Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Heeft er iemand ervaring met het naverwarmen van water uit een zonneboiler systeem met een geiser op buttaan of propaan gas? De meeste geisers beginnen met verwarmen van het water aan de hand van de druk. We zijn eigenlijk op zoek naar een geiser die het verwarmen van water laat afhangen van de warmte van het binnenkomende water . Er zijn electrische geisers die dat kunnen (boilers zou je er ook voor kunnen gebruiken) maar elektriciteit is eigenlijk geen optie.

We horen graag jullie ideeen, adviezen hierover.

vriendelijke groet
Walther

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Even zoeken naar eentje met het NZ label, die is geschikt voor naverwarming.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom is een doorstromer geen optie?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:44:
walther schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:29:
maar elektriciteit is eigenlijk geen optie.
Waarschijnlijk zit ie in een hutje op de hei zonder stroom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:14:
[...]

[...]

Waarschijnlijk zit ie in een hutje op de hei zonder stroom?
Nou ja, daarom vroeg ik me af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:17:
[...]

Nou ja, daarom vroeg ik me af. :)
Ja ik vraag het me ook nog af, @walther ?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:44:
Wat ik heb begrepen is verwarmt een doorstomer altijd ongeacht de warmte van het inkomende water. Het is de bedoeling dat deze naverbrander achter een zonneboiler komt te staan. Het water uit dit systeem kan al behoorlijk warm zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Vaak kun je andere gas nozzles erin zetten en gewoon een aardgastoestel gebruiken.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
No Hands schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Ja ik vraag het me ook nog af, @walther ?
inderdaad niet aangesloten op de nuts; electriciteit komt vanaf een set zonnepanelen met een een dagelijkse output van maximaal 11250W (optimale schatting maar of het haalbaar is in de praktijk??). Lijkt veel maar is snel 'verbruikt' met allerlei apparaten die ook 24/7 aan staan.

Butaan (of propaan) is eenvoudiger om het verbruik bij te houden.. Bijvoorbeeld koken nu op butaan: 1 fles (25 ltr) voor een maand of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
walther schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:37:
[...]

Wat ik heb begrepen is verwarmt een doorstomer altijd ongeacht de warmte van het inkomende water. Het is de bedoeling dat deze naverbrander achter een zonneboiler komt te staan. Het water uit dit systeem kan al behoorlijk warm zijn.
Vziw verwarmt een doorstromer tot een bepaalde temperatuur. Wanneer je er dus water van 50 graden in stuurt zal hij veel minder vermogen opnemen. In jouw geval lijkt een gastoestel echter wijzer of je moet een zeer stevige omvormer+accupakket hebben hangen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je mag tegenwoordig ook verwarmen met lpg, is ook een stuk goedkoper dan aardgas.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
Jim423 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:35:
Even zoeken naar eentje met het NZ label, die is geschikt voor naverwarming.
Inderdaad NZ label gevonden, echter het betreft voornamelijk cv-ketels. Er is 1 geiser gevonden maar het was onduidelijk of die nu ook dat label had. Ik heb meer informatie gevraagd bij de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb een gesloten Vaillant gasgeiser met electronische ontsteking. Er zit ook een rookgasventilator in. Als die ventilator niet werkt geeft de geiser gewoon koud water. Met een thermostatische schakelaar in dit circuit zou het dus moeten lukken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
ericplan schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:54:
Ik heb een gesloten Vaillant gasgeiser met electronische ontsteking. Er zit ook een rookgasventilator in. Als die ventilator niet werkt geeft de geiser gewoon koud water. Met een thermostatische schakelaar in dit circuit zou het dus moeten lukken.
Als ik het goed begrijp zou er dan een thermostatische schakelaar komen op het inkomende water. Deze schakelaar is dan verbonden met de ventilator. Is het inkomende water warmer dan (laten we zeggen) 60 graden dan slaat de ventilator niet aan. En dus slaat ook de geiser niet aan. Klinkt goed...
Als dit correct is kun je me dan zeggen welke Vaillant je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat lijkt me een nogal matig plan. Ik vraag me ook af of de geiser niet af gaat slaan op zijn maximaalthermostaat als je er water van 55 graden in stuurt. Een niet modulerend toestel die niet op watertemperatuur kijkt kan gewoon niet goed naverwarmen ook niet als je de ventilator lostrekt.

Ik zou dan eerder kiezen voor een driewegklep. Is de ZB boven de 40 graden? Water wordt getapt uit de ZB. Komt onder de 40 graden? Klep schakelt automatisch over naar de geiser en je kunt lekker doordouchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43
Je hebt doorstromers die speciaal bedoelt zijn als naverwarmer waardoor je verkomt dat ze altijd aanslaan.

Je kan ook simpele schakeling maken obv de temperatuur in je voorraadvat die mbv een relais de spanning van je doorstromer haalt als het vat heet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:48
Mijn cv-ketel van 12 jaar oud (Remeha Avanta) is geschikt als naverwarming voor zonneboilers EN kan branden op butaan, maar daar moet deze dan wel voor omgebouwd worden door een installateur. Dus het lijkt me dat dit soort ketels ook nu nog wel te koop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

walther schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:00:
[...]

Als ik het goed begrijp zou er dan een thermostatische schakelaar komen op het inkomende water. Deze schakelaar is dan verbonden met de ventilator. Is het inkomende water warmer dan (laten we zeggen) 60 graden dan slaat de ventilator niet aan. En dus slaat ook de geiser niet aan. Klinkt goed...
Als dit correct is kun je me dan zeggen welke Vaillant je hebt?
Het is een Vaillant MAG Turbo 250/7. Maar het lijkt me dat je met elke geiser met electronische ontsteking deze truc kan uithalen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Remeha Tzerra kan dat ook, geiser in de parameters en heeft een blokkeerstand die ik met een relais gebruikte op het lampje van de boiler.
Boiler warm? Niet starten
Boiler warmen, mag starten maar doet het niet door warm water
Water kouder, cv gaat aan.
Met mengventiel na dit alles een naadloze overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

walther schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:45:
[...]

inderdaad niet aangesloten op de nuts; electriciteit komt vanaf een set zonnepanelen met een een dagelijkse output van maximaal 11250W (optimale schatting maar of het haalbaar is in de praktijk??). Lijkt veel maar is snel 'verbruikt' met allerlei apparaten die ook 24/7 aan staan.

Butaan (of propaan) is eenvoudiger om het verbruik bij te houden.. Bijvoorbeeld koken nu op butaan: 1 fles (25 ltr) voor een maand of 10.
Hoeveel liter warm water verwacht je per dag te gebruiken?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
Misschien is meer achtergrond informatie wel handig. Al enkele jaren maken we naar tevredenheid gebruik van een zonneboiler. Deze verwarmt een buffervat van 600 liter waarin een drinkwatervat zit van 160 liter. Voldoende voor 2 volwassenen om te douchen en in de keuken. In de zomer is er meer dan voldoende warmte.
In de winter wordt alles (het buffervat inclusief radiatoren in huis) verwarmd door een houtkachel. We hebben nu dus geen geiser, boiler of cv.
In de lente en herfst als we niet meer stoken maar de zon ook nog niet zo schijnt kan het water weleens kouder zijn. Het zou handig zijn om dan een naverbrander te hebben op butaan of propaan die dan het water verder opwarmt.

Het is dus niet voor dagelijks gebruik maar voor bepaalde periodes in het jaar. Het moet dus redelijk automatisch werken; aanslaan als het binnenkomende water beneden een bepaalde temperatuur is. Geen waakvlam. Maar het zou ook handig zijjn om in de zomer als er meer mensen gebruikmaken van het warme water met name douchen en het drinkwatervat leeg is, de geiser zorgt voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
Jim423 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:45:
Dat lijkt me een nogal matig plan. Ik vraag me ook af of de geiser niet af gaat slaan op zijn maximaalthermostaat als je er water van 55 graden in stuurt. Een niet modulerend toestel die niet op watertemperatuur kijkt kan gewoon niet goed naverwarmen ook niet als je de ventilator lostrekt.

Ik zou dan eerder kiezen voor een driewegklep. Is de ZB boven de 40 graden? Water wordt getapt uit de ZB. Komt onder de 40 graden? Klep schakelt automatisch over naar de geiser en je kunt lekker doordouchen.
Dit is een goed idee... volgens mij hebben we nu ook zoiets in het systeem zitten dat automatisch koud water toevoegt aan de warm water leiding als deze boven een ingestelde temparatuur komt.
Ik zal daar eens op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

walther schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:51:
Misschien is meer achtergrond informatie wel handig. Al enkele jaren maken we naar tevredenheid gebruik van een zonneboiler. Deze verwarmt een buffervat van 600 liter waarin een drinkwatervat zit van 160 liter. Voldoende voor 2 volwassenen om te douchen en in de keuken. In de zomer is er meer dan voldoende warmte.
In de winter wordt alles (het buffervat inclusief radiatoren in huis) verwarmd door een houtkachel. We hebben nu dus geen geiser, boiler of cv.
In de lente en herfst als we niet meer stoken maar de zon ook nog niet zo schijnt kan het water weleens kouder zijn. Het zou handig zijn om dan een naverbrander te hebben op butaan of propaan die dan het water verder opwarmt.

Het is dus niet voor dagelijks gebruik maar voor bepaalde periodes in het jaar. Het moet dus redelijk automatisch werken; aanslaan als het binnenkomende water beneden een bepaalde temperatuur is. Geen waakvlam. Maar het zou ook handig zijjn om in de zomer als er meer mensen gebruikmaken van het warme water met name douchen en het drinkwatervat leeg is, de geiser zorgt voor warm water.
Zoals ik hierboven beschreef werkt dat toch zo, enige heb je geen e-boiler dus zal je de blokkering van de Tzerra moeten sturen op boiler temperatuur. De Tzerra kan ook op propaan en kan tegen 85 graden water (ervaring)
Maar geen omkijken naar en op de tzerra na (op marktplaats staan er wel) een paar tientjes aan extra spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een thermostatisch ventiel is inderdaad ook een optie. Voordeel: vloeiende overnames. Nadeel: geiser gaat waarschijnlijk pendelen (on/off/on/off) omdat er zo weinig water wordt afgenomen. Hierdoor opent en sluit het ventiel ook telkens. Een CV op propaan kan natuurlijk ook, met NZ label en dat hoeft niet persé een Tzerra te zijn, dat is natuurlijk de mooiste oplossing. Het voordeel is dan ook direct dat je de cabine kan verwarmen als je geen zin hebt om de houtkachel aan te slingeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 12:27:
Een thermostatisch ventiel is inderdaad ook een optie. Voordeel: vloeiende overnames. Nadeel: geiser gaat waarschijnlijk pendelen (on/off/on/off) omdat er zo weinig water wordt afgenomen. Hierdoor opent en sluit het ventiel ook telkens. Een CV op propaan kan natuurlijk ook, met NZ label en dat hoeft niet persé een Tzerra te zijn, dat is natuurlijk de mooiste oplossing. Het voordeel is dan ook direct dat je de cabine kan verwarmen als je geen zin hebt om de houtkachel aan te slingeren.
Ik heb de Tzerra als voorbeeld omdat ik weet dat die een blokering lus heeft en ermee om kan gaan, blokkering is nodig anders gaat hij bij elke kraan opening even aan en weer uit wat je elke keer gas kost, ik heb het zelf zo gehad namelijk. Je mengventiel na dit alles zetten maakt alles smooth. :)
Pendelen viel hier mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walther
Afsluitend: na verder zoeken hebben we een apparaatje gevonden dat precies doet wat ik wil... welliswaar in het spaans maar met translate.google.com kom je een heel eind. Voor degene die hetzelfde wil bereiken als wij: (butaan)geyser in conbinatie met zonne boiler

https://www.junkers.es/us...ogo_usuario/producto_4032

en zijn ook andere merken die het aanbieden waaronder bosch.
Pagina: 1