Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:25

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Afgelopen zaterdag was een heerlijk stormachtig dagje. Dus camera in de tas en naar het strand. Altijd goed met dit soort weer. En mijn autoritje werd beloond met spectaculair mooie wolken, donkere luchten en zo nu en dan een zonnetje dat door brak. Perfect!

Door de steeds veranderende weersomstandigheden was het wel lastig om de serie constant te houden. Maar ben zelf wel blij met de platen die ik heb kunnen schieten.

1.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1894/42476332900_27987878ba_c.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1892/44284429871_bcf3dea9d9_c.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1887/44284433021_1b4f6d1f1f_c.jpg

4.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1893/43566992854_927773895d_c.jpg

5.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1855/29348339057_04603b90de_c.jpg

6.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1856/44284440751_288da9486e_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:44
1: chaotische plaat. Geen rustpunt.
2: onderwerp vrijwel dead center
3: chaotisch, druk
4: beste plaat van de serie. Duidelijk onderwerp, horizon op juiste plek, donkere wolkpartij (grijs gedeelte) kadert mooi bovenkant en rechtsboven af.
5: te druk
6: paal heel prominent, maar geen boeiend onderwerp.

Positief is dat de kleuren/toning prima consistent zijn. Je composities verdienden wat extra aandacht. Op technisch vlak (scherpte, exposure, nabewerking) heb je geen tips nodig. ;-)

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
Mercarra schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:28:
1: chaotische plaat. Geen rustpunt.
2: onderwerp vrijwel dead center
3: chaotisch, druk
4: beste plaat van de serie. Duidelijk onderwerp, horizon op juiste plek, donkere wolkpartij (grijs gedeelte) kadert mooi bovenkant en rechtsboven af.
5: te druk
6: paal heel prominent, maar geen boeiend onderwerp.

Positief is dat de kleuren/toning prima consistent zijn. Je composities verdienden wat extra aandacht. Op technisch vlak (scherpte, exposure, nabewerking) heb je geen tips nodig. ;-)
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Mijn mooie 'forground interest' wordt door jou ervaren als chaos.

Plaat 1 ging me bijvoorbeeld om het vastleggen van de mooie gekleurde kites in de zon tegen de donkere dreigende achtergrond. Lijkt me prima gelukt toch. Een serene landschapsplaat is het daarmee inderdaad niet geworden maar dat was ook niet het doel. En chaotisch kan ik het al helemaal niet noemen.

Zelfde geld voor plaat 5. Op mooie manier de actie op het strand in de storm proberen vast te leggen. Lijkt me ook prima gelukt. Mooi voorgrond onderwerp wat je de plaat in trekt en daarachter de surfers in actie tegen weer die mooie donkere lucht. Weinig chaos in mijn opinie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

Sorry, maar ik moet het helaas eens zijn @Mercarra.Bij bijna alle foto's is niet echt één blikvanger aan te wijzen die je de plaat intrekt - met uitzondering van #4. Daar glijdt je oog als vanzelf van de vlieger naar de surfer, en de zee en lucht vertellen de rest van het verhaal.

De overige misssen alle een lijn of richting, die je de foto intrekt. Er is inderdaad wat jij noemt "foreground interest", maar daar blijft het dan ook bij. Geen leading lines of andere compositorische hulptroepen die je de foto intrekken en je helpen er een verhaal van te maken. Het feit dat alle foto's hetzelfde stramien vertonen - (centraal) kleurpunt, daaromheen een aantal ander kleurige objecten en een aardig dramatische achtergrond - maakt de serie wat eentonig. Alsof je een opstel schrijft over een dag aan het strand en elke zin begint met "En toen...".

Met wat meer variatie van positiekeuze, brandpunts- of opnameafstanden en uitsnedes was er in imo een boeiender geheel ontstaan.

Foto 1 bijvoorbeeld had onderin best wat krapper gekaderd mogen worden: al dat zand, voor, links, en rechts leidt eerder af dan toe te voegen, tegelijk zou ook wat meer lucht bovenin niet misstaan.

Bij foto 2 draait het om de driehoek van de kite lnksonder, de surfer en de twee poppetjes-met kite in de branding. Als je dat element meer links in beeld hebt, en rechts meer leegte dan geef je ze volgens mij meer setting.

Foto 3 vind ik zonder meer rommelig. Ja, er zwalkt van alles rond, van mensen tot vliegers, maar één daarvan moet volgens mij zoveel aandacht krijgen dat de rest ook interessant wordt.

Foto 4 vind ik met afstand de beste, maar ook hier geldt dat er miscchien nog een betere uitsnede mogelijk is. Wat minder zand voorin? Wat meer ruimte rechts? Mogelijk wreekt zich hier het feit dat je op mft zit een beetje- weidsheid komt beter tot zijn recht op een meer oblong formaat (knuppel in kippenhok?)

Dat komt ook naar voren bij foto 5: De gestrande windsurfplank wat meer linksonder en rechts wat meer ruimte zou ik prettiger vinden kijken. Maar dat is persoonlijk - de croptool in Lightroom maakt voor mij heel vaak het verschil tussen een aanvaardbare en een betere foto.

Foto 6 - de enige waar geen vlieger in het middelpunt staat - had volgens mij spannender uit kunnen pakken als je je standpunt zo had gekozen dat de paal meer links in beeld is, en het jochie rechts daarvan als enige kleurelement je de foto in had getrokken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Topicstarter
@bobcom Tja, het is een serie he. Dus ik zie het maar als compliment dat je alle foto's hetzelfde stramien vindt vertonen. Dat was juist het mooie aan dit weer. Fel gekleurde kites en donkere dreigende luchten aan de horizon.

Die 4e wil ik inderdaad nog wel eens naar 3:2 kroppen om te kijken hoe dat oogt.

De rest is meer kwestie van smaak denk ik. Het doel was niet om serene landschappen te schieten waar je rustig na kunt denken over de compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

#4 is een mooie plaat geworden! Vet dat die vlieger precies in de opening van de wolken valt. :)

[ Voor 51% gewijzigd door tobiasvs op 05-09-2018 22:35 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:29

Garyu

WW

sys64738 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:09:
@bobcom Tja, het is een serie he. Dus ik zie het maar als compliment dat je alle foto's hetzelfde stramien vindt vertonen. Dat was juist het mooie aan dit weer. Fel gekleurde kites en donkere dreigende luchten aan de horizon.

Die 4e wil ik inderdaad nog wel eens naar 3:2 kroppen om te kijken hoe dat oogt.

De rest is meer kwestie van smaak denk ik. Het doel was niet om serene landschappen te schieten waar je rustig na kunt denken over de compositie.
Het is een leuke serie en wat mij betreft niet eentonig, echter is de gekozen beeldhoek en uitsnede niet ideaal. Geen gebruik maken van het lijnenspel van water / strand / lijnen / etc is echt heel jammer, maar het is nog niet te laat, ik denk ook dat je met een beetje hulp van een crop-tool er nog aardig spannende platen van kan maken. Plaat 5 is als je hem flink cropt opeens wél spannend bijvoorbeeld en ook 1 en 2 zou je nog meer van kunnen maken door de kadering aan te passen. Vooral het strand is immers niet heel spannend maar neemt ongeveer een derde van de platen in beslag, van sommige zelfs nog meer. Bij 4 is dat niet zo en je ziet ook dat deze er het meeste uitspringt.

Je reacties in dit topic lezende lijkt het er echter niet op dat je echt op commentaar zit te wachten. Het constructieve commentaar van hierboven schijn je vooral als kritiek op te vatten. Je probeert die kritiek vervolgens te weerleggen omdat jij vind dat alles wel goed zo is. Zie het vooral als motivatie om verder te leren en verder te experimenteren! Het basismateriaal is er, maar er is nog meer uit te halen. Probeer dat dan ook!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Pagina: 1