Energielabel wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:41
Ik wil een wasmachine aanschaffen en mijn keuze hangt voornamelijk af van het elektriciteit en waterverbruik. Nu vind ik wat tegenstrijdige informatie op internet tegen wat betreft de energielabels en wat daarin de beste keuze is.

Ik zou aan 7kg trommel capaciteit voldoende hebben. Ik wil kiezen uit twee modellen (Miele maar dat is iets minder relevant):

Wasmachine A met 7 kg capaciteit: 175 kWH/jaar. (Label AAA)
Wasmachine B met 8 kg capaciteit: 157 kWh/jaar (label AAA -20%)

Zover ik kan vinden wordt het jaarverbuik bepaald door bijvoorbeeld 220 cycli. Echter kan ik niet vinden of de test per capaciteitsclasse anders wordt uitgevoerd.

Mocht die exact hetzelfde zijn is keuze B beter. Echter wordt er overal geadviseerd om niet een grotere capaciteit te nemen dan nodig.

Overigens is keuze B duurder en zal ik de eventuele kostenbesparing in energie/waterverbruik waarschijnlijk niet terugverdienen. Echter vind ik het milieu ook wat waard.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verbruik maakt dus niet uit qua capaciteit. Net als bij een auto; verbruik/uitstoot heeft weinig tot niets te maken met hoe hard of hoeveel je kan vervoeren.

En waarom wordt geadviseerd geen grotere capaciteit te nemen? Je moet idd niet een wasje van 2kg erin gooien vanwege mogelijk onbalans en slijtage. Maar dan spaar je sommige was toch een dagje of 2 op?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:34:
Verbruik maakt dus niet uit qua capaciteit. Net als bij een auto; verbruik/uitstoot heeft weinig tot niets te maken met hoe hard of hoeveel je kan vervoeren.

En waarom wordt geadviseerd geen grotere capaciteit te nemen? Je moet idd niet een wasje van 2kg erin gooien vanwege mogelijk onbalans en slijtage. Maar dan spaar je sommige was toch een dagje of 2 op?
Op sites als milieucentraal wordt geadviseerd om niet een grotere capaciteit te nemen dan nodig. Daarom mijn verwarring.

Overigens geeft 2kg was minder slijtage en onbalans dan 8 kg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik heb de laatste weken ook gezocht voor een wasmachine en het verschil in verbruik is erg groot. Een wasmachine met labal a+++-xx% is weer een aantal procent zuiniger dan de standaard a+++. Daarom is de grotere wasmachine zuiniger.

Je kunt overigens prima de grotere nemen en een wat kleiner wasje kun je eventueel ook snelwassen, dat is vaak bedoeld voor kleinere lading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
dutchpulp schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:48:
[...]

Overigens geeft 2kg was minder slijtage en onbalans dan 8 kg lijkt me.
Waarom lijkt je dat? Ik merk duidelijk dat m'n wasmachine veel meer herrie maakt en beweegt (want onbalans) als ik er weinig was in doe. En dat zorgt voor slijtage.

En dat is ook logisch, want 2kg was kan prima op 1 plek gaan zitten en onbalans veroorzaken, terwijl 8kg zeer waarschijnlijk veel meer verspreid wordt over de gehele wasmachine.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
Hahn schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:03:
[...]

Waarom lijkt je dat? Ik merk duidelijk dat m'n wasmachine veel meer herrie maakt en beweegt (want onbalans) als ik er weinig was in doe. En dat zorgt voor slijtage.

En dat is ook logisch, want 2kg was kan prima op 1 plek gaan zitten en onbalans veroorzaken, terwijl 8kg zeer waarschijnlijk veel meer verspreid wordt over de gehele wasmachine.
O, was op gevoel wat betreft belasting.. Maar als jij andere praktijk ervaring hebt dan is dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
TeQview schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:00:
Ik heb de laatste weken ook gezocht voor een wasmachine en het verschil in verbruik is erg groot. Een wasmachine met labal a+++-xx% is weer een aantal procent zuiniger dan de standaard a+++. Daarom is de grotere wasmachine zuiniger.

Je kunt overigens prima de grotere nemen en een wat kleiner wasje kun je eventueel ook snelwassen, dat is vaak bedoeld voor kleinere lading.
Ik lees dat de labels ook per capaciteit worden in gedeeld. Dus een 8kg AAA kan meer verbuiken dan een 7kg AAA. En dat je moet kijken naar de kWh opgave. Echter vraag ik me dus af of dat correct is.

[ Voor 6% gewijzigd door dutchpulp op 25-08-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
dutchpulp schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:16:
[...]

O, was op gevoel wat betreft belasting.. Maar als jij andere praktijk ervaring hebt dan is dat zo.
Zwaardere belasting zal voor meer slijtage zorgen dan een lichte belasting, maar onbalans is meestal erger dan zwaardere belasting. En onbalans krijg je eerder bij te weinig was.
dutchpulp schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:17:
[...]

Ik lees dat de labels ook per categorie worden in gedeeld. Dus een 8kg AAA kan meer verbuiken dan een 7kg AAA. En dat je moet kijken naar de kWh opgave. Echter vraag ik me dus af of dat correct is.
Ja, energielabels zijn per klasse. Maar je kan natuurlijk altijd het beste naar de kWh kijken, dat zijn feitelijke waardes.

Al die energielabels zijn ooit bedoeld geweest om het 'makkelijker' te maken, maar aangezien je nu A+++, A+++ -10%, A+++-20%, A+++ -65% en nog 20 andere versies hebt, is daar helemaal niks meer van over en heb je er eigenlijk geen reet meer aan.

[ Voor 46% gewijzigd door Hahn op 25-08-2018 19:23 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-05 23:50
Ik zou me niet teveel richten op het energieverbruik. Alle wasmachines die je op dit moment kunt kopen zijn zuinig en de verschillen zijn zo klein geworden dat ze kleiner zijn dan de meetnauwkeurigheid. Bovendien, het is net als met auto's: de fabrikant geeft het verbruik zelf op volgens een vooral bepaalde meetmethode, maar de fabrikant mag best de wasmachine zo ontwerpen dat deze het beste testresultaat geeft. Wat niet betekent dat deze machine in de praktijk ook het zuinigst is.

Mooi voorbeeld hiervan is de steeds groter wordende capaciteit. De meetmethode gaat uit van een volledig gevulde machine. Dus de machine groter maken is een manier om de machine op papier zuiniger te maken, maar wie wast er nu 8kg per beurt?

Een ander probleem is de idioot lange tijd die een moderne wasmachine over een programma doet. Soms wel 4 uur! Ik vind dat erg onhandig omdat ik vaak meerdere wasbeurten op een dag wil doen (ivm verschillende soorten was en temperaturen), dus dan zet ik 'm op versneld programma, waardoor het verbruik weer hoger wordt. Bovendien slijt de was ook sneller als het programma zo lang duurt. Aangezien kleding behoorlijk duur is, heb ik dan liever dat ie wat meer water en stroom verbruikt, dat kost bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:41
@dutchpulp, bekijk via de link een uitzending van: De Rekenkamer, wat kost een wasmachine. Na het zien van deze uitzending weet je precies wat je moet kopen.

https://www.npo3.nl/de-rekenkamer/15-08-2013/KRO_1627225

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchpulp
Dank voor alle input.
Ben toch maar voor het classic model miele gegaan van 7kg omdat ik daar meer dan genoeg aan heb. Verder heb ik ook een persoonlijke voorkeur voor zo min mogelijk opties. Energie waterkosten zijn bij allen erg goed en de verschillen zijn klein.

Vandaag een actie bij bol.bom voor de liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Voor zover ik weet wordt het energielabel gebaseerd op het eco-programma. Ze testen dan op 40 en 60 graden en op een volle en halfvolle belading. Een machine met een grotere maximale belading kan inderdaad zuiniger wassen dan een kleiner apparaat.
PhilipsFan schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:44:

Een ander probleem is de idioot lange tijd die een moderne wasmachine over een programma doet. Soms wel 4 uur! Ik vind dat erg onhandig omdat ik vaak meerdere wasbeurten op een dag wil doen (ivm verschillende soorten was en temperaturen), dus dan zet ik 'm op versneld programma, waardoor het verbruik weer hoger wordt. Bovendien slijt de was ook sneller als het programma zo lang duurt. Aangezien kleding behoorlijk duur is, heb ik dan liever dat ie wat meer water en stroom verbruikt, dat kost bijna niks.
Zuinig of snel, kies er een. Er zijn nog steeds zeer grote verschillen in energieverbruik die op kunnen lopen tot een dubbel zo hoog verbruik.

Overigens slijt was waarschijnlijk sneller in een snel programma. Een snel programma draait veel intensiever en maakt meer schoon met fysieke wrijving en minder met het wasmiddel. Dat laatste is beter voor je kleding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeijsteR
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:22:
Voor zover ik weet wordt het energielabel gebaseerd op het eco-programma. Ze testen dan op 40 en 60 graden en op een volle en halfvolle belading. Een machine met een grotere maximale belading kan inderdaad zuiniger wassen dan een kleiner apparaat.
Dit dus. Staar je niet blind op al die labels. Het eco programma is altijd het voordeligst ook al duren ze altijd erg lang.
Pagina: 1