Nieuwe laptop, lastig kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanchaz12
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-08 14:54
Als vervanging voor mijn huidige Dell Inspiron 15R uit 2012 ben ik op zoek naar iets vergelijkbaars. Na lang zoeken ben ik op onderstaande modellen uitgekomen;
https://tweakers.net/pric.../1185175;1233005;1107747/
Normaal kan ik goed een keuze maken, maar aangezien de HP volgende week in de aanbieding is bij de Media Markt voor €677,- inclusief HP All-in-one printer t.w.v. €49,- (kan ik vervolgens verkopen), twijfel ik of ik dat moet laten schieten.

Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdzakelijk als uitbreiding op mijn desktop. Het hoeft geen werkpaard te zijn, maar wel vlot genoeg dat ik er over 4-5 jaar nog goed mee kan multitasken. Dan heb ik het voornamelijk over meerdere tabbladen open hebben in Chrome, Spotify op de achtergrond en daarnaast nog ruimte overhebben om een wat intensiever programma te draaien zoals Photoshop of VirtualBox. Een 8e gen. i5 leek mij daar goed genoeg voor. Gamen heb ik mijn desktop voor, daar ga ik de laptop niet voor gebruiken. Een dedicated GPU is dan ook geen vereiste.

Wat is je budget?
Budget ligt rond €500-600. De voorkeur gaat uit naar een model wat bij de Media Markt te verkrijgen is vanwege personeelskorting, dan vallen de laptops uit de vergelijking bijvoorbeeld binnen mijn budget.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, hoogstens 1x per maand. Het gebruik van de laptop is om niet gebonden te zitten aan een bureau, en waar een tablet nét tekort schiet qua mogelijkheden. Accuduur heeft geen prioriteit, zolang deze een aantal uur, zeg 5-6 mee gaat is het al prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit niet aan één merk specifiek te denken, maar heb wel goede ervaringen in het verleden met HP (althans met de business-serie). Van Lenovo hoor ik juist weer wat vaker negatieve ervaringen, vooral qua garantie en ondersteuning.

De must-haves:
- Full HD IPS scherm, 14" - 15.6" (grootste reden voor upgrade)
- 8e gen. i5 (quad-core, in tegenstelling tot voorgaande 'U' generaties)
- SSD minimaal 256GB of 128GB + HDD

De nice-to-haves:
- Metalen behuizing (in ieder geval de palmsteun, gezien de duurzaamheid)
- Dunne bezels rond het scherm
- Gigabit Ethernet-poort
- Verlicht toetsenbord
- Verwisselbare accu
- Ruimte voor 2.5" schijf (wanneer deze er nog niet in zit)
- Numeriek toetsenblok (voor inloggen met pincode, geen bezwaar meer als de laptop Windows Hello ondersteunt met bijv. vingerafdruklezer of camera)

Over de HP in de vergelijking is bar weinig informatie te vinden (exclusief Media Markt model). Dit model is waarschijnlijk een nieuwere versie van de beter bekende HP Pavilion 14-bf182nd. Wel heeft de HP de meeste opties uit mijn lijstje. Daarnaast heeft dit model wel een uitsparing voor een 2.5" HDD, alleen het kabeltje om deze aan te sluiten ontbreekt. Ook denk ik zelf dat daarnaast nog een soort caddy nodig is om de HDD te kunnen monteren.

De Asus vind ik persoonlijk het mooiste design hebben, maar ik zie nergens terug dat de behuizing van metaal is. Ik ga er van uit dat het overal plastic is. Ook heeft deze geen ethernet-poort en van de 3 USB-A-poorten is er 1x USB 3.0 en 2x USB 2.0. Op de website van Media Markt en de Asus website staat dat deze een NVIDIA GeForce MX130 videokaart heeft, niet op Tweakers. Op de Asus website staat vervolgens weer dat alle USB-A poorten 3.0 zouden zijn. Op Tweakers en de Media Markt website staat dit weer niet. Heel verwarrend allemaal, zeker omdat er geen demo-model in de winkel staat om dit zelf na te kunnen gaan.

De Lenovo is voor de prijs goed uitgerust, alleen heeft deze wat dikkere bezels rond het scherm. Over dit type lees ik vaak dat het touchpad erg goedkoop aanvoelt, en dat de ventilator vaker dan nodig op volledig gaat blazen en hierbij een zingend geluid maakt. Daarnaast ook het verhaal van de garantie en ondersteuning.

Uiteindelijk ben ik naar een (redelijk) robuuste laptop op zoek waar ik nog jaren mee vooruit kan. Ook hecht ik veel waarde aan het later kunnen vervangen van onderdelen wanneer dat nodig is, voornamelijk de accu. Ik heb zelf het idee dat onderdelen voor HP vaak gemakkelijk te verkrijgen zijn, maar weet niet hoe dat bij Asus of Lenovo is.

Mocht je een van deze (of een vergelijkbaar model) in bezit hebben, ben ik erg benieuwd naar je ervaringen!
Suggesties voor een ander type zijn natuurlijk ook van harte welkom!