Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baswww
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 17:34
Beste Tweakers,

Ik ben een freelance videograaf (postproductie) die op het punt staat een Synology te kopen. Het dient om mijn data te centraliseren, RAID te draaien en dit off-site te backuppen.

Nu vroeg ik me af: hoe krachtig moet een NAS eigenlijk zijn? Ik zal nauwelijks services draaien namelijk: geen streaming services, geen web- of mailservers. Alleen dagelijks een backup schedule draaien.

Ik zit te denken aan een Synology DiskStation DS918+. Thuis heb ik al jaren een Synology DS213j voor prive. Ik wil mijn belangrijkste data tussen deze twee NAS'en backuppen; offsite, ze zullen op andere locaties staan. Is die DS918+ dan overkill qua performance?

En nog een gerelateerde vraag: is het oke om direct op de NAS te werken of is het slimmer om lokaal te werken en dit naar de NAS te backuppen?

Dank!

Beste antwoord (via baswww op 26-08-2018 19:44)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
"Krachtig" is een beetje een nutteloze ambigue term, beter te gebruiken in een marketing afdeling ;-)

Wat je moet weten is wat je wil, en dan is bijpassende hard- en software vinden zo gepiept.
Denk aan:

- Bandbreedte
- IOPS
- Redundancy
- Onderhoud

Een 'server' kopen heeft alleen zin als je dingen op die 'server' gaat doen. Als je alleen iets met bestanden heen en weer pompen gaat doen, dan maakt het niet uit wat die 'server' kan als je netwerkverbinding al vol zit. Dus stel dat je server 9.000.000 IOPS kan en 1TBit/s kan lezen en schrijven, maar je een enkele Gigabit ethernet kabel gebruikt, dan heeft dat dus totaal geen zin om dat je dan tegen de max van 100MB/s aan gaat lopen. En 100MB/s kan met een redelijke NAS prima, heb je geen volledige 'server' voor nodig.

Dus, stel dat je nu al weet hoe je gaat verbinden (ethernet, wifi, thunderbolt) kan je vooraf al wel bepalen wat zinvol is om te kopen. En als je kan kijken naar je workflow (ga je rechtstreeks op je NAS werken of bestanden heen en weer kopiëren?), dan weet je ook meteen of je SSD's of HDD's in je NAS stopt.

Qua onderhoud ben je gezien je posts waarschijnlijk het beste af met een GUI en ondersteuning van de fabrikant, dan vallen zelfbouw en custom software setups al weer af. Bovendien moet je je ook afvragen of je eigenlijk überhaupt wel met dit soort zaken wil knutselen als je werk daar eigenlijk niet direct wat mee te maken heeft; waarschijnlijk wil je liever dat het ding gewoon werkt en zo nu en dan een keertje een alert stuurt als er wat moet.

Backups, (als je die al gepland had) die zijn offsite wel praktisch te regelen met een NAS, denk aan Backblaze B2, vrij goedkoop, simpel in te stellen op de software van de meeste A-merk NAS apparaten.

Wat ook belangrijk is om in gedachten te houden is dat veel van de software waar je meer werkt misschien wel helemaal geen ondersteuning heeft voor het werken met netwerkschijven, en dat je NAS vooral de 'cold storage' wordt, en je actieve projecten gewoon op je systeem laat staan. Dat is natuurlijk helemaal niet perse een probleem, en je kan ook als het je om de veiligheid van je data gaat, je computer backups laten maken op de NAS, naast je data. Dan kan je (als je genoeg ruimte hebt) dus behalve een share voor data een share voor backups maken waar je OS, software en on-disk data nog opgeslagen wordt.

Stel dat je echt heel veel data verstouwt en je dat perse op je NAS wil hebben (realtime of near-realtime), dan kom je al snel uit op Thunderbolt en 10GbE, en dat is vrij duur. Dan kan het soms een stuk realistischer zijn om je workflow op je budget af te stemmen in plaats van dingen willen die het geld niet waard zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 17-09 16:25
Voor alleen data opslag/backup is een simpel model meer dan genoeg. Als je ook vanaf de NAS zal gaan werken is in eerste instantie de netwerksnelheid de grootste limiterende factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 08:50
Voor pure opslag is vooral de vraag, hoeveel geduld heb je zelf? Als je zelf niet zo'n haast hebt, maakt het echt helemaal niks uit.
Vind je het fijn dat de webinterface ook wat vlotjes reageert, en je minimaal je netwerkverbinding dicht trekt (100MB/s) Dan is een + model wel aan te raden ten opzichte van een -j model.
Voor de rest zal het weinig uitmaken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baswww
Bedankt voor de snelle reacties, duidelijk!

Zat nog een beetje rond te neuzen en viel me op dat er best wel goede tweedehands Dell servers te vinden. Krachtiger vaak dan Synology's van nu. Nu ben ik geen echte IT'er, dus zou dat ook geschikt kunnen zijn? Waarom zijn die eigenlijk niet gewilder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@baswww een beetje Dell-server verbruikt 5 tot 10x zoveel idle/load dan een beetje NAS. Om nog maar te zwijgen van de herrie die eruit kan komen. Maar ja, van Dell heb je servers van €700 tot €100K dus dat is koffiedik kijken welk model je op het oog hebt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baswww
@MAX3400 Ik bedoel niet racks, maar bijvoorbeeld zo'n oude Dell Poweredge van iets van 5 jaar terug. Die zijn wel betaalbaar en volgens mij stil. Voor een paar honderd euro kun je die op de kop tikken zo te zien. Zijn die veel complexer om op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ja kan ook een bestaande computer als NAS gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:18
Berlinetta schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:19:
Ja kan ook een bestaande computer als NAS gebruiken.
Wat niet heel efficiënt zou zijn qua stroomverbruik lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@baswww waarom zou je een apparaat kopen wat al 5 jaar "misbruikt" is, waar de fabrikant vaak geen supportcontract mee op wil/kan verkopen en bepaalde onderdelen ook niet meer gemaakt worden en je dus moet terugvallen op tweedehands voor reparatie?

Je wil professioneel je geld verdienen als fotograaf, kijkt naar een 918+ met dual-Gbit en NVME-caching en je hebt al nagedacht over bepaalde backups; waarom zou een Dell die al afgeschreven is een goede keuze zijn? Nog afgezien van het feit dat je er waarschijnlijk Linux of Windows Server op moet gaan draaien en je, mogelijkerwijs, dus ook moet bijspijkeren op je dagelijkse beheer-kennis want je gaf al aan geen IT-er te zijn?

Dan terug naar de vraagstelling; een 918+ kan je zowel gebruiken als domme opslag waarbij je eerst lokaal alles aanpast en dan pas kopieert naar de NAS. Maar door de mogelijkheid tot NVME-caching, kan je ook direct tegen de NAS zelf je bestanden bewerken. Ik zou er alleen wel over nadenken of / waar / hoe je je backup gaat regelen.

De mogelijkheid om je oude 212 te gebruiken voor synchronisatie vind ik niet handig. Die is al end of support en kan, uit mijn hoofd, maximaal 8TB aan data huisvesten. De 918+ kan 40TB onboard aan en maximaal 120TB met een expansion bay. Nou ben ik ik niet thuis in jouw exacte workflow maar het verschil tussen 40TB en 8TB tussen beide panden lijkt me evident dat dat niet gaat passen?

Over workflow gesproken; je wil je belangrijkste data backuppen? Over hoeveel data gaat dat dan? Kan me voorstellen dat als je op een dag bijvoorbeeld 2 bruiloften moet vastleggen, dat je thuiskomt met iets van 8 tot 30GB aan data (RAW)? Hoe lang bewaar je bepaalde data? Wat is de upload tussen beide panden?

Geen idee of mijn vragen wat bijdragen aan de uiteindelijke oplossing maar als ik voor mijn werk en mijn inkomen een stuk techniek moet inkopen, zou ik daar eens goed over nadenken wat je exact wil en moet ermee.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
"Krachtig" is een beetje een nutteloze ambigue term, beter te gebruiken in een marketing afdeling ;-)

Wat je moet weten is wat je wil, en dan is bijpassende hard- en software vinden zo gepiept.
Denk aan:

- Bandbreedte
- IOPS
- Redundancy
- Onderhoud

Een 'server' kopen heeft alleen zin als je dingen op die 'server' gaat doen. Als je alleen iets met bestanden heen en weer pompen gaat doen, dan maakt het niet uit wat die 'server' kan als je netwerkverbinding al vol zit. Dus stel dat je server 9.000.000 IOPS kan en 1TBit/s kan lezen en schrijven, maar je een enkele Gigabit ethernet kabel gebruikt, dan heeft dat dus totaal geen zin om dat je dan tegen de max van 100MB/s aan gaat lopen. En 100MB/s kan met een redelijke NAS prima, heb je geen volledige 'server' voor nodig.

Dus, stel dat je nu al weet hoe je gaat verbinden (ethernet, wifi, thunderbolt) kan je vooraf al wel bepalen wat zinvol is om te kopen. En als je kan kijken naar je workflow (ga je rechtstreeks op je NAS werken of bestanden heen en weer kopiëren?), dan weet je ook meteen of je SSD's of HDD's in je NAS stopt.

Qua onderhoud ben je gezien je posts waarschijnlijk het beste af met een GUI en ondersteuning van de fabrikant, dan vallen zelfbouw en custom software setups al weer af. Bovendien moet je je ook afvragen of je eigenlijk überhaupt wel met dit soort zaken wil knutselen als je werk daar eigenlijk niet direct wat mee te maken heeft; waarschijnlijk wil je liever dat het ding gewoon werkt en zo nu en dan een keertje een alert stuurt als er wat moet.

Backups, (als je die al gepland had) die zijn offsite wel praktisch te regelen met een NAS, denk aan Backblaze B2, vrij goedkoop, simpel in te stellen op de software van de meeste A-merk NAS apparaten.

Wat ook belangrijk is om in gedachten te houden is dat veel van de software waar je meer werkt misschien wel helemaal geen ondersteuning heeft voor het werken met netwerkschijven, en dat je NAS vooral de 'cold storage' wordt, en je actieve projecten gewoon op je systeem laat staan. Dat is natuurlijk helemaal niet perse een probleem, en je kan ook als het je om de veiligheid van je data gaat, je computer backups laten maken op de NAS, naast je data. Dan kan je (als je genoeg ruimte hebt) dus behalve een share voor data een share voor backups maken waar je OS, software en on-disk data nog opgeslagen wordt.

Stel dat je echt heel veel data verstouwt en je dat perse op je NAS wil hebben (realtime of near-realtime), dan kom je al snel uit op Thunderbolt en 10GbE, en dat is vrij duur. Dan kan het soms een stuk realistischer zijn om je workflow op je budget af te stemmen in plaats van dingen willen die het geld niet waard zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• baswww
Enorm bedankt voor de uitgebreide antwoorden!
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:57:Je wil professioneel je geld verdienen als fotograaf, kijkt naar een 918+ met dual-Gbit en NVME-caching en je hebt al nagedacht over bepaalde backups; waarom zou een Dell die al afgeschreven is een goede keuze zijn? Nog afgezien van het feit dat je er waarschijnlijk Linux of Windows Server op moet gaan draaien en je, mogelijkerwijs, dus ook moet bijspijkeren op je dagelijkse beheer-kennis want je gaf al aan geen IT-er te zijn?
Met name omdat het een betere processor heeft. Maar klopt, ik denk dat er veel te veel tijd gaat zitten in configuratie en onderhoud. Met Synology ben ik bekend en daar heb ik me al best wat in moeten verdiepen.
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:57:De mogelijkheid om je oude 212 te gebruiken voor synchronisatie vind ik niet handig. Die is al end of support en kan, uit mijn hoofd, maximaal 8TB aan data huisvesten. De 918+ kan 40TB onboard aan en maximaal 120TB met een expansion bay. Nou ben ik ik niet thuis in jouw exacte workflow maar het verschil tussen 40TB en 8TB tussen beide panden lijkt me evident dat dat niet gaat passen?

Over workflow gesproken; je wil je belangrijkste data backuppen? Over hoeveel data gaat dat dan? Kan me voorstellen dat als je op een dag bijvoorbeeld 2 bruiloften moet vastleggen, dat je thuiskomt met iets van 8 tot 30GB aan data (RAW)? Hoe lang bewaar je bepaalde data? Wat is de upload tussen beide panden?
Ik schiet niet zozeer zelf video’s; ik doe de nabewerking. En daarnaast maak ik (uitleg)animaties. Ik heb regelmatig grote bestanden, maar meestal ben ik niet hoofdverantwoordelijk voor de opslag en zou ik in het ergste geval de bestanden opnieuw kunnen opvragen.

Ik zat er dan ook aan te denken om met Rsync oid met name de projectbestanden te backuppen. In die projectbestanden zit het echte werk in. Ik weet dat een DS213j niet denderend is, maar een 4-bay NAS kopen met schijven is al vrij prijzig. Ik ben vrij recent gestart als freelancer, dus probeer niet te veel uit te geven, maar wil wel een redelijke backup workflow regelen.
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:57:Geen idee of mijn vragen wat bijdragen aan de uiteindelijke oplossing maar als ik voor mijn werk en mijn inkomen een stuk techniek moet inkopen, zou ik daar eens goed over nadenken wat je exact wil en moet ermee.
Zeker, hele nuttige input! Ik probeer de juiste balans te vinden tussen prijs en functionaliteit. Dit helpt enorm.
johnkeates schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:11:
Ik deed nog wel zo mijn best om het juiste woord te vinden :P
johnkeates schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 20:11:Dus, stel dat je nu al weet hoe je gaat verbinden (ethernet, wifi, thunderbolt) kan je vooraf al wel bepalen wat zinvol is om te kopen. En als je kan kijken naar je workflow (ga je rechtstreeks op je NAS werken of bestanden heen en weer kopiëren?), dan weet je ook meteen of je SSD's of HDD's in je NAS stopt.
Het wordt sowieso ethernet. Maar goede tip, ik ga namelijk naar een nieuw kantoor en weet niet wat daar voor kabels liggen.
Ai, pijnlijk waar. Ik wil graag een GUI ja en verder gewoon iets dat werkt. Dus, ja dan weet ik nu dat ik voor Synology ga.
Het probleem daarbij vind ik de recovery. Als ik een keer een haastklus heb en er gaat iets fout, dan denk ik toch dat ik het sneller terug heb met eigen apparatuur. Ik heb namelijk vaak grote bestanden.
Ik neig nu ook sterk naar lokaal werken en dit gescheduled backuppen naar de NAS. Ik werk namelijk nog voornamelijk in mijn eentje. Wel fijn om dit even bevestigd te krijgen, thanks.
Pagina: 1