Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11 18:30
Ik begrijp nog niet zo goed hoe kleurruimtes werken.

Ik zit nu met de volgende situatie:
  • Ik heb een aantal foto's in RAW formaat bewerkt in Lightroom
  • Ik gebruik een Dell U2715H monitor (geen wide-gamut)
  • Ik wil een album maken in Indesign die ik door een webshop laat afdrukken
  • In Indesign zal ik uiteindelijk een door de webshop aangeleverd kleurenprofiel moeten gebruiken
Bij het exporteren van de foto's in Lightroom krijg ik de keuze of ik de foto's wil exporteren in sRGB of Adobe RGB. Ik begrijp dat Adobe RGB meer kleuren kan bevatten. Heeft het dan nut om hier Adobe RGB te kiezen of zullen de foto's toch niet meer dan de sRGB ruimte bevatten, omdat mijn monitor die toch niet kon laten zien?

Dus kortom: maakt het hier nog iets uit welke kleurruimte ik kies?

Beste antwoord (via aap op 30-08-2018 11:56)

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
Ventieldopje schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:47:
Ik zou de fotos exporteren in de kleurruimte die het uiteindelijk moet worden. Dit zou ik doen voordat je opslaat zodat je meteen het resultaat ziet en evt nog aanpassingen kan maken, al heeft dat met een normale monitor weinig zin misschien. Maar toch, dat zou ik doen.
Dat zou ik nooit doen, vaak is het ook een cmyk profiel . Gebruik het profile van de fotoboek aanbieder in je proof setup. Werk verder in adobe rgb of prophoto rgb.

Alle reacties

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:28

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik zou de fotos exporteren in de kleurruimte die het uiteindelijk moet worden. Dit zou ik doen voordat je opslaat zodat je meteen het resultaat ziet en evt nog aanpassingen kan maken, al heeft dat met een normale monitor weinig zin misschien. Maar toch, dat zou ik doen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • Beste antwoord

• PageFault
Ventieldopje schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:47:
Dat zou ik nooit doen, vaak is het ook een cmyk profiel . Gebruik het profile van de fotoboek aanbieder in je proof setup. Werk verder in adobe rgb of prophoto rgb.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 22:58:
[...]

Why not? Het wordt vroeg of laat omgezet :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bewerk in het hoogst mogelijke profiel om te voorkomen dat je data vernield in je foto/pixels. Wanneer je klaar bent exporteer je naar het profiel wat gebruikt gaat worden voor afdrukken.
Bedenk immers : een gecomprimeerde jpg kun je niet nogmaals (of amper) verbeteren/verscherpen/etc.

• PageFault
Ventieldopje schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 23:14:
[...]

Why not? Het wordt vroeg of laat omgezet :)
Cmyk is zoveel kleiner. Ik zou de opties altijd open houden voor evt. ern herprint of andere aanbieder. En de soft proofing is hier speciaal voor.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

PageFault schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 00:12:
[...]

Cmyk is zoveel kleiner. Ik zou de opties altijd open houden voor evt. ern herprint of andere aanbieder. En de soft proofing is hier speciaal voor.
Fair enough :)

www.maartendeboer.net

Pagina: 1