Enorme boom bij nieuw huis, wat te doen met de buren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:34
Afgelopen vrijdag heb ik bij een enorm leuk huis gekeken en alles ziet er naar uit dat we hier graag naar toe willen verhuizen.

Enkel een probleempje; in de tuin staat een boom van +- 20 meter welke over de tuinen van minstens 4 buren heen hangt.
Nu wil ik hem graag laten staan enkel weet ik niet wat mijn verplichtingen zijn als er buren zijn die de boom toch niet zien zitten. Ik neem aan dat ik de volledige verantwoordelijkheid over deze boom overneem mits ik hier ga wonen.

Googlen levert eigenlijk enkel pagina's op over mensen die last hebben van een boom bij de buren. Tuurlijk ga ik voor de koop eens met de buren praten wat ze van de boom vinden.

Kan iemand mij hier misschien vertellen wat mijn verplichtingen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:06
Met de buren praten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is de boom wel van jou en niet van de gemeente?

Neemt niet weg dat er enig onderhoud behoort te gebeuren. Aangezien de boom toch al overhangt, lijkt het erop dat het een impliciete tevredenheid bij de buren is.

Let wel, als het jouw boom is en je krijgt een nieuwe narrige buurman, kan het zomaar een hoge kostenpost worden voor je als hij een civiele procedure begint om de boom "binnen alle regels" te krijgen.

Post je even een fotootje; plaatje zegt meer dan 1000 woorden :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
oddish2211 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:20:
Tuurlijk ga ik voor de koop eens met de buren praten wat ze van de boom vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kan de (makelaar van) de verkoper je niet ook nog wat nuttigs over die boom vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:34
Helaas is het weekend, we hebben de vragen al uitstaan bij de verkopende makelaar maar het is toch iets wat dit weekend knaagt. :P

De eigenaar kon mij vertellen dat er 2 nieuwe buren zijn komen wonen. Accepteren zij op dat moment dan de situatie met de boom? Lees: ze kunnen er niets tegen doen want het was al duidelijk bij de koop dat de boom er was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als de boom niet juist staat volgende de APV, mogen de buren vorderen dat je hem verwijdert.
Doen de buren dat niet, dan hoef je slechts onderhoud te plegen. Daarvoor mag je de tuin van de buren in.

Ik heb ook zo'n huis gezien op funda, zit nog een soort boomhut bij ook. En hij staat zeker niet meer dan twee meter van de schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@oddish2211 Praat eens met de huidige/vorige bewoner. Waarom zou je met de buren gaan praten over een boom ? Mocht er wat zijn zet dat gelijk een stempel op je relatie met de buren lijkt mij. Zeker als er twijfel is, en jij zegt ik houdt de boom. Misschien zijn er buren die eraan denken om in overleg te gaan met de nieuwe bewoners, dan komt dat vanzelf. In elk geval ben heb je dan een praatje gemaakt met de huidige/vorige bewoners.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit is een klassiek onderwerp bij de Rijdende Rechter, bv diverse uitzendingen en bijvoorbeeld https://rijdenderechter.k...oom-geeft-overlast-wat-nu .

Check dus waar de boom staat en hoe dat relateert aan de wet en APV.
Wat je nu echter al wel weet is dat elk van de 4 buren in principe op enig moment kan eisen dat overhangende takken weggesnoeid worden. Volgens bovenstaand artikel geldt verjaring daar niet voor.

Houd er rekening mee dat het snoeien danwel kappen van zo'n boom duizenden euro's kost.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 25-08-2018 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

@Hackus ?? Je hebt na de verkoop niets meer te maken met de vorige bewoner. Met de buren heb je dagelijks te maken. Die zou ik dus eerder willen polsen dan de verkoper.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DrivinUCrazy schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:22:
@Hackus ?? Je hebt na de verkoop niets meer te maken met de vorige bewoner. Met de buren heb je dagelijks te maken. Die zou ik dus eerder willen polsen dan de verkoper.
Je informeert bij de (huidige) bewoners, Dan heb je al info. Daar kun je een plan uit trekken hoe verder.
verder zie mijn vorige bericht. (onderhoud moet je altijd uitvoeren)

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 25-08-2018 16:43 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Rukapul schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:20:
Dit is een klassiek onderwerp bij de Rijdende Rechter, bv diverse uitzendingen en bijvoorbeeld https://rijdenderechter.k...oom-geeft-overlast-wat-nu .

Check dus waar de boom staat en hoe dat relateert aan de wet en APV.
Wat je nu echter al wel weet is dat elk van de 4 buren in principe op enig moment kan eisen dat overhangende takken weggesnoeid worden. Volgens bovenstaand artikel geldt verjaring daar niet voor.

Houd er rekening mee dat het snoeien danwel kappen van zo'n boom duizenden euro's kost.
Hoe zit het met stoeptegels en dergelijke welke door de wortels omhoog komen? En ongelukken die daardoor gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:17
President schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:48:
[...]

Hoe zit het met stoeptegels en dergelijke welke door de wortels omhoog komen? En ongelukken die daardoor gebeuren?
de eigenaar heeft een zorgplicht (Burgerlijk Wetboek art.6:162) en is aansprakelijk bij gebrekkig onderhoud voor materiele en persoonlijke schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Hackus schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:42:
[...]

Je informeert bij de (huidige) bewoners, Dan heb je al info. Daar kun je een plan uit trekken hoe verder.
Vraag is wel hoe betrouwbaar de informatie van de huidige bewoners is. Die kunnen met droge ogen beweren dat ze nooit klachten hebben gehad, waarna je na de aankoop er achter komt dat buren al een aantal malen aangegeven hebben dat ze overlast hebben en het nu beu zijn en een procedure gaan starten...

Buren hebben volgens mij in ieder geval het recht de overhangende takken te snoeien, verder hangt er veel af van de vraag hoe ver de boom van de erfgrens staat.
Even bij de buren langslopen kan ook heel verhelderend werken: als ze een probleem hebben met de boom zul je dat meteen duidelijk hebben :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Heb je al gegoogled naar wat de regels zijn met betrekking tot bomen.
Want als je nieuwe buren krijgt weten ze al dat er een boom staat, bovendien wat willen ze dat jij er dan aan doet aangezien je niet zomaar mag kappen.

En als de boom overhangt vanaf een bepaalde hoogte is dat pech voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:29

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Pietervs schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:08:
[...]

Vraag is wel hoe betrouwbaar de informatie van de huidige bewoners is. Die kunnen met droge ogen beweren dat ze nooit klachten hebben gehad, waarna je na de aankoop er achter komt dat buren al een aantal malen aangegeven hebben dat ze overlast hebben en het nu beu zijn en een procedure gaan starten...
Dit bedoel ik. :)

Daarnaast, alleen al dit soort gesprekken met je toekomstige buren levert ontzettend veel goodwill op in de buurt. Moet je wel bereid zijn om er iets aan te doen. Als de boom hoe dan ook blijft staan kun je beter je mond houden tegenover de buurt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:32:
En als de boom overhangt vanaf een bepaalde hoogte is dat pech voor de buren.
Hoogte als zodanig is geen basis voor uitzondering. Verminking, misbruik van recht, etc. kunnen het enigszins recht (op verwijdering) inperken, maar in principe zullen overhangende takken die overlast geven weg moeten (want dat is wat de wet zegt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Buren kunnen altijd vragen aan jou of je overhangende takken wil snoeien, dit zal jij dan moeten doen binnen een redelijke tijd. Anders mogen ze het zelf doen.
Het volledig kappen kunnen ze echter niet eisen omdat de boom er langer dan 15/20 jaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:07

Rmg

jeroen3 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:14:

Daarvoor mag je de tuin van de buren in.
Daarvoor moet je buurman je in principe toegang voor verlenen. Dat is nogal een ander uitgangspunt. Je mag nog steeds niet zo maar ff zelf zn tuin instappen omdat het vandaag een mooie dag is om te snoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Rmg Natuurlijk niet ongevraagd. Maar de buurman moet wel een gegronde reden hebben om het te weigeren. Dit is ook van toepassing op onderhoud van jouw heg/schutting of gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-05 10:20
Hackus schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:42:
[...]

Sure, de huidige bewoners zullen dan ook alles eerlijk vertellen ook al wil geen hond de woning meer kopen omdat het voor koppijn zal zorgen straks.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-06 10:18
Toen mijn ouders 12 jaar geleden hun huis lieten bouwen stond er ook een boom van zo'n 30 meter hoog naast de kavel. Ze zijn destijds gewoon naar de buurman toegegaan en hebben aangeboden de boom te laten verwijderen. De beste man ging hier direct mee akkoord.

Vaak wachten eigenaren van bomen te lang met snoeien/kappen/onderhoud wegens de kosten die het bij een grote boom met zich meebrengt. Door dit op zo'n manier op te lossen behoud je een vriendschappelijke band en is de eigenaar sneller geneigd met je mee te denken aangezien je hem verlicht van zijn financiële zorgen. De kosten voor het kappen/snoeien van de boom kun je eventueel delen met de andere buren (of de eigenaar) die er last van hebben.

Ik zou het afraden om direct naar het recht te grijpen om dit op te lossen. Dit zorg alleen maar voor spanning tussen jou en je buren, niet bepaald de eerste indruk je wilt maken.

Het is bedtijd zo te zien, welterusten. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:28
Mooi dat je de boom in principe wilt behouden, er wordt al veel te veel gekapt.

Als je met de buren gaat praten, begin dus met de positieve insteek: hebben ze afgelopen zomer (heet/droog!) heerlijk van de schaduw geprofiteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:39
dcl! schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:28:
Mooi dat je de boom in principe wilt behouden, er wordt al veel te veel gekapt.

Als je met de buren gaat praten, begin dus met de positieve insteek: hebben ze afgelopen zomer (heet/droog!) heerlijk van de schaduw geprofiteerd?
De huidige buren heb je weinig mee te maken. Ja, het is fijn als ze het er mee eens zijn. Maar je hoeft maar 1 buurman te hebben die verhuist, en er een zeurpiet voor terug te krijgen en je hangt. Dat de buren het nu prima vinden, is enkel het probleem voor je uit schuiven. Want dat ze het er nu mee eens zijn lijkt mij wettelijk niet bindend als ze het er opeens niet mee eens zijn (zonnepanelen, of een andere reden)

Kijken wat de wettelijke insteek is. Wat je rechten en plichten zijn. Is het zo dat het jouw probleem is bij een zeur-buurman? Dan kan je altijd nog kijken of je dat de kosten waard vind, en dat meenemen in de kosten van je nieuwe huis (en eventueel als onderhandeling gebruiken om de prijs van het huis omlaag te krijgen).

buurman is vrij in te wisselen voor buurvrouw

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 27-08-2018 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17

BCC

Wij hebben ook een prachtige esdoorn van de gemeente voor ons huis van zon 60 jaar oud. Was mede en reden om het huis te kopen. De overbuurman wil hem gekapt omdat zn zonnepanelen s avonds minder zon vangen, gelukkig gaat de gemeente daar niet mee akkoord :) Wat voor boom is het? Verschillende soorten brengen verschillende niveaus van “overlast” :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:29

Oekol

waka waka hey hey

Ik ben benieuwd naar de foto van de boom!

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:45:
[...]

Dit bedoel ik. :)

Daarnaast, alleen al dit soort gesprekken met je toekomstige buren levert ontzettend veel goodwill op in de buurt. Moet je wel bereid zijn om er iets aan te doen. Als de boom hoe dan ook blijft staan kun je beter je mond houden tegenover de buurt.
Toch vind ik 't ook wel een goed idee om alvast wat voorinformatie in te winnen bij de bewoners. Stel dat ze in het verleden dealtjes hebben gesloten (die boom vind ik best als jij de schutting van dit houttype accepteert, zus en zo is het onderhoud vroeger geregeld, hij helt iets de ene kant op dus let daar meer op, etc. Dat gezegd hebbende ben ik het er ook mee eens dat je niet alleen maar met de huidige bewoners moet praten, maar ook met de buren.

Het is helemaal niet zo dat huidige bewoners altijd maar mensen zijn die je een loer willen draaien. De meeste mensen willen ook gewoon dat de nieuwe bewoners net zo'n plezier hebben van het huis als zij hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:39
Stoelpoot schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:54:
[...]

Toch vind ik 't ook wel een goed idee om alvast wat voorinformatie in te winnen bij de bewoners. Stel dat ze in het verleden dealtjes hebben gesloten (die boom vind ik best als jij de schutting van dit houttype accepteert, zus en zo is het onderhoud vroeger geregeld, hij helt iets de ene kant op dus let daar meer op, etc. Dat gezegd hebbende ben ik het er ook mee eens dat je niet alleen maar met de huidige bewoners moet praten, maar ook met de buren.

Het is helemaal niet zo dat huidige bewoners altijd maar mensen zijn die je een loer willen draaien. De meeste mensen willen ook gewoon dat de nieuwe bewoners net zo'n plezier hebben van het huis als zij hebben gehad.
Wat niet zwart op wit staat, heb je geen donder aan. Mondelinge afspraken geven enkel een welles-nietes discussie achteraf, waarna de Rijdende Rechter er aan te pas moet komen en dan wordt er gewoon naar de wet gekeken.

Toen ik mijn huis kocht, was er een stukje van de gemeentelijke grond van de gemeente ingenomen. Stond niet op kadaster. Was een afspraak met iemand van de gemeente, in ruil voor het bijhouden van het naastgelegen groen.

5 jaar dat groen onderhouden voor de gemeente, maar mag nu alsnog dat stuk overkopen. Gelukkig MAG ik het overkopen, want anders had ik de hele tuin moeten verbouwen. Schutting, vlonder etc. En was het huis meteen een stuk minder waard.

Dus nee, mondelinge afspraken heb je niks aan. De afspraken en regels moeten gewoon op papier staan. Doe jezelf een plezier en bekijk het zo wettig/zakelijk mogelijk. "dat zal wel loslopen" is hierin niet een verstandige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Waah schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 12:20:
[...]

Wat niet zwart op wit staat, heb je geen donder aan. Mondelinge afspraken geven enkel een welles-nietes discussie achteraf, waarna de Rijdende Rechter er aan te pas moet komen en dan wordt er gewoon naar de wet gekeken.

Toen ik mijn huis kocht, was er een stukje van de gemeentelijke grond van de gemeente ingenomen. Stond niet op kadaster. Was een afspraak met iemand van de gemeente, in ruil voor het bijhouden van het naastgelegen groen.

5 jaar dat groen onderhouden voor de gemeente, maar mag nu alsnog dat stuk overkopen. Gelukkig MAG ik het overkopen, want anders had ik de hele tuin moeten verbouwen. Schutting, vlonder etc. En was het huis meteen een stuk minder waard.

Dus nee, mondelinge afspraken heb je niks aan. De afspraken en regels moeten gewoon op papier staan. Doe jezelf een plezier en bekijk het zo wettig/zakelijk mogelijk. "dat zal wel loslopen" is hierin niet een verstandige keuze.
Afspraken en regels die op papier staan worden nog altijd eerst mondeling uitgestippeld. Of stuur je bij een huwelijk ook eerst een contract op voordat je een aanzoek doet? :P Stropoppen daargelaten, heb je gelijk dat voor bepaalde zaken alles op papier zetten fijn is. Maar niet sympathiek om gelijk zo aan te komen. Dan zou ik liever eerst even de situatie aftasten, en dan later komen van "Ik hou er zelf van alles op papier te hebben, zodat we gewoon weten wat we afgesproken hebben." Maar mondeling even doorspreken wat de actuele situatie was met buren en huidige bewoner lijkt me een stuk fijner als eerste contact dan alles contractueel willen vastleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik heb hier twee zaken nog niet zien langskomen: in de koopakte moeten verplichtingen en geschillen volgens mij genoemd worden (denk aan recht op overpad). Tweede is dat als iemand 20 jaar geen bezwaar heeft gemaakt (in mijn geval het afwateren van hemelwater op andermans dak) dat je niet ineens bezwaar kan maken. Dus die nieuwe buurman kan niets doen, wanneer hij het huis naast je koopt heeft hij die boom te accepteren, anders had hij niet moeten kopen. Zijn verkoper, dus de vorige eigenaar had namelijk bezwaar moeten maken, hij kan niet ineens druk gaan zetten in de al lang bestaande situatie. Dit even naast alle andere verplichtingen als goede buurmanschap (snoeien etc)
Pagina: 1