Annulatierecht bij aankoop op de zaak.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-08 11:12
Beste tweakers,

Voor ik mijn vraag stel zou ik graag een duidelijk beeld geven hoe het verhaal loopt.

Ik heb als een eenmanszaak een aankoop gedaan op een webshop voor bepaalde onderdelen van mijn desktop die aan vervanging toe zijn. Deze webshop is aangeraden door Tweakers website zelf en leek me dus ook in orde. Had een score van 3.5/5.

Maar na merken dat het pakket vrijdag (06/26/2018) niet is aangekomen had ik contact opgenomen met de betreffende winkel. Bij de vraag wanneer dat het pakket verwacht wordt afgeleverd te zijn bij het gegeven adres kwam het antwoord dat het dinsdag bij hun ging aankomen. Dit klonk voor mij niet erg en een vertraging kan altijd gebeuren. Spijtig dat het niet door hun zelf wordt geïnformeerd aan de klant.

Nu had ik de naam van de webshop in Google ingetikt en viel mijn ogen op de trustpilot link van de website. Hier heeft de webshop maar een 'slecht'. Hier was ik wel even van verschrokken en door mij verder te verdiepen ben ik wel even verschoten van de reacties op Trustpilot, Google & ook op die van Tweakers. Meerdere mensen lijken dezelfde problemen te hebben bij deze webwinkel.

Hier heb ik een beetje schrik door gekregen en zou ik graag mijn aankoop annuleren. Ik weet niet wat recht ik heb als een zaak en door de reacties te lezen lijkt me het ook niet dat het bedrijf hier op in gaat gaan. Dit gaat dus over een belastingvrije aankoop en gelden de normale regels bij aankoop niet. Hier zou ik dus graag informatie over willen.

Beste antwoord (via TomTheAlmighty op 27-08-2018 06:32)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wanneer het om B2B gaat, dan moet je afspraken maken, als je dat niet doet dan gelden de standaard voorwaarden die een verkopende partij standaard ter inzage heeft. Wanneer er iets geannuleerd moet worden of geretouneerd, dien je dit vooraf af te stemmen. Je loopt de kans een x percentage van het aankoop bedrag te moeten betalen of het wordt niet terug gestort. Dit zijn zaken die je als ondernemer geacht wordt te weten of vooraf over laat informeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Kijk wat ze in de algemene voorwaarden hebben staan over annuleren/retourneren. In principe is dat geldig voor zakelijke transacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
Annuleren kan kosteloos voordat het is opgestuurd en zou dus helemaal gecrediteerd moeten worden. Maar bij bepaalde reacties merk ik dat sommige hun geld moeilijk terug krijgen.

Ik maak me hier wel degelijk zorgen over. Sommige moeten ook langer dan 14 dagen wachten voor ze hun geld als gewone consument terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lees reviews: Hoe duidelijk is het herroepingsrecht in de Wet koop op afstand? even voor; voor zover bekend gelden de (meeste) regels voor web-aankopen niet voor zakelijke gebruikers.

Hieronder valt onder andere: 14 dagen WKOA terugsturen, bepaalde (langere) garantiebepalingen maar ook of & hoe een defect produkt uiteindelijk vervangen zou moeten worden.
Maar na merken dat het pakket vrijdag (06/26/2018)
Maar, even pragmatisch: we leven nu 26 augustus dus kan ik uit je topic opmaken dat je al 2 maanden wacht op een pakket wat er nog steeds niet is?
Annuleren kan kosteloos voordat het is opgestuurd
Zie mijn vorige vraag; sowieso kan een pakket voorag een track & trace nummer krijgen maar niet verstuurd worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dit vind ik bijzonder:
Deze webshop is aangeraden door Tweakers website zelf...
Kun je een link posten hiervan?

Edit
En 26/06 is een dinsdag?

[ Voor 25% gewijzigd door EWK op 26-08-2018 18:57 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
EWK schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:55:
Dit vind ik bijzonder:

[...]

Kun je een link posten hiervan?
Dit kan ik doen maar ik vind het een beetje uithalend naar de betreffende winkel. Als de winkel dit leest en mij linkt aan de aankoop kan het dit mij nog moeilijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

EbertJoris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:56:
[...]

Dit kan ik doen maar ik vind het een beetje uithalend naar de betreffende winkel. Als de winkel dit leest en mij linkt aan de aankoop kan het dit mij nog moeilijker maken.
Dm mag ook ;)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
MAX3400 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:55:
Maar, even pragmatisch: we leven nu 26 augustus dus kan ik uit je topic opmaken dat je al 2 maanden wacht op een pakket wat er nog steeds niet is?
Mijn oprechte excuses, lijkt dat mijn computer datum naar het Engels is versprongen. De normale verzend datum was voorbije vrijdag. 24-08-2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

EbertJoris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:58:
[...]

Mijn oprechte excuses, lijkt dat mijn computer datum naar het Engels is versprongen. De normale verzend datum was voorbije vrijdag. 24-08-2018.
En wat is de verwachte aankomstdatum dan? Gisteren had gekund maar dan had je gisteren wel een topic geopend, vandaag werken bijna alle bezorgdiensten niet, morgen wordt er vaak selectief bezorgd dus dinsdag aanstaande (28 augustus dus) lijkt me een reeele inschatting?

Ik probeer een beetje te begrijpen wat er nu mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
MAX3400 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:00:
[...]

En wat is de verwachte aankomstdatum dan? Gisteren had gekund maar dan had je gisteren wel een topic geopend, vandaag werken bijna alle bezorgdiensten niet, morgen wordt er vaak selectief bezorgd dus dinsdag aanstaande (28 augustus dus) lijkt me een reeele inschatting?

Ik probeer een beetje te begrijpen wat er nu mis gaat.
De nieuwe geschatte leversdatum zou komende woensdag zijn 29/08. Dit is voor mij geen probleem maar als het pakket eenmaal verzonden is zou ik wel in verdere problemen komen en lijkt het me gemakkelijker om het nu te annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

EbertJoris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:02:
[...]

De nieuwe geschatte leversdatum zou komende woensdag zijn 29/08. Dit is voor mij geen probleem maar als het pakket eenmaal verzonden is zou ik wel in verdere problemen komen en lijkt het me gemakkelijker om het nu te annuleren.
Dus, even recapituleren:

- je hebt iets besteld
- daar is al een trackingnummer van bekend?
- het zou afgelopen week moeten aankomen; niet gelukt.
- het moet nu aanstaande woensdag aankomen.
- waar is het pakket nu fysiek?

Je zegt "Annuleren kan kosteloos voordat het is opgestuurd" maar het is toch al opgestuurd en zou eergisteren aankomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Volgens mij hebben ze wettelijk 30 dagen om het bij jou te krijgen. Dus dan ben je nog erg snel.
Tuurlijk zijn we verwend tegenwoordig. Overigens vind ik 3,5 ster op tweakers iets om even naar te kijken voordat ik bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
- je hebt iets besteld
- daar is al een trackingnummer van bekend?
- het zou afgelopen week moeten aankomen; niet gelukt.
- het moet nu aanstaande woensdag aankomen.
- waar is het pakket nu fysiek?

- ja er is een bestelling gebeurd.
- daar is nog geen trackingnummer van bekend
- het zou afgelopen week moeten aangekomen zijn, inderdaad niet gelukt.
- het moet nu aanstaande woensdag aankomen (gehaald uit een antwoord van de klantenservice)
- nergens

Het gevoel waar ik mee zit is dat betreffende webwinkel zelf aankopen doet online en dan verder verkoopt aan de klant. Wat me hier schrik door geeft is dat het me tweedehands onderdelen lijken te zijn die via amazon of andere services aangekocht worden. Dit omdat ze wel degelijk heel scherpe prijzen hebben.

Bij het eerste contact met de klantenservice was dit via mijn kant heel formeel gelopen. Via hun kant was dit niet gebeurd en was het met andere woorden onbeleefd. Hierbij heb ik dus schrik gekregen met wat voor winkel ik eigenlijk in de boot ben gestapt voor mijn bestelling.

Dit zijn twee redenen waarom ik de bestelling wil annuleren ook om toekomstige problemen te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
EbertJoris schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:12:

Het gevoel waar ik mee zit is dat betreffende webwinkel zelf aankopen doet online en dan verder verkoopt aan de klant.
Zo vreemd is dit natuurlijk niet, iedere winkel koopt in en verkoopt die zaken dan aan de eindklant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
Dennism schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 19:58:
[...]

Zo vreemd is dit natuurlijk niet, iedere winkel koopt in en verkoopt die zaken dan aan de eindklant.
Tuurlijk, dit begrijp ik ook als eenmanszaak maar door bepaalde reacties te lezen heb ik schrik dat ik me zelf misschien in de vingers ga snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
Je kan prima de bestelling annuleren (tenzij hij op naam van bedrijf is gedaan). En tja officieel hebben ze dan 14 dagen de tijd om je geld terug te storten. Doen ze dat niet kan je de officiële juridische weg bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
loki504 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:55:
Je kan prima de bestelling annuleren (tenzij hij op naam van bedrijf is gedaan). En tja officieel hebben ze dan 14 dagen de tijd om je geld terug te storten. Doen ze dat niet kan je de officiële juridische weg bewandelen.
Ja het is op naam van het bedrijf gedaan omdat dit ook voor gebruik is in het bedrijf zelf. Ik heb mijn bestelling al geannuleerd en zal wachten op een antwoord van de klantenservice. Ik hoop gewoon op niet teveel problemen bij het terugstorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik verwacht het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nmvt

[ Voor 99% gewijzigd door Hackus op 26-08-2018 21:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Trustpilot moet je ook niet alteveel waarde aan hechten. Tuurlijk een lage score zegt wel iets maar het zijn vaak vooral een paar mensen die nogal emotioneel worden van een slechte ervaring dat ze de moeite nemen overal negatieve reviews achter te laten. Als ik je verhaal goed begrijp zijn enkel de slechte reviews en niet 2 werkdagen vertraging de reden dat je de aankoop geannuleerd hebt? Dat vind ik eigenlijk ook nogal drastisch. Je zadelt de webshop op met een hoop gedoe terwijl je ze nog geeneens een kans geeft te leveren.

[ Voor 23% gewijzigd door -36- op 26-08-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
-36- schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:16:
Trustpilot moet je ook niet alteveel waarde aan hechten. Tuurlijk een lage score zegt wel iets maar het zijn vaak vooral een paar mensen die nogal emotioneel worden van een slechte ervaring dat ze de moeite nemen overal negatieve reviews achter te laten. Als ik je verhaal goed begrijp zijn enkel de slechte reviews en niet 2 werkdagen vertraging de reden dat je de aankoop geannuleerd hebt? Dat vind ik eigenlijk ook nogal drastisch. Je zadelt de webshop op met een hoop gedoe terwijl je ze nog geeneens een kans geeft te leveren.
Je hebt volkomen gelijk, dit zou inderdaad drastisch zijn maar ik wil graag met een gerust hart slapen. Als ik lees dat veel mensen aan het touwtje worden gehouden en soms problemen hebben met geld terug te krijgen als er iets mis is dan ben ik er liever vroeg bij.

Als ik op de zaak koop en het aankomt op mijn adres heb ik geen recht op retour of de 14 dagen RMA die Europa geeft. Dan is alles eigenlijk mijn probleem en ben ik de pineut. Als ik dan lees bij redelijk wat reacties dat klanten schrijven dat ze zelf schuld krijgen van niet aangerichte schaden of ze meerdere keren moeten mailen om hun geld terug te krijgen wil ik liever dit nu al annuleren om mezelf problemen te besparen.

Ik heb hier eerder mijn research moeten bij doen en daar neem ik mezelf compleet verantwoordelijk voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TomTheAlmighty schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:29:
[...]

Als ik op de zaak koop en het aankomt op mijn adres heb ik geen recht op retour of de 14 dagen RMA die Europa geeft.
RMA != WKOA (zoals ik eerder een linkje voor gaf om na te lezen wat er wel/niet kan).

WKOA, in essentie: terugsturen zonder reden en je geld terugkrijgen.
RMA, zie Wiki, is een goedgekeurde terugstuur-aktie in overleg met de leverancier om bepaalde redenen.

Sowieso, en nu begrijp ik je mogelijk weer niet; in de startpost heb je het over een belastingvrije aankoop dus zakelijk. Dan heb je dus ook geen recht op WKOA en ook een RMA zal je, met enige nuance, eerst moeten overleggen met de leverancier.

Het is wel lastig de laatste tijd; ben het met je eens dat er Europees (en nationaal) teveel regeltjes zijn voor bepaalde produkten of bepaald type orders etc. etc. etc. maar andersom geldt dat ook; jij wil zakelijk werken (en in dit topic bestellen), dan lijkt het me zinvol dat je van de betrokken regels op de hoogte bent. Niet dat we over een week of 4 een paar topics terugvinden dat allerlei mensen niet tevreden zijn met de klantenservice van @TomTheAlmighty want hij/zij houdt zich niet aan de regels ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Een ZZP kan ook van consumenten rechten genieten zolang het niet zijn vak gebied is. Je kan immers niet verwachten dat een bakker direct de juiste laptop bestelt. Maar wel de juiste oven. Maar laten we hopen dat het niet zo ver komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomTheAlmighty
MAX3400 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:33:
[...]

RMA != WKOA (zoals ik eerder een linkje voor gaf om na te lezen wat er wel/niet kan).

WKOA, in essentie: terugsturen zonder reden en je geld terugkrijgen.
RMA, zie Wiki, is een goedgekeurde terugstuur-aktie in overleg met de leverancier om bepaalde redenen.

Sowieso, en nu begrijp ik je mogelijk weer niet; in de startpost heb je het over een belastingvrije aankoop dus zakelijk. Dan heb je dus ook geen recht op WKOA en ook een RMA zal je, met enige nuance, eerst moeten overleggen met de leverancier.
Inderdaad, ik heb de winkel gestuurd dat ik graag mijn bestelling zou annuleren. Ik heb voor ik dit topic gemaakt me al verdiept in de RMA en WKOA. Hier heb ik zoals je zegt inderdaad geen recht op omdat ik belastingsvrij aankoop.

Ik weet dus hoe het zit voor de standaard consument maar ik weet niet tot hoeverre ik beschermd ben als belastingsvrije koper. Dit is wat ook mijn vraag was.

Heb ik recht op annulatie zonder kosten zoals de consument? Hoe zit het met als er een bepaald product niet aan de normen volstaat zoals beschreven?

Het schijnt wanneer je een online belastingvrije aankoop doet en er iets mis is als het eenmaal bij je is je niet hetzelfde recht hebt als een consument. Wanneer bv het product niet in de beschreven staat is. Dan zit je als aankoper ermee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wanneer het om B2B gaat, dan moet je afspraken maken, als je dat niet doet dan gelden de standaard voorwaarden die een verkopende partij standaard ter inzage heeft. Wanneer er iets geannuleerd moet worden of geretouneerd, dien je dit vooraf af te stemmen. Je loopt de kans een x percentage van het aankoop bedrag te moeten betalen of het wordt niet terug gestort. Dit zijn zaken die je als ondernemer geacht wordt te weten of vooraf over laat informeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
TomTheAlmighty schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:53:
[...]

Het schijnt wanneer je een online belastingvrije aankoop doet en er iets mis is als het eenmaal bij je is je niet hetzelfde recht hebt als een consument. Wanneer bv het product niet in de beschreven staat is. Dan zit je als aankoper ermee?
Het aflevermoment heeft er niets mee te maken. Als jij in de hoedanigheid van een bedrijf iets koopt, heb je een overeenkomst gesloten en daar zijn voorwaarden op van toepassing. Die regelen wat de afspraken zijn. Het moment van afleveren maakt daar niet bij uit. Stap 1 is dus om te kijken welke voorwaarden de shop hanteert voor zakelijke aankopen.
Zoals hierboven staat kun je het er ook op gooien om te kijken in hoeverre het comsumentenrecht voor jou van toepassing kan zijn. Als je programmeur bent dan is het wel gebruikelijk om een een laptop aan te schaffen, maar als bakker wordt het een ander verhaal.
Pagina: 1