Toon posts:

Buffervat radiator

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals het onderwerp aangeeft: ik ben van plan om een buffervat/radiator (of eigenlijk meer convector misschien?) te maken.

Waarom?
Ik krijg binnenkort een pelletkachel die mijn CV gaat verwarmen. Ik heb geen ruimte voor een buffervat. Ook mis ik in de woonkamer nog een radiator achter de bank in verband met koudeval.

Mijn idee:
Ik laat een rechthoekig "vat" lassen met de afmetingen 224×15×40. Zeg maar dezelfde afmetingen als een flinke radiator en zo wil ik hem ook aansluiten. Op die manier heb ik een radiator/convector die meteen dient als een buffervat van ca. 130 liter. Het feit dat de buffer natuurlijk heel snel afkoelt maakt niet zo heel veel uit: die warmte komt dan immers in de woonkamer. De aanvoer wil ik eigenlijk gewoon onderin doen en de afvoer bovenin aan de andere kant (misschien via een inwendige buis). Aan de achterzijde komt 'ie redelijk strak tegen de muur, met een aluminium reflectie noppen folie en misschien nog een heel dun stukje schuim als isolatie. De voorzijde wil ik misschien nog iets van een schuif maken om de convectie iets te kunnen regelen.

Zoals je ziet: het is nog niet een heel strak uitgewerkt plan.

Mijn vraag is eigenlijk: gaat dit volgens jullie uberhaubt werken (en zo nee: waarom niet?)? En verder: alle ander tips/hulp en vragen zijn welkom! :)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Je buffervat moet tegen de druk kunnen, dat lijkt mij de grootste hindernis.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
jeroen3 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:09:
Je buffervat moet tegen de druk kunnen, dat lijkt mij de grootste hindernis.
mwoaa, 4 a 5 bar, en je MOET sowieso een overstortventiel hebben (3 bar meestal?)

en je aanvoer moet boven en retour onder, anders loopt het hete water er meteen weer uit..

eventueel kan dat met buizen in het vat...

gang is alles

Verwijderd

Topicstarter
Japidoff schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:14:
[...]

mwoaa, 4 a 5 bar, en je MOET sowieso een overstortventiel hebben (3 bar meestal?)

en je aanvoer moet boven en retour onder, anders loopt het hete water er meteen weer uit..

eventueel kan dat met buizen in het vat...
Een buffervat moet uiteraard altijd tegen de druk kunnen, maar dat is maar ca. 2 bar.
Een overstortventiel is standaard onderdeel van elke CV (of pelletkachel) installatie, dus dat lijkt me geen probleem.

En de bedoeling is ook dat het hete water er ook weer uit komt uiteraard. Ik had de aanvoer onder bedacht omdat heet water opstijgt. Door de afvoer aan het andere einde aan de bovenkant te doen zal het systeem sneller heet water pakken als het weer begint te pompen lijkt me? Doordat de aan-/afvoer tegenover elkaar zitten zal het toch eerst het hele ding door moeten voordat het er weer uit kan.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00
Ook al is het maar 2 à 3 bar, bij een rechthoekig vat kan dat een probleem zijn.

Een normaal buffervat is rond en heeft ook bolle uiteinden. De wanden daarvan worden vrijwel uitsluitend op trek belast. Dun plaatwerk volstaat dan al gauw.

De wanden van een rechthoekig vat worden op buiging belast. Of de wanddikte moet groot genoeg zijn of je moet versterkingen aanbrengen. Anders gaan de wanden uitbuigen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Verwijderd

Topicstarter
JukeboxBill schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:18:
Ook al is het maar 2 à 3 bar, bij een rechthoekig vat kan dat een probleem zijn.

Een normaal buffervat is rond en heeft ook bolle uiteinden. De wanden daarvan worden vrijwel uitsluitend op trek belast. Dun plaatwerk volstaat dan al gauw.

De wanden van een rechthoekig vat worden op buiging belast. Of de wanddikte moet groot genoeg zijn of je moet versterkingen aanbrengen. Anders gaan de wanden uitbuigen.
Dat is waar inderdaad. Ik ga er vanuit dat mijn broer (de lasser) dik genoeg staal gebruikt. Anders een paar verstevigingen er in, maar dat lijkt me lastig lassen i.v.m. waterdichtheid... Ik zet het op het lijstje :)

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12 00:05
Bij een pelletkachel is het buffervat bedoelt om te zorgen dat de pelletkachel niet oververhit raakt.
Als je er op een of andere manier voor zorgt dat de kachel altijd zijn warmte kwijt kan is een buffervat niet nodig.
Dit kan met een buffervat, maar ook met genoeg radiatoren die altijd open staan.

Verwijderd

Topicstarter
brambo123 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:33:
Bij een pelletkachel is het buffervat bedoelt om te zorgen dat de pelletkachel niet oververhit raakt.
Als je er op een of andere manier voor zorgt dat de kachel altijd zijn warmte kwijt kan is een buffervat niet nodig.
Dit kan met een buffervat, maar ook met genoeg radiatoren die altijd open staan.
Klopt, en dat is ook wel zo.

Maar aangezien ik toch een radiator te kort kom in de woonkamer en een buffer er voor zorgt dat de kachel minder vaak aan/uit gaat lijkt het me geen slechte oplossing :)

Zit nog wel te broeden of ik niet ergens een oude gietijzeren radiator op ga scharrelen. Wel minder waterinhoud, maar ook veeeeel makkelijker :P
Pagina: 1