Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Civer
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 02-04 11:36
Beste Tweakers, ik heb in mijn desktop opstelling een logitech x-530 5.1 speakerset aangesloten aan mijn asrock 990fx extreme6 moederbord. Deze heeft 5.1 ondersteuning van Realtek [versie 6.0.1.7560].

waar ik me nu al een tijd aan stoor is dat ik alleen geluid hoor uit alle 5 de speakers en subwoofers als ik een 5.1 audio ondersteund bestand afspeel. Ik snap dat als een bestand in stereo is, het niet automatisch overgeschakeld kan worden naar 5.1, maar dat wil ik wel graag. Nu staat 90% van de tijd 3 speakers alleen maar stof te happen en heb ik feitelijk een 2.1 opstelling.

Ik heb gekeken online of dit op te lossen of aan te passen is. Ik ben na uren zoeken niet veel wijzer geworden. Ik vraag me af of dit met een geluidskaart misschien wel aan te passen is.

Kortom ik wil in kunnen stellen dat wanneer het geluid stereo is en niet 5.1, dat ik alsnog geluid krijg uit alle speakers. Kan ik dit regelen met een geluidskaart (of op een andere softwarematige manier) en heb ik hier dan al genoeg aan met bijvoorbeeld: pricewatch: Asus Xonar DGX

Ik zoek een?
Geluidskaart

Wat is je budget?
a 30 euro, al wil ik het liefst er geen geld aan uitgegeven, maar in ieder geval een degelijke oplossing voor het probleem.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
om mijn 5.1 set altijd volledig te gebruiken ook al is het geluid in stereo en niet 5.1. Speakers Logitech X-530 en Moederbord Asrock 990FX Extreme met Realtek [versie 6.0.1.7560].

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit te denken aan de ASUS Sonar DGX omdat het een inbouw betreft en ik daar ruimte voor heb in mijn kast en dat wat netter oogt..

Welke vragen heb je hier nog over?
Is een geluidskaart een goede oplossing of is dit een gekke omweg?

Beste antwoord (via Civer op 27-08-2018 01:37)

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 14:21
Specifiek wat je zoekt heet ""speaker fill" in de Realtek HD Audio Manager

Kan er afhankelijk van je versie iets anders uit zien, maar dit is wat je zoekt:

https://www.sevenforums.com/attachments/sound-audio/35243d1486568658t-i-have-realtek-hd-driver-but-no-hd-audio-manager-21069-how-hell-do-you-get-surround-sound-itunes-2009-08-03_004831.jpg?s=03e17d387c248c07acf08d8ccd51dddd

Alle reacties

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:11
Ik weet niet of dit je al een eind op weg gaat helpen, maar sommige browsers geven ook alleen stereo geluid.
Als ik radio of youtube afspeel in Chrome heb ik stereogeluid (2.1) over mijn 5.1 set, terwijl Firefox dezelfde content wel over 5.1 weergeeft. (al is het dan gewoon stereo over de voor en achter speakers)

Verder moet ik er wel bij vertellen dat ik gebruik maak van een SoundBlaster X-Fi geluidskaart. Dus of het ook zo werkt via het moederbord durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Steam: Super Michelli

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

Compizfox

I use Arch, btw

Wat jij wilt heet "upmixing" en is meestal te regelen in de drivers van je geluidskaart (ook on-board).

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Intelligo

Kan er afhankelijk van je versie iets anders uit zien, maar dit is wat je zoekt:

• Civer
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 02-04 11:36
quote:
Intelligo schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:15:

[afbeelding]
Bedankt voor jullie antwoorden. Dit is inderdaad wat ik zoek, helaas had de versie die ik had geïnstalleerd dit niet.

Ik heb geprobeerd de nieuwste versie te downloaden van de Realtek site, maar toen kon ik het sturingsprogramma niet meer openen. Compatibiliteits problemen oplossen hielp niet.

Terug naar de mobo site https://www.asrock.com/mb/AMD/990FX%20Extreme6/#Download en weer de W7 x64 driver geïnstalleerd. (waar dus ook geen speaker fill optie bij zit.) Want dit was misschien wel een nieuwere driver dan die ik had, niet gecontroleerd of dat ook echt zo was.

Ik ga nog proberen om weer de nieuwste versie van de Realtek site te installeren en even dubbel te checken of hij dan eventueel wel tussen de geluidseffecten staat van de Windows eigenschappen van luidsprekers

Dat is gelukt en nu kan ik de virtual surround aanzetten in Windows, lukt me niet om in het scherm van Realtek te komen. Alleen werken nog steeds niet alle 5.1 speakers. Weet nu niet meer zo goed wat ik nog kan proberen.

mvg,

Civer wijzigde deze reactie 27-08-2018 03:08 (9%)

• Intelligo
Wat je zou kunnen proberen:
Verwijder de realtek software volledig.

Download de audio drivers van de Asus P8P67 (zonder toevoegingen, NIET v3.1) voor w10 x64

En probeer het daarmee.

Dat is de audiodriver die ik zelf gebruik, is ook Realtek HD en heeft de optie die je zoekt.

Werkt naar mijn weten op elke Realtek chip ook al is t installatiebestand van Asus
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Laptops

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True