Prijsgeschiedenis V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:42

aex351

I am the one

Topicstarter
Hierbij een feature request voor hrt volgende. Het zou mooi zijn wanneer er een optie zou zijn om de
  • prijsgeschiedenis van een advertentie in te zien
  • prijsgeschiedenis van het product ten opzichte van andere advertenties
Nu zitten er aanbieders tussen die zodra er een aankoop is gedaan de prijs van de advertentie snel veranderd wordt. Waarschijnlijk semi professionele handelaren.

Verder zou het ook mooi zijn om advertenties te kunnen bekijken die als verkocht zijn gemarkeerd.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
Kun je een voorbeeld geven? :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo semi-pro handelen?

Als ik mijn spullen kwijt wil, gooi ik ze bijna altijd met de laagste prijs online. Tenzij de andere aanbieders defecten/krassen melden natuurlijk.

Ben liever mijn spullen snel(ler) kwijt dan dat ik voor elke Euro moet vechten met andere aanbieders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Een voorbeeld van wat precies? Dit is een feature request dus dat zal eerst geïmplementeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

aex351 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Een voorbeeld van wat precies? Dit is een feature request dus dat zal eerst geïmplementeerd moeten worden.
Doordat je de prijzenzo goed ziet/kent, zal je ongetwijfeld screenshots, cache of andere zaken hebben? Dat voorbeeld werd bedoeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Nee, waarom zou ik screenshots maken. Ik kan wel een voorbeeld geven van iemand die zijn prijzen wijzigt nadat het zo goed als verkocht is. Maar het doel van deze topic is een feature request en niet om specifieke gebruikers aan te wijzen. Feature request zelf lijkt mij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Je geeft een oplossing voor een bepaald probleem in dit feature request, maar wat is het onderliggende probleem? Dat is mij nu niet duidelijk.

Of eigenlijk heb je waarschijnlijk zelfs meerdere oplossingen benoemd voor problemen die je ervaart (ik neem aan dat verkochte advertenties willen bekijken een ander probleem op moet lossen?)

Dus stel we gaan dit willen maken, dan is het wel fijn om te weten waarom we het maken. En dan is 'omdat aex351 het graag wil' niet een voldoende goede reden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 25-08-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-10 17:25
aex351 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:54:
Nee, waarom zou ik screenshots maken. Ik kan wel een voorbeeld geven van iemand die zijn prijzen wijzigt nadat het zo goed als verkocht is. Maar het doel van deze topic is een feature request en niet om specifieke gebruikers aan te wijzen. Feature request zelf lijkt mij duidelijk.
En wat bereiken ze daar precies mee? Helemaal niets toch? Ik kan in ieder geval niets verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
ACM schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:02:
Je geeft een oplossing voor een bepaald probleem in dit feature request, maar wat is het onderliggende probleem? Dat is mij nu niet duidelijk.

Of eigenlijk heb je waarschijnlijk zelfs meerdere oplossingen benoemd voor problemen die je ervaart (ik neem aan dat verkochte advertenties willen bekijken een ander probleem op moet lossen?)

Dus stel we gaan dit willen maken, dan is het wel fijn om te weten waarom we het maken. En dan is 'omdat aex351 het graag wil' niet een voldoende goede reden ;)
Ik zou niet alles meteen onder een probleemstelling willen hangen. Het is toegevoegde functionaliteit dat zich richt op meer transparantie. Door deze features te implementeren kan je de prijsontwikkeling volgen. Dit geeft gebruikers enerzijds de mogelijk om sneller tot een goede prijs te komen. Nu merk ik dat gebruikers al snel blind een aanbod advertentie opstellen op basis van de advertenties die er al staan. Wil je een product verkopen dan is het handig om te weten op welk punt de kans dat het verkocht wordt het grootst is. Ik heb nu al meerdere advertenties zien mislukken op basis van dit. Dat is zonde. En het wordt al helemaal lastig als er momenteel geen andere aanbod advertenties zijn. Dan is het echt puur gokken en hopen dat iemand interesse heeft.

Kortom, ik denk dat door meer transparantie de vraag en aanbod meer op elkaar kan aansluiten.
WEBGAMING schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:11:
[...]

En wat bereiken ze daar precies mee? Helemaal niets toch? Ik kan in ieder geval niets verzinnen.
Het het zo obscuur mogelijk te houden. Wanneer er in week 1 toevallig 10 advertenties zijn voor 100 euro en een maand later is 0 advertenties, dan heeft zo een handelaar de mogelijkheid om een advertentie te plaatsen voor 150 euro bij wijze van. Is zijn goed recht overigens. Maar als een potentiële koper weet dat een maand geleden de prijs nog 100 euro was, dan kan er mooi over onderhandeld worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WEBGAMING
Tja, als je jezelf zo in de maling laat nemen, moet je naar mijn mening ook maar niet 2e hands kopen.

Iedereen kijkt toch een keer op Marktplaats en Tweakers om te kijken wat een normale prijs is?
Bij heel obscure producten zou het wel verschil kunnen maken, maar voor obscure producten betaal je hoe dan ook een meerprijs.
En 50 euro meer betalen omdat de handelaar de enige is die het op voorraad heeft, is ook niet heel vreemd bij dat soort producten.

En uiteindelijk kan iedereen gewoon vragen wat ze willen. Al vragen ze 1000 euro voor een A4 tje. De koper is degene die bepaald of het product echt de prijs waard is.

Dit geeft mij een beetje een oplossing op zoek naar een probleem idee.

[ Voor 27% gewijzigd door WEBGAMING op 25-08-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Tja, als het gemiddelde prijskaartje van een bepaalde tweedehands processor 100,- is bv.
Dan mag een verkoper er nog steeds 150,- voor vragen bv., maar een koper ook 50,- bieden.

Leuk dat je dan de gemiddelde vraagprijzen kan zien in een grafiekje ergens maar dat geeft nog steeds geen garantie dat het ook voor die prijs van eigenaar wisselt.

(of ik moet je verkeerd begrijpen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:23
Aha, denk dat ik het nu snap. Je wil graag een historie van vraagprijzen voor producten en individuele advertenties. Zodat verkopers kunnen zien wat het product waard is en kopers kunnen zien of er een eerlijke prijs wordt gevraagd.

Nu is het wel zo dat het niet voor niets 'Vraag & Aanbod' heet. Immers als er veel aanbod is, dan drijft dat de prijs omlaag. Als er weinig aanbod is, maar wel veel vraag dan kan dat de prijs omhoog doen drijven :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:34
Ik denk dat dit niet gaan werken, je weet immers niet voor welke prijs het is verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik snap het probleem niet helemaal.
Het staat een verkoper toch helemaal vrij om zijn/haar prijs aan te passen op elk moment?
Dat is het risico van 2e hands kopen.

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conwa
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-10 19:31
Ik heb wat ervaring met deze beste man, hou niet zo van kwaad spreken. Nu ik zie dat hij indirect mensen wil sarren, wil ik toch even reageren.

Meneer is nogal overtuigd van zijn theorieën.. komt met gigantische betogen om de prijs van een product naar beneden te halen en als hij dan zijn zin niet krijgt, opent hij een persoonlijke aanval via dit forum... bijzondere kerel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuzzman
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-10 15:28
Deze meneer snapt inderdaad het hele concept van vraag en aanbod niet.
Hij probeert door rare berekeningen die nergens op slaan zijn spulletjes zo goedkoop mogelijk te kopen en wordt boos als dat niet lukt omdat niemand daar in trapt.

Kansloos Zucht

Fuzzman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

aex351 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:18:
[...]

...dan heeft zo een handelaar de mogelijkheid om een advertentie te plaatsen voor 150 euro bij wijze van. Is zijn goed recht overigens. Maar als een potentiële koper weet dat een maand geleden de prijs nog 100 euro was, dan kan er mooi over onderhandeld worden.
Onderhandelen is 1 maar ervanuit gaan dat je kan onderhandelen tot de prijs van vorige maand is 2.

Misschien, maar ook een leuk projectje voor jou (of anderen); waarom indexeer / query je V&A niet en zet je alles in een DB zodat je ook aan anderen kan laten zien waar de grote prijsverhogingen / prijsverlagingen liggen, al dan niet door de ratio vraag en aanbod.

Jij blij, anderen blij en misschien een extra incentive voor verkopers om soms wat scherper iets aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Wat zou er op tegen zijn om een prijsverloop te laten zien van zowel de vraag- als aanbodprijzen en inzicht te geven in advertenties die gemarkeerd zijn als vervallen of verkocht? Wanneer ik weet dat een verkoper zijn product niet verkocht krijgt omdat 1) het product al lang in de verkoop staat of 2) de advertentie om de week vervalt waarbij steeds de prijs wordt verlaagd. Zou ik handig vinden. Nu check ik dit inderdaad handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je kan al zien of een verkoper zijn/haar product niet verkocht krijgt (gewoon naar de datum kijken) en anders een laag bod doen, hoor je vanzelf of verkoper 'wanhopig' genoeg is van het lange wachten of niet...

Dat prijsverloop, waar gaat dat vandaan komen? Gebasseerd op gemiddelde vraagprijs van een product? Als advertenties al zo gekoppeld zijn kan je nu al een lijstje krijgen met de prijzen, sorteren op goedkoopste/afstand/staat/... en je bent er al.

Als er 1 week 10 advertenties zijn voor elk 100,- en de week erop maar 1, dan is het inderdaad niet gek dat die zijn prijs naar 150,- zet als er toch geen anderen zijn (vraag en aanbod werking), wat is daar mis mee? Dat is gewoon hoe de markt werkt, meer aanbod dan vraag = lagere prijs, minder aanbod dan vraag = hogere prijs.
Die potentiele koper kan toch gewoon een bod sturen als hij 150,- teveel vindt?... Je betaald wat je er voor over hebt, toch?
Dat iemand een groot object verkoopt voor het symbolische bedrag van 1,- omdat hij die week verhuist en er vanaf MOET, betekent volgens jou dat iedereen dus via dit systeem verplicht moet zijn om het ook voor 1,- te verkopen?

Wat er op tegen is, is dat het een oplossing is waar we het probleem eerst nog even bij moeten zoeken ;)
Daarom: probeer een goed voorbeeld te brengen waar dit daadwerkelijk een probleem is.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
RGAT schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 01:59:
knip
Wat er op tegen is, is dat het een oplossing is waar we het probleem eerst nog even bij moeten zoeken ;)
Daarom: probeer een goed voorbeeld te brengen waar dit daadwerkelijk een probleem is.
Wie is 'we' in je verhaal. Volgens mij spreek je toch echt voor jezelf, net als ik dat doe.

Prijsverloop data is al beschikbaar. Deze feature request gaat over het inzichtelijk maken ervan. In de Pricewatch zie je toch ook een grafiek. Mooi voorbeeld. Verder zou het handig zijn om ook de gesloten advertenties in te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 02:44:
[...]

Wie is 'we' in je verhaal. Volgens mij spreek je toch echt voor jezelf, net als ik dat doe.
Precies. En jij bent de enige (of bijna enige) die zo'n feature wil. Moeten ze het dan maar bouwen speciaal voor jou?

Nogmaals, ik zie het nut niet, en de rest van de mensen die reageren op dit topic ook niet. Dus waarom zouden ze daar werk in stoppen?

En nogmaals, als een i7 920 normaal 20 euro kost, omdat er 10 aanbieders zijn, en er is nu nog maar 1 aanbieder, dan staat het de aanbieder vrij om er 40, 60,100 of zelfs 1000 voor te vragen. Het is aan de koper om te bepalen of ze het daar voor willen kopen.

En daar zie ik ook een probleem. Je gaat op die manier gigantische statistische sprongen krijgen, waardoor de prijs nog steeds niet zal kloppen.

[ Voor 30% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 02:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 02:44:
[...]

Prijsverloop data is al beschikbaar. Deze feature request gaat over het inzichtelijk maken ervan. In de Pricewatch zie je toch ook een grafiek. Mooi voorbeeld. Verder zou het handig zijn om ook de gesloten advertenties in te kunnen zien.
Als dit een featurerequest is voor een probleem wat alleen jij hebt zal er weinig van komen ben ik bang ;) Ik ging er dus vanuit dat dit voor meerdere, 'we', van toepassing zou zijn ;)

Sowieso valt er van 99% van de advertenties geen uniforme grafiek te trekken (verschillende staat, wel/niet verzenden, afstand, accessoires, schade, garantie en noem het maar op hoeveel factoren spelen, Pricewatch houdt met 1 en hetzelfde product rekening, daarom staan er ook geen 'tweedekans' producten van die winkels tussen.
Dat grafiekje, als het al werkt, zal dus geen betekenis hebben, enige wat er gaat gebeuren is een soort marktplaats mentaliteit: 'karel boodt het in 2016 voor minder dus jij moet dat ook!'...
Verkoper vraagt een prijs, koper is het daar wel/niet mee eens en koopt het wel/niet of doet een tegenbod, waar precies zit daar een probleem en hoe lost dit dat op? Niemand in dit topic ziet het vandaar mijn vraag (en die van anderen voor mij al) of je een concreet voorbeeld kan geven waar het probleem in duidelijk wordt, als je dat niet kan is het dus geen probleem, als je het niet wilt: waarom moet Tweakers er dan kostbare devtijd in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 02:52:
[...]

Precies. En jij bent de enige (of bijna enige) die zo'n feature wil. Moeten ze het dan maar bouwen speciaal voor jou?

Nogmaals, ik zie het nut niet, en de rest van de mensen die reageren op dit topic ook niet. Dus waarom zouden ze daar werk in stoppen?

En nogmaals, als een i7 920 normaal 20 euro kost, omdat er 10 aanbieders zijn, en er is nu nog maar 1 aanbieder, dan staat het de aanbieder vrij om er 40, 60,100 of zelfs 1000 voor te vragen. Het is aan de koper om te bepalen of ze het daar voor willen kopen.

En daar zie ik ook een probleem. Je gaat op die manier gigantische statistische sprongen krijgen, waardoor de prijs nog steeds niet zal kloppen.
Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. En de vraag en aanbodprijzen die daaruit voortvloeien zijn gewoon valide. Dat werkt op elke markt zo. Een tweedehandsmarkt is het fundamenteel niet anders dan een aandelenmarkt. Het enige dilemma die je omschrijft is dat er te weinig aanbod of vraag advertenties kunnen zijn. Maar ook dat is niet relevant. De data is er. En dat kan prima weergeven worden in een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 02:59:
[...]

Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. En de vraag en aanbodprijzen die daaruit voortvloeien zijn gewoon valide.
Wat is het probleem dan precies? 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 03:00:
[...]

Wat is het probleem dan precies? 8)7
Wat snap je niet aan mijn reply? Ik leg toch echt uit dat het prima weergeven kan worden in een grafiek.

[ Voor 16% gewijzigd door aex351 op 04-09-2018 03:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 03:02:
[...]

Wat snap je niet aan mijn reply? Ik leg toch echt uit dat het prima weergeven kan worden in een grafiek.
Als die vraagprijzen toch valide zijn, wat moet je dan nog met die grafiek? Afdingen? Dat kan ook zonder grafiek hoor.
Prijs afleiden? Dat zal nooit betrouwbaar zijn. Denk inderdaad ook eens na over de staat van een product, dat kan zo 30% of meer schelen.

En al zijn alle producten nieuw, er zitten zulke grote fluctuaties in prijs, dat er eerst ontzettend veel producten verkocht moeten worden, voordat je aan een (redelijk) correct bedrag zit.
En als er dus maar data zou zijn van 5 verkopen, zou je een ontzettend vertekend beeld krijgen, dus is die grafiek niet betrouwbaar, en dus niet bruikbaar.

[ Voor 36% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 03:04:
[...]

Als die vraagprijzen toch valide zijn, wat moet je dan nog met die grafiek? Afdingen? Dat kan ook zonder grafiek hoor.
Prijs afleiden? Dat zal nooit betrouwbaar zijn.
Ik snap niet zo goed waar je naartoe wil. Je vragen lijken te duiden op het gegeven dat jij niet snapt waar een grafiek voor gebruikt wordt. Met name vanwege deze vraag "Als die vraagprijzen toch valide zijn, wat moet je dan nog met die grafiek?" Ik zie het verband niet tussen valide vraagprijzen en de behoefte voor een grafiek. Dus jij zegt omdat er valide vraagprijzen zijn, heb je geen grafiek nodig. :? Ik volg je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nou, dat ben ik helemaal met je eens, ik snap ook niet zo goed waar jij naar toe wil.

Als de vraagprijzen op vraag en aanbod gewoon valide zijn, zoals je zelf zegt, wat moet je dan met die grafiek?
Vind je het gewoon leuk om naar grafiekjes te kijken? Er moet toch een doel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 03:17:
Nou, dat ben ik helemaal met je eens, ik snap ook niet zo goed waar jij naar toe wil.

Ja, als de vraagprijzen op vraag en aanbod gewoon valide zijn, zoals je zelf zegt, wat moet je dan met die grafiek?
Vind je het gewoon leuk om naar grafiekjes te kijken? Er moet toch een doel zijn?
Het biedt inzicht. Wil je meer lezen over hoe grafieken gebruikt worden, Google er eens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 19:07

Part

Helemaal niets.....

Het idee is wel leuk.
Zo als eerder aangegeven is de prijs afhankelijk van de vraag en het aanbod maar het zou wel inzicht geven in de trend.

Bij Ebay kun je bv de "Uitgebreid zoeken" of "Advanced search" gebruiken recht boven in het scherm.
Vervolgens zoek je op "Verkochte aanbiedingen" of "Sold listings" en krijg je een mooi overzicht van het prijsverloop. Helaas niet in een grafiek maar meestal moet je toch de advertentie bekijken om te zien wat de staat van het product was.

Voordeel van deze zoek methode is dat deze producten ook echt verkocht zijn voor de prijs die er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Part schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:15:
Het idee is wel leuk.
Zo als eerder aangegeven is de prijs afhankelijk van de vraag en het aanbod maar het zou wel inzicht geven in de trend.

Bij Ebay kun je bv de "Uitgebreid zoeken" of "Advanced search" gebruiken recht boven in het scherm.
Vervolgens zoek je op "Verkochte aanbiedingen" of "Sold listings" en krijg je een mooi overzicht van het prijsverloop. Helaas niet in een grafiek maar meestal moet je toch de advertentie bekijken om te zien wat de staat van het product was.

Voordeel van deze zoek methode is dat deze producten ook echt verkocht zijn voor de prijs die er staat.
Maar dat gaat hier dus al niet werken aangezien de prijs puur een vraagprijs is en dus bij veel producten niet eens lijkt op de daadwerkelijke verkoopprijs, dan zou of V&A volledig aangepast moeten worden naar een eBay clone of...
En zelfs op eBay werkt een grafiek inderdaad niet aangezien elke advertentie anders is, de prijzen zijn niet te vergelijken in een grafiek, ik zou TS dan ook aanraden zijn eigen advies op te volgen en eens te googlen op grafieken, die kun je hier namelijk niet (nuttig) voor gebruiken, geven irrelevante informatie die niet te gebruiken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

FYI: 100% van mijn advertenties zijn onder de vraagprijs verkocht maar ik pas mijn prijs achteraf niet aan. Daar gaat "de grafiek".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Natuurlijk gaat dit wel werken. De data is er al.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:15
Het lijkt erop dat aex351 vanwege zijn wat onhandige manier van communiceren niet altijd in staat is bij particuliere verkoop de 'gunfactor' te krijgen, en dus gemiddeld wat meer zal moeten bieden dan iemand die vriendelijker overkomt. Dat vindt aex351 niet leuk, want hij zou graag willen dat particulieren verplicht zijn om op rationele gronden tot een 'correcte' prijs te komen. Om zijn rationele argumenten kracht bij te zetten, wil hij daar nu extra grafiekjes voor. Maar ja, die grafiekjes hebben geen zin, want tweedehands verkoop is voor veel mensen niet puur rationeel. Je kunt 100x 'gelijk' hebben, maar als ik je niet aardig vind dan wacht ik wel op een andere koper, ook als die minder biedt dan jij.

Tip: stop de energie die je nu stopt in irritatie in plaats daarvan in vriendelijker leren communiceren, daar bereik je in een onderhandeling vaak meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Dit is een feature request. Niet meer niet minder. De hele meta discussie is nergens voor nodig tenzij je er een belang bij hebt dat deze feature niet geïmplementeerd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awesomehobo
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-09 09:18
Wellicht lees of begrijp ik het verkeerd (mede door alle overige discussies in dit topic), maar eigenlijk vraag je hier nu om twee nieuwe features:

1) De mogelijkheid om, net als in de Pricewatch, een prijsverloop te zien van een bepaald product over verschillende V&A advertenties (en dus van verschillende verkopers af).

2) De mogelijkheid om per verkoper een inzicht te krijgen op één specifiek product, en de prijswijziging die hier in plaatsvind (als in een "prijsgeschiedenis" tabje naast de opgegeven prijs, of dergelijke).

De aanvraag voor beide is reëel, alleen zal de eerste niet werken.

Advertenties voor producten worden namelijk per verkoper op verschillende punten gebaseerd.
Persoonlijk ga ik vrijwel altijd al 30% onder de nieuwprijs zitten (zelfs me producten nieuw in doos), en bij gebruikte spullen pas ik de prijs eventueel nog verder aan op basis van gebruikssporen, leeftijd en garantie. Verder valt hier eventueel de verzendkosten ook bij (inclusief, exclusief, etc).

Gezien iedere verkoper een eigen manier heeft om zijn of haar prijs te bepalen, zal deze alleerst dus al flink fluctueren.

Verder is het erg lastig om op basis van bovenstaande punten een daadwerkelijke prijs te schatten.
Wanneer ik een product dat nieuw in doos aanbied voor 70€, en een andere verkoper bied hetzelfde product (maar dan gebruikt) aan voor €40,-, zit hier een enorm prijsverschil in. Het is lastig om dit prijsverschil te verklaren in een dergelijk overzicht.
(Het meenemen van alle opgegeven velden zal waarschijnlijk niet snel gedaan worden namelijk)...

Punt 2 is daarin een stuk gemakkelijker, gezien dit op eenzelfde manier kan werken als bijvoorbeeld een advertentie waarbij "bieden" is toegestaan. Eveneens als bijvoorbeeld op marktplaats, waar je de bied-geschiedenis van andere gebruikers kan inzien, en jouw bod dus hier op kan baseren.

Of het inzicht op de prijsgeschiedenis per advertentie enig effect heeft op de prijs die jij kan overeenkomen met de verkoper durf ik niet te zeggen. Dit ligt zowel aan de koper als aan de verkoper.

Daar buiten gelaten blijft de overeengekomen prijs, zoals anderen ook al hebben aangegeven, ook soms een kwestie van onderling contact met elkaar, vriendelijkheid, etcetera.

Naar mijn mening zou punt 1 hierin dus wellicht niet haalbaar, of niet realistisch zijn.
Punt 2 zou relatief simpel te realiseren moeten zijn. Toegevoegde waarde hiervan daar gelaten.

Comment plaats ik, zoals je aangeeft, omdat ik hier zelf ook belang bij heb.
Ben dan ook verder niet uit op een discussie of dergelijke, wilde alleen mijn mening hierover geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:00:
Natuurlijk gaat dit wel werken. De data is er al.
Waar? Waarom denk je dat die data er al is? Tweakers weet alleen de vraagprijzen, niet de verkoopprijzen. (tenzij het een veiling is, maar die komen niet zo veel voor)
Nogal een verschil, zoals eerder ook al benoemd.

En je lijkt zelf niet te begrijpen hoe een betrouwbare grafiek werkt. Ik denk dat je zelf eens moet googlen hoe een grafiek gemaakt is, en hoe je een betrouwbare grafiek krijgt. Dan zal je snel genoeg begrijpen dat het nooit goed gaat werken.

Ik ga gewoon een stuk text van mijn eerdere reactie kopieren.

Al zijn alle producten nieuw, (of in dezelfde staat) er zitten zulke grote fluctuaties in prijs, dat er eerst ontzettend veel producten verkocht moeten worden, voordat je aan een (redelijk) correct bedrag zit.
En als er dus maar data zou zijn van 5 verkopen, zou je een ontzettend vertekend beeld krijgen, dus is die grafiek niet betrouwbaar, en dus niet bruikbaar.

Bij 80% van de producten zal je dus nooit een betrouwbaar beeld krijgen, omdat het niet zo veel verkocht word.
Dus kunnen ze die grafiek gewoon niet gebruiken. Want als Tweakers dan een niet kloppende grafiek neer zet, heeft Tweakers het weer gedaan.
Ik denk uberhaupt dat dit geen goed idee is vanuit Tweakers. Met zo'n grafiek heb je het idee dat je het voor die prijs zou moeten kunnen kopen, en dan zullen er ontzettende discussies ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:59:
[...]

Waar? Waarom denk je dat die data er al is? Tweakers weet alleen de vraagprijzen, niet de verkoopprijzen
Knip
Het gaat over zowel de aanbod en vraagprijs. Die data is er. Daar gaat deze feature request ook over. Niet over de uiteindelijke verkoopprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:15:
[...]

Het gaat over zowel de aanbod en vraagprijs. Die data is er. Daar gaat deze feature request ook over. Niet over de uiteindelijke verkoopprijs.
Stap 1: Maak een grafiekje
Stap 2: Zet er willekeurige data in
Stap 3: ???
Stap 4: Profit!

De vraagprijzen zijn niet relevant, de vraagprijzen van vorig jaar zijn al helemaal niet relevant, daar kan je nog zo'n mooi grafiekje van maken maar het betekent niets.
Als in zo'n grafiekje staat dat vorig jaar product X gemiddeld een vraagprijs van 100,- had (van 50,- tot 200,- uiteenlopende prijzen), wat exact heb je daar dan aan? Je eist alleen maar een feature zonder uit te leggen welk probleem dit oplost en hoe...
Als jouw grafiekje zegt dat product X 100,- moet kosten (kapot product) en iemand biedt vervolgens een werkende aan, dan ga jij natuurlijk niet klagen dat de prijs daarvan veel hoger is?...

Je feature heeft geen nut, daarom: probeer duidelijk te krijgen in welke situatie dit een probleem is, denk vanuit het probleem niet zoals nu vanuit de oplossing...
Hint: niemand in dit topic ziet het nut van je feature, ligt het aan jouw feature of heeft iedereen het fout? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
[...]

Dan heeft zo'n grafiek dus echt totaal geen nut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

RGAT schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:24:
[...]
....
Hint: niemand in dit topic ziet het nut van je feature, ligt het aan jouw feature of heeft iedereen het fout? ;)
Ik zie er wel het nut van in.

En natuurlijk snap ik dat het een grafiek is die de vraagprijs weer geeft. Dat er uitschieters in zitten van defecte producten en gelukzoekers. Dat de vraagprijs niet altijd de verkoopprijs is. Maar als je daar door heen kijkt kun je bij voldoende data zien of de vraagprijs een beetje in lijn is met voorgaande aanbiedingen.
Je kan ook een inschatting maken hoe vaak een product aangeboden word en daarmee of het verstandig is om even een andere aanbieding af te wachten.

Bij elk product die ik tweedehands koop kijk ik eerst of er meer aangeboden worden (ook andere sites) of als die producten er niet zijn dan zoek ik oudere advertentie bv met google cache.

De redenatie dat een grafiek geen waarde heeft om dat dit de vraagprijs is en niet de verkoopprijs zie ik dus niet zo zwart wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Gezien je vraagadvertenties ben je vooral op zoek naar extra data om je onderhandelingstactieken kracht bij te zetten. Dat deze data geen enkel nut heeft aangezien de daadwerkelijke verkoopprijs, de staat van het product, de ouderdom van het product en een stapeltje andere factoren daar niet in verdisconteert zijn, daar ga je volledig aan voorbij.

Je kunt zoals eerder aangegeven beter investeren in wat communicatievaardigheden, ik wijs onderhandelaars met metadata altijd direct de deur. Ik verkoop liever aan iemand anders.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:45:
[...]

Gezien je vraagadvertenties ben je vooral op zoek naar extra data om je onderhandelingstactieken kracht bij te zetten. Dat deze data geen enkel nut heeft aangezien de daadwerkelijke verkoopprijs, de staat van het product, de ouderdom van het product en een stapeltje andere factoren daar niet in verdisconteert zijn, daar ga je volledig aan voorbij.

Je kunt zoals eerder aangegeven beter investeren in wat communicatievaardigheden, ik wijs onderhandelaars met metadata altijd direct de deur. Ik verkoop liever aan iemand anders.
Deze feature request staat los van eventuele openstaande vraagadvertenties. Je doet nu een aanname. Overigens lopen die advertenties prima. Maar dat terzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Part schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:45:
[...]

Ik zie er wel het nut van in.

En natuurlijk snap ik dat het een grafiek is die de vraagprijs weer geeft. Dat er uitschieters in zitten van defecte producten en gelukzoekers. Dat de vraagprijs niet altijd de verkoopprijs is. Maar als je daar door heen kijkt kun je bij voldoende data zien of de vraagprijs een beetje in lijn is met voorgaande aanbiedingen.
Je kan ook een inschatting maken hoe vaak een product aangeboden word en daarmee of het verstandig is om even een andere aanbieding af te wachten.

Bij elk product die ik tweedehands koop kijk ik eerst of er meer aangeboden worden (ook andere sites) of als die producten er niet zijn dan zoek ik oudere advertentie bv met google cache.

De redenatie dat een grafiek geen waarde heeft om dat dit de vraagprijs is en niet de verkoopprijs zie ik dus niet zo zwart wit.
Tja ik zie een koper al aankomen 'ja maar hij was goedkoper' :+
Denk dat dit al gauw tot marktplaats taferelen gaat leiden...

De redenatie is dat een grafiek vraagprijzen gebruikt voor hetzelfde product in allerlei verschillende condities met allerlei andere factoren, 100,- hier is niet hetzelfde als 100,- daar, advertenties kunnen hetzelfde kosten en toch kan de ene 'duurder' zijn, normaal geeft een grafiek een duidelijke visuele weergave van de data maar dat is hier niet mogelijk, er kan een grove schatting worden gemaakt waarbij de verschillen in advertenties dusdanig uiteenlopen dat er niet direct een nuttig antwoord uit zo'n grafiek komt, of het verkeerde antwoord...

Dit komt neer op een feature om de prijs naar beneden te praten voor degenen die niet al te sterk zijn in communicatie (dus hier zijn grafiekjes en een powerpoint presentatie :)) of een verkapte prijsbepaling/taxatie wat we om goede redenen al een tijdje niet meer doen.

Als voorbeeld 1 van de vraagadvertenties van TS: die vraagt een GPU voor 419,- tot 540,- en bedenkt er een 'huidige nieuwprijs' bij welke hij onderbouwt met linkjes naar buitenlandse webshops ipv de pricewatch, TS heeft zelf dus al geen vertrouwen in de pricewatch data... Voor die GPU zijn zat advertenties, probleem is dat daar het grofweg gemiddeld boven de 650,- zit en er zat aanbod is, TS is dus niet op zoek naar een zeldzaam product maar gewoon een hele leuke deal... Als het vanuit die hoek komt wordt het al heel duidelijk dat deze feature bedoeld is om dergelijk lage prijzen te verdedigen... (Verklaart ook waarom TS niet met een voorbeeld wilt komen :+)

[ Voor 21% gewijzigd door RGAT op 04-09-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Dit is een marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 14:44
Even los van het feit dat aex351 niet erg sympathiek overkomt, vind ik het ook jammer dat deze feature op dit moment nog niet is geïmplementeerd. Nu moet je zelf voordat je een advertentie plaatst eerst gaan zoeken wat anderen voor een vergelijkbaar product vragen. Dat kan hiermee wel worden voorkomen. Klinkt zeer nuttig.

P.S. Een mooi voorbeeld van deze feature zit in FIFA Ultimate Team. Natuurlijk is het scenario daar niet helemaal hetzelfde omdat de staat van het product altijd even goed is.

[ Voor 21% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 04-09-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

RGAT schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:01:
[...]

Tja ik zie een koper al aankomen 'ja maar hij was goedkoper' :+
Denk dat dit al gauw tot marktplaats taferelen gaat leiden...

De redenatie is dat een grafiek vraagprijzen gebruikt voor hetzelfde product in allerlei verschillende condities met allerlei andere factoren, 100,- hier is niet hetzelfde als 100,- daar, advertenties kunnen hetzelfde kosten en toch kan de ene 'duurder' zijn, normaal geeft een grafiek een duidelijke visuele weergave van de data maar dat is hier niet mogelijk, er kan een grove schatting worden gemaakt waarbij de verschillen in advertenties dusdanig uiteenlopen dat er niet direct een nuttig antwoord uit zo'n grafiek komt, of het verkeerde antwoord...

Dit komt neer op een feature om de prijs naar beneden te praten voor degenen die niet al te sterk zijn in communicatie (dus hier zijn grafiekjes en een powerpoint presentatie :)) of een verkapte prijsbepaling/taxatie wat we om goede redenen al een tijdje niet meer doen.
Ik doe zelf niet aan dat soort onderbouwingen.
Gewoon een bod dat ik er voor wil betalen en dan zien we wel of er wat uitkomt.

De geschiedenis en indien mogelijk vergelijkbare advertenties bekijk ik alleen om te bepalen wat een redelijk (vraag) prijs is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 11:55
Dat zie je toch altijd? Zijn er veel van dezelfde te koop zakt de prijs. Worden er een paar verkocht kan je weer wat meer vragen.

Ik zit dan ook niet te wachten op iemand die dan aankomt met : ja hallo 2 weken terug was het 2 tientjes goedkoper. Dan had je het lekker toen moeten kopen.

Of ga je ook als iemand 50 tientjes vraagt dan een hoger bod doen als de gemiddelde prijs hoger was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Part schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:13:
[...]

Ik doe zelf niet aan dat soort onderbouwingen.
Gewoon een bod dat ik er voor wil betalen en dan zien we wel of er wat uitkomt.

De geschiedenis en indien mogelijk vergelijkbare advertenties bekijk ik alleen om te bepalen wat een redelijk (vraag) prijs is.
Uiteraard, vergelijkbare advertenties en eventueel cache bekijken doe ik zelf ook, maar dat geeft een duidelijk beeld van wat je ongeveer kan verwachten, probleem is dat er nog geen grafiek bestaat waar je dat zo in kan stoppen, zodra dat wel kan (zodra V&A zo complex is dat staat, locatie en alle andere eigenschappen van een specifieke advertentie in zo'n grafiek mee gewogen kunnen worden) zou dit inderdaad wel nuttig zijn, maar momenteel zie ik het niet werken.

Maar uiteindelijk aan het eind van de dag draait het erom: wat vraagt de verkoper en wil je dat ervoor betalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 11:55
Andere uitdaging kan nog zijn de eigen advertentie tekst zonder product link. Hoe ga je dat netjes bij het juiste product in de grafiek zetten? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

En vervolgens gaan potentiële kopers fake advertenties zetten om de prijs naar beneden te halen en verkopers om de prijs omhoog te brengen.

Volgens mij zijn de volumes bij V&A veel te klein om er echt iets zinnigs van de maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42

TTLCrazy

Listen to Frankie

q-enf0rcer.1 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:11:
Even los van het feit dat aex351 niet erg sympathiek overkomt, vind ik het ook jammer dat deze feature op dit moment nog niet is geïmplementeerd. Nu moet je zelf voordat je een advertentie plaatst eerst gaan zoeken wat anderen voor een vergelijkbaar product vragen. Dat kan hiermee wel worden voorkomen. Klinkt zeer nuttig.

P.S. Een mooi voorbeeld van deze feature zit in FIFA Ultimate Team. Natuurlijk is het scenario daar niet helemaal hetzelfde omdat de staat van het product altijd even goed is.
Ik vind aex351 gewoon normaal overkomen hoor. Hij vraagt om een feature, anderen zijn het er niet mee eens, sommige gaan op de man spelen en die geeft hij repliek, niks mis mee dacht ik zo.

Ik vind het trouwens ook wel een feature welke toegevoegde waarde heeft. Ik vind het raar dat sommige mensen zich in zoveel bochten wringen omdat ze niet (willen) begrijpen wat de feature request precies inhoudt. Daar lijkt teminste wel op.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
TTLCrazy schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:34:
[...]
Ik vind het trouwens ook wel een feature welke toegevoegde waarde heeft. Ik vind het raar dat sommige mensen zich in zoveel bochten wringen omdat ze niet (willen) begrijpen wat de feature request precies inhoudt. Daar lijkt teminste wel op.
Nee, mensen begrijpen dat dit nooit betrouwbaar zal zijn, en zien daarom het nut van die feature niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:42

TTLCrazy

Listen to Frankie

WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:37:
[...]

Nee, mensen begrijpen dat dit nooit betrouwbaar zal zijn, en zien daarom het nut van die feature niet.
Hoezo niet betrouwbaar, het is prijs geschiedenis van een 2e hands produkt, iedereen weet dat dat aan meerdere invloeden onderhevig is, daarom is het nog niet onbetrouwbaar. Je moet weten wat je er mee doet, zolang er een goede disclaimer aan hangt kan het best goed werken.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@TTLCrazy het request is duidelijk: inzicht in pieken en dalen van prijzen/produkten in V&A.

De dataset is desondanks niet duidelijk; vraagprijzen zijn indicatief; de uiteindelijke verkoopprijs hoeft niet in de database te zitten. Net zoals commerciele"adviesprijzen". Er lopen niet voor niets hele topics over waar je de beste deal kan scoren.

Dus ja, request is duidelijk. Uitvoering is duidelijk (grafiekjes enzo). Dataset is (bijna) 100% ondoorzichtig. Resultaat: grafieken die dus indicatief (!!) zijn en mogelijk nooit 1 valide value bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:37:
[...]

Het geeft heel betrouwbaar de vraagprijs over de tijd weer.
Gebruikers die niet weten wat een vraagprijs is hebben natuurlijk een probleem op V&A. Maar dat is ook zonder de grafiek.

Het zou helemaal mooi zijn als je via de grafiek de oude advertentie kan inzien door op de prijs te drukken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee, dat doet het niet. Waarom begrijpen zo veel mensen dat niet? Vraagprijzen fluctueren, waardoor je nooit een betrouwbaar beeld zal krijgen. (tenzij er misschien 100+ producten verkocht zijn)

Oh ja, nog een feature waar behoorlijk wat werk (en waarschijnlijk opslag) in gaat zitten, met ontzettend beperkt nut.

[ Voor 71% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:44

MsG

Forumzwerver

Hoe verwacht de TS dat Tweakers de uiteindelijke verkoopprijs weet? Die verplicht moeten invoeren? Dat is drempelverhogend. Dm's verplichten ipv communicatie via mail? De devtijd is natuurlijk niet gratis, bovendien kan je in 10 seconden zien wat het op eBay/Marktplaats/Speurders/Facebook Marketplace/etc. kost. Denk dat Tweakers haar devtijd wel aan zinnigere requests kan besteden :-).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Niet, ze willen dat de vraagprijzen in een grafiek komen te staan, niet de verkoopprijzen. :F

[ Voor 69% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
TTLCrazy schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 13:40:
[...]

Hoezo niet betrouwbaar, het is prijs geschiedenis van een 2e hands produkt, iedereen weet dat dat aan meerdere invloeden onderhevig is, daarom is het nog niet onbetrouwbaar. Je moet weten wat je er mee doet, zolang er een goede disclaimer aan hangt kan het best goed werken.
Het is wel onbetrouwbaar. Als ik je nu zeg dat ik nu een MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G in de aanbieding heb voor 200 euro, wat zegt dat dan?

En bij afname van 10 kan ik naar een stuksprijs van 150 gaan.

Nu heb ik hier momenteel tegenover me een collega zitten die een MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G in de aanbieding heeft voor 855 euro.

Gefeliciteerd, zeg jij maar wat je hier aan hebt?

Mits je het volume hebt dan valt er wel iets mee te rotzooien als je ook nog waardes gaat hangen aan de staat van artikelen, gekoppeld aan iets als ouderdom / prijsfluctuaties in de nieuwmarkt.
Alleen t.net heeft het volume niet en het gaat een zeer specialistische berekening worden die vrij veel tweakwerk zal vereisen om tot een goed einde te komen (naast dat men ook verplicht zal moeten stellen dat men de verkoopprijs invult).

Oftewel wil je zoiets werkend maken dan vereist het een shitload aan dev-werk om het goed te krijgen, nietszeggende getallen produceren dat is enkel een grafiekje produceren, alleen dat is zonde van de tijd.
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:52:
Niet, ze willen dat de vraagprijzen in een grafiek komen te staan, niet de verkoopprijzen. :F
Nope, feitelijk willen ze de verkoopprijzen. Alleen tja dat is er niet dus we gaan maar voor een 2e-rangs gegeven waar we niets aan hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 04-09-2018 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:34
Dit komt over als mensen die een laag bod op een huis plaatsen omdat dat "overeenkomt met de WOZ-waarde"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Gomez12 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:54:
[...]

Nope, feitelijk willen ze de verkoopprijzen. Alleen tja dat is er niet dus we gaan maar voor een 2e-rangs gegeven waar we niets aan hebben.
Heb je helemaal gelijk in.
Grafiek met verkoopprijzen kan ik nog wel wat nut in zien. Grafiek met vraagprijzen is totaal nutteloos.

[ Voor 12% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 15:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Gomez12 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:54:
[...]

Het is wel onbetrouwbaar. Als ik je nu zeg dat ik nu een MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G in de aanbieding heb voor 200 euro, wat zegt dat dan?

En bij afname van 10 kan ik naar een stuksprijs van 150 gaan.

Nu heb ik hier momenteel tegenover me een collega zitten die een MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G in de aanbieding heeft voor 855 euro.

Gefeliciteerd, zeg jij maar wat je hier aan hebt?
....
Precies dat dus.
Als je een geschiedenis hebt van zeg 20 "MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X" kaarten dan zie je gelijk of het nu de 150 a 200 euro is die er uitschiet of de 855 euro.
Je kan zien of er een opgaande trent in vraagprijs is of een neergaande.
Je kan de frequentie zien van het aanbod.
etc etc

En natuurlijk zijn er gebruikers die hier helemaal niets mee kunnen. Maar die laten de grafiek mooi links liggen.

Het verbaast mij wel hoeveel weerstand er is tegen extra data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Part schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:20:
[...]
Precies dat dus.
Als je een geschiedenis hebt van zeg 20 "MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X" kaarten dan zie je gelijk of het nu de 150 a 200 euro is die er uitschiet of de 855 euro.
Je kan zien of er een opgaande trent in vraagprijs is of een neergaande.
Je kan de frequentie zien van het aanbod.
etc etc

En natuurlijk zijn er gebruikers die hier helemaal niets mee kunnen. Maar die laten de grafiek mooi links liggen.

Het verbaast mij wel hoeveel weerstand er is tegen extra data.
Ok, laat ik het dan even extreem pakken, ik heb een goede handel ik heb er dus 200 verkocht in 1 week a 150 euro. Mijn collega heeft de zijne ook verkocht voor 855 euro.

Wat zegt dit nu? Want mijn 200 die ik had liggen waren allemaal stuk, maar de ventilators waren nog iets waard dus ik kreeg er 150 voor, die van mijn collega was in perfecte staat.

Want volgens jouw logica (en de grafiek) is nu de 855 de uitschieter terwijl dat de enige werkende was.

Als er nu iemand dwars tussendoor duikt met 400 euro, zware krassen maar netaan werkend al komen er wel vreemde geluiden uit de fan. Dan is de 855 de uitschieter net zoals de 400 maar mijn 150 die bepaalt de prijs dan voor de komende paar jaar.

En zelfs al verkoop ik er nul, dan heb je alsnog de gloedje nieuwe voor 855 en de zwaar mishandelde maar net werkende voor 400, wat is nu de prijs? Want in de grafiek zie je maar 2 getallen (of 1 getal, het gemiddelde a 625) en wat moet je daar nu mee?

Want je kan geen "in nieuwstaat" kopen voor die 625 (alhoewel sommige dat wel zullen gaan beargumenteren, aangezien dat dan de prijs in de t.net grafiek is) en als je een zwaar mishandelde koopt dan is die overpriced als je die voor 625 koopt.

Je hebt veel en veel meer informatie nodig en je mag een heel algoritme gaan bedenken en je moet mensen vragen naar de verkoopprijs en die ook dwingend maken wil je er iets mee kunnen doen.

Ik kan me wel iets indenken bij de e-bay manier die hierboven ergens beschreven was. Dus dat je gewoon een lijstje met links krijgt die je kan aanklikken om de oude ads te zien, dan krijg je er een hele zooi context bij waarmee je een waardeoordeel aan die oude prijs kan hangen.
Maar enkel een grafiek is verspilling van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Gomez12 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:44:
[...]

Ok, laat ik het dan even extreem pakken, ik heb een goede handel ik heb er dus 200 verkocht in 1 week a 150 euro. Mijn collega heeft de zijne ook verkocht voor 855 euro.

Wat zegt dit nu? Want mijn 200 die ik had liggen waren allemaal stuk, maar de ventilators waren nog iets waard dus ik kreeg er 150 voor, die van mijn collega was in perfecte staat.

Want volgens jouw logica (en de grafiek) is nu de 855 de uitschieter terwijl dat de enige werkende was.

Als er nu iemand dwars tussendoor duikt met 400 euro, zware krassen maar netaan werkend al komen er wel vreemde geluiden uit de fan. Dan is de 855 de uitschieter net zoals de 400 maar mijn 150 die bepaalt de prijs dan voor de komende paar jaar.

En zelfs al verkoop ik er nul, dan heb je alsnog de gloedje nieuwe voor 855 en de zwaar mishandelde maar net werkende voor 400, wat is nu de prijs? Want in de grafiek zie je maar 2 getallen (of 1 getal, het gemiddelde a 625) en wat moet je daar nu mee?

Want je kan geen "in nieuwstaat" kopen voor die 625 (alhoewel sommige dat wel zullen gaan beargumenteren, aangezien dat dan de prijs in de t.net grafiek is) en als je een zwaar mishandelde koopt dan is die overpriced als je die voor 625 koopt.

Je hebt veel en veel meer informatie nodig en je mag een heel algoritme gaan bedenken en je moet mensen vragen naar de verkoopprijs en die ook dwingend maken wil je er iets mee kunnen doen.

Ik kan me wel iets indenken bij de e-bay manier die hierboven ergens beschreven was. Dus dat je gewoon een lijstje met links krijgt die je kan aanklikken om de oude ads te zien, dan krijg je er een hele zooi context bij waarmee je een waardeoordeel aan die oude prijs kan hangen.
Maar enkel een grafiek is verspilling van tijd.
Klopt hoe meer info des te beter.
Naast die e-bay manier die ik beschreef gaf ik daarom ook de volgende optie:
Het zou helemaal mooi zijn als je via de grafiek de oude advertentie kan inzien door op de prijs te drukken. 8)

Dus bv een grafiek waarbij de advertentie in het zwart wit verschijnt als je de muis over de prijs beweegt.
Zwart wit zodat het duidelijk is dat het een oude advertentie is of kleur als hij nog bestaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Part op 04-09-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Part schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:05:
[...]
Mwah imho is er een ondergrens aan minimale info om bruikbar te zijn en die haal je hiermee simpelweg niet.

Dit zijn nou echt van die projectjes die doe je goed of je doet ze niet. Want je weet sowieso dat als je het half doet dat je een zooitje feature requests over je heen krijgt waar je niet aan kan voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Part schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:05:
[...]

Naast die e-bay manier die ik beschreef gaf ik daarom ook de volgende optie:

Dus bv een grafiek waarbij de advertentie in het zwart wit verschijnt als je de muis over de prijs beweegt.
Zwart wit zodat het duidelijk is dat het een oude advertentie is of kleur als hij nog bestaat.
Dat zou inderdaad een mooie toevoeging zijn op deze feature request. Dan zie je in één oogopslag de ontwikkelingen die zich afspelen in V&A met mogelijkheid tot interactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Gomez12 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:11:
[...]

Mwah imho is er een ondergrens aan minimale info om bruikbar te zijn en die haal je hiermee simpelweg niet.

Dit zijn nou echt van die projectjes die doe je goed of je doet ze niet. Want je weet sowieso dat als je het half doet dat je een zooitje feature requests over je heen krijgt waar je niet aan kan voldoen
Ik denk ook niet dat dit er op korte termijn komt maar als de trend van tweede hands artikelen doorzet dan gaan (handel)sites er niet aan ontkomen om dit soort info te verschaffen.
En natuurlijk beter geen half werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:58:
[...]

Deze feature request staat los van eventuele openstaande vraagadvertenties. Je doet nu een aanname. Overigens lopen die advertenties prima. Maar dat terzijde.
Maar, waarom wil je deze data dan in een grafiek zichtbaar hebben gemaakt? Met welk doel wil je over die data beschikken?

Kun je ook aangeven waarom je deze data als waardevol ziet, daar waar velen waaronder ik aangeven dat de door jou gewenste data van generlei waarde is wegens onbekende factoren?

Ter aanvulling: Het interesseert mij als verkoper hoegenaamd niets waarom een koper minder wil betalen. Ik beschouw het als gegeven dat er onderhandeld wordt. Dan kun je als koper aankomen met zestig Marktplaats/Idealo/Amazon.es/Newegg.com linkjes en hele Excel-sheets met draaitabellen en grafiekjes: Ik verkoop je helemaal niets, zelfs niet voor de vraagprijs.

Bij normaal onderhandelen, of je betaalt minimaal wat ik er voor hebben wil want als verkoper bouw je nu eenmaal marge in, of je zoekt lekker verder. Ik verkoop overigens ook met regelmaat voor scherpe prijzen vast. Daar gaat echt geen euro af.

[ Voor 34% gewijzigd door FirePuma142 op 04-09-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:21:
[...]

Maar, waarom wil je deze data dan in een grafiek zichtbaar hebben gemaakt? Met welk doel wil je over die data beschikken?

Kun je ook aangeven waarom je deze data als waardevol ziet, daar waar velen waaronder ik aangeven dat de door jou gewenste data van generlei waarde is wegens onbekende factoren?

Ter aanvulling: Het interesseert mij als verkoper hoegenaamd niets waarom een koper minder wil betalen. Ik beschouw het als gegeven dat er onderhandeld wordt. Dan kun je als koper aankomen met zestig Marktplaats/Idealo/Amazon.es/Newegg.com linkjes en hele Excel-sheets met draaitabellen en grafiekjes: Ik verkoop je helemaal niets, zelfs niet voor de vraagprijs.

Bij normaal onderhandelen, of je betaalt minimaal wat ik er voor hebben wil want als verkoper bouw je nu eenmaal marge in, of je zoekt lekker verder. Ik verkoop overigens ook met regelmaat voor scherpe prijzen vast. Daar gaat echt geen euro af.
Volgens mij zijn die vragen al beantwoord in dit topic. Verder, dat jij deze feature request van geen toegevoegde waarde ziet is prima toch. Maar deze feature request draait niet om jou of om je persoonlijke verhaal als verkoper. Aangezien het toch van geen toegevoegde waarde is, dan zal je het ook niet erg vinden wanneer deze feature er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:35:
[...]

dan zal je het ook niet erg vinden wanneer deze feature er komt.
Dat zal je wel kunnen vergeten denk ik.

En ja, ik zou het zeker wel erg vinden als er een grafiek komt met onbetrouwbare data. Grafiek met betrouwbare data, prima, dat is natuurlijk alleen maar goed. Maar voor de zoveelste keer, dat ga je op deze manier niet voor elkaar krijgen.

Wat nou als iets normaal 100 euro kost, en ik maak 20 advertenties waar het 200 kost? Dit nodigt alleen maar meer uit tot bedrog.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:35:
[...]

Volgens mij zijn die vragen al beantwoord in dit topic. Verder, dat jij deze feature request van geen toegevoegde waarde ziet is prima toch. Maar deze feature request draait niet om jou of om je persoonlijke verhaal als verkoper. Aangezien het toch van geen toegevoegde waarde is, dan zal je het ook niet erg vinden wanneer deze feature er komt.
Nee, dat zijn ze niet. Je ontwijkt het geven van die antwoorden, maar een solide onderbouwing is onderdeel van een feature request. Ik probeer die onderbouwing inzichtelijk te krijgen, maar die kun of wil je niet onder woorden brengen. Ook op kritische vragen over de toegevoegde waarde van je feature request geef je bij herhaling geen antwoord. Dan rijst bij mij het vermoeden dat je beweegredenen beduidend minder altruïstisch zijn dan je doet voorkomen. Ik zou zeggen, als je pleit voor transparantie, wees dan zelf ook transparant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:39:
[...]

Dat zal je wel kunnen vergeten denk ik.

En ja, ik zou het zeker wel erg vinden als er een grafiek komt met onbetrouwbare data. Grafiek met betrouwbare data, prima, dat is natuurlijk alleen maar goed. Maar voor de zoveelste keer, dat ga je op deze manier niet voor elkaar krijgen.
Op welke manier dan wel? Doe eens een voorstel tot het verbeteren van deze feature request.
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:40:
[...]
Nee, dat zijn ze niet. Je ontwijkt het geven van die antwoorden
Knip
Jawel, die zijn gegeven. Als je op iets specifieks verdere toelichting wilt dan wil ik je dat best geven. Maar replies die gegeven worden op basis van ongefundeerde aannames (jouw eerste reply bijvoorbeeld) daar ga ik niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als je echt de verkoopprijzen zou weten, en die zou kunnen verifiëren, dan misschien 5-10 klasses met de staat van het product, (nieuw, nieuw maar uit de doos, zo goed als nieuw, gebruikt, zwaar gebruikt, en wat dingen er tussen in oid) dan zou je misschien een aantal (redelijk) betrouwbare grafieken kunnen maken, maar dan zullen er wel eerst ontzettend veel producten verkocht moeten worden, voordat die grafieken betrouwbaar worden.
En dan nog blijft het maar een schatting, en zal er nooit een precieze prijs uit komen.

Het is niet voor niets dat ze bij onderzoeken veel mensen gebruiken, en niet 4 personen.
Een onderzoek bij 4 personen zou totaal niet betrouwbaar zijn. Bij 100 mensen is het al iets anders.

Ontzettend veel werk, voor iets waar ik het voordeel niet zo van zie, en met mij veel anderen.

Advertenties in die grafiek tonen net zo, ik weet niet of de advertenties normaal bewaard worden, ik neem aan van niet. Die zullen ze dan allemaal moeten bewaren, inclusief foto's. Dat zal dan niet zo veel werk zijn, maar kost wel (een hoop) opslag.

[ Voor 24% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:53

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

De meerwaarde van een grafiek/tabel met daarin data die niet betrouwbaar "kunnen" zijn ontgaat mij ook een beetje.
De koper heeft een bepaalde prijs in zijn hoofd en de verkopen voor, die twee komen uiteindelijk wel of niet bij elkaar.
Onderbouwingen naar een verkoper op basis van allerlei data / grafieken en andere links etc zullen over het algemeen geen begrip kweken maar eerder de onderhandeling afkappen.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:48:
[...]

Als je op iets specifieks verdere toelichting wilt dan wil ik je dat best geven. Maar replies die gegeven worden op basis van ongefundeerde aannames (jouw eerste reply bijvoorbeeld) daar ga ik niet op in.
Mag ik dan antwoord op MAX3400 in "Prijsgeschiedenis V&A" ?

Vind het nog steeds lastig om de feature te relateren aan onlogische data, namelijk. Of, en dan is het mij meteen duidelijk(er): hoeveel % van de advertenties in 2017 zijn boven / onder / op vraagprijs verkocht en heb je dat "bewijsbaar".

Steekwoord: bewijsbaar. Net als een gemiddeld wiskunde-klasje; je kan een grafiek niet maken zonder bewijsbare data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:48:

[...]

Jawel, die zijn gegeven. Als je op iets specifieks verdere toelichting wilt dan wil ik je dat best geven. Maar replies die gegeven worden op basis van ongefundeerde aannames (jouw eerste reply bijvoorbeeld) daar ga ik niet op in.
Op deze vragen heb je toch echt geen antwoord gegeven:

Kun je ook uitleggen waarom je initiele vraag gesteld is vanuit de kopende rol, maar je rationale zich toespitst op de verkopende rol?
Nu zitten er aanbieders tussen die zodra er een aankoop is gedaan de prijs van de advertentie snel veranderd wordt. Waarschijnlijk semi professionele handelaren.
Nu merk ik dat gebruikers al snel blind een aanbod advertentie opstellen op basis van de advertenties die er al staan. Wil je een product verkopen dan is het handig om te weten op welk punt de kans dat het verkocht wordt het grootst is. Ik heb nu al meerdere advertenties zien mislukken op basis van dit. Dat is zonde. En het wordt al helemaal lastig als er momenteel geen andere aanbod advertenties zijn. Dan is het echt puur gokken en hopen dat iemand interesse heeft.
Ook lijkt het erop dat je het vraag/aanbod-mechanisme wil rationaliseren door middel van gebruik van een dataset die wemelt van de gebreken. @MAX3400 en @WEBGAMING leggen je dat eerder al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Ik heb je reply - een reactie op een andere gebruiker gelezen - maar je stelt daarin geen vraag - ook niet aan mij, je doet een conclusie. Maar om er verder om erop in te haken. Het is al aangegeven dat de data al aanwezig is. Namelijk de huidige vraag én aanbodprijzen. En dat kan prima gebruikt worden.
FirePuma142 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:20:
[...]
Kun je ook uitleggen waarom je initiele vraag gesteld is vanuit de kopende rol, maar je rationale zich toespitst op de verkopende rol?
[...]
[...]
Ook lijkt het erop dat je het vraag/aanbod-mechanisme wil rationaliseren door middel van gebruik van een dataset die wemelt van de gebreken. @MAX3400 en @WEBGAMING leggen je dat eerder al uit.
Ik ga niet eens in op je vraag, tenzij je kan uitleggen waarom het van enige relevantie is voor deze feature request. Verder doe je weer een aanname. Waarbij de achterliggende reden mij ook onduidelijk is.

[ Voor 39% gewijzigd door aex351 op 04-09-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

aex351 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:32:
[...]

Ik heb je reply - een reactie op een andere gebruiker gelezen - maar je stelt daarin geen vraag - ook niet aan mij, je doet een conclusie. Maar om er verder om erop in te haken. Het is al aangegeven dat de data al aanwezig is. Namelijk de huidige vraag én aanbodprijzen. En dat kan prima gebruikt worden.
Oke, dank voor je reaktie. Denk nog immer dat we langs elkaar praten maar dat kan wel eens voor komen. Denk dat het dan niet handig is dat ik langer mijn mening ventileer in dit topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Lijkt me een mooi idee. De meest uitgebreide vorm is een prijshistorie grafiek. Om een beeld te krijgen van de marktwaarde van een bepaald product op tweakers. De simpelste vorm is ook de afgelopen of verkochte advertentie zoekbaar te maken. Zo kan je beter met de hand bepalen wat een beetje de trend is qua prijs voor een product. Ik zou ook niet direct inzetten op zo'n grafiek. Maar het zoekbaar maken van verkochte advertenties zou ik wel nuttig vinden.

Men neme deze advertenties:
V&A aangeboden: Ri-Vier 4u 24 bay server chassis € 250,-
V&A aangeboden: Norcotek Norco RPC-4224 € 250,-

Nu heb ik zelf deze gekocht:
V&A aangeboden: Norcotek RPC-4216 € 150
Hier zaten ook SAS kabels en de rails bij.

Zo vaak worden deze kasten niet verkocht. Als je zelf een advertentie plaats is het dus lastig te bepalen wat ze waard zijn. Ook is het lastig te bepalen of de prijs ok is als er een aangeboden wordt.

Dan deze advertentie:
V&A aangeboden: 2x LSI SAS9220-8i / IBM serveraid M1015 € 60,- p/s
V&A aangeboden: Dell PERC H310 SAS/SATA controller (IT-mode) (IBM M1015 / LSI... € 55,-
V&A aangeboden: IBM serveRAID M1015 6G SAS RAID Controller | IT-Mode | Vmware... € 95,-

Ik heb een M1015 gekocht voor € 25,-
Later heb ik hem zelf weer verkocht voor € 45,-
V&A aangeboden: IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Er zelf ook nog de kabels uit de Norcotek advertentie meeverkocht voor € 65,-

Op Ebay gaan ze gemiddeld voor zo'n € 45,-.

Ik heb dus een hele goede deal gemaakt met de M1015 toen ik hem kocht, ook een goede deal gemaakt door hem met winst weer te verkopen. Maar mijn winst had groter kunnen zijn en ook de winst van de eerste verkoper van de M1015 aan mij had hoger kunnen zijn.

En wat TS zegt. Je hoeft het niet te gebruiken en er ook geen betekenis aan te geven als je het niet betrouwbaar acht, maar ik kan me dus voorstellen dat het nuttig kan zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CurlyMo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:12:
Lijkt me een mooi idee. De meest uitgebreide vorm is een prijshistorie grafiek. Om een beeld te krijgen van de marktwaarde van een bepaald product op tweakers.
[..]

Zo vaak worden deze kasten niet verkocht. Als je zelf een advertentie plaats is het dus lastig te bepalen wat ze waard zijn. Ook is het lastig te bepalen of de prijs ok is als er een aangeboden wordt.
Je geeft hier enerzijds aan waarom het lastig is om een prijs te verzinnen en/of op waarde te schatten. Maar anderzijds ook waarom de dataset die daarvoor automatisch gebruikt zou moeten worden onbetrouwbaar zal zijn, want je beschrijft twee verschillende producten die blijkbaar relevant zijn voor een heel ander product...
Het is voor een mens vaak vrij makkelijk om een groepje 'vergelijkbare producten' aan te wijzen, maar een computer vertellen hoe ie dat moet doen is bijzonder lastig. Bovendien komt er bij ieder mens een (iets) ander lijstje als antwoord op de vraag.

Er zijn vrij weinig producten die daadwerkelijk afzonderlijk een bruikbare hoeveelheid prijzen krijgen. Over de afgelopen 365 dagen zijn er 62961 'verkochte' advertenties geplaatst van 21118 unieke producten. En die 21k hebben dus minimaal 1 advertentie, echter zijn daarvan 12533 producten die er ook precies 1 hebben... En in totaal zijn er 19028 die maximaal 5 advertenties hebben in een jaar tijd.
En wat TS zegt. Je hoeft het niet te gebruiken en er ook geen betekenis aan te geven als je het niet betrouwbaar acht, maar ik kan me dus voorstellen dat het nuttig kan zijn.
Wij gaan zo'n feature natuurlijk uberhaupt pas overwegen als het overwegend nuttig wordt geacht.

Het is niet per se erg om een oplossing of "wensloze" featurerequest te doen, maar uiteindelijk moet wel iemand (bijvoorbeeld mensen die ook in het topic reageren of wijzelf) er een nut voor zien ;)

De wens om hulp te hebben bij het bepalen van een vraagprijs is overigens precies het soort antwoord dat we dan graag krijgen. Dat is een concrete gebruikswens waarbij de reden wordt genoemd ipv een oplossing wordt aangedragen.

Voor de grafiek-implementatie is mijns inziens veel te weinig bruikbare data in onze database. Bovendien vermoed ik ook dat om het 'echt bruikbaar' te maken ('vergelijkbare producten' meenemen) het gelijk ook significant complexer zal moeten worden dan hier wordt gedacht.

Maar de historische advertenties nog terug kunnen vinden is iets dat mogelijk ook de wens oplost en waarschijnlijk simpeler op te lossen is... Of we dat ook gaan maken hangt natuurlijk wel weer af of het ook echt voorziet in gebruikswensen en of we er capaciteit voor vrij willen maken (wat weer deels afhangt van de animo) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ACM schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 20:55:
[...]

Je geeft hier enerzijds aan waarom het lastig is om een prijs te verzinnen en/of op waarde te schatten. Maar anderzijds ook waarom de dataset die daarvoor automatisch gebruikt zou moeten worden onbetrouwbaar zal zijn, want je beschrijft twee verschillende producten die blijkbaar relevant zijn voor een heel ander product...
Het is voor een mens vaak vrij makkelijk om een groepje 'vergelijkbare producten' aan te wijzen, maar een computer vertellen hoe ie dat moet doen is bijzonder lastig. Bovendien komt er bij ieder mens een (iets) ander lijstje als antwoord op de vraag.
Klopt, maar dat hoef je ook niet geautomatiseerd op te lossen. Een koppeling aan de product uitvoering is dan genoeg. Als je dus een Nocro 24 bay verkoopt, dan zie je de prijzen daarvan. Bij een Ri-Vier 24 bay, dan zie je hem daarvan. Ik zou het inderdaad niet proberen tot één groep te rekenen.
Er zijn vrij weinig producten die daadwerkelijk afzonderlijk een bruikbare hoeveelheid prijzen krijgen. Over de afgelopen 365 dagen zijn er 62961 'verkochte' advertenties geplaatst van 21118 unieke producten. En die 21k hebben dus minimaal 1 advertentie, echter zijn daarvan 12533 producten die er ook precies 1 hebben... En in totaal zijn er 19028 die maximaal 5 advertenties hebben in een jaar tijd.
Fijn om dit met statistiek onderbouwd te zien!
De wens om hulp te hebben bij het bepalen van een vraagprijs is overigens precies het soort antwoord dat we dan graag krijgen. Dat is een concrete gebruikswens waarbij de reden wordt genoemd ipv een oplossing wordt aangedragen.
Ach ja, soms heb je een ander nodig om het beter te formuleren.
Voor de grafiek-implementatie is mijns inziens veel te weinig bruikbare data in onze database. Bovendien vermoed ik ook dat om het 'echt bruikbaar' te maken ('vergelijkbare producten' meenemen) het gelijk ook significant complexer zal moeten worden dan hier wordt gedacht.
Dat denk ik dus ook. Daarom onderstaande 'minimal viable' oplossing.
Maar de historische advertenties nog terug kunnen vinden is iets dat mogelijk ook de wens oplost en waarschijnlijk simpeler op te lossen is... Of we dat ook gaan maken hangt natuurlijk wel weer af of het ook echt voorziet in gebruikswensen en of we er capaciteit voor vrij willen maken (wat weer deels afhangt van de animo) :)
Wellicht dat we nu beter de animo kunnen pijlen aangezien het de wens beter verwoord (in mijn interpretatie tenminste).

Historisch zoeken zie je bijvoorbeeld ook op Funda. Dat is best nuttig.

@aex351 Sluit dit bij je FR aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
De oude advertenties inzichtelijk houden vind ik wel weer een goed idee.
Helemaal met producten die niet zo vaak voorkomen zou je dan wat makkelijker een prijs kunnen vaststellen. Dat is makkelijker voor de koper, en de verkoper.

Moet er wel gezorgd worden dat die prijzen niet achteraf aangepast kunnen worden oid, maar dat zal vast goed komen.

[ Voor 4% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:10:
Moet er wel gezorgd worden dat die prijzen niet achteraf aangepast kunnen worden oid, maar dat zal vast goed komen.
Net als bij topics die op slot zijn gezet, kan je bij afgesloten advertentie voorkomen dat ze bewerkt kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dat weet ik wel, maar dat was ook een probleem van TS, daarom zei ik het even. ;)

En eigenlijk lijkt me het ook lastig om dat te verifiëren, verhoog de prijs met 50 euro, en hij is verkocht.
Daar zou dan eigenlijk wel iets op bedacht moeten worden.

[ Voor 52% gewijzigd door WEBGAMING op 04-09-2018 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat ik nog wel mis in het verhaal van TS zijn concrete voorbeelden. Zoals ik een concrete worsteling met het (ver)kopen van spullen heb laten zien met een aantal concrete (oude) advertenties.
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:16:
En eigenlijk lijkt me het ook lastig om dat te verifiëren, verhoog de prijs met 50 euro, en hij is verkocht.
Je weet sowieso niet waarvoor iets daadwerkelijk verkocht is. Dat is eerder al aangegeven. Dus dit zal niet zo'n punt zijn. En hoe vaak komt dit voor? Bij de echte handelaren misschien die iets te verliezen hebben? Maar in mijn voorbeelden laat ik zien dat er nog voldoende nut over blijft als je die groep buiten beschouwing laat.

[ Voor 61% gewijzigd door CurlyMo op 04-09-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Natuurlijk. Maar als een hardnekkige handelaar van videokaarten oid, al zijn advertenties op +50 zet, dan kan het al snel de boel gaan beïnvloeden.
Misschien gewoon onmogelijk maken om de prijs te verhogen? In de praktijk zal het toch eigenlijk nooit voorkomen dat iemand de prijs verhoogt. (denk ik dan)
En als ze dan de prijs willen verhogen kunnen ze een nieuwe advertentie maken.

Maar ik zeg natuurlijk ook maar wat he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:26:
Natuurlijk. Maar als een hardnekkige handelaar van videokaarten oid, al zijn advertenties op +50 zet, dan kan het al snel de boel gaan beïnvloeden.
Als je zelf door de gesloten advertenties zoekt, dan zie je die handelaar toch snel genoeg. Dan levert eigenlijk een aanvullende FR op. Het kunnen uitsluiten van tweakers in je zoekresultaten :) Maar hoe vaak zal dit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Voorkomen is altijd beter als genezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:23

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

CurlyMo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:28:
[...]

Als je zelf door de gesloten advertenties zoekt, dan zie je die handelaar toch snel genoeg. Dan levert eigenlijk een aanvullende FR op. Het kunnen uitsluiten van tweakers in je zoekresultaten :) Maar hoe vaak zal dit voorkomen.
Op zich niet eens zon slecht idee, heb met minimaal 1 tweaker zaken proberen te doen waar ik nooit meer mee te maken wil hebben bv :(

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Topicstarter
Ja, het vormt een onderdeel van de feature request. Er staat ook "Verder zou het ook mooi zijn om advertenties te kunnen bekijken die als verkocht zijn gemarkeerd." Maar in het verlengende daarvan, zou het mooier zijn om "alle gesloten" advertenties te kunnen bekijken. Iets dat momenteel niet 'makkelijk' kan. Prijsgeschiedenis per advertentie bijhouden zou een mooie tweede stap zijn.
WEBGAMING schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:16:
Dat weet ik wel, maar dat was ook een probleem van TS, daarom zei ik het even. ;)

Ja daar is iets op bedacht, namelijk deze feature request. Prijsgeschiedenis. Het lijkt mij niet dat je kan voorkomen dat mensen hun prijzen wijzigen. Lijkt mij niet wenselijk. En per advertentie zou je een indicator kunnen neerzetten wat de gemiddelde/laagste en hoogste prijs was.

[ Voor 8% gewijzigd door aex351 op 04-09-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn meerdere opties in V&A voor het prijsveld, n.o.t.k. maar afschaffen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
...

[ Voor 98% gewijzigd door WEBGAMING op 05-09-2018 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:13:
[...]

Net als bij topics die op slot zijn gezet, kan je bij afgesloten advertentie voorkomen dat ze bewerkt kunnen worden.
Een niet actieve advertentie kan al niet bewerkt worden, het is wel mogelijk die aan te passen voor het op verkocht of vervallen zetten.
Dat lijkt me vrij onmogelijk te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2018 00:53 ]

Pagina: 1