Gekke Telefunken 'unit' in meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wie o wie weet wat dit ding in mijn meterkast is? Er gaan 2 dikke groene kabels in (vanuit de grond) en twee dunne (ook vanuit de grond)... CAI zit ergens anders...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p1NNdOgY0iVTKLvJJbZpvG30/medium.jpg

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die twee schroefjes... De vragen om eens lekker gemasseerd te worden door de juiste schroevendraaier. De binnenkant van zo'n kastje laat ons meer zien dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Een signaal verdeler of versterker oid.

//Edit
https://www.klusidee.nl/F...-de-meterkast-t91739.html

[ Voor 91% gewijzigd door frickY op 26-08-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
sypie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:44:
Die twee schroefjes... De vragen om eens lekker gemasseerd te worden door de juiste schroevendraaier. De binnenkant van zo'n kastje laat ons meer zien dan dit.
Als je niet weet wat het is, is dat misschien niet zo'n goed idee. Een foutje kan al snel dodelijk zijn in een meterkast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:49:
[...]
Als je niet weet wat het is, is dat misschien niet zo'n goed idee. Een foutje kan al snel dodelijk zijn in een meterkast.
Kom op, een beetje risico... En daarbij: als het TS z'n eigen woning is dan is die vast ook oud genoeg om te kunnen weten dat je een schroevendraaier moet gebruiken voor schroefjes en niet om te kijken of er nog wat stroom uit een stopcontact komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
sypie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:57:
[...]

Kom op, een beetje risico... En daarbij: als het TS z'n eigen woning is dan is die vast ook oud genoeg om te kunnen weten dat je een schroevendraaier moet gebruiken voor schroefjes en niet om te kijken of er nog wat stroom uit een stopcontact komt.
Nou... Ik heb hier een schroevendraaier met een lampje. :P

Uitschieten is makkelijk. Als daar achter gewoon open contacten zitten (wat ik wel aanneem) kan het best gevaarlijk zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:09

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

sypie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:57:
[...]
Daarnaast wordt TS geacht een Tweaker te zijn, wat doet hij anders op dit forum :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:28
Coax splitter. Woon je toevallig in een appartementen/kamer complex?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:43

Onbekend

...

Wel een beetje voorzichtigheid is geboden, maar je kunt dat ding gewoon open schroeven. Anders zou je niets meer open mogen maken omdat je niet weet wat er achter zit.

Ik vermoed dat het een telefoonkabel is, die daar wordt gesplitst en de rest van de aders door zijn verbonden.
Mij valt op dat er geen waarschuwingssticker of verzegeling op het doosje staat, dus mogelijk is het niet van een bedrijf.
Dus open maken en post hier even de foto's. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Dit dus, een signaalverdeler voor kabeltelevisie.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Jongens, ben heus niet bang dat ding open te schroeven, maar ik heb het idee dat het niet bij het huis hoort, maar van een nuts bedrijf is. Dan is het wel raar dat er niets op staat...

Het is geen appartement, maar een twee-onder-een kap. De Cai komt binnen via de groene kabel die je links van die unit zit. Die wordt daar gesplitst naar de woonkamer en de 1e etage.

Die link van klusidee lijkt er bijzonder sterk op!! Maar hier gaat zowel een dikke coax in als uit! Zou de coax zo door de straat lopen? Dikke coax per huis erin, aftap, dikke coax door naar het volgende huis?

De notaris vertelde al zoiets over hoe bijzonder hij het vond : de eerste wijk met kabel ipv tv via antenne...

De reden dat ik wil weten wat het is : de groepenkast moet vervangen worden door een grotere. Boven heb ik geen ruimte, dus hij moet naar beneden. Daar hangt deze unit dus in de weg. Verplaatsen kan niet, de kabels gaan linea recta het beton in de vloer in en zijn superdik en niet echt buigbaar...

[ Voor 20% gewijzigd door WVL_KsZeN op 26-08-2018 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Ik zie sowieso een zegeltje hangen in het ding (zal wel je hoofdzekeringkast zijn) boven je telefunken kast, dus die kan je zelf niet verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Dat doet m'n elektricien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Als het van het Nutsbedrijf zou zijn geweest zou er wel een zegel op hebben gezeten, en als er geen zegel op zit dan is het ding in princiepen van jou. Verder ben ik er zeker van dat dit een Coax kabel is omdat groen de ''officiële'' kleur is voor Coax kabels die onder de grond liggen.

Verder bestaat Telefunken al sinds 1967 niet meer dus dit ding is sws 50 jaar oud. Ik denk dat het een oude afzwakker/lasdoos is voor kabel TV. Toen kabel TV nog jong was waren er nog geen eindcentrales dus waarschijnlijk trokken ze 1 kabel door alle huizen met zo'n verdeler in elk huis.

Zo'n ding kan niet omgaan met moderne data dus ik ben 99% zeker dat dit ding buiten gebruik is. Eventueel kan je Ziggo een mailtje sturen met de vraag waar voor het is. Maar feitelijk is het niet jouw probleem als de buurt hun signaal verliest omdat jij dat ding er tussenuit slijpt. Het is jouw meterkast ;) (er van uit gaande dat er niks over in het contract stond)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nog zo'n fraaie is dat ik daar links ook nog een coaxsplitter zie, vraag me af wat daar de bron van is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Het huis is uit 1977, denk niet dat ze toen nog 10 jaar oude spullen gebruikten.. het zou kunnen dat het misschien niet meer word gebruikt, mijn aansluiting komt apart uit de grond.

Een kennis vond trouwens dat ik wel heel erg veel van die blauw-witte kabels in de kruipruimte had. Dezelfde als je in die klusidee link ziet. Wat zijn dat voor kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

WVL_KsZeN schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:27:
Een kennis vond trouwens dat ik wel heel erg veel van die blauw-witte kabels in de kruipruimte had. Dezelfde als je in die klusidee link ziet. Wat zijn dat voor kabels?
Dat is een typische telefoonkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Blauw is geloof ik voor een ISRA punt.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Ik ga ziggo maar eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
WVL_KsZeN schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:16:
Als je die regelt via je netbeheerder wel. Een normale electricien mag niet voor de meter (en ook niet aan de meter zelf) werken. En ja dit geintje gaat dan veel geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 21:58
WVL_KsZeN schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:02:
De reden dat ik wil weten wat het is : de groepenkast moet vervangen worden door een grotere. Boven heb ik geen ruimte, dus hij moet naar beneden. Daar hangt deze unit dus in de weg. Verplaatsen kan niet, de kabels gaan linea recta het beton in de vloer in en zijn superdik en niet echt buigbaar...
WVL_KsZeN schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:16:
Jouw elektricien zal ook de hoofdzekeringkast niet verplaatsen. Hier mag alleen een monteur van de netbeheerder aan werken, zoals @Xiphalon ook al aangeeft.

De netbeheerder zal ook geen monteur sturen om dit voor jou te verlagen. Zij monteren alles volgens geldende normen (NEN2768), met de bovenkant van het meterbord op 1,60m.

Jouw nieuwe groepenkast zal dus boven het meterbord geplaatst moeten worden, met uitbreidingsruimte opzij of desnoods naar beneden naast het meterbord. Die hoofdzekeringkast gaat echt niet verplaatsen dus deze CAI lasdoos hoeft ook niet aan de kant. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Modbreak:Sjeez mensen, gedraag je nou allemaal eens. Met dit gezever is echt niemand geholpen.

[ Voor 70% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2018 22:06 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Niet doen dus.

[ Voor 88% gewijzigd door Señor Sjon op 26-08-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Xander schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:17:
[...]

[...]

Jouw elektricien zal ook de hoofdzekeringkast niet verplaatsen. Hier mag alleen een monteur van de netbeheerder aan werken, zoals @Xiphalon ook al aangeeft.

De netbeheerder zal ook geen monteur sturen om dit voor jou te verlagen. Zij monteren alles volgens geldende normen (NEN2768), met de bovenkant van het meterbord op 1,60m.

Jouw nieuwe groepenkast zal dus boven het meterbord geplaatst moeten worden, met uitbreidingsruimte opzij of desnoods naar beneden naast het meterbord. Die hoofdzekeringkast gaat echt niet verplaatsen dus deze CAI lasdoos hoeft ook niet aan de kant. ;)
Dit dus. Maar @WVL_KsZeN, er zijn altijd wel mogelijkheden, dus misschien is een foto van de huidge situatie handig dan kunnen we beter een wél werkende oplossing geven. En waarom de meterkast vergroot moet worden is ook handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Xander schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 21:17:
[...]

[...]

Het antwoordt op de doos kan ik je helaas niet geven. Lijkt me een coax dus kabel of antenne.

Maar op bovenstaande moet je wel rekening houden. En wil ik langs deze weg nogmaals benadrukken.

En ik heb de 'geliefde' zegeltjes wel in mijn garage liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:34

Fiber

Beaches are for storming.

Heb hem maar even open gemaakt voor jullie...:

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/106770_20141009_111116_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/106770_20141009_111001_1.jpg

https://www.klusidee.nl/F...-de-meterkast-t91739.html

(Spuit elf... :z )

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:22
Een beetje offtopic, maar ik vind wel dat alles flink gecorrodeerd is in je meterkast. Ik zou eens wat proberen aan vochthuishouding / ventilatie te doen. Ik zeg niet dat her direct gevaar is of dat je gasleiding bijna doorgeroest is, maar op termijn kan het wel problemen geven.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VodafoneZiggo
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

VodafoneZiggo

Bedrijfsaccount VodafoneZiggo Webcare
Goedemorgen,

Had je al contact met ons gehad? Ik heb samen met mijn collega's de foto bekeken en dit is geen aansluiting van ons. Daarom durf ik je hier ook niet bij te helpen.

Groet,
Kim van Ziggo

VodafoneZiggo-webcare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
WVL_KsZeN schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:02:
De notaris vertelde al zoiets over hoe bijzonder hij het vond : de eerste wijk met kabel ipv tv via antenne...
WVL_KsZeN schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 20:27:
Het huis is uit 1977, denk niet dat ze toen nog 10 jaar oude spullen gebruikten.. het zou kunnen dat het misschien niet meer word gebruikt, mijn aansluiting komt apart uit de grond.
Pak je koopcontract er nog eens bij en kijk naar erfdienstbaarheden.

In de jaren 70 zijn nog een hoop CAI installaties aangelegd. Later zijn die vervangen door nieuwe kabelaansluitingen. In de kruipruimte van mijn huis liggen ook diverse kabels van/naar de buren met afsplitsingen voor het huis. Daar zit ook een kastje tussen. In de erfdienstbaarheid clausules staat dat je die in stand moet houden wat nu een dode letter is maar wel de geschiedenis kan verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:12:
[...]

[...]

Pak je koopcontract er nog eens bij en kijk naar erfdienstbaarheden.

In de jaren 70 zijn nog een hoop CAI installaties aangelegd. Later zijn die vervangen door nieuwe kabelaansluitingen. In de kruipruimte van mijn huis liggen ook diverse kabels van/naar de buren met afsplitsingen voor het huis. Daar zit ook een kastje tussen. In de erfdienstbaarheid clausules staat dat je die in stand moet houden wat nu een dode letter is maar wel de geschiedenis kan verduidelijken.
Klopt.
In mijn vorige huis had ik ook zo'n kastje waar een dikke coax (een oude Ziggo-monteur noemde het een "bamboe-kabel" o.i.d.) in- en uitging. Kwamen 4 dunnere coax-kabels uit, voor elk huis in mijn rijtje 1.
Bleek dat in de jaren '70 de hoofdkabel haaks op het rijtje van straat naar straat liep, precies onder mijn huis door. De rijtjes werden er op deze manier van afgetapt.
Later, (jaren '90, denk ik) plaatste Ziggo nieuwe wijk/straat-kasten en kreeg elk huis een directe aansluiting daarop. Die dunnere, lichtgroene coax kwam dan elders door je fundering heen naar je meterkast of rechtstreeks naar de woonkamer.

Bij mij is deze oude meuk gewoon weggehaald door de monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

virtualJac schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:36:
Een beetje offtopic, maar ik vind wel dat alles flink gecorrodeerd is in je meterkast. Ik zou eens wat proberen aan vochthuishouding / ventilatie te doen. Ik zeg niet dat her direct gevaar is of dat je gasleiding bijna doorgeroest is, maar op termijn kan het wel problemen geven.
Leg uit?

Ik gok dat het een uitpandige meterkast is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 10:08

Mojo

The Power Within

Ziet er uit als een aftakmof voor een coaxkabel. Dit is geen aansluitpunt (AOP) zoals Ziggo hem in dit topic zal bedoelen, maar een eindmof of doorlusmof voor een doorlopende kabel.

Goede kans dat de coaxkabel van je buren hier ook aftakt ofzo. Of dat dit een eindpunt is van de de coaxkabel.

Vermoedelijk is dit inderdaad wel degelijk van een kabelboer, maar is dit een onderdeel van de wat hogere infrastructuur dan de eindpunten van reguliere woningen waar men normaliter mee te maken heeft.

Ben geen expert op coax, maar doe veel met ondergrondse netten (glas) dus check ff bij de lokale kabelboer

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:10
Dit is een klassiek stukje antiek van het Centraal Antenne Systeem (CAI), in lang vervlogen tijden wou men van alles losse dakantennes af en een grote antenne in een wijk die dan werd gesplitst naar alles huizen. De dikke kabels zijn dan ook een rijgsysteem naar de buren toe. De dunnere kabels lopen dan naar je aansluitingen in huis, dit zal wel afgeknipt zijn. Hoogstwaarschijnlijk staat er geen signaal meer op, echter je bent niet de eigenaar van de kabel, dat is je klassieke dienstverlener.
Snel na de eerste officiële Nederlandse televisie-uitzending in 1951 ontstond op de daken van de huizen een heel woud van televisieantennes. Dit was niet alleen een lelijk gezicht, maar het was ook gevaarlijk: bij een storm konden slecht gemonteerde of slecht onderhouden antennes omwaaien en schade veroorzaken. In dichtbebouwde gebieden was een goede ontvangst van ethertelevisie bovendien zeer moeizaam. Om aan deze situatie een eind aan te maken werden de eerste centrale antenne-inrichtingen (cai) aangelegd. Deelnemende huishoudens werden door een coaxkabel verbonden met een gemeenschappelijke antennemast die per huizenblok, wijk of gemeente op centraal gelegen punten werden opgesteld. Aanvankelijk was de aanleg van deze centrale-antennesystemen in strijd met de Telegraaf- en Telefoonwet: de PTT had het wettelijk monopolie op de distributie van omroepsignalen. In de praktijk werd de aanleg van particuliere cai gedoogd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeltelevisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 20:54

KDL

Dit soort gerant slaat gewoon nergens op.

[ Voor 94% gewijzigd door Señor Sjon op 27-08-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Sebazzz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:05:
[...]

Leg uit?

Ik gok dat het een uitpandige meterkast is.
Het is inderdaad een uitpandige meterkast. Denk dat het in de winter wel eens koud zou kunnen zijn daarbinnen (en dus condens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
pep_82 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:32:
Dit is een klassiek stukje antiek van het Centraal Antenne Systeem (CAI), in lang vervlogen tijden wou men van alles losse dakantennes af en een grote antenne in een wijk die dan werd gesplitst naar alles huizen. De dikke kabels zijn dan ook een rijgsysteem naar de buren toe. De dunnere kabels lopen dan naar je aansluitingen in huis, dit zal wel afgeknipt zijn. Hoogstwaarschijnlijk staat er geen signaal meer op, echter je bent niet de eigenaar van de kabel, dat is je klassieke dienstverlener.

[...]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeltelevisie
Wat meer termen om op te zoeken! Bedankt voor de info. Ziggo zelf weet het niet zo goed en durven er niets van te zeggen. Ben ook de erfdienstbaarheden nog een keer aan het doornemen, maar ja, als je niet weet van wie het is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Flinke kick.. dat met die extra ruimte is inderdaad anders opgelost. Toch wilde ik die oude troep nog weg uit de meterkast. Ziggo wil het niet verwijderen, en geeft aan dat het niet van hun is. Een mailtje dat ik erg goed ga bewaren!

Ik heb nu eerst maar eens alles losgetrokken en laat het zo even staan om te zien of er nog iemand gaat piepen.. over een half jaar haal ik het helemaal weg.

Aan de binnenkant ziet alles er nog perfect uit, mooi glanzend koper, geen enkele oxidatie. Bijzonder na meer dan 40 jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Alle draden hebben nu drie maanden losgelegen en er is niemand komen klagen. Ook nog een keertje in de meterkasten van de buren gekeken en bij hun kwamen deze kabels niet (meer) binnen. Ik zie de kabel trouwens wel in de kruipruimte van huis naar huis lopen.

Lang verhaal kort : ik heb alles nu verwijderd en ook in de kruipruimte de kabels weggehaald. Dat heeft in de kruipruimte veel ruimte opgeleverd, die kabels liepen precies in het gebied waar het luik zat.

Pagina: 1