Overstap van Intel naar AMD, waarmee rekening houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:47

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Door mijn eigen stommiteit heeft gister mijn ouwe trouwe Sandy Bridge T520 de geest gegeven. Laten we maar zeggen dat 'ie de koffie een stuk minder lekker vond dan ik. :'( Nu heb ik na een beetje research een systeem aangeschaft met een AMD Ryzen 5 2500U. Vanmiddag komt 'ie binnen.

Dit is mijn eerste systeem met een AMD CPU; het leek me een mooi moment om de overstap te maken, vooral omdat het systeem me betere specs biedt dan voor datzelfde prijspunt bij Intel systemen. Nu mijn vraag aan jullie; zijn er dingen waar een overstapper op moet letten? Bijvoorbeeld wat betreft drivers of handige tools?

Ik heb zelf al het één en ander gevonden; zoals het instellen van een AMD power plan in Windows. Ook het uitschakelen van de HPET, maar meningen schijnen hierover verdeeld te zijn.

De koffie blijft uiteraard ver uit de buurt; ook al is het jaren goed gegaan, mijn lesje is geleerd.

Mocht het van belang zijn; het systeem dat ik nu aangeschaft heb is een HP15-db0955nd.
Het systeem zal vooral gebruikt worden voor ontwikkeling van soft- en hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardedraadje op 25-08-2018 12:56 . Reden: Gebruik systeem toegevoegd ]

Beste antwoord (via Aardedraadje op 25-08-2018 13:06)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je hoeft nergens rekening mee te houden. Een AMD CPU is niks exotisch of zo.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Met die HDD ga je alleen maar gedoe krijgen; waar is de SSD gebleven?

Andere tip: formatteer dat ding en begin kaal. HP zet er heel veel (nuttige) tools op dat je gillend wegrent van de trage performance, rare pop-ups etc. Heb hier mijn HP gewoon een Windows10 USB gevoed, install gedaan en alles werkte zonder HP spullen te hoeven downloaden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-01 16:39
Met max. Ssd er in duwen en kale installatie doen.
Verder niets exotisch aan zoals compiz zegt, dus gewoon gaan met dat ding

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:59:

Andere tip: formatteer dat ding en begin kaal. HP zet er heel veel (nuttige) tools op dat je gillend wegrent van de trage performance, rare pop-ups etc. Heb hier mijn HP gewoon een Windows10 USB gevoed, install gedaan en alles werkte zonder HP spullen te hoeven downloaden.
Hrm, op de aakooppagina van Coolblue stond inderdaad een m.2 SSD vermeld. De harde schijf ga ik vervangen met een Seagate Firecuda SSHD. Frapant dat deze niet op de pagina van HP staat. Zal ik vanmiddag meteen even naar kijken.

En uiteraard ga ik een fresh install doen :) Wel fijn om te horen dat je dus niks specifieks van HP odig hebt. Sommige zijn nog wel eens geneigd om een specifieke variant van een bepaalde driver te bieden.
Compizfox schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:00:
Wannial schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:03:
Met max. Ssd er in duwen en kale installatie doen.
Verder niets exotisch aan zoals compiz zegt, dus gewoon gaan met dat ding
Fijn om te horen, bedankt!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

M2 zegt weinig maar als er een SSD inzit, scheelt dat inderdaad wel bakken met ergernis qua performance :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:10
Aardedraadje schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Hrm, op de aakooppagina van Coolblue stond inderdaad een m.2 SSD vermeld. De harde schijf ga ik vervangen met een Seagate Firecuda SSHD.
Waarom een SSHD en geen SSD? SSHD is ietsje sneller dan een normale HDD, een SSD is véél sneller.

edit:
Ah, er zit al een SSD in? Dan heeft een SSHD erbij niet heel veel nut.

[ Voor 10% gewijzigd door Hahn op 25-08-2018 13:06 ]

The devil is in the details.

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:06:
[...]

Waarom een SSHD en geen SSD? SSHD is ietsje sneller dan een normale HDD, een SSD is véél sneller.
SSHD heb ik een poosje terug voor die T520 gekocht in een aanbieding als 1TB mass storage. Een sata SSD heb ik ook nog, maar dan met 256GB aan ruimte. Zou allebei kunnen natuurlijk.

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Het AMD Ryzen Balanced Power Plan is in principe ook niet meer nodig, omdat de ontbrekende features in Windows 10 1709 is toegevoegd aan het normale 'Balanced'-schema wat standaard al is ingebouwd. Deze is ook nog eens zuiniger wanneer de CPU niet hard aan het werk hoeft te worden gezet, omdat de minimale processorsnelheid niet op 90% hoeft te worden gehouden. https://www.reddit.com/r/...ce_on_ryzen_2000/dxuc8kn/

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Topicstarter
CaptainPanda schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:11:
Het AMD Ryzen Balanced Power Plan is in principe ook niet meer nodig, omdat de ontbrekende features in Windows 10 1709 is toegevoegd aan het normale 'Balanced'-schema wat standaard al is ingebouwd. Deze is ook nog eens zuiniger wanneer de CPU niet hard aan het werk hoeft te worden gezet, omdat de minimale processorsnelheid niet op 90% hoeft te worden gehouden. https://www.reddit.com/r/...ce_on_ryzen_2000/dxuc8kn/
Thanks voor de tip, ik laat het zoals het staat.
MAX3400 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:59:

Om hier nog even op terug te komen; de SSD zit er ook gewoon in. Dus SSD + HDD. d:)b
Pagina: 1