Ik begin over een week met mijn studie aan het conservatorium en wil een MacBook kopen waar ik grote softwareprogramma's op kan draaien, en de kans groot is dat er nog wat jaren mee vooruit kan. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, waar ik mijn keuze op moet baseren en hoe lang een MacBook meestal meegaat, dus of ik voor een 2016-model moet gaan, of ook een oudere kan kopen uit bijv 2013. Mijn budget ligt rond de €800. Zou er iemand een tip hebben?
Waarom de keuze voor een mac?
Welke “grote” software programmas?
Begrijp me niet verkeerd, macbooks zijn geweldige apparaten, maar met een budget van €800 zou ik niet een mac kopen. Je zult of uitkomen op een oudere macbook air of een tweede hands macbook pro.
Een studie wil je niet beginnen met een tweede hands apparaat waar je de voorgeschiedenis niet van kent. Dat is gewoon vragen om problemen.
Welke “grote” software programmas?
Begrijp me niet verkeerd, macbooks zijn geweldige apparaten, maar met een budget van €800 zou ik niet een mac kopen. Je zult of uitkomen op een oudere macbook air of een tweede hands macbook pro.
Een studie wil je niet beginnen met een tweede hands apparaat waar je de voorgeschiedenis niet van kent. Dat is gewoon vragen om problemen.
Je kan prima een tweedehandsje nemen voor je studie. Je moet er alleen rekening mee houden dat hij stuk kan gaan. Dus zorg voor een goede backup en houd geld achter de hand om snel een nieuwe te kunnen kopen.
Wat voor programma's moet je draaien? Pro Tools, Logic, Ableton etc?
Wat voor programma's moet je draaien? Pro Tools, Logic, Ableton etc?
- Wat zijn grote software programma's?
- Wat van schermgrote wil je?
- Hoeveel schijfruimte?
- Macbook, Air of Pro... of heb je daar geen keuze uit kunnen maken?
Voor 800,- kom je bij een 2de hands uit en waarschijnlijk niet uit 2016. Gezien ze nogal waardevast zijn, zou ik inderdaad eerder op een 2013 model rekenen. Hoeft geen probleem te zijn, want die dingen uit die jaren draaien nog jaren mee.
- Wat van schermgrote wil je?
- Hoeveel schijfruimte?
- Macbook, Air of Pro... of heb je daar geen keuze uit kunnen maken?
Voor 800,- kom je bij een 2de hands uit en waarschijnlijk niet uit 2016. Gezien ze nogal waardevast zijn, zou ik inderdaad eerder op een 2013 model rekenen. Hoeft geen probleem te zijn, want die dingen uit die jaren draaien nog jaren mee.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
is een macbook pro md101 miss iets ? Dat is het laatste model waar je de hdd en RAM nog van kan upgraden
In ieder geval Sibelius en waarschijnlijk Logic, Logic is van Apple. Ableton weet ik niet zeker. De keuze voor een Macbook is misschien ook niet helemaal rationeel, ook het vooroordeel dat veel muzikanten met Apple werken. Ik werk al jaren met een vaste computer thuis, die nog prima dienst gaat doen als ik een groter scherm en geheugenopslag nodig heb. Ik denk vooral aan mijn werkgeheugen en processor. Dan wordt het sowieso een Macbook of Macbook Pro. Welke Macbook bedoel je precies Bjorn?
Wat zijn zaken om op te letten bij het kopen van een tweedehands laptop/macbook?
Wat zijn zaken om op te letten bij het kopen van een tweedehands laptop/macbook?
[ Voor 7% gewijzigd door MartineDG op 26-08-2018 22:38 ]
Ik zou zelf niet zo snel gaan voor een MacBook pro uit 2012...syltheboy schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:57:
Bjorn bedoelt waarschijnlijk een MacBook Pro (13-inch, medio 2012).
toch verouderde hardware (lees 6 jaar oud of ouder).
Zou dan kijken naar een 2016 model. 16gb ram en een SSD en je kunt daar je studie prima mee doorkomen...
...
Voor 800 euro?koentjuh1987 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:18:
[...]
Zou dan kijken naar een 2016 model. 16gb ram en een SSD en je kunt daar je studie prima mee doorkomen...
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Je studie beginnen met een laptop uit 2012 waarvan je niet weet wat er mee gebeurt is en of er een reden zit aan het wegdoen van de laptop... Mij niet gezien hoor!
Je zegt Logic Pro nodig te hebben, dan kom je er helaas niet onderuit om naar de MacBook te gaan. Wellicht toch het budget omhoog schroeven dan?
Ik heb zelf meegemaakt dat m'n laptop tijdens een schoolperiode gestolen werd en dan ben je dus ook alles kwijt. Tuurlijk, ik had backups... Maar geen laptop. Dan moet je wel gelijk een nieuwe halen en ben je flink wat tijd kwijt alles te herconfigureren. Bij die periode heb ik veel studiepunten niet gehaald en dus veel moeten herkansen. (Dat is gelukkig wel goedgekomen nu)
Wat ik ermee eigenlijk wil zeggen: je wil niet dat zo'n apparaat de geest geeft, dan ben je gewoon de sigaar. (Daarnaast vind ik het sowieso van de zotte dat je voor 800 euro zit te denken aan een laptop uit 2012, maar dat is een ander verhaal)
Je zegt Logic Pro nodig te hebben, dan kom je er helaas niet onderuit om naar de MacBook te gaan. Wellicht toch het budget omhoog schroeven dan?
Ik heb zelf meegemaakt dat m'n laptop tijdens een schoolperiode gestolen werd en dan ben je dus ook alles kwijt. Tuurlijk, ik had backups... Maar geen laptop. Dan moet je wel gelijk een nieuwe halen en ben je flink wat tijd kwijt alles te herconfigureren. Bij die periode heb ik veel studiepunten niet gehaald en dus veel moeten herkansen. (Dat is gelukkig wel goedgekomen nu)
Wat ik ermee eigenlijk wil zeggen: je wil niet dat zo'n apparaat de geest geeft, dan ben je gewoon de sigaar. (Daarnaast vind ik het sowieso van de zotte dat je voor 800 euro zit te denken aan een laptop uit 2012, maar dat is een ander verhaal)
Nou vooruit een 2015 model wel al snel gevonden...
V&A aangeboden: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 128GB
...
Overigens ben ik er niet zo van overtuigd dat je een Mac nodig hebt voor het conservatorium. Ik ben zelf een Mac'er en ik heb veel met muziek gedaan als opnames en productie.
Ik quote mezelf even uit dit topic:
Na het Mac Pro debakel zijn veel software bedrijven overgestapt op Windows, of hebben ze meer nadruk gegeven, met Avid misschien wel de belangrijkste.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:12:
Waarom 'men' met MacOS rondloopt voor muziek is vanwege meerdere redenen en voornamelijk legacy en status(?).
- CoreAudio van Apple was lange tijd superieur aan ASIO voor Windows. Dit is al lang niet meer.
- ProTools was altijd Mac only en was een beetje de industry standard (maar voor hobbyist niet relevant, is ook niet meer.
- FireWire was superieur aan USB2.0 voor audio, maar dat is ook al lang niet meer zo.
Dus een Mac is niet meer noodzakelijk.
Heb zelf een Mac, maar niet meer voor muziek. Logic Pro X staat stil vergeleken met de competitie.
Waarom je beperken tot 1 computer ?
Een 2011 macmini (~E300), of mac pro 2009 (~E450) met een macbook air 2011 (~E 400) zou ik eerder adviseren als combinatie. De ene voor data opslag/zware produktie thuis, de andere voor onderweg. of tegelijkertijd erbij.
Een 2011 macmini (~E300), of mac pro 2009 (~E450) met een macbook air 2011 (~E 400) zou ik eerder adviseren als combinatie. De ene voor data opslag/zware produktie thuis, de andere voor onderweg. of tegelijkertijd erbij.
Daarbij bedenk dat een MacBook uit 2012, op technologie is gebaseerd van 2010 — niet doen, zonde!
En een navenante prijs ... Met nog de mogelijkheid om disk en geheugen te updaten ...R3M1 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 01:11:
Daarbij bedenk dat een MacBook uit 2012, op technologie is gebaseerd van 2010 — niet doen, zonde!
Lager dan een 2015 model zou ik niet gaan.
Niet vergeten dat 'gebruikers' vaak gebaat zijn bij het single vendor model van het Apple ecosysteem, en de relatief onderhoudsvrije software. Windows gaat stuk als je het niet opruimt, zelfs als je elke dag hetzelfde doet met dezelfde software. Dat is vaak ook reden nummer 1 waarom mensen hun Mac gekozen hebben, niet om dat specifieke applicatie X alleen op een Mac wil draaien (waar dat vroeger wel zo was).armageddon_2k1 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:07:
Overigens ben ik er niet zo van overtuigd dat je een Mac nodig hebt voor het conservatorium. Ik ben zelf een Mac'er en ik heb veel met muziek gedaan als opnames en productie.
[...]
Na het Mac Pro debakel zijn veel software bedrijven overgestapt op Windows, of hebben ze meer nadruk gegeven, met Avid misschien wel de belangrijkste.
Bij Mac gaat er vanalles stuk als je upgrade naar de laatste osx. Lees maar eens op de prof audio en video fora hoe bagger het is voor de productiviteit als Apple weer eens een osx update uitbrengt zonder noemenswaardig verschil maar zelfs hun eigen logic pro x begint te bokken.johnkeates schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:58:
Lager dan een 2015 model zou ik niet gaan.
[...]
Niet vergeten dat 'gebruikers' vaak gebaat zijn bij het single vendor model van het Apple ecosysteem, en de relatief onderhoudsvrije software. Windows gaat stuk als je het niet opruimt, zelfs als je elke dag hetzelfde doet met dezelfde software. Dat is vaak ook reden nummer 1 waarom mensen hun Mac gekozen hebben, niet om dat specifieke applicatie X alleen op een Mac wil draaien (waar dat vroeger wel zo was).
De tijd dat een prof workstation met Windows slechter begint te worden na verloop van tijd ligt ver achter ons. Het is niet perfect nee, maar dat is osx ook zeker niet.
En ja, ik heb een Mac.
Ik zou voor niks minder dan een 2015 gaan. Tweede hands 13"?
Grote programma's zegt me niks verder. Het ene programma wil veel RAM, het volgende een snelle single core performance, de andere weer meer cores of een snelle of grote harde schijf.
Grote programma's zegt me niks verder. Het ene programma wil veel RAM, het volgende een snelle single core performance, de andere weer meer cores of een snelle of grote harde schijf.
iOS developer
Pagina: 1