Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-10 22:51
Hallo tweakers,

Ik heb op userbenchmark.com een benchmark gedraaid en daar komt het volgende uit.
UserBenchmarks: Game 72%, Desk 87%, Work 57%
CPU: Intel Core i5-7600K - 91.1%
GPU: Nvidia GTX 1060-6GB - 71.8%
SSD: Samsung 750 EVO 250GB - 113.7%
HDD: WD Blue 2TB (2015) - 82.9%
RAM: Crucial CT8G4DFD8213.C16FBR2 2x8GB - 40.8%
MBD: MSI B150 GAMING M3 (MS-7978)

Bij ram krijg ik de volgende melding: Performing below potential (4th percentile) - ensure that a dual+ channel XMP BIOS profile is enabled. Dus ik ga naar mijn BIOS en zie XMP profile en daar staat not available. Nu heb ik gelezen dat voor XMP je ram in de goede sloten op het moederbord moeten zitten. Dus ik kijk in mijn kast en zie 1 en 3 - First staat op het moederbord terwijl mijn ram in 1en2 zit. Dus ik doe mijn ram in 1 en 3 en dan start hij niet op geeft fout code aan op moederbord.

DRAM knipperd 3 keer dan CPU 1 keer, dram 3, cpu 1 enz.(heb in handleiding gekeken die zegt het volgende: DRAM - indicates DRAM is not detected or fail. ) Ook heb ik geprobeerd de bios te reseten en dan het RAM in 1 en 3 stoppen. Maar dit werkt ook niet. Nu heb ik hier al eerder gezooi mee gehad alleen toen heb ik het op gelost met een simpele oplossing in 1 en 2 zetten :P

Weet iemand wat er aan de hand is?
Groetjes Bart

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43
IamBartjuuh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:39:
Nu heb ik gelezen dat voor XMP je ram in de goede sloten op het moederbord moeten zitten. Dus ik kijk in mijn kast en zie 1 en 3 - First staat op het moederbord terwijl mijn ram in 1en2 zit. Dus ik doe mijn ram in 1 en 3 en dan start hij niet op geeft fout code aan op moederbord.
Volgens je handleiding dient de eerste DIMM in Slot 2 te zitten, en bij twee modules is 2 & 4 de aanbevolen config.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je ook de goede BIOS-versie? De 7600K werkt pas (goed) vanaf B8, volgens MSI.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:47
Nielson schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Volgens je handleiding dient de eerste DIMM in Slot 2 te zitten, en bij twee modules is 2 & 4 de aanbevolen config.
Dat dus. Pagina 29 van je handleiding van je moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FYWj2so.png

Je post leest echt heel irritant trouwens, TS. Enne, ik snap de keuze van je hardware echt niet..

[ Voor 21% gewijzigd door Nat-Water op 25-08-2018 14:12 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• IamBartjuuh
Nielson schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:44:
[...]
Nat-Water schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:01:
[...]

Je post leest echt heel irritant trouwens, TS
Nat-Water zo beter? :)
Dat is appart op mijn MB staat 1 en 3 maar ik zal 2 en 4 eens proberen :)
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:46:

Heb je ook de goede BIOS-versie? De 7600K werkt pas (goed) vanaf B8, volgens MSI.
Ik heb de laatste! :)

[ Voor 9% gewijzigd door IamBartjuuh op 25-08-2018 14:13 ]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:07
Overigens gaat XMP niet werken op een B150 chipset.

• Nat-Water
Wekko306 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:14:
Overigens gaat XMP niet werken op een B150 chipset.
Vergeet ook niet dat z'n geheugen sowieso maar 2133MT/s is ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• IamBartjuuh
Nat-Water schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:15:
[...]

Vergeet ook niet dat z'n geheugen sowieso maar 2133MT/s is ;)
Is dat weinig dan?

• IamBartjuuh
Ik heb zojuist geprobeerd ram in slot 2 en 4 te zetten. Computer uitgezet voor de zekerheid bios gereset. ram in slot 1 er uit gehaalt op gestart met 1 stick (in slot 2) toen afgesloten en toen 2de stick in 4 gedaan maar blijft die fout code geven. Wat nu?

• IamBartjuuh
Nat-Water schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:01:
[...]
Je post leest echt heel irritant trouwens, TS. Enne, ik snap de keuze van je hardware echt niet..
Jammer dat ik dit zo moet horen na een fijn topic over pc componenten samenstelling.
Game PC build Feedback gevraagd

• Nat-Water
;) Toen had @Verwijderd een hele andere build voorgesteld, ik zie daar geen 7600k. Ik snap vooral de combinatie CPU/RAM/Mobo niet, een k processor op een b moederbord is ongebruikelijk. De processor is namelijk geschitk voor overklokken en daardoor duurder, het moederbord kan niet overklokken. Oftewel, je hebt een duurdere processor die niet z'n potentieel kan halen. Meestal wordt bij overklokken ook ram geadviseerd wat sneller kan lopen dan 2133MT/s - de 'standaard' snelheid. Als laatste wordt meestal een 6xxx processor gecombineerd met een B150, en een 7xxx met B250. Dit om problemen met de bios te voorkomen, maar blijkbaar heb je die dans ontsprongen.

Okee, terug naar je geheugen. Met 1 stick deed je PC het wel?

• IamBartjuuh
Nat-Water schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:55:
;) Toen had @Verwijderd een hele andere build voorgesteld, ik zie daar geen 7600k. Ik snap vooral de combinatie CPU/RAM/Mobo niet, een k processor op een b moederbord is ongebruikelijk. De processor is namelijk geschitk voor overklokken en daardoor duurder, het moederbord kan niet overklokken. Oftewel, je hebt een duurdere processor die niet z'n potentieel kan halen. Meestal wordt bij overklokken ook ram geadviseerd wat sneller kan lopen dan 2133MT/s - de 'standaard' snelheid. Als laatste wordt meestal een 6xxx processor gecombineerd met een B150, en een 7xxx met B250. Dit om problemen met de bios te voorkomen, maar blijkbaar heb je die dans ontsprongen.

Okee, terug naar je geheugen. Met 1 stick deed je PC het wel?
Jaah, Ik zie nu ook pas dat het echt stom was dat ik niet voor een 1060 ben gegaan. Maar wat is voor jouw nu met mijn setting te logische oplossing voor meer snelheid? De prosecor terug sturen en een i7-6700 halen?

Ok verder met ram :)
Met 1 stick start de pc zodra ik het uitzet en de 2de er in 4 bij doe start hij niet op en geeft hij weer knipperende lampjes

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
IamBartjuuh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:42:
[...]

Jammer dat ik dit zo moet horen na een fijn topic over pc componenten samenstelling.
Game PC build Feedback gevraagd
Er zijn toen al heel andere voorstellen gedaan dan je blijkbaar uiteindelijk hebt gekocht.

Je topic is uit september 2016 en je processor is uit januari 2017, nogal wiedes dat dat niet besproken is in het topic. Er is gewoon aangegeven dat een K-processor niet handig is op een B-chipset. Dat geldt zowel voor de 6600K als de 7600K.

Je geeft nauwelijks antwoord op de inhoudelijke vragen, zoals een losse "Ja", terwijl er daarvoor 4 vragen worden gesteld. Quote de vraag en geef er antwoord op, of quote de hele post en maak duidelijk op welke vraag/vragen je antwoord aan het geven bent.

Extra posts als losse flodders helpen ook niet om mensen te laten reageren, zeker niet als je het meerdere keren achter elkaar doet (net als nu!). Als je reageert op een topic en zelf de laatste was die heeft gereageerd, staat er niet voor niets bij dat je je reactie moet aanpassen en niet een nieuwe maken.
Dat heeft namelijk het effect van het ophoogschoppen van je topic en wordt als zeer irritant ervaren. Bovendien kun je prima een extra zinnetje in je vorige reactie zetten.

Je mag als je vindt dat je vraag nog niet is beantwoord, na 24 uur op je eigen topic reageren, zodat deze weer boven in de topiclijst komt te staan.

Bovenstaande, de forumetiquette, kun je terugvinden in de Faq's en helpen je om de juiste info te geven die nodig is om antwoord te geven op je vragen en laten zien dat je er zelf ook tijd en energie in stopt (en niet ongeïnteresseerd oneliners, wazige antwoorden of reacties zonder leestekens en vol spelfouten post). Degene die antwoorden steken namelijk ook tijd en energie in het beantwoorden van de vragen en vinden het niet leuk als hun tijd verklungeld wordt. Het zijn namelijk gewoon vrijwilligers die het leuk vinden om je te helpen.

Kijk, dit bedoel ik nu:
IamBartjuuh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:10:
[...]

Jaah, Ik zie nu ook pas dat het echt stom was dat ik niet voor een 1060 ben gegaan. Maar wat is voor jouw nu met mijn setting te logische oplossing voor meer snelheid? De prosecor terug sturen en een i7-6700 halen?

Ok verder met ram :)
Met 1 stick start de pc zodra ik het uitzet en de 2de er in 4 bij doe start hij niet op en geeft hij weer knipperende lampjes
1) in de post waar je op reageert wordt er geen enkele keer over een gpu gesproken en nu geef je aan dat je voor de 1060 had moeten gaan? En in je topicstart staat dat je getest hebt met een 1060?!

Wat moeten wij met deze verwarrende info!?
Blijf to-the-point, je denkt dat je geheugen niet optimaal draait, er is niets met je gpu.

2) Met 1 stick start de PC. Ok, maar in welk slot dan? (geef volledige, heldere info.

ontopic:
XMP gaat niet werken bij jouw geheugen, omdat dat netjes volgens de DDR4-specificaties op de standaard 2133 Mhz draait. Pas als er geheugen in zit dat sneller kan draaien dan de standaard 2133, dan is het mogelijk om een XMP-profiel te gebruiken, mits geheugen en moederbord dit ook ondersteunen.

Het enige wat bij jou belangrijk is met de huidige hardware is dat het in dual channel draait.

Zet de Dimmen eens terug in de sloten waarin het wel werkte. Kun je nu in de bios zien bij de info over het geheugen dat het in dual channel draait?
Is het antwoord: Ja, dan is het zoals het moet zijn.
Is het antwoord: Nee (of kun je het niet vinden), dan willen we graag weten in welke sloten het geheugen zit (zoals het nu in ieder geval werkt).

• IamBartjuuh
White Feather schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:26:
[...]
ontopic:
XMP gaat niet werken bij jouw geheugen, omdat dat netjes volgens de DDR4-specificaties op de standaard 2133 Mhz draait. Pas als er geheugen in zit dat sneller kan draaien dan de standaard 2133, dan is het mogelijk om een XMP-profiel te gebruiken, mits geheugen en moederbord dit ook ondersteunen.

Het enige wat bij jou belangrijk is met de huidige hardware is dat het in dual channel draait.

Zet de Dimmen eens terug in de sloten waarin het wel werkte. Kun je nu in de bios zien bij de info over het geheugen dat het in dual channel draait?
Is het antwoord: Ja, dan is het zoals het moet zijn.
Is het antwoord: Nee (of kun je het niet vinden), dan willen we graag weten in welke sloten het geheugen zit (zoals het nu in ieder geval werkt).
Beste White Feather (en de rest van tweakers),
Sorry als ik over ben gekomen zoals White Feather in het vorige bericht heeft gezegt en ook sorry voor mijn onduidelijkheid. Ik had het over een andere topic van mij: Game PC Build €900. Ook heb ik door de jaren heen mijn rx480 (bij aankoop van de complete pc) verkocht en daarvoor een 1060 gekocht dus ik ben nu in bezit van een 1060.

Ontopic: Het ram werkt nu in slot 1 en 2. Ik weet niet waar ik in de bios zou moeten zien of ik dual channel gebruik of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door IamBartjuuh op 25-08-2018 22:30 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
Je kunt het programma cpu-z downloaden: https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Staat ook in de meuktracker van Tweakers (om aan te geven dat het geen spyware etc is :-)

Op het tabblad "Memory" kun je zien of het geheugen in dual channel draait.

Zoiets zul je dan zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ldv69in.png

[ Voor 101% gewijzigd door White Feather op 26-08-2018 21:18 ]

Pagina: 1