Dak uitbouw niet gelijk, blijft water op staan. Oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Wij hebben een uitbouw waar vorig jaar de dakbedekking op is vernieuwd. (We dachten dat de oude lek was. Bleek niet zo te zijn maar helaas kwamen we daar natuurlijk pas achter nadat de dakbedekking al vernieuwd was.)

Lang verhaal kort: Door een combinatie van een wat matige aanleg van de nieuwe dakbedekking (over de oude heen, anders hadden ze het dak kapot getrokken) en domweg de kwaliteit van het dak van de uitbouw blijft er water in staan. Fijne broedplaats voor muggen, niet fijn onder je slaapkamerraam.

Zijn hier oplossingen voor te bedenken anders dan het compleet vernieuwen van de dakbedekking? (Da's behoorlijk kostbaar, er liggen een paar zonnepanelen op en die zouden dan ook vewijderd moeten worden. Kans is aanwezig dat de dakdekkers een eventuele claim ook afwijzen met "ligt aan de constructie van het dak, niet aan ons werk".)

Ik zou me kunnen voorstellen dat er wellicht een mat is die je in de nattigheid legt en die uit komt in de afwatering, waardoor door een soort cappilaire werking het water alsnog de afwatering in stroomt maar ik heb echt geen flauw idee hoe ik naar zoiets zou moeten zoeken en of het uberhaupt bestaat. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Je zou er steentjes op kunnen storten. Dan blijft er minder oppervlakte voor water over. Maar dat is niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:11
Water op de dakbedekking kan voor het materiaal geen kwaad. Een paar zakken maasgrind er op tegen de muggen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hmmm. Eventueel een strookje groen dak tegen de rand en verder grind?
Weet niet of de constructie sterk genoeg is voor grind, aan de andere kant, water is ook vrij zwaar. :)

Maar helpt grind? As in, blijft er dan niet alsnog genoeg stilstaand water in staan en dus genoeg plek voor muggen om heerlijk in te broeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
unezra schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:50:
Hmmm. Eventueel een strookje groen dak tegen de rand en verder grind?
Weet niet of de constructie sterk genoeg is voor grind, aan de andere kant, water is ook vrij zwaar. :)

Maar helpt grind? As in, blijft er dan niet alsnog genoeg stilstaand water in staan en dus genoeg plek voor muggen om heerlijk in te broeden?
Ik denk dat je sowieso niet snel last hebt van muggen. Het water dat blijft staan op je dak verdampt in de periode dat muggen actief zijn ook heel snel. Met een beetje zon is je dak zo warm dat het water zo weg is. En waardoor je "muggenplaagje/broedplaats" zo weg is.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@unezra zit je afvoer te hoog ?
kan het zo niet beoordelen, weet ook niet hoeveel water er blijft staan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
M4uSzi schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:18:
[...]
Ik denk dat je sowieso niet snel last hebt van muggen. Het water dat blijft staan op je dak verdampt in de periode dat muggen actief zijn ook heel snel. Met een beetje zon is je dak zo warm dat het water zo weg is. En waardoor je "muggenplaagje/broedplaats" zo weg is.
Toch hebben we de laatste tijd bijna iedere nacht wel een paar muggen in de slaapkamer en we verdenken sterk de uitbouw d'r van. Maar het kan ook de schuur van de buren zijn natuurlijk, daar blijft ook wát water op liggen.
Hackus schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 22:24:
@unezra zit je afvoer te hoog ?
kan het zo niet beoordelen, weet ook niet hoeveel water er blijft staan.
Centimeter of 2, 3 in het hoekje, niet egaal over het hele dak. Wel voldoende dat de poten van mijn zonnepanelen in het water staan aan die kant. Afvoer is verder niet aan gesleuteld, wel zit er een klein opstaand randje, waarschijnlijk ontstaan bij het herbedekken van het dak. Maar dat weten we niet zeker. Voor het herbedekken lagen er tegels op dus konden we niet echt zien of er niet al een flinke plas op bleef staan, nu liggen er geen tegels meer dus valt het meteen op dat er water staat en daar willen we graag vanaf. :)

Liefst dus op de eoa manier afvoeren zonder meteen het hele dak te renoveren, aan de andere kant, een randje sedum zou ook wel mooi zijn en het zit zo laag dat windbelasting niet echt een probleem is. Wat hoog sedum zou het mooiste zijn en neemt iig het water op als het er staat. Denken we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@unezra Dak moet op (afschot) liggen naar de afvoer. evt zou een soort van geultje kunnen helpen.
(dan moet er wel een stuk bedekking verwijdert worden) de meeste dekkers leggen er gewoon wat op als er zgn lek is gemeld. die kijken verder nergens naar. (vaak ook in opdracht van). degene die het dak beoordeelt heeft, hoort in mijn ogen degelijk advies te geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Hackus schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:05:
@unezra Dak moet op (afschot) liggen naar de afvoer. evt zou een soort van geultje kunnen helpen.
(dan moet er wel een stuk bedekking verwijdert worden) de meeste dekkers leggen er gewoon wat op als er zgn lek is gemeld. die kijken verder nergens naar. (vaak ook in opdracht van). degene die het dak beoordeelt heeft, hoort in mijn ogen degelijk advies te geven.
Is, maar daarvoor is het nu te laat. :)
Dakbedekking is dik een jaar geleden vervangen, inmiddels liggen er zonnepanelen bovenop.

Als het even kan los ik dit dus op zonder aan het dak zelf te moeten sleutelen. Vandaar dat ik dacht aan iets van een mat die dmv cappilaire werking het water alsnog de afvoer in duwt (zoals een stukje touw in een glas het water ook over de rand kan krijgen) al dan niet gecombineerd met groen op de dakrand.

Het zit laag (dak begane grond) en aan 2 kanten staat een muur. Ben niet echt bang voor wind dus. Een cassette vlak tegen de rand zal er niet snel afwaaaien.

Helaas kan ik daar vrij weinig over vinden, zowel over hoog sedum als over een soort mat met cappilaire werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

unezra schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:12:
[...]

Is, maar daarvoor is het nu te laat. :)
Dakbedekking is dik een jaar geleden vervangen, inmiddels liggen er zonnepanelen bovenop.

Als het even kan los ik dit dus op zonder aan het dak zelf te moeten sleutelen. Vandaar dat ik dacht aan iets van een mat die dmv cappilaire werking het water alsnog de afvoer in duwt (zoals een stukje touw in een glas het water ook over de rand kan krijgen) al dan niet gecombineerd met groen op de dakrand.

Het zit laag (dak begane grond) en aan 2 kanten staat een muur. Ben niet echt bang voor wind dus. Een cassette vlak tegen de rand zal er niet snel afwaaaien.

Helaas kan ik daar vrij weinig over vinden, zowel over hoog sedum als over een soort mat met cappilaire werking.
pompje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 26-08-2018 13:27 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
frickY schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:47:
Je zou er steentjes op kunnen storten. Dan blijft er minder oppervlakte voor water over. Maar dat is niet ideaal.
Waarom? Grind wordt juist vaak ook bewust erop gedaan om levensduur te verlengen.

En een paar muggen in je slaapkamer als raam open zit en er geen hor voor zit is niet heel speciaal. Dat hebben genoeg ook zonder water voor het raam. Oplossing daarvoor is toch echt een hor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:56
Misschien dat een sedumdak een interessante optie kan zijn? Heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Mogelijk dat je gemeente subsidie geeft voor de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Flavius schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:28:
Misschien dat een sedumdak een interessante optie kan zijn? Heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Mogelijk dat je gemeente subsidie geeft voor de aanleg.
Groot nadeel van zo'n dak is dat het veel weegt en dus bijna alleen geschikt is om bij nieuwbouw toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Flavius schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:28:
Subsidie zit er hier niet in. Doen ze niet aan.

Compleet sedum kan ook niet, er liggen 3 zonnepanelen op, goed voor ongeveer 75% van de oppervlakte. :)
(Zonnepanelen hebben wel een bijkomend voordeel, minder gespetter. Dus minder *PLETSJ* *PLETSJ* als het regent, wat héél irritant is als je probeert te slapen.)
Ernemmer schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:30:
[...]
Groot nadeel van zo'n dak is dat het veel weegt en dus bijna alleen geschikt is om bij nieuwbouw toe te passen.
Schijnt wel mee te vallen. Er is veel lichtgewicht sedum dat prima op een normaal dak zou moeten kunnen. Zeggen ze. :-) Sowieso zou het hier maar om een randje gaan, de rest liggen zonnepanelen.
Sissors schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:19:
[...]

Waarom? Grind wordt juist vaak ook bewust erop gedaan om levensduur te verlengen.

En een paar muggen in je slaapkamer als raam open zit en er geen hor voor zit is niet heel speciaal. Dat hebben genoeg ook zonder water voor het raam. Oplossing daarvoor is toch echt een hor ;).
Hor zit er, maar het raam staat ook wel eens open zonder hor. (Dekbed even luchten enzo.) Het lijkt wel of er meer muggen zijn sinds de vervanging van het dak, vandaar onze verdenking dat het door die plas stilstaand water komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweakers!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik realiseer me dat dit topic ruim twee jaar oud is, maar ik liep tegen hetzelfde probleem aan en ik heb een simpele, goedkope en effectieve oplossing gevonden!

Wat heb je nodig:
- een bevloeiingsmat (kost iets van 5 euro excl verzendkosten)
- enkele vlakke stenen

Zorg ervoor dat de bevloeiingsmat groot genoeg is om de 'plassen' die op je dak ontstaan te bereiken. Bij mij zaten ze rondom de afvoer, welke te hoog geplaatst is bij het vernieuwen van het dak. Je kunt ook stroken van de mat knippen en over elkaar heen leggen, maar hoe groter de afstand, hoe minder snel het water weg zal lopen. Bij mij is een afstand van een meter gelukt, grotere afstanden kan ik niets over zeggen. De stenen gebruik je om de matten op hun plek te houden. Zorg er wel voor dat er voldoende ruimte is voor het water om te "passeren".

Ohja, en zorg ervoor dat je een deel van de mat in je afvoer legt. Zie foto. Bij mij druppelt het nu aardig snel in de goot, een straaltje heb ik nog niet gezien maar hey: het doet z'n werk! Slow and steady :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALxrawqZ2iuM9skg6IqKJkLtVl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjIOvTgVySFzng4UVYuJNXf4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h1GC0Z7py853OIqSLxffDIocQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Z6g03zHBjR1tkoAZQsLDVnC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuVNQoKM1j2mcLkDBvoTIsdeB5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLgOiSScg1gXnfcHtFIiYdal.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:33
Of gewoon een hor plaatsen bij het raam als het daadwerkelijke probleem muggen zijn.
Pagina: 1