Lokaal netwerk periodiek scannen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb een energiezuinig Ubuntu systeem in gebruik als homeserver.

1. Dit systeem wil ik regelmatig mijn lokale netwerk laten scannen, om te zien of ik niet toevallig onbewust ergens een netwerkpoort opengezet heb. Als er een nieuwe poort open staat, stuur ik mezelf een mailtje.

2. Als hij een open nfs poort vindt, wil ik de exports mounten en met rsync er een backup van maken. Zo kan ik backups maken van allerlei (embedded) computers door daarop simpel even /etc/exports te editen.

Nou kan je hiervoor (vrij gemakkelijk zelfs) een shellscript bouwen dat gebaseerd is op nmap, maar ik vraag me af of er misschien een standaardoplossing voor 1 of 2 bestaat?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39
Ik denk dat je wel wat voorbeelden kunt vinden door te googlen, of er precies dat is wat je zoekt betwijfel ik ten zeerste. Misschien een mooi moment om te leren scripten (perl,bash of python)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:12

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Ik zou dat gewoon met shell scripting doen, dat is vrij eenvoudig. Een kant en klare oplossing bestaat misschien wel alleen is het denk ik wel een meer complexe applicatie dan een basic check die je wilt.

ff denken, losse pols (er zijn 1000 en 1 manieren natuurlijk)

eerst even dit:
nmap 192.168.1.0/24 > last_run

dan je script:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
#!/bin/bash

new_portfound=0
msg=""
nmap 192.168.1.0/24 > nmap_out
for i in `grep -oP '(^\d+)/tcp' nmap_out` do
   if [[ ! -z `grep $i last_run` ]]: then
       new_portfound+=1
       msg+="port found $i\n"
   if
done

if [[ ! $new_portfound == 0 ]]: then
    echo -e $msg | mail "New ports found on network" no-reply@tweakers.net endanjemailbox@iets.nl
    mv nmap_out last_run
fi

maar dan heb je het IP nog niet, dus dat word ff hobbyen én dit 2min in elkaar getikte ding kijkt alleen naar tcp.

Enyhoe, je kan dus ook dit gebruiken en dan bijv. als er een match is op een NFS poort, dat je een mount probeert.

[ Voor 7% gewijzigd door Barreljan op 03-09-2018 10:54 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output