie gestaan.

Ik heb nu DS18 sensoren op alle plekken behalve de collectoren zelf.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:00
BenH schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:43:
Beste Tweakers,

ik ben op het moment bezig om mijn heatpipes installatie af te ronden. Ik gebruik in mijn woning al Loxone om van alles te meten en aan te sturen dus zou ik graag mijn heatpipes ook daarin mee willen nemen.

De heatpipe collectoren (5 x 24 buizen) hebben een mogelijkheid om een temperatuur sensor in de collector te steken. Voor andere installaties in mijn woning gebruik ik de 1-Wire module van Loxone. Hierop zijn DS18B20 temperatuur sensoren aangesloten. Deze meten van -55 tot +125. Ik was van plan om dezelfde sensoren in de collectoren te stoppen (wil er in elke collector 1: gewoon omdat het kan :+) maar ik vraag me af of de collectoren niet te heet worden voor deze sensoren? Mocht het systeem in stagnatie gaan (120 heatpipes op 1000 liter), dan kan de collector temperatuur oplopen tot ver boven de 125 graden uiteraard ..

Heeft iemand hier ervaring mee? Of moet ik toch pt1000 sensoren gaan gebruiken met een transducer naar 0-10v (zodat ik deze kan uitlezen met Loxone)?

Alvast bedankt!
Ik gebruik de ds18b20 ook, maar heb wel ergens gelezen dat ze onbetrouwbaarder worden naarmate de temperatuur stijgt.

Ik heb ze hier op mijn zonneboiler zitten en merk dat zelf ook, t.o.v. de pt1000 sensoren wordt het verschil tussen de ds18 en de pt1000 naarmate de boiler warmer wordt. Scheelt dan een paar graden. Ik zou er dus niet zonder meer op gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Onbetrouwbaarheid valt wel een beetje mee. Zeker als je op active mode draait blijft de nauwkeurigheid goed. Ik heb ze zelf in en rondom mijn zonneboiler zitten en zie regelmatig temperaturen boven de 85 graden zonder een afwijking in temperatuur. Ik meet overigens zelf met 1 tiende graad nauwkeurigheid.

Wat ik wel heb gedaan is er een heleboel gekocht en die in een glas met ijswater heb gestopt om zo sensoren te pakken die bij 0 graden dezelfde temperatuur aangeven. Want onderling heb je wel een aardig forse spreiding tussen de sensoren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-09 20:56
Bedankt allen voor de reacties!

Of ik stagnatie ga krijgen weet ik niet aangezien ik nog bezig met de installatie; ik hoop alles eind van deze week aangesloten te hebben. Zit er wel aan te denken om een affakkel unit te monteren, just-to-be-safe. Twijfel nog tussen een grote radiator of fan coil unit buiten op te hangen ..

Onbetrouwbaarheid van de sensoren zit ik niet echt mee. Of de pomp nu aanschiet bij 25 (?) of 27,3 graden maakt naar mijn idee niet echt uit. Ook wil ik in elke collector een sensor monteren dus kan ik altijd kijken naar meerdere collectoren tegelijk.

Mijn idee is om het buffervat te beveiligen op temperaturen hoger dan 80 graden. In principe zullen de collectoren dus niet warmer worden dan de genoemde 125 graden ..

Sensoren kosten inderdaad niks dus misschien moet ik het maar gewoon proberen.

Bedankt voor de tips!
Pagina: 1