Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik probeer al een aantal weken mij kWh meter (zonnepanelen) uit te lezen via mijn raspberry pi. Op mijn oude pi ging dat zonder problemen. IK krijg het met zelfde opstelling en python script niet voor elkaar. Het log bestand genereert een veel te hoog getal 3.000.000 pulses in 1 minuut.

Kan iemand mij in de goede richting sturen? Ik heb geen idee wat het probleem is.

Thx

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik zou eerst eens een tool gebruiken die ervoor ontworpen is, als dat werkt kan je later met python aan de slag.

Je weet nu niet of je kabel etc wel juist functioneert.

https://dsmr-reader.readt.../latest/installation.html

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 25-08-2018 16:54 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@stormfly
Volgens mij wil hi/zijj hem via S0 uitlezen en niet via P1

@Verwijderd
Om wat voor omvormer gaat het?

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 17:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat inderdaad niet om p1. Het gaat om een eltako kwh meter die in mijn meterkast zit. Deze meet de opbrengst die via mijn omvormer naar beneden komt. Ik kan de omvormer zelf niet uitlezen (oud modem nog zonder uitlees module).

Als ik mijn oude pi eraan hang, gaat het uitlezen dus wel goed. Met de kWh meter en uitgaand signaal is niets aan de hand.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 16:18
Hoe heb je hem aangesloten? De S0 Tussen een input en Gnd? Of met 3v erbij en een weerstand circuit ertussen?

Heeft de pi1 niet andere gpio pinnen dan de pi3?

Zijn de gpio libraries niet gewijzigd tov de oude installatie en werkt het python script daarom niet anders?

3 miljoen pulsen per minuut is wel heel erg veel. Kan me niet voorstellen dat de pi dat bij kan houden. Is het dan wel een input probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties btw.
De oude zat hij aangesloten op gpio 23 en 3,3v. Op de pi3 ook op dezelfde pins aangesloten. Inmiddels ook andere gpio geprobeerd en ook op de gnd ipv 3,3v. Resultaat is overal hetzelfde.

Betreft de gpio libraries hoe kan ik dat checken?

Als ik het script draai en ik verbreek de verbinding met de 3,3v, blijft het script gewoon doortellen. Het lijkt dus wel om er aan-uit plaats vindt om het aantal pulses te kunnen te tellen. Trek ik overigens de kabel van de gpio dat stopt het tellen. Er komt dus wel signaal binnen. Gevoelsmatig zeg ik dat het in een python versie, library oid zit.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar met raspi-config ook de GPIO ook aangezet?

En het merk "oud modern" ken ik eigenlijk niet als merk omvormer. ;)
Als er al RS485 op zit is die (meestal wel) uit te lezen

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 22:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Gpio aanzetten? Ik heb geen mogelijk om mijn gpio aan of uit te zetten in raspi config. Betreft de omvormer, geloof mij maar, deze is niet uit te lezen. Dit heb ik destijds uitgezocht voor ik aan de pi oplossing begon. Met oud bedoel ik 2013. Toen werder de omvormers nog niet standaard uitgerust met monitoring mogelijkheden.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mijne oude omvormers zijn uit 2012 en lees ik uit met een pi, dus welk merk en type is het nou?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is die nieuwe pi nieuw geinstalleerd of een kloon? Het leuke van 0i's is dat ze volleidg compatible zijn. Dus simpelweg een sd kaartje overzetten zou softwarematig al voldoende moeten zijn. Kwestie van klonen dus.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:08
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:15:
Bedankt voor de reacties btw.
De oude zat hij aangesloten op gpio 23 en 3,3v. Op de pi3 ook op dezelfde pins aangesloten. Inmiddels ook andere gpio geprobeerd en ook op de gnd ipv 3,3v. Resultaat is overal hetzelfde.

Betreft de gpio libraries hoe kan ik dat checken?

Als ik het script draai en ik verbreek de verbinding met de 3,3v, blijft het script gewoon doortellen. Het lijkt dus wel om er aan-uit plaats vindt om het aantal pulses te kunnen te tellen. Trek ik overigens de kabel van de gpio dat stopt het tellen. Er komt dus wel signaal binnen. Gevoelsmatig zeg ik dat het in een python versie, library oid zit.
Even een 10000 ohm pulldown weerstand tussen de gpio en gnd zetten grote kans dat de pin nu zweeft.

Of de interne pulldown resistors activeren

https://www.google.nl/amp...-on-the-raspberry-pi/amp/

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 26-08-2018 11:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik inhoud van die link zie is dat hetgeen dat er bij mij aan de hand is. Maar in het script dat ik gebruik zit dit al verwerkt. Script is overigens niet van mij zelf. Ik ben geen programmeur, dus snap in grote lijnen hoe het script in elkaar zit. Als ik het voorbeeldscipt gebruik onder "Option 2: Enabling an Internal Pull-Down Resistor in the Code" heb ik nog steeds het probleem. Ik krijg dan de indruk dat het script niet goed wordt uitgevoerd o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Het scripts dat ik trouwens gebruik (terug te vinden elders in het forum). Ik heb trouwens het voorbeeld scipt op http://domoticx.com/raspb...ezen-via-gpio-pin-python/ gebruikt, en dan krijg ik een normale output van het aan en uit gaan van de schakelaar (pulses van de kwhmeter). Iets zegt mijn dat het script dat ik gebruik, niet correct wordt uitgevoerd.
#!/usr/bin/python

import RPi.GPIO as GPIO
import datetime

GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(22, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_DOWN)
workfile = '/home/pi/log'

counter = 0
while True:
GPIO.wait_for_edge(22, GPIO.RISING)
# reading
try:
f = open(workfile, 'ab+') # open for reading. If it does not exist, create it
value = int(f.readline().rstrip()) # read the first line; it should be an integer value

except:

value = 0 # if something went wrong, reset to 0
#print "old value is", value
f.close() # close for reading
# writing
f = open(workfile, 'w')
f.write((str(value+1)+ '\n')) # the value
f.write((str(datetime.datetime.now())+ '\n')) # timestamp
f.close()

GPIO.wait_for_edge(22, GPIO.FALLING)

GPIO.cleanup()

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2018 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer inspiratie?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost. Fysiek een 10k weerstand geplaatst tussen de gpio en min Pool van de kWh meter. Dit was op de oude pi niet nodig, bij deze blijkbaar wel. Interne weerstand van de pi haalt niets uit.
Pagina: 1