Gazelle innergy accu repareren.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 19:45
Ik heb op marktplaats een gazelle innergy accu gekocht voor 10,- inclusief verzendkosten.
Als ik op de uiteindes meet van de accu meet ik gewoon netjes 36 volt maar als ik dan meet op de uiteindes van de accu (de plek waar je hem in de fiets schuift/plugt. Krijg ik 0 volt. Dus ik volg het kabeltje van de plug naar de print plaats (BMS/ Battery Management System?) en meet daar direct op het soldeer punt om uit te sluiten dat de kabel gebroken is. Maar daar krijg ik ook 0 volt? Of te wel het ligt denk ik ergens in het bms. Het is op zich geen ramp want ik kan ook de cellen leeg trekken zonder gebruik te maken van het bms alleen kan hij dan diep ontladen worden en dit is niet goed. Wat zou een oplossing kunnen zijn? Ik had zelf bedacht misschien een arduino nano te nemen met een 0 - 5V meter en die aan te sluiten op 1 cell en die continue door te meten. Het enige probleem is dat het best hooge stromen (>10A) kunnen zijn voor een arduino, hij hoeft alleen het voltage te meten dus een hele grote resistor gebruiken? Of gewoon een kant en klaar printje te maken alleen geen idee waar ik dit haal? Een heel nieuw bms zou ik ook prima vinden. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Ligt er niet gewoon een zekering uit? Of de hoofdschakelaar? :+

Ik zou niet proberen een eigen batterijbewaking te bouwen van een Arduino.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 26-08-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 19:45
frickY schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:59:
Ligt er niet gewoon een zekering uit?

Ik zou niet proberen een eigen batterijbewaking te bouwen van een Arduino.
Waar zou zoon zekering kunnen zitten en hoe ziet die eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Zie bijvoorbeeld eltweako in "Elektrische fiets accu repareren"

Of misschien dat @flippy je kan en wil helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Zeer waarschijnlijk dat de accu 'ergens' 'een keer' een slecht contact heeft gehad of een rotte cel heeft heeft en de BMS vind dat de accu stuk is.
Dat is een van de taken van een BMS, bij een rotte accu 'm veilig maken door 'm af te schakelen.

Grote nadeel is dat de documentatie van de BMS chips vaak afwezig is, en dus het resetcommando (als die er al is) niet vindbaar is.

Overigens zijn losse BMS'en prima vindbaar, zorg alleen wel dat je er een vind die overeen komt met de spanningen van je cellen, niet dat bijv de laadspanning op 4.25V staat terwijl je cellen 4.2V zijn en je de cellen nog steeds kan slopen.
Zoek bijv bij ebay op 36v bms of 10s bms (voor 10 cellen)