Toon posts:

Crossover instellingen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag

Ik heb een aantal dagen terug een andere versteker aangeschaft, een Harman Kardon Avr158. Bij deze versterker gebruik ik nog oudere satelliet speakers van Sony met een subwoofer en 2 surround speakers van Pioneer (ook al wat ouder). Dus:

Front L/R - Sony
Center - Sony
Surround L/R - Pioneer
Sub - Pioneer

Nu heeft deze subwoofer een "Turnover" draaiknop en ik ga er vanuit dat dit in principe hetzelfde als crossover inhoudt.

Nu rest mijn vraag...

Waar moet ik die op instellen? Mijn versterker heeft ook een crossover instelling en die heb ik nu voor alle speakers op 80Hz staan, dus de front, center en surround speakers. Daarbij heb ik nu de sub op 110 staan (geen idee of dat Hz betekend). Het klinkt niet verkeerd maar ik wil graag de juiste instellingen hebben zodat wanneer ik pakweg Battlefield 1 speel alles lekker overvloeit

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-08-2018 17:38)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:39

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:24:
[...]
Wordt er zo mee geschommeld dan..? Zo geeft de fabrikant toch waarden aan die niet kloppen?
Waardes die niet kloppen doet Sony nu door er geen variabelen bij te geven. Schommelen / creatief meten wordt gedaan om de beste getallen te krijgen. Dat zie je ook met vermogen waar men op slechts één kanaal meet, bij een pieptoon van 1000 Hz en een berg vervorming (THD). Maar het levert leuke getallen op waar de simpele consument op valt. "9 x 200 Watt" staat nu eenmaal lekker op de doos dan "9 x 75 Watt".

De Pioneer die jij als rear hebt gaan lager dan de Sony. Niet aanzienlijk dus alle speakers kunnen op dezelfde waarde staan. Plus dat het voor rear speakers wat minder uit maakt dan voor de front sectie.
sypie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:25:
[...]
Wat ik in ieder geval zou doen is de cross-over op de versterker hetzelfde instellen als op de subwoofer, anders heeft het weinig zin en zit je 2 verschillende settings te maken die elkaar tegenwerken.
En dat is dus niet de bedoeling. Je zet de subwoofer volledig open omdat je maar op één apparaat de crossover wilt regelen. Doe je dat in de receiver, zoals in dit geval, dat zet je de subwoofer helemaal open (bypass). Ga je alles op de subwoofer regelen dan zet je de receiver helemaal open qua crossover. De waarde van xx Hz is geen zwart-witte grens, daar zit verloop in en dat kan per device verschillen. Vandaar één apparaat alles laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 26-08-2018 18:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

De crossover stel je op één plek in. Ikzelf zou altijd voor de receiver kiezen en dan de crossover op de subwoofer volledig open zetten.

Welke speakers gebruik je? 80 Hz als crossover klinkt voor mij niet als een crossover die past bij een term als "satelliet speakers" dan denk ik eerder aan 120-150 Hz of zelfs hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De front en center speakers zijn de Sony SS MS835, de surround speakers zijn de Pioneers s-f50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Sony SA-VE835ED specifications
Sensitivity level
87 dB (1 W, 1 m)
Frequency range
120 Hz – 70,000 Hz

Crossover op 120Hz instellen

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ingesteld op 120Hz en de Turnover op de sub vol opengedraaid, klinkt heerlijk!

Dank jullie wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Lip schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:19:
Sensitivity level
87 dB (1 W, 1 m)
Frequency range
120 Hz – 70,000 Hz

Dat is ook weer te kort door de bocht. Sowieso is het de vraag hoe die frequenties zijn gemeten. Als dat op -6 dB is dan zit je zelfs met 120 Hz nog aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In hoeveel is dat gemeten dan? Ben best benieuwd hoever mijn speakers kunnen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ondergrens van je speakers is vaak een goed beginpunt, maar mogelijk mis je dan wat bass. Wellicht wil je dus een tikje terug.
Aan de andere kant wil je de crossover ook niet te laag, dan heb je kans dat de sub teveel mee gaat doen en krijg je erg onrustig geluid (rommelende sub).

Gewoon luisteren en proberen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lip schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:19:
Sensitivity level
87 dB (1 W, 1 m)
Frequency range
120 Hz – 70,000 Hz

Hz wordt toch gemeten in hoe laag de tonen kunnen worden weergeven? Dus 120Hz is het laagst wat de speaker kan en 70,000Hz is dan heel hoog? Ben nieuw in de Hi-Fi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:06:
[...]
Hz wordt toch gemeten in hoe laag de tonen kunnen worden weergeven? Dus 120Hz is het laagst wat de speaker kan en 70,000Hz is dan heel hoog? Ben nieuw in de Hi-Fi
Veelal wordt het laagste (en dan ook het hoogste) punt gemeten bij een x afzwakking. Veelal is dat -3 dB. Dan is je laagste punt al 3 dB minder luid dan de rest van het bereik. Om getallen beter (in dit geval lager) uit te laten komen meten sommige merken met een hogere afzwakking van soms 6 dB. Je krijgt dan een lager bereik maar ook minder realistisch gemeten. Er zijn zelfs merken die op -10 of zelfs -15 dB meten. Dan krijg je hele mooie getallen, maar je hebt er helemaal niets aan. Er zijn ook merken die juist heel realistisch meten en komen met -1,5 dB.

Ik ga voor de crossover veelal uit om het -3 dB punt maal 1,5 te doen. Let wel dat het puur een uitgangspunt is. Als jouw speakers 120 Hz doen op -3dB dan zou je al op 180 Hz uitkomen. Echter wil je ook niet te hoog met de crossover omdat je de subwoofer dan op gehoor kan plaatsen en het gehele geluid onnatuurlijk kan worden. Het klinkt wel vet natuurlijk zo'n actieve subwoofer, maar het hoort niet. Dergelijke situaties krijg je vanaf 100 Hz, wederom afhankelijk van de akoestiek van de ruimte. Dat is het nadeel van dergelijke kleine speakers. Heeft verder niets met merk of prijs te maken, het is veelal inherent aan het design.

Met een woofertje van 5,7 centimeter (2,25") vind ik 120 Hz al veel en neig naar zeker -6 dB voor deze speaker. Wel makkelijk te testen door de subwoofer af te koppelen en wat tonen door de set heen te jagen.

[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 26-08-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Veelal wordt het laagste (en dan ook het hoogste) punt gemeten bij een x afzwakking. Veelal is dat -3 dB. Dan is je laagste punt al 3 dB minder luid dan de rest van het bereik. Om getallen beter (in dit geval lager) uit te laten komen meten sommige merken met een hogere afzwakking van soms 6 dB. Je krijgt dan een lager bereik maar ook minder realistisch gemeten. Er zijn zelfs merken die op -10 of zelfs -15 dB meten. Dan krijg je hele mooie getallen, maar je hebt er helemaal niets aan. Er zijn ook merken die juist heel realistisch meten en komen met -1,5 dB.

Ik ga voor de crossover veelal uit om het -3 dB punt maal 1,5 te doen. Let wel dat het puur een uitgangspunt is. Als jouw speakers 120 Hz doen op -3dB dan zou je al op 180 Hz uitkomen om die 3 dB dip te compenseren. Echter wil je ook niet te hoog met de crossover omdat je de subwoofer dan op gehoor kan plaatsen en het gehele geluid onnatuurlijk kan worden. Het klinkt wel vet natuurlijk zo'n actieve subwoofer, maar het hoort niet. Dergelijke situaties krijg je vanaf 100 Hz. Dat is het nadeel van dergelijke kleine speakers. Heeft verder niets met merk of prijs te maken, het is veelal inherent aan het design.

Met een woofertje van 5,7 centimeter (2,25") vind ik 120 Hz al veel en neig naar zeker -6 dB voor deze speaker. Wel makkelijk te testen door de subwoofer af te koppelen en wat tonen door de set heen te jagen.
Erg interessant, al begrijp ik niet alles natuurlijk..daarvoor studeer ik ook iets anders denk haha! Wat is volgens jou de beste instelling? Aangezien je van -6dB uitgaat zouden ze zelfs al op 180Hz uit kunnen komen toch? Mijn subwoofer is toch best groot hoor, denk dat de diameter van de speaker in de sub (ik denk dat je daar 5,7cm mee bedoeld) wel groter is hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:24:
[...]
Mijn subwoofer is toch best groot hoor, denk dat de diameter van de speaker in de sub (ik denk dat je daar 5,7cm mee bedoeld) wel groter is hoor.
Het gaat niet om de subwoofer, het gaat om wat je speakers kunnen, de (mod)woofer daarvan. Wat ze niet kunnen vult de subwoofer aan/op. Ik zou toch zeker richting 150 Hz gaan al dan niet hoger. Maar dat is puur om het bereik compleet te krijgen. Je moet alleen zelf luisteren of het nog klinkt.

De subwoofer heeft een 20 cm (8”) woofer waar ze vrolijk 24 Hz opgeven als laagste punt. Ik ga nu haast zeker weten dat dit echt niet bij -3 dB gemeten is en meer richting -6 dB gedacht moet worden (als het al niet nog meer is....).

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 26-08-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:31:
[...]

Het gaat niet om de subwoofer, het gaat om wat je speakers kunnen, de (mod)woofer daarvan. Wat ze niet kunnen vult de subwoofer aan/op. Ik zou toch zeker richting 150 Hz gaan al dan niet hoger. Maar dat is puur om het bereik compleet te krijgen. Je moet alleen zelf luisteren of het nog klinkt.

De subwoofer heeft een 20 cm (8”) woofer waar ze vrolijk 24 Hz opgeven als laagste punt. Ik ga nu haast zeker weten dat dit echt niet bij -3 dB gemeten is en meer richting -6 dB gedacht moet worden (als het al niet nog meer is....).
Dus receiver instellen op 150Hz? En dan alle speakers? Dus de front's, center en surround's? Subwoofer helemaal open op 200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:31:
[...]

Wordt er zo mee geschommeld dan..? Zo geeft de fabrikant toch waarden aan die niet kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:02:
[...]

Dus receiver instellen op 150Hz? En dan alle speakers? Dus de front's, center en surround's? Subwoofer helemaal open op 200?
Wat voor zin heeft dat? Je laat de versterker alle signaal boven de 150Hz naar de speakers sturen en tegen de subwoofer ga je zeggen: alles onder de 200Hz mag jij gaan spelen. Daarmee mist je subwoofer dus 50Hz, omdat je versterker die naar de speakers stuurt.
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:36:
Ingesteld op 120Hz en de Turnover op de sub vol opengedraaid, klinkt heerlijk!
Dank jullie wel!
Wat me verbaast is dat je je arme speakertjes wat bas door de strot wilt duwen terwijl je een subwoofer hebt.

Als je het een beetje strak wilt houden geef je de subwoofer alles onder de 200Hz, alles daarboven stuur je lekker naar je speakertjes. Die dingen zijn niet zo groot dus daar moet je ook niet te veel laag geluid heen sturen.

Wat ik in ieder geval zou doen is de cross-over op de versterker hetzelfde instellen als op de subwoofer, anders heeft het weinig zin en zit je 2 verschillende settings te maken die elkaar tegenwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
8)7 zolang de sub hoger staat dan de versterker zal die gewoon alles spelen wat die krijgt.

Die kleine speakers kunnen misschien niet goed lage tonen spelen, maar dat probleem heeft die sub met hoge tonen.

Zet je talkover op 120 en ga vanaf daar omhoog tot je het geluidbeeld mooi vind zonder dat je sub continue staat te blazen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:24:
[...]
Waardes die niet kloppen doet Sony nu door er geen variabelen bij te geven. Schommelen / creatief meten wordt gedaan om de beste getallen te krijgen. Dat zie je ook met vermogen waar men op slechts één kanaal meet, bij een pieptoon van 1000 Hz en een berg vervorming (THD). Maar het levert leuke getallen op waar de simpele consument op valt. "9 x 200 Watt" staat nu eenmaal lekker op de doos dan "9 x 75 Watt".

De Pioneer die jij als rear hebt gaan lager dan de Sony. Niet aanzienlijk dus alle speakers kunnen op dezelfde waarde staan. Plus dat het voor rear speakers wat minder uit maakt dan voor de front sectie.
sypie schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:25:
[...]
En dat is dus niet de bedoeling. Je zet de subwoofer volledig open omdat je maar op één apparaat de crossover wilt regelen. Doe je dat in de receiver, zoals in dit geval, dat zet je de subwoofer helemaal open (bypass). Ga je alles op de subwoofer regelen dan zet je de receiver helemaal open qua crossover. De waarde van xx Hz is geen zwart-witte grens, daar zit verloop in en dat kan per device verschillen. Vandaar één apparaat alles laten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 26-08-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan had ik nog een vraag, soms doet mijn versterker er moeilijk over om naar multichannel over te schakelen (TrueHD dus denk) hoe komt dit? En hoe komt het dat hij alleen multichannel inschakeld als ik in een spel kom?

Daarnaast hoor ik mijn surround speakers niet overduidelijk als ik op multichannel zit, ze werken wel en ik hoor ook gewoon dingen achter me maar niet zo duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:36

Audione0

Strijdt der titanen

Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:00:
Dan had ik nog een vraag, soms doet mijn versterker er moeilijk over om naar multichannel over te schakelen (TrueHD dus denk) hoe komt dit? En hoe komt het dat hij alleen multichannel inschakeld als ik in een spel kom?

Daarnaast hoor ik mijn surround speakers niet overduidelijk als ik op multichannel zit, ze werken wel en ik hoor ook gewoon dingen achter me maar niet zo duidelijk.
Dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat je de speakerkanalen niet heb gekalibreerd op volume. Als het goed is kun je bij jou Harman per speaker het volume inregelen in dB's.

Kortom: je fronts spelen veel harder dan je surround speakers waardoor je de surround speakers niet hoort. Dit kun je op gehoor of met een dB meter inregelen per kanaal.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Pagina: 1