Mijn PC bevriest op willekeurige momenten, zowel in Linux als Windows, die meestal of tot nu toe altijd tijdens idle momenten zijn gebeurd, d.w.z. tijdens dat de PC 's nachts kleine taken als server uitvoert of tijdens dat ik op het internet zit te browser. Nog geen enkele keren gebeurd tijdens het gamen, niet in Windows noch Linux.
Soms kan de PC tot een week of langer blijven werken, soms nog geen volledige dag zonder een bevriezing. De bevriezing gebeurt soms ook tijdens het boot device keuzemenu of BIOS setup.
Wat er gebeurt tijdens de bevriezing is dat eventuele muziek die afspeelt stopt met spelen, niets van de computer nog reageert (numlock switchen werkt niet, OS helemaal reactieloos, ..., buiten de ventilatoren van de CPU en case die nog draaien. Toetsenbord en/of muis uittrekken en terug insteken geeft hun geen energie meer, dus ze schakelen niet meer aan. Als ik ze in laat steken werkt de LED van mijn numlock nog en de LED verlichting van mijn muis. Dat doet mij denken dat het probleem op low-level zit, dus op BIOS of hardware niveau
Mijn vraag
Waar zou de oorzaak van de bevriezingen kunnen liggen?
Ik ben ten einde raad
Relevante software en hardware die ik gebruik
Antergos Linux
Windows 10 Pro
Ryzen 1600 met gigantisch arctic koeling
AMD RX 580 (vervanging van GTX 950)
Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB 16Go Kit (8GBx2 dualchannel) (DDR4, 2400 MT/s, PC4-19200, DR x8, DIMM, 288-Pin) in dualchannel modus
Verschillende SATA3 SSDs, 2 SATA3 HDDs, m.2 NVMe schijf
Corsair 550 RMx Gold voeding
Asrock x370 Gaming k4 moederbord
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hardware vervangen:
Moederbord, voeding, RAM, GPU, CPU
Software vervangen:
Volledige Linux herinstallatie, met een ander bestandsysteemsetup
Windows 7 upgrade naar Windows 10
Ik heb ook al alle schijven uitgetrokken en enkel met de OS schijf gewerkt.
Ik heb ook een van de twee RAM latjes uitgenomen en met een verder gewerkt (voordat ik ze vervangen heb)
Ik heb ook al mijn BIOS software upgrade gegeven
Ik heb ook meermaals contact gehad met producent van moederbord. Geen oplossing voor mijn probleem.
Noot: ik wil er ook even bij zeggen voordat de vraag komt: ik overclock niet en heb dit nooit met dit systeem gedaan.
Soms kan de PC tot een week of langer blijven werken, soms nog geen volledige dag zonder een bevriezing. De bevriezing gebeurt soms ook tijdens het boot device keuzemenu of BIOS setup.
Wat er gebeurt tijdens de bevriezing is dat eventuele muziek die afspeelt stopt met spelen, niets van de computer nog reageert (numlock switchen werkt niet, OS helemaal reactieloos, ..., buiten de ventilatoren van de CPU en case die nog draaien. Toetsenbord en/of muis uittrekken en terug insteken geeft hun geen energie meer, dus ze schakelen niet meer aan. Als ik ze in laat steken werkt de LED van mijn numlock nog en de LED verlichting van mijn muis. Dat doet mij denken dat het probleem op low-level zit, dus op BIOS of hardware niveau
Mijn vraag
Waar zou de oorzaak van de bevriezingen kunnen liggen?
Ik ben ten einde raad

Relevante software en hardware die ik gebruik
Antergos Linux
Windows 10 Pro
Ryzen 1600 met gigantisch arctic koeling
AMD RX 580 (vervanging van GTX 950)
Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB 16Go Kit (8GBx2 dualchannel) (DDR4, 2400 MT/s, PC4-19200, DR x8, DIMM, 288-Pin) in dualchannel modus
Verschillende SATA3 SSDs, 2 SATA3 HDDs, m.2 NVMe schijf
Corsair 550 RMx Gold voeding
Asrock x370 Gaming k4 moederbord
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Hardware vervangen:
Moederbord, voeding, RAM, GPU, CPU
Software vervangen:
Volledige Linux herinstallatie, met een ander bestandsysteemsetup
Windows 7 upgrade naar Windows 10
Ik heb ook al alle schijven uitgetrokken en enkel met de OS schijf gewerkt.
Ik heb ook een van de twee RAM latjes uitgenomen en met een verder gewerkt (voordat ik ze vervangen heb)
Ik heb ook al mijn BIOS software upgrade gegeven
Ik heb ook meermaals contact gehad met producent van moederbord. Geen oplossing voor mijn probleem.
Noot: ik wil er ook even bij zeggen voordat de vraag komt: ik overclock niet en heb dit nooit met dit systeem gedaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Aardbol_23564 op 25-08-2018 16:09 . Reden: Details over overclocking ]