Glasvezel Buitenaf of Open glasvezelnetwerk kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11-2024
Bij ons in de gemeente gaan ze na lang debatteren glasvezel aanleggen. Nu is het zo dat door het lange debatteren er twee aanbieders zijn die een actie zijn gestart. Dit is Glasvezel Buitenaf en Westerveld op Glas (KPN).

Nieuwsbericht 1

Nieuwsbericht 2

Ten eerste ben ik totaal niet blij dat er twee aanbieders zijn. Dit wekt veel verwarring. Gelukkig gaat WoG sowieso glasvezel aanleggen.

Hoe zijn jullie ervaringen met glasvezel en beide aanbieders en hoe open is het netwerk van KPN. WoG suggereert namelijk dat het KPN netwerk een open netwerk is. De aanbieders via Glasvezel Buitenaf zijn Fiber, Delta en Caiway.

Zover ik heb kunnen beoordelen kunnen we via het glasvezelnetwerk van WoG (KPN) ons huidige abonnement behouden wat we bij KPN hebben zonder extra kosten op de aansluiting na van €1.800. De snelheid gaat dan ook automatisch naar 100/100 als ik goed heb.

Graag jullie reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:17

vr6-only

Blub Blub

Heel kort en simpel:

KPN = Reggefiber netwerk met de bekende providers qua aanbod. Zie www.eindelijkglasvezel.nl

De andere is ook de oude CIF met Caiway als provider. Daar is de keuze wel minder, maar het is geen slechte provider.

Persoonlijk zou ik voor Westerveld op Glas kiezen, puur omdat je meer keuze hebt. Tevens kun je dan ook gebruik maken van Quadplay voordelen door je mobiel te combineren met alles in één bij KPN, XS4ALL, Telfort of T-Mobile.

[ Voor 20% gewijzigd door vr6-only op 27-08-2018 18:36 ]

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Dank voor je reactie. We hebben nu inderdaad ook de Quadplay voordelen waar je het over hebt. Dit scheelt ons nu in de maand al 25 euro op de mobiele abonnementen en tv.

Heb geprobeerd de abonnementen van KPN en Caiway te vergelijken maar dat is een uitdaging en uiteindelijk gelukt. Qua kosten puur op basis van het standaard abonnement zonder extra voordelen kosten ze bijna hetzelfde. De de Quadplay voordelen heeft KPN en dus heeft WoG onze voorkeur.

Zit ik alleen nog even met het vastrecht. Bij KPN gaan we geen vast recht betalen voor de aansluiting maar eenmalig aansluitkosten van 1.000 tot 1.800 euro. Bij Cif/Caiway moet er zover ik begrepen heb wel vastecht betaald worden of een eenmalig bedrag van 1.150/1.300 euro.

Na 26 maanden draai ik dus break even en daarna mis ik de Quadplay voordelen.

Het is zowel een voordeel als een nadeel om een keuze te hebben 🤣

Ik denk dat veel mensen kijken naar de korte termijn en kiezen voor nu een goedkope aanbieding. We zullen zien wat de soap in Westerveld verder gaat doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cavemania op 26-08-2018 09:02 . Reden: Laatste alinea toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:47
Wat is die glasvezel-aanleg wild-west in NL. In grote delen van het land kun je er naar fluiten. Bij jou zijn er opeens 2 partijen actief. Daarnaast zijn er in de buitengebieden in oa Groningen en Friesland door de overheid gesubsidieerde initiatieven, terwijl je het in de grotere plaatsen gewoon kunt vergeten. Dit dan weer omdat de markt onrendabele gebieden laat liggen. Daarnaast zijn er nog wat locale initiatieven die al in de kiem blijven steken. (bv www.dewaadhoekeopglas.frl). Je zou bijna pleiten voor een staatsbedrijf dat het netwerk gaat aanleggen, waar alle providers diensten mogen aanbieden. Het aanbod is nu zo enorm versnipperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Ja dat is iets wat mijn ook verbaasd. Heb hierover ook contact gehad met de gemeente. Die hebben de mening dat glasvezel geen nutsvoorziening is. Die discussie zou ik wel aan willen gaan met de betreffende beleidsambtenaar van de gemeente. Volgens mij is het namelijk zo dat een nutsvoorziening het algemeen nut dient. Dat is iets wat internet tegenwoordig is. Het is bijna al onmisbaar geworden in de samenleving.

De gemeente wil zich dan ook niet mengen in de discussie en gaat ook niet sturend optreden. Dus beide initiatieven kunnen doorgaan. Het kan dus zo zijn dat er in een straat twee glasvezelkabels aangelegd gaan worden. Te zot voor woorden.

Dus ja wat dat betreft ben ik het eens met de vorige spreker. Staatbedrijf waar alle aanbieders hun diensten mogen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 10:31
vr6-only schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 07:42:
Heel kort en simpel:

KPN = Reggefiber netwerk met de bekende providers. Zie www.eindelijkglasvezel.nl
Dit klopt niet helemaal. De netwerken waar KPN nu in meedoet in de buitengebieden worden niet aangelegd door Reggefiber maar door Delta. De marketing en reclame wordt gedaan door KPN Netwerk NL.
De uitkomst voor de klant is wel hetzelfde uiteraard. Een open netwerk waar KPN Wholesale in ieder geval als operator in de PoPs zit waardoor daar alle providers beschikbaar zijn die kunnen leveren via KPN Wholesale. En dat zijn er toch flink wat ( sowieso meer dan 10 uit mijn hoofd).
Tevens staat het andere operators vrij om ook eigen apparatuur in de PoP te plaatsen en zo diensten te kunnen leveren. Dat is het open deel van "open netwerk".

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:52
Barre73 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:19:
[...]

Dit klopt niet helemaal. De netwerken waar KPN nu in meedoet in de buitengebieden worden niet aangelegd door Reggefiber maar door Delta. De marketing en reclame wordt gedaan door KPN Netwerk NL.
De uitkomst voor de klant is wel hetzelfde uiteraard. Een open netwerk waar KPN Wholesale in ieder geval als operator in de PoPs zit waardoor daar alle providers beschikbaar zijn die kunnen leveren via KPN Wholesale. En dat zijn er toch flink wat ( sowieso meer dan 10 uit mijn hoofd).
Tevens staat het andere operators vrij om ook eigen apparatuur in de PoP te plaatsen en zo diensten te kunnen leveren. Dat is het open deel van "open netwerk".
Bij mij in het buitengebied (Veluwe) gaat Glasvezel buitenaf (CIF) ook glasvezel aanleggen. Persoonlijk ben ik niet zo blij met Glasvezel buitenaf gezien het zeer beperkte aanbod aan providers en de toch wel stevige prijzen die ze rekenen incl. het vastrecht van circa € 10 - € 12,50 per maand. Omdat je ook niet kunt kiezen voor een grote provider als KPN of T-Mobile verlies je quadplay mogelijkheden wat ook aanzienlijk geld kan schelen in de maand. Binnen de bebouwde kom ligt hier vrijwel overal Reggefiber en heb je de wereld aan mogelijkheden.
Gezien het beperkte keuzeaanbod bij CIF en de ruime keuze bij Delta/KPN zou ik altijd voor een netwerk kiezen met het ruimste aanbod, in jouw geval dus Westerveld op glas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1107805

Het is helemaal geen goed idee dat het network wordt aangelegd door een provider. Het moet aangelegd (en beheerd) worden door een onafhankelijke partij. Ook de kabel (ja, van de TV) moet weg bij de provider, netzoals dat bij de telefoonlijn is gebeurd.
Naar mijn mening hoort dit bij de infrastructuur die door de overhead beheerd moet worden, zodat concurrentie gewaarborgd kan worden. Nu gaat er een idioot de glasvezel voor een habbekrats aanleggen, maar deze weet bij voorbaat al dat de consument daarvoor gaat betalen.
De kabel voor de TV is bij ons van Ziggo; die kan gewoon doen en laten wat ze willen; ik kan er niet vanaf. Om de voordelen van de kabel te kunnen gebruiken MOET ik naar Ziggo. Daar ben ik helemaal niet blij mee; op de kabel is geen concurrentie waardoor Ziggo alles kan bepalen (b.v. dat ik een TV moet kopen die door hen is gecertificeerd, welke volgorde de programma's hebben op m'n TV en uit welke abonnementen ik kan kiezen).
Dat ga je hier ook krijgen. Wil je het voordeel (snelheid) van glasvezel gebruiken, dan zit je vast aan die ene provider van wie de glasvezel in de grond is. Het enige voordeel is dat je nu kunt kiezen tussen 2 snelle verbindingen (Ziggo of de glasvezel beheerder) 8)7 .
Telefoonlijnen, Gas, electra, het wegennet en spoorwegennet zijn allemaal onafhankelijk van de gebruikeres die erop zitten, maar bij de kabel en glasvezel kan dit blijkbaar niet. Ik hoop dat 5G er snel aan komt en dat 6G niet lang op zich zal laten wachten.

Ik vind het dus helemaal geen goed idee dat een gemeente voor ons een keuze maakt tussen de ene provider of de andere; ze zouden het network zelf aan moeten leggen. Ik vind het bekrompen van gemeentes en niet passen in onze democratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Anoniem: 1107805 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:51:
Het is helemaal geen goed idee dat het network wordt aangelegd door een provider. Het moet aangelegd (en beheerd) worden door een onafhankelijke partij. Ook de kabel (ja, van de TV) moet weg bij de provider, netzoals dat bij de telefoonlijn is gebeurd.
Naar mijn mening hoort dit bij de infrastructuur die door de overhead beheerd moet worden, zodat concurrentie gewaarborgd kan worden. Nu gaat er een idioot de glasvezel voor een habbekrats aanleggen, maar deze weet bij voorbaat al dat de consument daarvoor gaat betalen.
De kabel voor de TV is bij ons van Ziggo; die kan gewoon doen en laten wat ze willen; ik kan er niet vanaf. Om de voordelen van de kabel te kunnen gebruiken MOET ik naar Ziggo. Daar ben ik helemaal niet blij mee; op de kabel is geen concurrentie waardoor Ziggo alles kan bepalen (b.v. dat ik een TV moet kopen die door hen is gecertificeerd, welke volgorde de programma's hebben op m'n TV en uit welke abonnementen ik kan kiezen).
Dat ga je hier ook krijgen. Wil je het voordeel (snelheid) van glasvezel gebruiken, dan zit je vast aan die ene provider van wie de glasvezel in de grond is. Het enige voordeel is dat je nu kunt kiezen tussen 2 snelle verbindingen (Ziggo of de glasvezel beheerder) 8)7 .
Telefoonlijnen, Gas, electra, het wegennet en spoorwegennet zijn allemaal onafhankelijk van de gebruikeres die erop zitten, maar bij de kabel en glasvezel kan dit blijkbaar niet. Ik hoop dat 5G er snel aan komt en dat 6G niet lang op zich zal laten wachten.

Ik vind het dus helemaal geen goed idee dat een gemeente voor ons een keuze maakt tussen de ene provider of de andere; ze zouden het network zelf aan moeten leggen. Ik vind het bekrompen van gemeentes en niet passen in onze democratie.
Het netwerk wordt niet aangelegd door KPN de provider maar door Delta Netwerken. Dat is een bedrijf van de familie Wessels en niet van KPN.
Als dit doorgaat en KPN plaatst apparatuur in de PoP's dan kan je zelfs bij T-Mobile een abonnement nemen. En die zijn toch echt niet van KPN.

De overheid is bijna een garantie om iets niet goed te doen dus laat hen alsjeblieft geen netwerk aanleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
@Barre73 Het overlaten aan de markt, komt ook niet goed tot nu toe. Concurrentie leidt tot grote fusies/overnames, waardoor er nog maar 2 partijen over zijn: KPN en Ziggo. Beiden nemen geen enkel initiatief in glasvezel voor de consument, of doen iets aan de buitengebieden.

De overheid ziet dit met lede ogen aan en moet ingrijpen, waardoor er nu in oa de noordelijke provincies met overheidsgeld glasvezel in de buitengebieden wordt aangelegd. Die netwerken kunnen straks weer mooi opgekocht worden.

Tja, zeg maar wat is het beste? De markt pakt het niet voldoende op, in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Het is helemaal geen goed idee dat het network wordt aangelegd door een provider. Het moet aangelegd (en beheerd) worden door een onafhankelijke partij.

Knip
Doe mij een plezier en loop eens binnen bij één van de partijen die nog in handen zijn van de overheid. Je schrikt je helemaal kapot van het hoeveelheid geld dat weggegooid wordt.

Vuistregels:

Op maandagochtend hebben we het over afgelopen weekend. Werk komt later.
Op dinsdag tot en met vrijdagochtend beginnen we pas om 09:00 de PC alvast aan te zetten;
Op vrijdagmiddag hebben we het over wat we aankomend weekend gaan doen;
Half uur langer door, één per 2 weken of zo, is gewoon overwerk en anders standaard de volgende dag later beginnen.

Standaard antwoord op de vraag "hoe is het?". Poehh, druk man. :X

Nee alsjeblieft. Gooi niet nog meer belastingcenten weg!

Laat de markt z'n werk doen en dat levert uiteindelijk de beste resultaten op. In Nederland zijn we te verwend en dat zie je, met uitzondering van de Internet connectiviteit in de buitengebieden. Daar mag men best klagen over het feit dat ze geen fatsoenlijk Internet hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door vr6-only op 27-08-2018 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik kan wel een uitzondering noemen en dat is Novec BV. Dochteronderneming van Tennet en daarmee dus feitelijk 100% overheidseigendom.
Zij exploiteren masten van Tennet voor verhuur aan mobiele operators en ook vakwerkmasten die voorheen van andere partijen waren (bijvoorbeeld een deel van de KPN masten). En nog wat zaken.
Daar zitten mensen die een stuk beter werken dan wat ik hier boven (vaak terecht) lees.

Maar goed, er zijn veel ontwikkelingen in de buitengebieden. De eigenaar van CIF/CAIW zou ook graag meer partijen zien in de PoP’s. En dan vooral KPN. Maar ja.... de verhuurprijs is nog altijd een struikelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Leuke discussie geworden. Ik denk toch dat de overheid hier wel een hand in moet gaan krijgen. Eigenlijk heel simpel. De aanleg en het beheer moet in handen komen bij een netbeheerder. Deze zorgt voor het netwerk. Op het netwerk kunnen alle aanbieders hun diensten aanbieden. Zelfde manier als het elektriciteitsnet. De netbeheerder moet een gemeenschappelijke regeling worden van overheden en dienstenaanbieders en moet een zelfstandige organisatie zijn. Dat is mijn idee over het hele verhaal.

Voor de geïnteresseerden, ik kies voor Westerveld op Glas gezien de voordelen die ik dan kan behouden. De meerprijs voor Westerveld op Glas heb ik na 2 jaar en 2 maand terugverdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 16:26
Leuk topic! Woon zelf ook in een 'kleine kern' waar beide partijen willen gaan aansluiten. Bij ons ligt al Ziggo dus verwacht dat hier de animo iets minder groot is.

Gisteren hielden beide partijen op exact 't zelfde tijdstip (en nog geen 5 minuten rijden van elkaar) hun eerste informatieavonden. Ik was zelf bij Glasvezel Buitenaf. Opzich een goed verhaal, maar bij hun moet minimaal 40% van de bewoners meedoen voordat er aangelegd gaat worden. Met twee partijen kan dat wel eens lastig worden.
Cavemania schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:30:
Voor de geïnteresseerden, ik kies voor Westerveld op Glas gezien de voordelen die ik dan kan behouden. De meerprijs voor Westerveld op Glas heb ik na 2 jaar en 2 maand terugverdiend.
Ik denk er nog even over na ;)

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Heb je al wat vernomen van de andere bijeenkomst @sfinx

Ben erg nieuwsgierig namelijk. Ik kan alleen bij de bijeenkomst van Buitenaf zijn aangezien de bijeenkomst van WoG alleen deze week is en ik nog op vakantie ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

valkenier schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:23:
@Barre73 Het overlaten aan de markt, komt ook niet goed tot nu toe. Concurrentie leidt tot grote fusies/overnames, waardoor er nog maar 2 partijen over zijn: KPN en Ziggo. Beiden nemen geen enkel initiatief in glasvezel voor de consument, of doen iets aan de buitengebieden.

De overheid ziet dit met lede ogen aan en moet ingrijpen, waardoor er nu in oa de noordelijke provincies met overheidsgeld glasvezel in de buitengebieden wordt aangelegd. Die netwerken kunnen straks weer mooi opgekocht worden.

Tja, zeg maar wat is het beste? De markt pakt het niet voldoende op, in elk geval.
Ik quote jou, maar eerder zag ik ook al een reactie van dezelfde strekking.
Sinds wanneer is glasvezel het doel op zich?

Ik ben zeker voor meer concurrentie, maar uiteindelijk gaat het er om dat we consument de keuze voor een bepaalde bandreedte hebben. Of dat nu door lucht, koper of glasvezel gaat is verder verminderd relevant.
Uiteraard is het makkelijker als er verschillende kabels je huis binnen komen zodat je eenvoudig kunt wisselen tussen providers, mee eens.

Ziggo zet zich niet in voor glasvezel aan huis, maar waarom zouden ze ook? Ze draaien nu tests met snelheden tot 1Gbit/s over de COAX en dat ligt er al.
KPN doet ook tests en bereikt snelheden over de standaard koper lijnen in de steden, waardoor ze dus minder focussen op het zeer kostbare glasvezel.

Dat is mede een keuze DOOR de consument, want waar hard glasvezel is uitgerold, blijkt de bereidheid van consumenten om over te stappen niet al te groot te zijn. Daarmee worden de investeringen dus niet terugverdiend.

In buitengebieden is er meer vraag doordat er vaak geen COAX ligt en het koper geen hoge bandbreedte aan kan. Dat zorgt er voor dat mensen bereid zijn over te stappen en iets meer te betalen.

Het zijn geen filantropische instellingen, maar bedrijven die kijken naar winstgevendheid. Als we dit echt willen bereiken zou je met een onafhankelijke partij moeten werken, bepaald uit lokaal overheidsgeld.

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid waarom de uitrol in steden van glasvezel ernstig is geremd.

(Zelf heb ik nog wel een glasvezel mn huis binnengekregen en heb ik het vooral gebruikt om Ziggo eens te vragen om korting. Overstappen is niet nodig.)

PS. De meeste mensen hebben weinig last van een lagere uploadsnelheid (veel gebruikt argument, maar blijkt gewoon niet zo valide als veel tweakers denken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
Cavemania schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:18:
Heb je al wat vernomen van de andere bijeenkomst @sfinx

Ben erg nieuwsgierig namelijk. Ik kan alleen bij de bijeenkomst van Buitenaf zijn aangezien de bijeenkomst van WoG alleen deze week is en ik nog op vakantie ben.
Ga vanavond naar bijeenkomst van WOG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik volg deze ook even als inwoner van Westerveld.
Op dit moment is WoG voor mij sowieso niet interessant, aangezien deze onze kern eerst niet gaat aansluiten.
Over Glasvezel buitenaf twijfel ik nog. Rendo heeft bij mij een twijfelachtige reputatie gekregen door hun gedrag in dit proces en het debacle met hun biomassacentrale in Steenwijk.
Ik woon nu in een kern met kabelaansluiting en dichtbij een KPN centrale, dus de nood is voor mij ook niet zo hoog.

Regie vanuit de gemeente is inderdaad om te janken.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Barre73 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:45:
Ik kan wel een uitzondering noemen en dat is Novec BV. Dochteronderneming van Tennet en daarmee dus feitelijk 100% overheidseigendom.
Zij exploiteren masten van Tennet voor verhuur aan mobiele operators en ook vakwerkmasten die voorheen van andere partijen waren (bijvoorbeeld een deel van de KPN masten). En nog wat zaken.
Daar zitten mensen die een stuk beter werken dan wat ik hier boven (vaak terecht) lees.

Maar goed, er zijn veel ontwikkelingen in de buitengebieden. De eigenaar van CIF/CAIW zou ook graag meer partijen zien in de PoP’s. En dan vooral KPN. Maar ja.... de verhuurprijs is nog altijd een struikelblok.
Naast Novec is Relined een verhuurder van dark fibers ook onderdeel van Tennet. En zit in het zelfde pand,maar op een andere verdieping in Vianen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Hann1BaL schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:29:
[...]
Voor mij is glasvezel geen doel op zich maar zoals je in je eigen reactie al aangeeft is het in sommige gebieden via de bestaande mogelijkheden geen optie om sneller internet te krijgen.

Wij hebben hier geen coax in de straat liggen. Het koper wat er ligt heeft zijn maximale snelheid bereikt met 17mb. Ik via mobiel internet is de verbinding erg traag, 4g is niet beschikbaar. Dus momenteel zou glasvezel voor mij de uitkomst zijn.

@blitzkrieg is het niet zo dat WoG de hele gemeente gaat voorzien van glasvezel? Alleen de kernen zijn later aan de beurt. Dat is iets wat denk ik ook gaat gebeuren bij Glasvezel Buitenaf, als die überhaupt al gaan aanleggen in de kernen. Als eerste zullen de rendabele gebieden aangesloten worden denk ik puur commercieel gezien.

@sfinx zou je hier je ervaringen willen delen over de beide bijeenkomsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Cavemania schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

Voor mij is glasvezel geen doel op zich maar zoals je in je eigen reactie al aangeeft is het in sommige gebieden via de bestaande mogelijkheden geen optie om sneller internet te krijgen.

Wij hebben hier geen coax in de straat liggen. Het koper wat er ligt heeft zijn maximale snelheid bereikt met 17mb. Ik via mobiel internet is de verbinding erg traag, 4g is niet beschikbaar. Dus momenteel zou glasvezel voor mij de uitkomst zijn.

@blitzkrieg is het niet zo dat WoG de hele gemeente gaat voorzien van glasvezel? Alleen de kernen zijn later aan de beurt. Dat is iets wat denk ik ook gaat gebeuren bij Glasvezel Buitenaf, als die überhaupt al gaan aanleggen in de kernen. Als eerste zullen de rendabele gebieden aangesloten worden denk ik puur commercieel gezien.

Uiteraard en vandaar dat er bij jou dus ook een initiatief loopt op glasvezel uit te rollen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Precies en waar ik erg blij mee ben. Vind het wel erg jammer dat ik daarin zelf een bijdrage moet doen van maximaal €1.800. Maar goed, zoals het nu is gesteld met de snelheid van het internet... Daar houden we het geen jaren meer mee uit. De jeugd begint steeds meer gebruik te maken van internet en we beginnen zo af en toe al tegen de beperkingen van het internet aan te lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1102369

@Cavemania maar wat is nu je snelheid dan. Kabel en dsl worden ook steeds sneller daar heb je niet persen glasvezel voor nodig. 1800 euro is een flink bedrag of is het voor een bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Mijn huidige snelheid is 17mb/s als we dat al halen en daarbij ook niet super stabiel. Zoals al eerder genoemd is alleen koper beschikbaar. Wij hebben ITV en drie kinderen waarvan 2 pubers.

Die €1.800 is gewoon particulier.

[ Voor 14% gewijzigd door Cavemania op 29-08-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[...]
Volgens mij is het plan van WoG om eerst de doorlopende lijnen tussen de dorpen te doen, daarna het verdere buitengebied en dan pas de kernen. Maar op dit moment kan ik me helemaal niet opgeven bij WoG en wel bij Glasvezel buitenaf.

17 mbit is nog redelijk, mijn broer haalt 8 mbit en hij kan merken dat de snelheid naar beneden gaat als de buren de tv aanzetten, dan halveert zijn verbinding ongeveer. 8)7

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Heey, dat is bijzonder. Vrienden van ons kunnen zich weer niet opgeven bij Glasvezel Buitenaf maar wel bij WoG. Heel bijzonder allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Cavemania schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 15:07:
Heey, dat is bijzonder. Vrienden van ons kunnen zich weer niet opgeven bij Glasvezel Buitenaf maar wel bij WoG. Heel bijzonder allemaal.
Bij Glasvezel Buitenaf komen er +/- 2600 woningen in aanmerkingen voor een aansluiting (fase 1). Bij WOG telde ze er +/- 2800. Wellicht dat de scheiding buitengebied - dorpskern net iets anders is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sfinx
[...]
Bij deze alvast verslagje over infoavond van Glasvezel Buitenaf:

Avond bestond uit een presentatie van 1,5 uur door mensen van Rendo en Glasvezel Buitenaf met voor/na een marktje waar alle providers stonden. Daarna was het tijd voor vragen. Eerste vraag: waarom heeft Westerveld op Glas voor KPN gekozen en niet voor Rendo? Antwoord: dat moet je aan WoG vragen. Wel hadden ze tijdens de presentatie een sheet om de twee aanbieders te vergelijken. Vooral de hogere (1800 euro) en minder flexibele vastrechtvergoeding werd hier benadrukt.

Schijnbaar gebruiken veel mensen het emailadres dat ze van hun provider krijgen (wat vervalt bij een eventuele overstap) want hier werd uitvoerig bij stilgestaan. Ook gaan ze winkels/installateurs benaderen zodat je je daar ook kunt aanmelden (plus extra diensten als installatie etc.). Providers gaan mensen telefonisch en via deur-tot-deur verkoop benaderen.

Veel concrete info is ook op hun site terug te vinden (https://www.glasvezelbuitenaf.nl/deelgebied/westerveld/) maar dit is wat me in ieder geval bijgebleven is:
  • De vastrechtvergoeding kun je afkopen voor 1150 euro als je je opgeeft voor 21 september, daarna wordt dat 1300 euro. Het is ook mogelijk om maandelijks 10,07 euro hiervoor te betalen. Dit bedrag stijgt jaarlijks met inflatiecorrectie. Als je dit (bijvoorbeeld) een jaar maandelijks betaald hebt is het daarna alsnog mogelijk om de vastrechtvergoeding in één keer af te kopen, dit kost dan altijd 1300 euro. Reeds betaalde maandelijkse afdrachten worden hier niet van afgetrokken.
  • Er wordt aangelegd in 2 fases: buitengebieden en kleine kernen (fase 1), daarna de grotere kernen (fase 2). Als je onder fase 1 valt heb je een brief in de bus gehad met o.a. uitnodiging voor de informatieavonden. De aanbieding voor fase 2 zal vergelijkbaar zijn met die van fase 1, dus waarschijnlijk betaal je daar evenveel vastrechtvergoeding.
  • Minimaal 40% van de +/- 2600 woningen moet zich aanmelden voor 15 oktober. Als dit gehaald wordt begint de aanleg van fase 1 in Q1 2019. Vanaf Q2 2019 kan er gebruik gemaakt worden van de eerste aansluitingen. Voor het einde van het jaar zijn alle aansluitingen van fase 1 gereed. Ze hebben al een aannemer: Allinq.
  • Je meldt je aan bij een provider, dus niet direct bij Glasvezel Buitenaf. Hier sluit je een jaarcontract af. Na dit jaar is het mogelijk om naar een andere provider te switchen. Dit kan dan ook een provider op het netwerk van Glasvezel Buitenaf zijn die nu nog niet met de aanbieding meedoet. Je kunt na dit jaar ook alles opzeggen. Mocht je de vastrechtvergoeding per maand betalen dan stopt ook deze. Zo heb je voor 120,84 euro dus een glasvezelaansluiting in je woning gekregen en kun je eventueel weer terug naar Ziggo :)
  • Mocht je na 15 oktober nog mee willen doen dan betaal je minimaal 995 euro voor de aanleg (=maatwerk), plus 1300 euro of 10,07 euro maandelijks vastrechtvergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
@sfinx bedankt voor je update. Het mailadres wat ik nu heb is totaal niet interessant voor mij. Dus dat zou geen reden zijn voor mij om niet te kiezen voor Glasvezel Buitenaf. Echter het open netwerk van WoG spreekt me meer aan. Dan kan ik nog steeds gebruik maken van de voordelen die ik nu ook heb bij KPN.

Ik heb een exacte berekening gemaakt van de voordelen die ik heb bij KPN. Als ik die voordelen TOV de meerprijs van WoG zie dan moet ik anderhalf jaar overbruggen bij WoG om break even te draaien.

Dus voor mij WoG. Ziggo hebben we niet bij ons dus dat is geen optie.

Overigens die vrienden van ons wonen ruim buiten de bebouwde kom en wonen in een straat met 1 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Cavemania schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 17:22:
@sfinx Ik heb een exacte berekening gemaakt van de voordelen die ik heb bij KPN. Als ik die voordelen TOV de meerprijs van WoG zie dan moet ik anderhalf jaar overbruggen bij WoG om break even te draaien.
Dat is best snel. Zijn die quad play voordelen van KPN ergens terug te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Ik ben KPN compleet zoals ze dat noemen. Dat komt neer op een gratis zenderpakket t.w.v. €10 per mobiel abonnement €5 korting en een verdubbeling van de bundels. Dat komt in ons geval neer op een directe korting van €25 plus dat we goedkopere abonnementen hebben wat ik als een voordeel gerekend heb van €10. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden omdat de kinderen dan ook mobiele abonnementen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sfinx schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 18:35:
[...]

Dat is best snel. Zijn die quad play voordelen van KPN ergens terug te vinden?
https://www.kpn.com/compleet.htm

Telfort en XS4all hebben een vergelijkbare propositie. Bij XS4all gaat dat dan samen met een mobiel abonnement van KPN (aangezien XS4all geen mobiele abonnementen heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Het zelfde heeft Ziggo ook samen met Vodafone trouwens.

https://www.ziggo.nl/vodafone/extras/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Maar Ziggo is hier niet relevant aangezien het over het algemeen niet leverbaar is in de genoemde buitengebieden.

T-Mobile heeft wel een zelfde quadplay aanbieding en is ook leverbaar via WOG (via KPN WBA dus).

• Cavemania
Dat klopt inderdaad, dat is in mijn geval ook zo. Alleen koper van KPN waar pair bonding ook niet mogelijk is. Zag hier meerdere keren mensen in het topic dingen aanhalen over de kernen waar dus wel Ziggo ligt. In dat kader dus deze opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Vorige week woensdagavond was de infoavond van Westerveld op Glas (WOG). Avond begon met praatje van iemand van WOG, het initiatief dat al een aantal jaar bezig is om glasvezel naar de gemeente Westerveld te krijgen. Hiervoor hadden ze een opzet, waar met hulp van diverse geldschieters waaronder de gemeente ze zelf het netwerk zouden (laten) aanleggen en beheren en de diensten geleverd zouden worden door provider Plinq. Abonnementskosten waren 72 euro per maand, waarvan 17 euro werd ingehouden voor vastrechtvergoeding. Ook was er maximaal 1000 boete als je 'voortijdig' (termijn onbekend) je aansluiting op zou zeggen. Uiteindelijk kregen ze dit toch niet rond en toen zijn ze naar andere opties gaan kijken. Vanuit 'de gemeenschap' hoorde ze vaak dat mensen qua provider voorkeur hadden voor een grote partij als KPN, waar ze dan ook hun emailadres zouden kunnen houden. Er hebben wel gesprekken met Rendo/Glasvezel Buitenaf plaatsgevonden, maar omdat ze dan hun eigen naam (WOG) moesten laten varen en dit niet de grote partij was waarop ze gehoopt hadden zijn ze hier niet verder mee gegaan.

Goed, het aanbod zelf. 1800 euro aansluitkosten, minus eventueel wat korting als meer dan 40% van de woningen zich aanmeldt. KPN had het hier over 3600 woningen totaal, toch iets anders dan de 2400 van Rendo. Delta Rijssen Glasvezel Investeringen (DRGI) financiert het netwerk, Delta doet de aanleg, de 'Digitale stad' doet iets van nazorg. Deadline voor inschrijvingen is 23 oktober, 25 oktober wordt het kortingspercentage bekend gemaakt. Er wordt 1 november sowieso begonnen met de aanleg, er zijn al vergunningen bij de gemeente aangevraagd. Midden 2019 zullen de aansluitingen operationeel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Helaas bij beide bijeenkomsten niet kunnen zijn. Uiteindelijk hebben we een keuze gemaakt. Een puur financiële keuze. En dat is de keuze voor WOG geworden. Ben heel benieuwd naar het verdere proces. We wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pigonio
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10-2023
Afgelopen week heb ik de informatieavond van Glasvezel Buitenaf in Havelte gevolgd en de week ervoor van Westerveld Op Glas. Ik woon in Darp en ik wil graag overstappen naar glasvezel. Keuzevrijheid, concurrentie, hogere snelheid dan nu over koper of coax... Belangrijke redenen om te switchen.

Als ik kijk naar de twee 'aanbiedingen' die er liggen, blijft er voor mij maar één keuze over. -> Glasvezel Buitenaf. Zij nemen de kleine kernen mee en daarna de grote kernen. Dat is niet alleen voor mij belangrijk, maar even solidair zijn... óók voor heel Westerveld.

Het aanbod wat ze hebben lijkt mij goed. Financieel gezien kan ik al door niet te kiezen voor WOG al € 650 besparen. Het kan goedkoper worden dan € 1800,- maar goedkoper dan het aanbod van Glasvezel Buitenaf zal het niet worden. Ik heb eens gegoogeld en zag geen enkel gebied boven de 80% :O

De quadplay is op zich interessant, maar KPN heeft bij twee mobiele abonnementen ook al voordeel, dus korting behoud ik en onderling gratis bellen ook :).Het open netwerk hebben ze overigens allebei! Daarbij zie ik een voordeel bij Rendo als beheerder. Concurrentie lijkt mij beter mogelijk in plaats van de monopolist KPN en de dochterondernemingen.

Al met al ... Past glasvezel buitenaf beter bij mij denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
De keus is aan een ieder maar het feit dat een netwerk open is of ook werkelijk als open wordt gezien, maakt wel uit.
Bij Rendo/Cif is 1 operator actief (CAIW) waar de providers hun diensten afnemen en aan jou verkopen.
Bij WOG idem dito (KPN Wholesale).
In beide gevallen kunnen andere operators ook apparatuur plaatsen maar in de praktijk gebeurt dat zelden omdat het ontzettend duur is om te doen.

Dus is de keuze eigenlijk: bekende providers bij WOG of onbekende providers bij Glasvezel Buitenaf.

Je kan KPN monopolist noemen maar dat geldt in dit geval net zo voor CAIW (Glasvezel Buitenaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1065991

Je kan bij Glasvezel buitenaf kiezen ook kiezen voor Delta volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Gelukkig is er keuzevrijheid.De solidariteit die genoemd is heb ik destijds hier ook heel erg weinig van ondervonden toen Ziggo kabel tv aan kwam leggen. Tot op heden hebben we hier geen kabel tv en dat zal ook niet komen.

Wat ik mij afvraag is ook of Glasvezel Buitenaf ook daadwerkelijk in de kleinere kernen aan gaat leggen. Volgens mij had Westerveld op Glas 3.600 mogelijke aansluitingen en Glasvezel Buitenaf 2.400. Of heb ik dat nu helemaal mis?

Ben heel benieuwd of Glasvezel Buitenaf aan gaat leggen en of ze dan ook alle straten aan gaan leggen of dat er gebieden zonder aanmelding worden overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pigonio
Anoniem: 1065991 schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:25:
Je kan bij Glasvezel buitenaf kiezen ook kiezen voor Delta volgens mij.
Klopt inderdaad. Ik las Caiway, Delta, Fiber en zakelijk CBizz en Fiber. Delta is wel weer anders dan Delta glasvezel investeringen die bij WOG zit (om het overzichtelijk te houden :? )
Cavemania schreef op zondag 9 september 2018 @ 18:17:
Gelukkig is er keuzevrijheid.De solidariteit die genoemd is heb ik destijds hier ook heel erg weinig van ondervonden toen Ziggo kabel tv aan kwam leggen. Tot op heden hebben we hier geen kabel tv en dat zal ook niet komen.

Wat ik mij afvraag is ook of Glasvezel Buitenaf ook daadwerkelijk in de kleinere kernen aan gaat leggen. Volgens mij had Westerveld op Glas 3.600 mogelijke aansluitingen en Glasvezel Buitenaf 2.400. Of heb ik dat nu helemaal mis?

Ben heel benieuwd of Glasvezel Buitenaf aan gaat leggen en of ze dan ook alle straten aan gaan leggen of dat er gebieden zonder aanmelding worden overgeslagen.
Aantallen weet ik niet precies. Het was in ieder geval met 300 adressen verschil, dus geen 2400. Volgens mij 3300 bij Westerveld op Glas en 3600 bij Glasvezel Buitenaf. Of 3900 en 3600, kan ook.
Kleine kernen legt Glasvezel Buitenaf juist wel aan en Westerveld op Glas in mindere mate. Zag bij de postcodecheck Darp bijvoorbeeld dat wij bij Glasvezel Buitenaf wel meegenomen worden. Als dat klaar is, willen zij ook voor de grotere kernen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Weet dat Glasvezel Buitenaf ook niet alle adressen in het buitengebied meeneemt. Hier in het dorp zijn mensen die wel via WOG kunnen krijgen maar niet via Glasvezel Buitenaf. Ook omgekeerd heb ik inmiddels gehoord. Ik.vind het prima dat er in de kernen ook glasvezel zou komen maar dan wel voor minimaal dezelfde bedragen qua aansluiting als in het buitengebied. Jaren geleden kwam de kabel ook in de kernen, kosten nihil of nul. Wij in het buitengebied moesten per aansluiting een fors bedrag betalen. Logisch dat het in het buitengebied nooit is gekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pigonio schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:34:
[...]

Klopt inderdaad. Ik las Caiway, Delta, Fiber en zakelijk CBizz en Fiber. Delta is wel weer anders dan Delta glasvezel investeringen die bij WOG zit (om het overzichtelijk te houden :? )
Dat noem ik nog meer een monopolie. Alle providers behalve Fiber zijn eigendom van CAIW (voorheen bekend als CIF en eigendom van de investeerder EQF). En dat schrijf je inderdaad anders dan de provider en operator Caiway.

Achtergrond:https://tweakers.net/nieuws/133895/acm-gaat-akkoord-met-overname-caiway-en-fiberexploitant-cif-door-zweedse-eqt.html

En het kunnen dan wel vier providers zijn, maar ze nemen allemaal dezelfde diensten af bij de operator Caiway, en verpakken dat in een ander sausje om aan de klant te verkopen.

Dat laatste doet KPN uiteraard ook maar die heeft maar drie providers. Daarnaast heb je meerdere bekende providers die zeker geen eigendom van KPN zijn (T-Mobile maar even als meest bekende) maar alleen via het KPN netwerk leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pigonio
Barre73 schreef op zondag 9 september 2018 @ 22:39:
[...]

Dat noem ik nog meer een monopolie. Alle providers behalve Fiber zijn eigendom van CAIW (voorheen bekend als CIF en eigendom van de investeerder EQF). En dat schrijf je inderdaad anders dan de provider en operator Caiway.
Thx voor je aanvulling. Vier partijen? Typfoutje :F Helden van Nu is de vijfde partij. Andere providers die op het netwerk zitten lijken mij alles behalve van CAIW zoals je dat zegt. Ik zie bijvoorbeeld Plinq, Solcon, Kliksafe, Weserve en CBizz lijkt mij toch ook zelfstandig.

En misschien zullen die andere merken nog zich wel eens aansluiten bij het andere netwerk ;). Maar goed ik denk dat de vraag beantwoord was over de verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
Hann1BaL schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:29:
[...]

Ik quote jou, maar eerder zag ik ook al een reactie van dezelfde strekking.

Ik ben zeker voor meer concurrentie, maar uiteindelijk gaat het er om dat we consument de keuze voor een bepaalde bandreedte hebben. Of dat nu door lucht, koper of glasvezel gaat is verder verminderd relevant.
Uiteraard is het makkelijker als er verschillende kabels je huis binnen komen zodat je eenvoudig kunt wisselen tussen providers, mee eens.

Ziggo zet zich niet in voor glasvezel aan huis, maar waarom zouden ze ook? Ze draaien nu tests met snelheden tot 1Gbit/s over de COAX en dat ligt er al.
KPN doet ook tests en bereikt snelheden over de standaard koper lijnen in de steden, waardoor ze dus minder focussen op het zeer kostbare glasvezel.

Dat is mede een keuze DOOR de consument, want waar hard glasvezel is uitgerold, blijkt de bereidheid van consumenten om over te stappen niet al te groot te zijn. Daarmee worden de investeringen dus niet terugverdiend.

In buitengebieden is er meer vraag doordat er vaak geen COAX ligt en het koper geen hoge bandbreedte aan kan. Dat zorgt er voor dat mensen bereid zijn over te stappen en iets meer te betalen.

Het zijn geen filantropische instellingen, maar bedrijven die kijken naar winstgevendheid. Als we dit echt willen bereiken zou je met een onafhankelijke partij moeten werken, bepaald uit lokaal overheidsgeld.

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid waarom de uitrol in steden van glasvezel ernstig is geremd.

(Zelf heb ik nog wel een glasvezel mn huis binnengekregen en heb ik het vooral gebruikt om Ziggo eens te vragen om korting. Overstappen is niet nodig.)

PS. De meeste mensen hebben weinig last van een lagere uploadsnelheid (veel gebruikt argument, maar blijkt gewoon niet zo valide als veel tweakers denken.)
Dan quote ik jou maar even terug: Glasvezel is geen doel op zich, hoewel de symmetrische Up/Down bij glasvezel wel een groot pluspunt is tov de huidige verbindingen. Het netwerk van Ziggo is goed, maar geen open netwerk. Via de kabel valt dus niets te kiezen. Alternatief is VDSL hier, maar daarmee komt KPN lang niet in de buurt van wat Ziggo biedt. En precies omdat deze bedrijven hun financiële belang voorop stellen is het anno 2018 in de buitengebieden nog steeds naadje. Geen ziggo en Adsl van < 8 Mbit/s. Dat vind niet alleen ik, maar ook de overheden onacceptabel. Dat die bedrijven alleen naar hun winst kijken en geen verzorgingsplicht hebben, heeft tot enorme scheefgroei in het aanbod geleid, afhankelijk van waar je woont.
Wil je nu glasvezel dan wordt er even gevraagd of je 1500-1800 euro wil ophoesten voor een aansluiting, of levenslang een maandbedrag. (Veel geld voor een gemiddeld huishouden). Zo zijn we ook niet aan onze telefoon of kabelaansluitingen gekomen. En precies daarom zou ik het niet gek vinden dat de overheid dit meer zou oppakken/sturen. Een open netwerk erbij, met hedendaagse snelheden, voor een acceptabele prijs. Qua techniek lijkt me dan glasvezel de eerste keus.En ook in de grotere kernen mag er best een hoogwaardig alternatief bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@valkenier ik meld dan ook keurig de voordelen voor buitengebieden en daar zie je dan ook initiatieven.

Symmetrische verbindingen zijn voor het grootste deel van de markt verre van noodzakelijk. Qua prijs zijn verschillende leveranciers redelijk gelijk en als de uploadsnelheid echt heel belangrijk was geweest dan zat Ziggo in gebieden met glasvezel ongeveer zonder klanten.

Voor de Tweaker leuk, maar de vraag blijft achter en dus ook de aanleg. Het is niet gratis.

Je hebt gelijk. Het nadeel van privatiseren is zichtbaar. Echter kan de overheid niet eerst gaan privatiseren en dan gaan concurreren met de geprivatiseerde netwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door Hann1BaL op 10-09-2018 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Er is veel verontwaardiging over het feit dat er nu twee partijen een netwerk willen aanleggen, maar wat zou feitelijk het voordeel zijn van één (gecombineerd) aanbod? Zo'n partij heeft te maken met dezelfde kosten en zal vast niet veel goedkoper een aanlsuiting kunnen realiseren. Op steun van de gemeente hoef je dan vast ook niet te rekenen, dus wat zou het verschil zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
valkenier schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:08:
[...]

Dan quote ik jou maar even terug: Glasvezel is geen doel op zich, hoewel de symmetrische Up/Down bij glasvezel wel een groot pluspunt is tov de huidige verbindingen. Het netwerk van Ziggo is goed, maar geen open netwerk. Via de kabel valt dus niets te kiezen. Alternatief is VDSL hier, maar daarmee komt KPN lang niet in de buurt van wat Ziggo biedt. En precies omdat deze bedrijven hun financiële belang voorop stellen is het anno 2018 in de buitengebieden nog steeds naadje. Geen ziggo en Adsl van < 8 Mbit/s. Dat vind niet alleen ik, maar ook de overheden onacceptabel. Dat die bedrijven alleen naar hun winst kijken en geen verzorgingsplicht hebben, heeft tot enorme scheefgroei in het aanbod geleid, afhankelijk van waar je woont.
Wil je nu glasvezel dan wordt er even gevraagd of je 1500-1800 euro wil ophoesten voor een aansluiting, of levenslang een maandbedrag. (Veel geld voor een gemiddeld huishouden). Zo zijn we ook niet aan onze telefoon of kabelaansluitingen gekomen. En precies daarom zou ik het niet gek vinden dat de overheid dit meer zou oppakken/sturen. Een open netwerk erbij, met hedendaagse snelheden, voor een acceptabele prijs. Qua techniek lijkt me dan glasvezel de eerste keus.En ook in de grotere kernen mag er best een hoogwaardig alternatief bij.
Deze vraag heb ik aan de gemeente gesteld. Ik kreeg als reactie dat glasvezel geen nutsvoorziening is. Ik wil hier wel eens de discussie over aangaan met de gemeente. Want volgens mij verstaan wij onder een nutsvoorziening het volgende..

Een goed dat in dienst staat van het algemeen belang. Nutsvoorzieningen zijn dus belangrijk voor het gehele welzijn van het volk.

Aangezien steeds meer apparatuur, (financiële) zaken, communicatie, scholing etc verloopt via internet kan ik eigenlijk wel concluderen dat een hoogwaardige internetverbinding een nutsvoorziening is. En of dat nu via glasvezel, 4/5G, kabel of wat voor verbinding gaat... Dat is niet zo heel interessant. Het stoort mij dat we voor een basis nutsvoorziening fors moeten betalen in het buitengebied en in de kernen dit gratis aangelegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

Cavemania schreef op maandag 10 september 2018 @ 19:05:
[...]

Knip

Het stoort mij dat we voor een basis nutsvoorziening fors moeten betalen in het buitengebied en in de kernen dit gratis aangelegd wordt.
Het moet niet gekker worden. Jij kiest ervoor om in het buitengebied te wonen, waar je voor een prikkie de beschikking krijgt over een stuk grond met bebouwing waar je voor hetzelfde bedrag in Zwolle, laat staan randstad, niet eens een appartement met 2 slaapkamers voor koopt.

Eigen keuze. Betaal dus lekker zelf. Dan heb ik het niet eens over de lagere vaste lasten itt binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
vr6-only schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:01:
[...]

Het moet niet gekker worden. Jij kiest ervoor om in het buitengebied te wonen, waar je voor een prikkie de beschikking krijgt over een stuk grond met bebouwing waar je voor hetzelfde bedrag in Zwolle, laat staan randstad, niet eens een appartement met 2 slaapkamers voor koopt.

Eigen keuze. Betaal dus lekker zelf. Dan heb ik het niet eens over de lagere vaste lasten itt binnen de bebouwde kom.
Phoe, wat een reactie, zit er een beetje frustratie?

Maar vertel eens waarom het in de kernen wel gratis moet zijn? Omdat je daar duurder woont (wat ik mij overigens afvraag, en je vergelijking met het platteland van Drenthe en Zwolle/Randstad is natuurlijk ook een hele slechte). Dat is natuurlijk een kul argument voor een nutsvoorziening.

Probeer eens met normale argumenten een rendenatie te geven waarom wij in het buitengebied moeten betalen en in de kernen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Cavemania schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 06:35:
[...]
Probeer eens met normale argumenten een rendenatie te geven waarom wij in het buitengebied moeten betalen en in de kernen niet.
Bij Glasvezel Buitenaf betalen mensen in de kernen (fase 2) evenveel als in het buitengebied. Dit heb ik nagevraagd, hun antwoord: Het aanbod voor de tweede fase zal vergelijkbaar zijn als in fase 1. We hebben Westerveld als één gebied behandeld. De kernen zijn namelijk te klein om ze apart te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Blij Glasvezel Buitenaf gaat dit argument inderdaad op. Helaas bij bijvoorbeeld Ziggo niet. Maar eigenlijk vind ik dit iets voor de overheid om daar in te sturen. Dan zal je iets krijgen van vastrecht zoals ook bij Glasvezel Buitenaf. Bij WOG moet je in een of twee keer het bedrag betalen voor de aanleg.

• Cavemania
Hoorde vandaag dat de aanmeldingen voor WOG goed lopen. Zouden al meer dan 1.000 aanmeldingen hebben. Ben benieuwd hoe het zit met Glasvezel Buitenaf, die staat al een week op 72 aanmeldingen.

• sfinx
Al 1000 aanmeldingen voor WOG? Mag ik vragen waar je dat hoorde? Wel knap dat ze al zoveel aanmeldingen hebben en dat ondanks al 't campagnevoeren van Glasvezel Buitenaf (al paar keer post van gehad, heb ze zien staan op evenementen, etc.) ze daar nogal achterblijven..

• Cavemania
Hoorde het van iemand van KPN die ook zieltjes aan het winnen was. Maar ik vraag me ook een beetje af of het daadwerkelijk zo is. We wachten af, ze zijn behoorlijk aan het campagne voeren.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Cavemania schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 06:35:
[...]

Phoe, wat een reactie, zit er een beetje frustratie?

Maar vertel eens waarom het in de kernen wel gratis moet zijn? Omdat je daar duurder woont (wat ik mij overigens afvraag, en je vergelijking met het platteland van Drenthe en Zwolle/Randstad is natuurlijk ook een hele slechte). Dat is natuurlijk een kul argument voor een nutsvoorziening.

Het is daar niet gratis. Ik woon ook buitenaf, heb glasvezel via een coöperatie en heb daar 2500 euro voor af moeten tikken. Helemaal geen probleem, aangezien ik (snel) internet niet als nutsvoorziening zie en ik me realiseer dat het aanleggen van glasvezel in het buitengebied nu eenmaal duur is. Wat had je dan gewild, subsidie van de gemeente ofzo?

De islam kan uw vrijheid schaden

• Cavemania
Voor ons is een snelle verbinding wel noodzakelijk ivm de studie van de kinderen. Tegenwoordig gaan heel veel dingen via internet. Maar goed het is en blijft een discussie of het een nutsvoorziening is. Ik vind van wel een ander vind van niet.

Ik hoef geen subsidie maar vind dat de overheid sturend kan optreden en dat deze basisvoorziening voor iedereen toegankelijk is voor dezelfde prijs. Ik snap ook dat voor niets de zon op gaat. Ook ik betaal gewoon de prijs die er voor staat. Ik vind het belangrijk dat de kinderen hun studie goed en snel kunnen doen en dat ze niet een halve minuut moeten wachten tot hun rooster geladen is van internet bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
In de jaren 90 kregen mijn ouders een gas aansluiting en in 2000 eindelijk een aansluiting op het riool. Moeten de mensen in het buitengebied nu nog jaren wachten op een fatsoenlijke verbinding?
Voor studie en ook zakelijk heb je echt wat beters nodig dan een 1 a 2mbit ADSL verbinding die er geregeld uit klapt.

Het zal wel een lange adem worden, maar een keer zal de overheid echt met subsidies moeten komen om het aanleggen te vergoeden.

Tweakers Discord

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42

Dát dus, infra loskoppelen van service(s), de flexibiliteit om diensten van meerdere aanbieders tegelijk te kunnen gebruiken et cetera.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Cavemania
Precies, net als met de electriciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Eigen bijdrage WOG verlaagd naar 1600 euro: https://westerveldopglas....eigen-bijdrage-naar-1-600

En nog een vergelijking van paar abonnementen bij de 2 aanbieders (bron: facebook):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DmsgDYpeYxDOshvcvzkUsGD9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Of ze hebben besloten een lagere eigen bijdrage te vragen of ze hebben al meer dan 1.000 aanmeldingen. Had deze week al gehoord dat ze waren gezakt naar 1.600 euro. Vandaar dat ik ook noemde dat ze al 1.000 aanmeldingen hadden.

• Cavemania
Vandaag een brief gekregen dat je nog 150 euro korting krijgt bij het afsluiten van een glasvezel abonnement bij KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Is dat bij alle providers?

• Cavemania
Geen idee, de brief was van KPN en het ging over een glasvezelabonnement, niet over de aansluiting.

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47
Vorig jaar was in ons buitengebied een vergelijkbare keuze. CIF & Delta met verschillende (on)mogelijkheden.

CIF: - vastgoedrecht van +/- € 10 per jaar bij op vast abbo kosten
- Caiway / Solcon / Fiber als opties

Delta: - € 750,- eenmalig, geen vastgoedrecht
- vrij netwerk met iig KPN / XS4ALL als aanbieding.

Beide hadden de inschrijfdeadline ongeveer gelijk en beide hadden een minimaal percentage opgegeven. Enkele buurtgenoten konden alleen gebruik maken van CIF anderen ook de mogelijkheid voor Delta.

Onze keuze viel uiteindelijk op beide, dus eerst een Caiway abonnement afgesloten bij CIF en Delta laten aanleggen zonder abonnement af te nemen. In november switchen we van CIF glasvezel kabel naar de Delta kabel.

Extra kosten zijn er door vastgoedrecht wel gemaakt, maar wellicht hebben de mensen die net zoals ons beide hebben aangemeld er wel voor gezorgd dat beide kabels er zijn komen te liggen en nu de keuze vrijheid 'enorm' is.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mijn ouders kregen deze vandaag in de brievenbus en vroegen mij om hulp:
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2018/10/02/glasvezel.md.jpg
(sorry voor de slechte foto).

Ik lees hierboven dat jullie het ook hebben over WOG (waar staat dit voor) en is dit een mogelijk alternatief is voor glasvezelbuitenaf? Waar kan ik dit terugvinden?

Mijn ouders wonen overigens 3-4km buitenaf (geen kabel tv) en komen niet verder dan 4-6mbit ADSL
dus deze oplossing zou zeer welkom zijn!
Voorkeur zou echter zijn om dit via KPN oid te doen ivm bestaande telefoonnummer en ISDN centrale.. (dit verdwijnt ook.. dus dubbel probleem).

Jullie feedback is zeer welkom! De vastgoedkosten zijn hoog.. neem aan dat ze dit overigens alleen in rekening brengen wanneer ze daadwerkelijk gaan opleveren? Dus bij meer dan 50% aanvragen.

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 02-10-2018 13:31 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Workaholic schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:26:
[Afbeelding]

Ik lees hierboven dat jullie het ook hebben over WOG (waar staat dit voor) en is dit een mogelijk alternatief is voor glasvezelbuitenaf? Waar kan ik dit terugvinden?

Mijn ouders wonen overigens 3-4km buitenaf (geen kabel tv) en komen niet verder dan 4-6mbit ADSL
Voorkeur zou echter zijn om dit via KPN oid te doen ivm bestaande telefoonnummer en ISDN centrale.. (dit verdwijnt ook.. dus dubbel probleem).

Jullie feedback is zeer welkom! De vastgoedkosten zijn hoog.. neem aan dat ze dit overigens alleen in rekening brengen wanneer ze daadwerkelijk gaan opleveren? Dus bij meer dan 50% aanvragen.
WOG staat voor Westerveld op Glas. Dit topic startte met de vraag van iemand die in de gemeente Westerveld woont. Daar wordt door zowel Glasvezel Buitenaf (de werknaam van Caiway) een campagne gevoerd als door WOG. Die laatste wordt gesteund door KPN en dat netwerk zou bij aanleg worden voorzien van KPN apparatuur waardoor alle bekende providers leverbaar zijn.

Terug naar je ouders: Ik zie dat het gaat om Gelderland Midden en Zuid. Er zijn in Gelderland een paar andere gebieden geweest waar Glasvezel Buitenaf moest concurreren met Digitale Stad omdat beiden een glasvezelnetwerk wilden aanleggen (Veluwe, Lochem)
Achter dat laatste bedrijf zit Delta Netwerken uit Rijssen en die worden gesteund door KPN NetwerkNL. Net zoals de WOG dus.
Ik weet niet of zij ook in Gelderland Midden en Zuid campagne gaan voeren. Op hun website zie ik Lingewaard en Berg en Dal als gebieden om aan te willen leggen. Die gemeenten maken ook deel uit van het gebied van Glasvezel Buitenaf.
Wacht nog even rustig af tot half november voordat je ouders besluiten. Misschien komt er inderdaad een andere campagne. Zo niet, dan zou ik het toch doen met een abonnement van een jaar bij 1 van die providers. Een jaar het aller goedkopste abonnement waarbij ze KPN er ook naast houden. Dat kost uiteraard meer maar nu niks doen en later moeten betalen voor een na-aansluiting is nog veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 17:30:
[...]

WOG staat voor Westerveld op Glas. Dit topic startte met de vraag van iemand die in de gemeente Westerveld woont. Daar wordt door zowel Glasvezel Buitenaf (de werknaam van Caiway) een campagne gevoerd als door WOG. Die laatste wordt gesteund door KPN en dat netwerk zou bij aanleg worden voorzien van KPN apparatuur waardoor alle bekende providers leverbaar zijn.

Terug naar je ouders: Ik zie dat het gaat om Gelderland Midden en Zuid. Er zijn in Gelderland een paar andere gebieden geweest waar Glasvezel Buitenaf moest concurreren met Digitale Stad omdat beiden een glasvezelnetwerk wilden aanleggen (Veluwe, Lochem)
Achter dat laatste bedrijf zit Delta Netwerken uit Rijssen en die worden gesteund door KPN NetwerkNL. Net zoals de WOG dus.
Ik weet niet of zij ook in Gelderland Midden en Zuid campagne gaan voeren. Op hun website zie ik Lingewaard en Berg en Dal als gebieden om aan te willen leggen. Die gemeenten maken ook deel uit van het gebied van Glasvezel Buitenaf.
Wacht nog even rustig af tot half november voordat je ouders besluiten. Misschien komt er inderdaad een andere campagne. Zo niet, dan zou ik het toch doen met een abonnement van een jaar bij 1 van die providers. Een jaar het aller goedkopste abonnement waarbij ze KPN er ook naast houden. Dat kost uiteraard meer maar nu niks doen en later moeten betalen voor een na-aansluiting is nog veel duurder.
Dank voor je feedback. Het vervelende is dat ze nu ook commercieel drukken om voor 15 oktober een besluit te nemen i.v.m. extra korting op vastrechtvergoeding.

Zie jij nog kans om te helpen met de volgende uitdagingen/vragen:

- Providers ondersteunen niet 4 TV's of meer (zijn hier uitzonderingen voor mogelijk?)

- Ouders hebben nog een bijgebouw voor gasten - afstand tot het woonhuis is 300 meter - denk je dat de partij in kwestie twee aansluitingen wil opleveren? Of beter zelf graven en netwerk kabel trekken oid? We doen dit nu met straalantenne en wifi maar is niet geweldig + lastig voor TV denk ik?

- Grote boerderij met alleen maar COAX op deze locaties en geen netwerkaansluiting. Kabels leggen doen we niet even zomaar - zijn er mogelijkheden om toch een coax naar netwerk koppeling te bouwen?

- Hoe gaan we om met de bestaande ISDN centrale en meerdere telefoonnummers? Deze ISDN lijn + centrale komt te vervallen en er moet dan worden overgestapt naar 2 VOIP nummers denk ik? Gaat dat goed icm de bestaande ISDN toestellen?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
RudyL schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:22:
Onze keuze viel uiteindelijk op beide, dus eerst een Caiway abonnement afgesloten bij CIF en Delta laten aanleggen zonder abonnement af te nemen. In november switchen we van CIF glasvezel kabel naar de Delta kabel.

Extra kosten zijn er door vastgoedrecht wel gemaakt, maar wellicht hebben de mensen die net zoals ons beide hebben aangemeld er wel voor gezorgd dat beide kabels er zijn komen te liggen en nu de keuze vrijheid 'enorm' is.
Interessante strategie :) Verwacht je vaak tussen beide fibers te switchen? Bij Glasvezel Buitenaf betaal je nu altijd de maandelijkse vastrechtvergoeding extra dus zal vaak de duurdere optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Workaholic schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Dank voor je feedback. Het vervelende is dat ze nu ook commercieel drukken om voor 15 oktober een besluit te nemen i.v.m. extra korting op vastrechtvergoeding.

Zie jij nog kans om te helpen met de volgende uitdagingen/vragen:

- Providers ondersteunen niet 4 TV's of meer (zijn hier uitzonderingen voor mogelijk?)

- Ouders hebben nog een bijgebouw voor gasten - afstand tot het woonhuis is 300 meter - denk je dat de partij in kwestie twee aansluitingen wil opleveren? Of beter zelf graven en netwerk kabel trekken oid? We doen dit nu met straalantenne en wifi maar is niet geweldig + lastig voor TV denk ik?

- Grote boerderij met alleen maar COAX op deze locaties en geen netwerkaansluiting. Kabels leggen doen we niet even zomaar - zijn er mogelijkheden om toch een coax naar netwerk koppeling te bouwen?

- Hoe gaan we om met de bestaande ISDN centrale en meerdere telefoonnummers? Deze ISDN lijn + centrale komt te vervallen en er moet dan worden overgestapt naar 2 VOIP nummers denk ik? Gaat dat goed icm de bestaande ISDN toestellen?
Ik kan een paar antwoorden geven:

Aantal TV's verschilt per provider. Bij KPN zijn het er bijvoorbeeld 6 maximaal. Je zult per provider moeten kijken of er meer dan 4 mogelijk zijn. Zo niet dan wellicht iets met Digitenne van KPN doen voor de missende TV's? Dat staat los van de glasvezelaansluiting.

Als het bijgebouw een eigen BAG adres heeft, dan is het geen probleem. Zo niet, dan verwacht ik niet dat ze een tweede aansluiting zullen maken. Graven en een (goede kwaliteit) netwerkkabel trekken is dan veekl goedkoper.

Coax kabels zijn zeker te gebruiken. Google even op MoCa. Let wel: is niet goedkoop.

Wat de ISDN betreft: Dat ISDN niet meer werkt is zeker want dat is een product van KPN (en wordt de komende twee jaar ook uitgezet trouwens). Dus ja, 2 VOIP nummers. Ik denk niet dat bestaande ISDN toestellen gaan werken maar dat weet ik niet zeker.

Ik kan niks garanderen maar ik heb genoeg vraagbundelingen mee gemaakt om te weten dat dit een commerciele truc is. Wat er gebeurt als ze rond 19 november nog lang niet ver genoeg zijn is natuurlijk ook de vraag...Wordt het dan weer 1600 euro of blijft het 1900 euro? Die beslissing kan ik niet voor je ouders nemen,...
Maar ik zou gewoon voor die maandelijkse betaling gaan. Die betaal je alleen zolang je een abonnement hebt. Pas na bijna 8 jaar wordt dat duurder (ten opzichte van 1600 euro dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47
sfinx schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Interessante strategie :) Verwacht je vaak tussen beide fibers te switchen? Bij Glasvezel Buitenaf betaal je nu altijd de maandelijkse vastrechtvergoeding extra dus zal vaak de duurdere optie zijn?
Waarschijnlijk blijven we de fiber trouw zonder vastrechtvergoeding, tenzij de abbo's van aanbieders op deze fiber alsnog goedkoper (en beter) zijn inclusief deze vergoeding t.o.v. aanbieders op de andere fiber. Dat lijkt echter niet heel logisch om dat te verwachten.

Doordat beide fibers een bepaald percentage moesten halen en de afsluitdatum vrijwel gelijk lag, hebben we beide afgesloten. Gaf de voordelen dat beide fibers er een klant bij hadden, waardoor mogelijk beide het benodigde percentage behaald hadden. Stel we hadden alleen de optie gekozen, welke het benodigde percentage niet hadden gehaald, hadden we veel meer kosten moeten maken om glasvezel alsnog te verkrijgen.

Het enige wat hierdoor nadelig was is:

- Jaar niet de gewenste aanbieder gehad
- Jaar vastgoedrecht 'onnodig' betaald (€ 120,-)
- Jaar later beginnen met terugverdienen investeringskosten voor Glasvezel buitenaf Fiber

De 120 euro was vooral een verzekering voor het verkrijgen van tenminste één glasvezelaanbieder, zo zou je het kunnen stellen.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
RudyL schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:16:
[...]De 120 euro was vooral een verzekering voor het verkrijgen van tenminste één glasvezelaanbieder, zo zou je het kunnen stellen.
Ah duidelijk. In ons geval zit er ruim een week tussen het verstrijken van de twee aanbiedigingen. Inschrijven voor Glasvezel Buitenaf kan tot 15 oktober (minimaal 40% benodigd, nu 18% gehaald). Daarna heb je nog een week de tijd (tot 23 oktober) om je in te schrijven bij WOG (KPN), waar geen minimum percentage inschrijvingen nodig is (nu 13% gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 06-06 13:37

wontcachme

You catch me? No you wont

Workaholic schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:26:
[Afbeelding]

Deze hebben wij ook gehad. Echter vallen wij ook in het gebied voor Digitale Stad Berg en Dal (volgens mij is dat WOG). De brieven voor beide initatieven hebben we inmiddels ruim een week in huis en de postcode check op hun site werkt ook gewoon.

Wij hebben overigens besloten te gaat voor Digitale Stad. Simpelweg omdat daar geen minimum voor nodig is en onze huidige provider daar ook overheen gaat (xs4all).

En toevallig zit ons bedrijf ook met de isdn kwestie. Echter hebben wij 1 nummer, zijn er maar 2 personen, maar wel 7 telefoons (1 vaste receptie telefoon, 1 dect moeder + 3 handsets en nog een 1 dect moeder + 3 handsets). Wij zijn nu aan het kijken hoe we dit oplossen, maar het lijkt niet makkelijk. Hosted voip is gemakkelijk, maar je betaald per handset en lokaal heb ik geen ervaring mee. Eerste offerte om lokaal te doen is bijna 2x zo duur per maand als we nu aan kpn betalen 8)7. Wij willen 7 telefoons en maar één gesprek tegelijk maximaal. Lijkt onmogelijk onderhand.

Een andere keuze om DS te nemen was de klantenservice. Mailtje naar DS binnen een dag beantwoord, Buitenaf is inmiddels 2 weken en counting....

EDIT: Mogelijk komt er nog een 3e initiatief: https://www.gelderlander....ied-berg-en-dal~a4482c67/

[ Voor 3% gewijzigd door wontcachme op 04-10-2018 00:57 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
wontcachme schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:52:
[...]

Deze hebben wij ook gehad. Echter vallen wij ook in het gebied voor Digitale Stad Berg en Dal (volgens mij is dat WOG). De brieven voor beide initatieven hebben we inmiddels ruim een week in huis en de postcode check op hun site werkt ook gewoon.

Wij hebben overigens besloten te gaat voor Digitale Stad. Simpelweg omdat daar geen minimum voor nodig is en onze huidige provider daar ook overheen gaat (xs4all).

En toevallig zit ons bedrijf ook met de isdn kwestie. Echter hebben wij 1 nummer, zijn er maar 2 personen, maar wel 7 telefoons (1 vaste receptie telefoon, 1 dect moeder + 3 handsets en nog een 1 dect moeder + 3 handsets). Wij zijn nu aan het kijken hoe we dit oplossen, maar het lijkt niet makkelijk. Hosted voip is gemakkelijk, maar je betaald per handset en lokaal heb ik geen ervaring mee. Eerste offerte om lokaal te doen is bijna 2x zo duur per maand als we nu aan kpn betalen 8)7. Wij willen 7 telefoons en maar één gesprek tegelijk maximaal. Lijkt onmogelijk onderhand.

Een andere keuze om DS te nemen was de klantenservice. Mailtje naar DS binnen een dag beantwoord, Buitenaf is inmiddels 2 weken en counting....

EDIT: Mogelijk komt er nog een 3e initiatief: https://www.gelderlander....ied-berg-en-dal~a4482c67/
WOG is Westerveld op Glas. Maar inderdaad, het is wel de Digitale Stad die erachter zit. Net als bij jou.

Als je maar 1 nummer wil, 1 gesprek tegelijk dan hoef je toch niks te doen met VoIP?
Het modem van XS4ALL heeft een telefoonuitgang (van elke provider trouwens). Daar druk je een standaard telefoonkabeltje in en die sluit je aan op een splittertje. En dat doe je nog een paar keer voor alle telefoons die aangesloten moeten worden.
Als alle telefoons of basisstations uiteindelijk maar op dat ene poortje uitkomen, dan ben je er al. En ik denk dat jullie dat nu al wel hebben liggen aangezien de telefoons nu ook allemaal ergens op uitkomen.

Splitter:
https://www.googleadservi...J1AKHcs9CJIQwg8IHQ&adurl=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Exact tegenovergestelde ervaring hier: vraag aan Buitenaf was (via Facebook) binnen een dag beantwoord, vraag die ik stelde aan WOG via email en later Facebook is na 4 weken nog steeds niet beantwoord. Op site van WOG staat een telefoonnummer maar daar wordt niet opgenomen..

edit: bij telefoonnummer wordt na paar keer proberen alsnog opgenomen :)

[ Voor 6% gewijzigd door sfinx op 05-10-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Hier binnen een halve dag reactie op de mail die ik WOG had gestuurd. Wij hebben de aanmelding gedaan voor WOG en ik hoop er snel van te kunnen genieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:41
[...]

Op de fritzbox kun je zelf 6 dect handsets aanmelden, heb je dat basisstation alleen nog evt nodig voor opladen. Werkt in combinatie met de te leveren fritzbox 5490 perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Vanmiddag even bij het informatiepunt geweest in Frederiksoord. Ze vertelden me dat de planning was dat week 50 alles gereed zou zijn bij ons in de straat. Laten we hopen dat dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Ah dat is vrij snel inderdaad!

PostNL wordt in ieder geval beter van de twee aanbieders, vandaag voor de zoveelste keer meerdere brieven in de bus. Bij Buitenaf is 't gezien dit foldertje een haastklus aan 't worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YlBqPUC7rlydMKU2twKBWSvd/thumb.jpg

Eerst is de inschrijfavond in Nijensleek, daarna in Wapse, en de 13de valt volgens mij op een zaterdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Ai, als dat maar niet zo gaat met hun dienstverlening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazydogfighter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 16:07
Ik ben benieuwd of er hier ook mensen vast zijn komen te zitten door de verlenging van Glasvezel buitenaf waardoor het niet meer mogelijk is om over te stappen naar WOG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
crazydogfighter schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:51:
Ik ben benieuwd of er hier ook mensen vast zijn komen te zitten door de verlenging van Glasvezel buitenaf waardoor het niet meer mogelijk is om over te stappen naar WOG
Wat een actie van Glasvezel buitenaf. Heb me daar zelf niet bij aangemeld, maar hoopte wel dat mensen deze week zich alsnog zouden aanmelden bij WOG voor een hoger percentage (en evt. korting). Lijkt nu moeilijk om van 't abonnement bij provider van Glasvezel buitenaf af te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazydogfighter
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-04 16:07
Op FB zijn een hoop mensen flink ontevreden en willen nu naar WOG. Maar GB zegt dat ze zich enkel kunnen beroepen op het 14 dagen herroeprecht, hierdoor zitten mensen die er tijdig bij waren nu in de knel. Uit wat ik lees begrijp ik dat de providers en GB niet meewerken en je van kastje naar de muur wordt gestuurd.

Het zou toch zo moeten zijn dat deze mensen gewoon hun contract mogen stopzetten gezien ze akkoord waren gegaan met 15 Oktober en dit contract nu eenzijdig is veranderd door GB. Ik zou wel zo'n contract willen zien want volgens mij heeft GB geen poot om op te staan en moeten die mensen nog gewoon naar WOG kunnen deze week

Glasvezel buitenaf heeft bij bijeenkomsten aangegeven dat de maximale hoeveelheid aanmelding ongeveer 50% is van het totale aantal adressen is. Dit is terug te zien aan het aantal aanmeldingen bij bijvoorbeeld de Kromme Rijnstreek, Salland zuid en Winterswijk. Het aanmeldpercentage bij WOG is momenteel 21% en bij GB 20% dus misschien is er nog 10% te verdelen, dus een zeer kleine kans dat GB de 40% nog gaat halen.

GB zei het volgende: "Wij zorgen goed voor onze inschrijvers en zullen ervoor zorgen dat zij niet de dupe worden van onze keuze om te verlengen"

Daar geloof ik echt niks van en ik ben bang dat die mensen in november zonder opties komen te zitten want ik zie Rendo niet met verlies aanleggen

(Ik ben trouwens vrijwilliger voor WOG)

[ Voor 38% gewijzigd door crazydogfighter op 17-10-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Tja ik vond het ook een bijzondere actie maar had het wel verwacht van Glasvezel Buitenaf. Is typisch een reactie die past bij een organisatie als deze. Ik heb gelukkig gekozen voor WOG. Vanmiddag zag ik dat de aanleg in Geeuwenbrug al goed op gang is gekomen. Wij zitten in fase 2 en volgens zeggen zou fase 2 in december afgerond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Afgelopen week deel van de familie (3 adressen) aangemeld bij WOG :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Heb even zitten lezen op de Facebookpagina van Glasvezel Buitenaf. Daar zijn een aantal mensen niet heel blij en de communicatie van GB is ook niet zo heel netjes :-(

WOG gaat nu wel wat sneller omhoog met de inschrijvingen dan dat ze de laatste weken gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
Las net reactie op Facebook dat iemand succesvol z'n contract bij GB had ontbonden. Dit kun je schijnbaar direct bij de provider aangeven. Overstappen naar WOG kan dus toch nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavemania
Zag afgelopen week ook al behoorlijke discussie op Facebook. Veel mensen zijn niet blij met de actie van GB.

Vandaag is er iemand bij ons geweest om de aansluiting te schouwen. Volgens zijn zeggen is de glasvezel binnenkort hier in huis of bij de gevel. Pas in juni of juli zal het aangesloten worden in tegenstelling tot wat mij verteld werd bij de informatieavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Laatst online: 06-06 13:37

wontcachme

You catch me? No you wont

Nou, kogel is door de kerk hier. Gelderland Midden en Zuid krijgt glasvezel van Glasvezel Buitenaf, behalve Berg en Dal en Lingewaard. In deze gemeenten is Digitale Stad ook een campagne bezig en de inschrijvingen bleven te veel achter en vallen bij Buitenaf dus buiten de boot, ook al is er 52% behaald in het hele gebied.

Maar ik vermoed dat er communicatie is geweest tussen Buitenaf en Digitale Stad want een week geleden is de campagne was DS verlengd tot 1 december i.p.v. 20 november. Iedereen die glas wilde van GB kan nu dus alsnog met korting inschrijven bij DS. En mijn gemeente (Berg en Dal) gaat ook nog 500 euro subsidie leveren per aansluiting.

Ik sta nu daar te boek met 3 aansluitingen :P. Ik regel alles voor mijn moeder haar huis, mijn huis (over een paar maanden) en ons bedrijf. Scheelt met de subsidie toch 1500 euro in totaal. Nu nog de GB klanten naar DS en bij elke 10% (vanaf de 30%) gaat er weer 100 euro per aansluiting af.

Can't wait. Eindelijk normaal internet :).

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Pagina: 1