Xorg-sessie op twee videokaarten en één beeldscherm.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 20:11
Ik ben niet zo tevreden over Kwin op de proprietary NVIDIA driver, het rondslepen van vensters voelt hakkelig en bij het nemen van screenshots heb ik last van grafische glitches.
Zodra ik de compositor uitzet heb ik nergens last van.
Is het mogelijk om twee X sessies te draaien waarvan een sessie op de iGPU en een sessie op een losse grafische kaart?

Besturingssysteem is Gentoo Linux met KDE Plasma 5.13 als DE, de geïntegreerde grafische kaart is een Intel HD 4000 en de losse kaart in gebruik is een GeForce GTX 680. Processor is een Intel Core i7 3770K op een ASUS P8Z77-V Deluxe moederbord.

Ik heb één beeldscherm welke aangesloten is op beide grafische kaarten, de iGPU over HDMI en de losse grafische kaart over DVI, ik kan in de UEFI BIOS kiezen welke grafische kaart de voorkeur heeft en als ik van inputs switch op het beeldscherm heb ik beeld op de iGPU of op de losse kaart afhankelijk van wat de voorkeur in de UEFI BIOS is.

De drivers voor beide kaarten worden geladen als ik naar dmesg kijk maar alleen een van de twee kaarten wordt werkelijk gebruikt en het switchen van inputs op het beeldscherm toont alleen een zwart scherm op de kaart die niet als voorkeur geselecteerd staat in de UEFI BIOS.
Ik zou graag een X sessie voor KDE Plasma willen gebruiken op de iGPU en dan een aparte X sessie starten met bijv Openbox voor games welke dan gebruik maken van de losse grafische kaart.

Output van dmesg, lspci, lsmod, xrandr en het DRM gedeelte uit de kernel configuratie:
https://hastebin.com/egenuduyih.shell

In mijn zoektocht naar een oplossing zie ik alleen resultaten van mensen die een aparte X sessie voor twee grafische kaarten en twee beeldschermen proberen te draaien.

Het blijkt dat meer mensen een slechte ervaring hebben met NVIDIA's proprietary driver icm Kwin, ik heb met verschillende combinaties van instellingen gespeeld, o.a.:

Vsync in Kwin en in nvidia-settings, ook heb ik handmatig een Xorg.conf laten genereren met ForceCompositionPipeline en ForceFullCompositionPipeline, het uitforceren van Triple Buffering in zowel een Kwin.sh script als in Xorg.conf.
Ook een poging met "export __GL_YIELD="USLEEP"" voor Kwin heeft het niet verholpen.

Is het überhaupt mogelijk wat ik hier probeer voor elkaar te krijgen? Ligt de oplossing in een tweede beeldscherm of heb ik echt PCI-e passthrough dmv VT-d nodig? En anders het switchen naar een grafische kaart van AMD zodat alles smooth werkt met een X sessie?

Bronnen:

https://www.reddit.com/r/...ance_nvidia_39624_screen/

https://wiki.archlinux.or...tearing_in_KDE_.28KWin.29

https://wiki.gentoo.org/w...29_in_OpenGL_applications

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op kantoor heb ik een PC met een i5 CPU (4650 even uit 't hoofd) en een nVidia GT230 videokaart. Met de nVidia 340 driver (de laatste drivers werken niet meer met deze kaart) heb ik met KDE geen enkel probleem. Misschien doe ik er minder mee dan jij waardoor ik het niet merk.

Hoe dan ook, je kan in KDE ook gewoon een andere window manager kiezen dan Kwin. En als je met compositor uit wel prima werkt, wat is dan de reden om dat niet te doen?

Technisch gezien is het geen probleem om een tweede X sessie te starten op een andere TTY, gebruikmakend van een andere videokaart. Je moet dat alleen wel apart in xorg.conf opgeven. Dat vereist veel meer werk en complexiteit (plus dat je apart moet inloggen voor die tweede X sessie) dan simpelweg de window manager aanpassen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoam
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 20:11
Hero of Time schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:15:
Op kantoor heb ik een PC met een i5 CPU (4650 even uit 't hoofd) en een nVidia GT230 videokaart. Met de nVidia 340 driver (de laatste drivers werken niet meer met deze kaart) heb ik met KDE geen enkel probleem. Misschien doe ik er minder mee dan jij waardoor ik het niet merk.

Hoe dan ook, je kan in KDE ook gewoon een andere window manager kiezen dan Kwin. En als je met compositor uit wel prima werkt, wat is dan de reden om dat niet te doen?

Technisch gezien is het geen probleem om een tweede X sessie te starten op een andere TTY, gebruikmakend van een andere videokaart. Je moet dat alleen wel apart in xorg.conf opgeven. Dat vereist veel meer werk en complexiteit (plus dat je apart moet inloggen voor die tweede X sessie) dan simpelweg de window manager aanpassen.
Ik zou graag de eye candy van Kwin willen behouden, heb het juist zo mooi gefixed met transparency en blur in Konsole en de slideshow voor m'n wallpapers, voor games schakel ik de compositor wel uit.

Zodra KDE Plasma gebruikmaakt van de Intel iGPU werkt de compositor smooth maar kan ik natuurlijk niet lekker gamen. De KDE Plasma ervaring op een Elitebook 8570p laptop met een AMD Radeon HD 7570M icm de open source drivers is ook perfect.

Ik ben bereid om handmatig met een Xorg.conf aan de slag te gaan maar wou eerst zeker weten of het mogelijk is omdat het mij niet lukt om een topic te vinden waar iemand exact hetzelfde probeert.

Als ik dit voor elkaar krijg moet het dus mogelijk zijn om te switchen van inputs op m'n beeldscherm en dan over zowel HDMI als DVI beeld hebben met een X sessie voor KDE Plasma op de iGPU en dmv een shell script een game in een aparte X sessie op de losse kaart oid?