Alternate.be en Alternate.nl garantie in een andere land ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:35
Beste Tweakers,

Ik wil een asus rog strix gtx 1080ti kopen op mp hij heeft netjes een aankoopbewijs ( 4,5 maanden oud) hij heeft de videokaart gekocht op alternate.be hij woont in belgie. En ik in nederland als het product bijv ooit kapot gaat krijg ik dan moeilijkheden als ik garantie wil claimen bjj alternate.nl ?

Mvg,

Ben

Beste antwoord (via A. Ben op 27-08-2018 10:01)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

mtr33 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:55:
Op zich zit de garantie op het artikel en is niet gebonden aan de koper, dus de overdraagbaarheid is geen probleem. Bij aankoop binnen een ander EU valt deze ten minste onder de algemene EU richtlijn, al dan niet uitgewerkt in nationale wetgeving. Afhankelijk van deze wetgeving moet je de garantie wel claimen bij de originele verkoper (alternate.be) of de fabrikant,alternate.nl is geen partij in deze, maar kunnen uit service oogpunt wellicht anders besluiten. Ga er voor de zekerheid maar vanuit dat je bij alternate.be moet zijn.
Mij heeft men altijd verteld dat de wettelijke garantie een garantie is tussen koper en verkoper en puur wettelijk gezien niet overdraagbaar is. Maar heb aan de andere kant ook nog nooit een winkel geweten die om bevestiging van de identiteit vraagt dus daar heb je geen probleem. De fabrikant is ook geen partij in de wettelijke garantie. Als je product na 1,5 jaar een defect vertoont en de fabrikant geeft maar 1 jaar garantie dan kan je enkel nog bij de originele verkoper je garantie claimen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55

FeaR

In GoT we trust

Consumentenelektronica Aankoopadvies is niet voor PC onderdelen, dergelijke vragen kan kan je kwijt in Harde Waren. Aangezien deze vraag specifiek over garantie gaat lijkt Shopping Forum mij de betere keuze: CEA > SF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Waarschijnlijk krijg je daar wel problemen mee, ja. Gezien het theoretisch gezien om 2 bedrijven gaat. Maar wil je zekerheid hebben kan je altijd nog contact met Alternate opnemen, die weten het antwoord sowieso.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
Op zich zit de garantie op het artikel en is niet gebonden aan de koper, dus de overdraagbaarheid is geen probleem. Bij aankoop binnen een ander EU valt deze ten minste onder de algemene EU richtlijn, al dan niet uitgewerkt in nationale wetgeving. Afhankelijk van deze wetgeving moet je de garantie wel claimen bij de originele verkoper (alternate.be) of de fabrikant,alternate.nl is geen partij in deze, maar kunnen uit service oogpunt wellicht anders besluiten. Ga er voor de zekerheid maar vanuit dat je bij alternate.be moet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

mtr33 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:55:
Mij heeft men altijd verteld dat de wettelijke garantie een garantie is tussen koper en verkoper en puur wettelijk gezien niet overdraagbaar is. Maar heb aan de andere kant ook nog nooit een winkel geweten die om bevestiging van de identiteit vraagt dus daar heb je geen probleem. De fabrikant is ook geen partij in de wettelijke garantie. Als je product na 1,5 jaar een defect vertoont en de fabrikant geeft maar 1 jaar garantie dan kan je enkel nog bij de originele verkoper je garantie claimen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:29
Blokker_1999 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:37:
[...]

Voor wat betreft de conformiteitsgarantie uit het NL BW (overeenkomst tussen koper en verkoper) is dat deels waar. Dan nog moet de verkopende partij de overdraagbaarheid in de voorwaarden hebben beperkt. De meeste rechten zijn inherent overdraagbaar, behalve wanneer dit rechtsgeldig is beperkt of uit de aard van het recht volgt dat dit per definitie niet overdraagbaar is.

Je hebt verschillende soorten 'garantie', waarbij de NL conformiteitsbepaling er maar één is en die is in deze niet relevant (BE product). Fabrieksgarantie rust bijvoorbeeld op het product (los van de koop) en is land-van-aankoop onafhankelijk. Binnen de EU heb je minimaal de EU richtlijn, eventueel via nationale wetgeving.

Zoals altijd is er een groot verschil tussen je recht hebben en je recht krijgen. In deze is zijn er twee mogelijke garantiebepalingen van toepassing: een eventuele fabrieksgarantie op het product en de BE/EU consumentenbeschermingsbepalingen. Vaak kan je bij echte fabrieksgarantie ook rechtstreeks bij de fabrikant terecht (als bijvoorbeeld de verkoper er mee opgehouden is) maar voor de consumentenbepalingen moet je bij de originele verkoper zijn. In dit geval is dat Alternate .be en is het aan de coulance/service gerichtheid van Alternate.nl of zij er iets mee zouden doen (geen recht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik weet alleen wat het antwoord zal zijn als het om alleen Alternate.nl gaat, ik heb ze namelijk de vraag gesteld en kreeg dit als antwoord:

Geachte heer Otter,

Vriendelijk bedankt voor uw email.
Wanneer u in bezit bent van het factuur kunt ook u het product aanbieden ter garantie. U moet hierbij dan wel duidelijk aangegeven dat het product is overgenomen, zodat we rekening kunnen houden met de contactgegevens en het terugzenden wanneer het traject is afgerond.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1