Aansluiting autoradio: jvc-stekker naar iso.....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Hoi,

Ik heb een oude JVC ks-rt600 die ik wil gaan vervangen door een moderne autoradio met usb etc.
Alle kabels komen nu uit in een jvc-stekker (zie foto) maar de meeste autoradio's die ik nu tegen kom hebben die dubbele iso-stekkers. Moet ik nu die kabels opnieuw gaan aansluiten in die iso-stekkers of weet iemand van het bestaan van een verloopplug? Aangezien ik een volstrekte leek ben op dit gebied zou dat laatste wel heel welkom zijn ...... :)

Alvast bedankt!

Marc.

Afbeeldingslocatie: http://www.3w.nl/jvc1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3w.nl/jvc2.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Marckus op 26-08-2018 21:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Zit de originele auto-stekker er nog aan? Of is die volledig verknipt/verbouwd?
Zo ja, welk merk, type en jaartal auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Aan de knoppen/houtinleg te zien zou ik gokken op een Mercedes C/E (van tussen 90-00)

Dit is zeker niet de originele kabelboom. Volgens mij heeft iemand de originele afgeknipt voor die JVC stekker te monteren. eraf halen en iso stekker monteren lijkt me enige oplossing

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
Bedankt!.
Het is een Mercedes c180 uit begin 2000 (vlgs mij de w202). En zo'n iso-stekker monteren, is dat voor een leek te doen, zijn er handleidingen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:09
Dat is toch gewoon een zwaar verknipte verloopkabel? Achteraan zit toch gewoon de ISO stekker? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

WEBGAMING schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:45:
Dat is toch gewoon een zwaar verknipte verloopkabel? Achteraan zit toch gewoon de ISO stekker? Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij zie jij dat heel goed.
Trek gewoon dat verloopding er uit en dan kan je praktisch alle standaard radio's gebruiken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
McKaamos schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Volgens mij zie jij dat heel goed.
Trek gewoon dat verloopding er uit en dan kan je praktisch alle standaard radio's gebruiken.
Uhh, die iso-stekkers zijn er toch altijd 2? Die dikke zwarte achteraan is er maar 1....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Marckus schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

Uhh, die iso-stekkers zijn er toch altijd 2? Die dikke zwarte achteraan is er maar 1....
Nee, dat kunnen ook 2 aan elkaar zijn. En dat lijkt in jouw geval zo te zijn.
In mijn auto ook trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Meestal zitten die aan elkaar vast.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0866/9058/products/APP075.jpg?v=1476838754

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

De rechterkant zit in de auto ;) Dus in jouw plaatje dus precies niet.
Maar dat kan inderdaad wel het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Weet ik, dit is een verloopstuk om er weer 2 van te maken. Dit was de eerste foto die ik zag die het punt duidelijk maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
WEBGAMING schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:56:
Weet ik, dit is een verloopstuk om er weer 2 van te maken. Dit was de eerste foto die ik zag die het punt duidelijk maakt ;)
Dus: als ik zo'n verloopstuk koop ben ik klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Maak eens een foto van die stekker achteraan. Die zou dan origineel Mercedes moeten zijn. Dat is makkelijk, want dan koop je inderdaad gewoon een Mercedes -> iso verloopje. Even zoeken op eBay met merk, type en jaartal en je hebt er een voor een tientje ofzo. Scheelt veel uitzoeken en knippen / solderen.

[ Voor 30% gewijzigd door blissard op 26-08-2018 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
blissard schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:58:
Maak eens een foto van die stekker achteraan. Die zou dan origineel Mercedes moeten zijn. Dat is makkelijk, want dan koop je inderdaad gewoon een Mercedes -> iso verloopje. Even zoeken op eBay met merk, type en jaartal en je hebt er een voor een tientje ofzo. Scheelt veel uitzoeken en knippen / solderen.
ga ik morgen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Inderdaad, maak even een foto. Meestal kan je gewoon een simpel verloopstukje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
Alvast hartelijke dank! Ik plaats hier morgen nog de foto van die dikke stekker.

En: ik ga mezelf trakteren op een nieuwe autoradio. Iemand nog tips voor een apparaat tot ca. 140 euro? (dab+ hoeft niet, wel usb/cd/fm en evt bluetooth en liefst een die een iphone herkent.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Die dikke stekker is 95% kans doodnormale ISO.
Ook als de twee delen er van aan elkaar zitten heb je daar geen verloop voor nodig, dat past direct in 90% van de aftermarket radio's. Het is vrij weinig voorkomend dat je verder uit elkaar geplaatste stekkers hebt, dus dat past direct er in.

En wat radio's betreft: kijk eens naar een Alpine CDE-203BT.
CD/MP3/USB/Bluetooth met specifiek benoemde iPhone/iPad support.
https://www.alpine-electr...ucts/head-units/cde-203bt

Heb zelf de CDE-113BT en 134BT gehad en ben er altijd heel erg te spreken geweest over die modellen.
Inmiddels een andere auto waar het niet in past (dualdin slot), maar anders had ik m'n oude mee genomen danwel een nieuwe gehaald.

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 26-08-2018 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als ik zoek naar deze connector, dan lijkt McKaamos inderdaad gelijk te hebben.
Controleer nog wel even of de aansluiting voor constant en geschakelde 12V correct zijn. Het komt nog wel eens voor dat deze omgewisseld zijn (geel / rood)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
McKaamos schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:22:
Die dikke stekker is 95% kans doodnormale ISO.
Ook als de twee delen er van aan elkaar zitten heb je daar geen verloop voor nodig, dat past direct in 90% van de aftermarket radio's. Het is vrij weinig voorkomend dat je verder uit elkaar geplaatste stekkers hebt, dus dat past direct er in.

En wat radio's betreft: kijk eens naar een Alpine CDE-203BT.
CD/MP3/USB/Bluetooth met specifiek benoemde iPhone/iPad support.
https://www.alpine-electr...ucts/head-units/cde-203bt

Heb zelf de CDE-113BT en 134BT gehad en ben er altijd heel erg te spreken geweest over die modellen.
Inmiddels een andere auto waar het niet in past (dualdin slot), maar anders had ik m'n oude mee genomen danwel een nieuwe gehaald.
Bijgand 2 foto's van de dikke connector, die dus 2 stekkers herbergt (iso's). Ze hebben wel de gele draad eruit gehaald en anders aangesloten. Moet ik dat aanpassen om de 2 iso-stekkers direct in de nieuwe radio te steken? En zo ja, hoe?

Afbeeldingslocatie: http://www.3w.nl/jvc4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3w.nl/jvc3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als je een multimeter hebt, meet dan even op de iso stekker met de zwarte draad, welke van de overige draden 12volt geven. 1 moet continue 12 volt geven en een ander alleen met contact-aan.
Het kan de losse gele zijn, dus meet die ook even.

[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 27-08-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
blissard schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:35:
Als je een multimeter hebt, meet dan even op de iso stekker met de zwarte draad, welke van de overige draden 12volt geven. 1 moet continue 12 volt geven en een ander alleen met contact-aan.
Het kan de losse gele zijn, dus meet die ook even.
sorry, gaat mijn pet te boven :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nou, de meeste radio's hebben eigenlijk helemaal geen iso achterop, maar een specifieke stekker. (zoals je kan zien op je eigen foto's) :P
Dus dan moet je een verloopstukje hebben van de iso in je auto, naar de stekker die achterop de radio zit.

Vaak krijg je die kabels bij de radio, als een stekker met losse draden er aan, of een stekker met een iso aansluiting.
Maar, van wat ik zo inschat heb jij geen zin om te gaan solderen, en 20 draden uit te zoeken.
Dan is het makkelijker om een kabel te kopen die al gewoon gemaakt is. Die zijn prima verkrijgbaar.

Maar dan is het dus de vraag welke radio je neemt, en hoe die aansluitingen er uit zien.

[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 27-08-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marckus
WEBGAMING schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 20:35:
Nou, de meeste radio's hebben eigenlijk helemaal geen iso achterop, maar een specifieke stekker. (zoals je kan zien op je eigen foto's) :P
Dus dan moet je een verloopstukje hebben van de iso in je auto, naar de stekker die achterop de radio zit.

Vaak krijg je die kabels bij de radio, als een stekker met losse draden er aan, of een stekker met een iso aansluiting.
Maar, van wat ik zo inschat heb jij geen zin om te gaan solderen, en 20 draden uit te zoeken.
Dan is het makkelijker om een kabel te kopen die al gewoon gemaakt is. Die zijn prima verkrijgbaar.

Maar dan is het dus de vraag welke radio je neemt, en hoe die aansluitingen er uit zien.
Ik ga een autoradio kopen met iso. En in mijn mercedes zitten dus isostekkers. Echter op de foto zie je dat de gele draad uit 1 van de stekkers is gehaald, gesplit wordt, en vervolgens 1 draad naar de jvc-stekker gaat voor de huidige autoradio en 1 weer terug naar het grote stekkerblok. Dit is volgens mij niet standaard en moet die gele stekker weer terug geleid worden naar 1 van de iso's. Zie ik dat goed?

Ik heb er nog ff dat iso-schema bijgezocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.caraudioforbeginners.nl/wp-content/uploads/2014/06/image29.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Marckus op 27-08-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ze hebben dus een brug gemaakt? Hij maakt contact op beide punten? Vreemd.

Je moet dan inderdaad even dat JVC contact er af knippen, en hem weer terug in de stekker steken.

En zoals iemand eerder al zei, soms worden de stekkers van de constante stroom, en de contact stroom omgewisseld. Maar dat merk je wel aan de radio. Als hij niet uit gaat bij het contact uit zetten bijvoorbeeld.
Dan is het gewoon simpelweg even de stekkertjes omwisselen.

Edit, op die foto is dat rood en geel.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 27-08-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Voor zover ik weet, tenminste eigen ervaring, heeft een auto vaak twee stekkers die via de bijgeleverde verloopstekker van het merk radio dat je hebt, overgaan in 1 stekker die je achterin je radio stopt. Dan krijgt dat ding stroom, eventueel stuurbediening en worden alle aangesloten speakers aangestuurd.

Zover ik uit je foto's kan opmaken is er flink geknutseld in je auto. Op de foto in de startpost is goed te zien dat er aan de stekkers van de auto een verloopstekker zit. Die verloop stekker is aardig aangepast met als resultaat dat je die gewoon aan de kant kan leggen (eventueel zelfs weg maar als je de originele radio weer terug gaat bouwen voor bijvoorbeeld verkoop van de auto zou ik hem bewaren).

Als jij een modernere radio gaat kopen bij bijvoorbeeld de mediamarkt of coolblue dan zit er als het goed is een tweetal (soms maar 1) stekkers bijgeleverd die je kan aansluiten op de stekkers in je auto.

Wat @blissard wilde uitleggen is dat je moet kijken of de radio aangaat bij de auto op contact zetten en of de radio dan uit gaat bij het verwijderen van de sleutel uit het contact. Bij de Golf van mijn moeder was dit nooit het geval en moesten we de radio handmatig aan en uit zetten wat opzich niet vervelend is behalve als je de radio vergeet uit te zetten.
De radio krijgt twee maal stroom, continue; om instellingen te bewaren onder andere en geschakeld; om dus aan en uit te gaan bij inschakelen van contact.
Dit kan je meten met een multimeter, op 1 stekker staat continue 12 volt en op de andere volgens mij alleen wanneer je de auto op contact zet.

Wat je nu moet doen is kijken welke radio je wilt kopen en eventueel kijken hoe en of het aan te sluiten is. Uit ervaring kan je ook een zaak als Brezan in lopen (zaak automaterialen) om eens wat advies qua stekkers in te winnen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marckus
Update!

Radio gekocht en direct aangesloten op de twee isostekkers. Werkte meteen. De gele draad die werd omgeleid diende voor de cd-wisselaar achterin de auto!

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Mooi om te horen. (hopelijk) :P

Aha, dat verklaart het inderdaad.

• Marckus
WEBGAMING schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:48: