Wel of niet stoken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:02

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ik woon in een slooppand en heb 1 gaskachel in de woon/slaapkamer staan. Afgelopen winter heeft deze ongeveer 24/7 op maximaal gestaan, en was de temperatuur op heuphoogte +/- 20 graden. De woning beneden me stond leeg en de vloer werd niet warmer dan 17 graden. De verdieping boven me is door mij in gebruik, heeft geen verwarming, en wordt enkel gebruikt voor opslag. Geen idee wat de buren links en rechts doen, zelfs niet of ik buren heb. De muren zijn iig goed koud.
De temperatuur in de keuken, badkamer en wc daalde regelmatig tot 8 graden.

Niet afgelopen winter, maar de winter ervoor, zette ik steeds de verwarming uit als ik weg ging, of als ik ging slapen. Toen was het, zelfs als ik middels voluit stoken de temperatuur op 20 graden had gekregen, chilly en onaangenaam. En na een weekendje weg, was de temperatuur in de woon/slaapkamer gedaald naar 12-13 graden.

Komende winter ben ik van zondagavond t/m vrijdagmiddag van huis.

Mijn gas- en elektra-rekening vorig jaar was € 30 pm (incl. welkomstbonus), nu is deze € 50-60.

Is het beter om de hele week door te stoken, of om thuis te komen in een woon/slaapkamer die 10 graden is en het dan naar de 18-20 te stoken?

Ik vermoed dat het laatste kosten-efficiënter is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bij mijn CV-ketel is een minimumtemperatuur van 16 graden het meest efficiënt, maar hoe dat zit als je maar 1 kachel hebt weet ik niet. Het kan best zijn dat je dan de andere vertrekken niet meer warm krijgt in die 2 dagen dat je thuis bent, ook de muren en je meubels koelen af en het duurt lang om daar de temperatuur weer in te krijgen. Heb je een thermostaat op de gaskachel of is het een basic ding met zo'n harder/zachter schuif?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als je het te koud laat worden kan je ook vochtproblemen krijgen. Maar goed dat is geen antwoord op je vraag. Het meest kosten efficient is om alleen te stoken als je er bent. Nadeel is dan dat het lang kan duren voordat het aangenaam is en je er eigenlijk maar heel kort bent.

Je zou kunnen kijken naar een extra elektrische (straal)kachel die je wat meer in de ruimte kan plaatsen die je warm wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

26779

Geen idee wat voor mogelijkheden je hebt en of er bijvoorbeeld een schoorsteen is. Maar je zou kunnen kijken of je een gietijzeren houtkachel kan plaatsen. Deze geven in iedder geval veel meer warmte af dan een gaskachel. Plus dat de warmte al snel veel behaaglijker aanvoelt.
Op marktplaats kan je een goede houtkachel rond EUR200,- aanschaffen. Plaatsen is dan nog wel even een ding (geschikte schoorsteen)
Hout is, als je een beetje zoekt niet al te duur.
Je zal misschien niet goedkoper uit zijn, maar je hebt wel een warm huis.

Je geeft aan dat je komende winter alleen in het weekend thuis bent. Lijkt me een no-brainer om dan door de weeks niet te stoken....

[ Voor 11% gewijzigd door 26779 op 25-08-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Frieda schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:11:
Bij mijn CV-ketel is een minimumtemperatuur van 16 graden het meest efficiënt, maar hoe dat zit als je maar 1 kachel hebt weet ik niet. Het kan best zijn dat je dan de andere vertrekken niet meer warm krijgt in die 2 dagen dat je thuis bent, ook de muren en je meubels koelen af en het duurt lang om daar de temperatuur weer in te krijgen. Heb je een thermostaat op de gaskachel of is het een basic ding met zo'n harder/zachter schuif?
Ik heb geen thermostaat op de gaskachel zitten. Wel gaat dat ding automatisch lager branden na een bepaalde tijd.

Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/003f95ff-d15c-40c2-9a3f-492af746486b.jpg

En dit is de bediening:
Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static-sr.s3.werkspot.nl/1ef0777b-39e5-4f39-b8eb-bb92c6af9fb8.jpg
Niet mijn foto's wel exact mijn kachel.
emnich schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:14:
Als je het te koud laat worden kan je ook vochtproblemen krijgen. Maar goed dat is geen antwoord op je vraag. Het meest kosten efficient is om alleen te stoken als je er bent. Nadeel is dan dat het lang kan duren voordat het aangenaam is en je er eigenlijk maar heel kort bent.

Je zou kunnen kijken naar een extra elektrische (straal)kachel die je wat meer in de ruimte kan plaatsen die je warm wilt hebben.
Mja, vochtproblemen. Er komt straks een monteur langs, omdat gisteravond het water langs de binnenmuur en wc-deur liep, zo hard dat de wc-rol die minstens 2 cm van de deur hing, zeiknat was. Ik denk dat ik ook mét stoken last van vochtproblemen heb.

En een straalkacheltje is wel 'n goed idee om het sneller warm te krijgen. Ik vraag me alleen af of dat uit kan vs door-stoken... Straalkacheltjes zijn ook ernstig niet-verbruiksvriendelijk.
26779 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:40:
Geen idee wat voor mogelijkheden je hebt en of er bijvoorbeeld een schoorsteen is. Maar je zou kunnen kijken of je een gietijzeren houtkachel kan plaatsen. Deze geven in iedder geval veel meer warmte af dan een gaskachel. Plus dat de warmte al snel veel behaaglijker aanvoelt.
Op marktplaats kan je een goede houtkachel rond EUR200,- aanschaffen. Plaatsen is dan nog wel even een ding (geschikte schoorsteen)
Hout is, als je een beetje zoekt niet al te duur.
Je zal misschien niet goedkoper uit zijn, maar je hebt wel een warm huis.
Ik vind het fijn dat je mee denkt naar andere oplossingen, maar daar ben ik niet naar op zoek. Het is een slooppand, ik kan ieder moment te horen krijgen dat ik er uit moet. Dan ga ik geen € 200 investeren, laat staan een verbouwing van de schoorsteen.

Gezien de kwaliteit van de woning, durf ik hier nauwelijks 'n kaarsje aan te steken, laat staan een gaskachel...

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 25-08-2018 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:34
De hele week de kachel hoog laten branden is altijd duurder dan alleen het weekend.
Maar dat is niet nodig want jouw gaskachel heeft wel een soort van thermostaat. Dat is dat koperen staafje (thermokoppel) met de draad er aan. Die zijn niet erg nauwkeurig, maar goed genoeg om het door de weeks niet al te ver te laten afkoelen.
Mijn gaskachels houden de ruimte op ca. 10 graden op stand 1.
In plaats van een elektrische kachel zou je ook een oliekachel kunnen nemen om de ruimte wat sneller op te warmen als je thuiskomt. Een moderne Zibro of soortgelijk heeft geen schoorsteen nodig, heeft veel meer vermogen dan een elektrische kachel en als je er gewone petroleum in stookt i.p.v. de speciale olie ook nog voordeliger dan elektrisch. Alleen is de kachel wat eerder vervuild. Maar als je handig bent is dat zelf makkelijk te verhelpen.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 25-08-2018 12:19 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Alles op elektra kun je in principe achter een schakelklok hangen zodat hij aangaat voordat je thuiskomt. Mss wil je huisbaas een straalkacheltje of een olieradiator aanschaffen ivm je vochtproblemen? Een olieradiator op wieltjes rij je ook zo een andere kamer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Frieda op 25-08-2018 12:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Hoe lang blijf je er nog wonen? Afhankelijk hiervan kun je ook overwegen om een airco te plaatsen.

Met een airco kun je ook verwarmen, en ik vermoed dat dat een stuk hoger rendement heeft dan zo'n oude gaskachel. Daarnaast kun je die met een timer ook schedulen (of zelfs met wifi) dus dan kun je gewoon in een warm huisje thuiskomen ipv dan alsnog als een gek te stoken.
Een airco gebruikt de buitenlucht om te verwarmen. Als het buiten dan een graadje of 5 is heb je een COP van 3 ongeveer gok ik. Dat betekend dat je voor 1kW elektraverbruik 3kW aan warmte krijgt.
Bij een straalkachel van 2kW krijg je ook 2kW warmte.. en dus snap je wel dat dat kwa energieprijs een veel duurdere optie is dan een airco.

Met wat geluk kun je ook van je gas af, als je een eigen aansluiting hebt scheelt dat ook zo 100 eur/jaar aan vastrecht.

In de zomer heb je ook nog koeling, en je kan 'm gebruiken om te ontvochtigen.
En aangezien de zomers ook toch wel wat feller zijn de laatste jaren (hogere temperaturen) is een goede nachtrust t me ook al waard, bij 30 graden slaap ik k*t

In spanje of italie koop je al een prima simpel dingetje voor 400 euro met aardige capaciteit. Vaillant 12000BTU voor 359 of Hisense 12000 BTU voor 419

Dingen als straalkachels, oliekachels (maar ook gaskachels): Leuk, als je wel de juiste maatregelen neemt om dingen als brand en CO2 ellende te voorkomen. Anders zijn dat misschien niet de meest veilige keuzes imho.

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 25-08-2018 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:41
Als je weinig aanwezig bent zal de kans op vocht problemen ook afnemen: je produceert dan namelijk ook geen vocht door: adem, zweet douchen, koken, drogen van wasgoed, dweilen, etc.

Een aandachtspunt is wel dat als je vrijdagmiddag begint met stoken, je huis misschien pas zaterdagochtend op temperatuur is. Als je alleen thuis bent;is gebruik van stralingswarmte misschien wel kosteffectiever omdat je niet je hele huis op hoeft te warmen.

Enige echte risico dat ik zie is dat bij goede vorst de waterleidingen zouden kunnen bevriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Frieda schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:43:
Alles op elektra kun je in principe achter een schakelklok hangen zodat hij aangaat voordat je thuiskomt. Mss wil je huisbaas een straalkacheltje of een olieradiator aanschaffen ivm je vochtproblemen? Een olieradiator op wieltjes rij je ook zo een andere kamer in.
Dat is wel een goed idee eigenlijk! Een straalkacheltje met timer of wifi. De kans dat de verhuurder aan ook maar íets gaat mee betalen is 0, het is een slooppand, dus ik zit hier om de verhuurder geld te besparen, niet om geld te kosten.
Dat is afhankelijk van de verhuurder. Ik heb een opzegtermijn van 3 maanden. Om in aanmerking te komen voor een reguliere woning, heb je een inschrijfduur van 6-10 jaar nodig, en ik zit net op 2 jaar. Zolang ik hier kan en mag blijven wonen, zal ik hier blijven, en ik heb geen alternatief voor als ik eruit ga.

Ik probeer regelmatig te informeren naar de prognose, maar daar komt hooguit uit: de komende 3 maanden nog niet.
Afhankelijk hiervan kun je ook overwegen om een airco te plaatsen.

Met een airco kun je ook verwarmen, en ik vermoed dat dat een stuk hoger rendement heeft dan zo'n oude gaskachel. Daarnaast kun je die met een timer ook schedulen (of zelfs met wifi) dus dan kun je gewoon in een warm huisje thuiskomen ipv dan alsnog als een gek te stoken.
Een airco gebruikt de buitenlucht om te verwarmen. Als het buiten dan een graadje of 5 is heb je een COP van 3 ongeveer gok ik. Dat betekend dat je voor 1kW elektraverbruik 3kW aan warmte krijgt.
Bij een straalkachel van 2kW krijg je ook 2kW warmte.. en dus snap je wel dat dat kwa energieprijs een veel duurdere optie is dan een airco.

Met wat geluk kun je ook van je gas af, als je een eigen aansluiting hebt scheelt dat ook zo 100 eur/jaar aan vastrecht.

In de zomer heb je ook nog koeling, en je kan 'm gebruiken om te ontvochtigen.
En aangezien de zomers ook toch wel wat feller zijn de laatste jaren (hogere temperaturen) is een goede nachtrust t me ook al waard, bij 30 graden slaap ik k*t

In spanje of italie koop je al een prima simpel dingetje voor 400 euro met aardige capaciteit. Vaillant 12000BTU voor 359 of Hisense 12000 BTU voor 419
Interessante optie, hoewel ik echt niet zou weten waar ik 'n afvoer zou kunnen plaatsen. Ik heb geen idee hoe zwaar die dingen zijn, maar hou er rekening mee dat de bouwkwaliteit hier echt slecht is: als je tegen 'n muur leunt, leun je er 'n gat in, normale pluggen houden geen kapstok vast, alles is verzwakt door lekkages en een paar weken geleden kwam in de gang een deel van het plafond zomaar naar beneden.
Dus in hoeverre een airco dan aan een muur kan hangen...

Van het gas af gaat niet, ik kook ook op gas, en m'n gas-gestookte geiser is de enige warm-water-voorziening.
Dingen als straalkachels, oliekachels (maar ook gaskachels): Leuk, als je wel de juiste maatregelen neemt om dingen als brand en CO2 ellende te voorkomen. Anders zijn dat misschien niet de meest veilige keuzes imho.
In de woon/slaapkamer heb ik idd een CO-melder (moet nog steeds 'n brandmelder hebben) en ik laat de kachel en geiser jaarlijks controleren, onderhouden en schoonmaken. Maar ik heb idd weinig zin om de boel onveiliger te maken...

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 25-08-2018 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb alleen ervaring met (kleine) electrische muurradiatoren, maar bij een appartement van 25m2 met dikke muren en tegelvloer dat afgekoeld was <10 graden in de winter, duurde het met die dingen een paar dagen om het rond de 13-15 graden te krijgen :/

Luchtvochtigheid niet gemeten maar gevoelsmatig zou ik zeggen erg hoog, voelde waterkoud tot op het bot ;)

Met 2 kleine electrische ventilatorkacheltjes (dit soort gevallen) verkortte je de opwarmtijd naar een paar uur :)

Tuurlijk, de muren blijven koude "uitstralen" de eerste tijd maar zo kon je tenminste er wat eerder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:42
En hoelang doet de kachel erover om de kamer van 12 graden weer naar 20 graden te krijgen?
Als dat bijna het hele weekend duurt heb je er ook niet zoveel aan natuurlijk

Vocht is wel killing voor je inboedel, je zou natuurlijk kunnen overwegen om de kachel op een lagere stand door te laten gaan doordeweeks om het vocht eruit te houden

Maar voordat je een elektrische kachel aanschaft, koop eerst eens wat rookmelders... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Richt een ventilator (van een afstand) op de warmtebron die je wel hebt.
Dan kan die veel meer warmte kwijt.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ik zou me trouwens eerder zorgen maken om mijn gezondheid dan om mijn energierekening in jouw situatie, maar dat is wellicht flauw als je weinig opties hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:52:
[...]

Dat is wel een goed idee eigenlijk! Een straalkacheltje met timer of wifi. De kans dat de verhuurder aan ook maar íets gaat mee betalen is 0, het is een slooppand, dus ik zit hier om de verhuurder geld te besparen, niet om geld te kosten.

[...]

Dat is afhankelijk van de verhuurder. Ik heb een opzegtermijn van 3 maanden. Om in aanmerking te komen voor een reguliere woning, heb je een inschrijfduur van 6-10 jaar nodig, en ik zit net op 2 jaar. Zolang ik hier kan en mag blijven wonen, zal ik hier blijven, en ik heb geen alternatief voor als ik eruit ga.

Ik probeer regelmatig te informeren naar de prognose, maar daar komt hooguit uit: de komende 3 maanden nog niet.

[...]

Interessante optie, hoewel ik echt niet zou weten waar ik 'n afvoer zou kunnen plaatsen. Ik heb geen idee hoe zwaar die dingen zijn, maar hou er rekening mee dat de bouwkwaliteit hier echt slecht is: als je tegen 'n muur leunt, leun je er 'n gat in, normale pluggen houden geen kapstok vast, alles is verzwakt door lekkages en een paar weken geleden kwam in de gang een deel van het plafond zomaar naar beneden.
Dus in hoeverre een airco dan aan een muur kan hangen...

Van het gas af gaat niet, ik kook ook op gas, en m'n gas-gestookte geiser is de enige warm-water-voorziening.

[...]

In de woon/slaapkamer heb ik idd een CO-melder (moet nog steeds 'n brandmelder hebben) en ik laat de kachel en geiser jaarlijks controleren, onderhouden en schoonmaken. Maar ik heb idd weinig zin om de boel onveiliger te maken...
Betaalt je huisbaas ook de monteur die naar je waterval komt kijken dan niet? Als je wat veiligs wil is een olieradiator achter een schakelklok denk ik je beste optie om het thuis te doen opwarmen voor je thuiskomt. Een straalkacheltje zou ik zelf nooit aanzetten als ik niet thuis ben. En als jij zegt dat je al bijna niet eens een kaarsje durft aan te steken zou ik het al helemaal niet doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Anoniem: 224360 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:43:
Ik zou me trouwens eerder zorgen maken om mijn gezondheid dan om mijn energierekening in jouw situatie, maar dat is wellicht flauw als je weinig opties hebt.
Eensch, maar zoals gezegd, ik heb niet zoveel opties...
Frieda schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:46:
[...]
Betaalt je huisbaas ook de monteur die naar je waterval komt kijken dan niet? Als je wat veiligs wil is een olieradiator achter een schakelklok denk ik je beste optie om het thuis te doen opwarmen voor je thuiskomt. Een straalkacheltje zou ik zelf nooit aanzetten als ik niet thuis ben. En als jij zegt dat je al bijna niet eens een kaarsje durft aan te steken zou ik het al helemaal niet doen!
Alleen hoogst noodzakelijke dingen betaalt hij, mits dat in verhouding is tot de woning/opbrengst. Toen ik er in kwam, was er 1 raam dat niet dicht kon, mechaniek in de kunststofkozijnen was stuk. Dat zorgde dus ook voor nogal wat lekkage en schimmel. Oplossing van de verhuurder? Heel hard dicht duwen, en vastzetten met schroeven. Goedkoopste oplossing dus.

De huur is € 200 pm, daar kun je echt niet veel onderhoud voor laten doen... zeker niet als er al behoorlijk wat achterstallig onderhoud is. Zelfs het onderhoud van de gaskachel en geiser moet ik dus zelf regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02
Wat je ook doet, het blijft een lastige situatie. Aangezien er niets boven je zit (behalve je eigen berging) zul je die daar veel warmte aan verliezen.
Ik had een oud mannetje als bovenbuurman die altijd trots vertelde dat hij een trui aantrok en bijna niet stookte... Dat heb ik gemerkt. Die man had praktisch vloerverwarming omdat ik wel stookte. Met nieuwe buren die wel stookten kreeg ik mijn kamer ook ineens makkelijk warm. (jaren 20 huis met kartonnen vloer..en ook gaskachel)

Je hebt overigens wel een thermostaat idd. Die knop die tot standje 8 gaat bepaalt tot hoe warm je stookt en je kachel vol blijft branden.Die zwarte knop ernaast zet denk ik een extra brander aan? (die dan niet reageert op de thermostaat).

Je kunt dus ook proberen wat beter werkt. Een weekje op standje 2 of 3, en een week uit. Moet de buitentemp in die weken wel ongeveer hetzelfde zijn. Verbruik moet je op je gasmeter kunnen zien.
Zorg wel dat je ventileert! Alles potdicht en de kachel een week aan is vragen om problemen. Hoewel dat met jouw huis zo te horen meevalt als het door je houten kozijnen tocht...maar toch.

Als het echt koud is heb ik een elektrisch kacheltje met ventilator erbij om het snel warm te krijgen. Voornaamste voordeel is dat je lucht dan gaat circuleren en het in ieder geval sneller warm aanvoelt.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 21:14
Overweeg infraroodpanelen. Die voelen instant comfortabel aan, ondanks een lage omgevingstemperatuur. Je verwarmt niet de lucht, maar straal voorwerpen aan, zoals jezelf.
Je kunt ze als hoofd- of bijverwarming gebruiken.
Ik heb 's winters de ruimtetemperatuur op 16 graden en op de plekken waar ik langer verblijf slinger ik zo'n paneel aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dunsinane1971
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn oudtante, die in een vrijstaand huis woonde met 1/2-steensmuren (dus zonder spouw), stookte met precies zo'n zelfde Faber-kachel mid-winter de huiskamer, keuken en badkamer (en slaapkamer, mits de deur daar naartoe openstond) met gemak op naar 33 graden C (ze werd erg kougevoelig, in de maanden voordat ze stierf).
Als jij het niet warmer krijgt dan 20 graden C, dan zijn er drie mogelijkheden:
- De kachel werkt niet goed
- Je woont in een heeeeel groot huis
- De warmte lekt weg

Ik gok op het laatste, en dan kun je het beste aan de gang gaan met tochtstrippen, voorzetramen, gordijnen, PUR-schuim, en dergelijke.
Aangezien het een slooppand is, kun je ook low-budget creatief aan de gang gaan. Bijvoorbeeld door goede gebruikte vloerbedekking tegen de muren te plakken (gebruikte vloertegels bijvoorbeeld); die vind je door de lokale woningtextiel/parketwinkels te bellen, als zij namelijk de oude ingenomen vloerbedekking moeten afvoeren naar de gemeentewerf, dan kost dat geld, daarom zijn ze blij als jij die gratis komt afhalen. Aangezien vloerbedekking een mode-artikel is geworden, is dergelijke "oude" vloerbedekking vaak nog in prima staat).
Je kunt ook aan het einde van de markt naar de stoffenhandelarenkraampjes gaan, en voor een prikkie grote, lange lappen stof scoren. Als je die op ca. 5 a 10 cm voor de koudste muren hangt, scheelt dat al veel. De akoestiek wordt er ook veel beter door, trouwens...

Kortom: isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:44

Amphiebietje

In de blubber

Met goede tochtstrippen kan je inderdaad een heel eind komen, daarmee heb ik in mijn eigen huurflat aan het begin het grootste deel van de tocht weggenomen. Vergeet ook niet een dorpel aan te brengen bij de voordeur als daar zo'n drempel zit die niet netjes aansluit op de deur...
Verder kan het de moeite waard zijn bij enkelglas ramen te controleren of de ramen nog goed vast zitten in het kozijn, en indien nodig ze opnieuw af te kitten met een geschikte kit (oude kit eerst weghalen als het in erg slechte staat is; anders alleen goed schoonmaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:24

Yucon

*broem*

Voor 150 euro heb je een goede luchtontvochtiger. Daarmee heb je sowieso het punt van vocht ondervangen, maar het kan best zijn dat de drogere lucht ervoor zorgt dat je makkelijker kunt stoken en dus met minder gas op je gewenste temperatuur komt.

Als je in de buurt woont (<knip>, niet quoten svp) mag je die van mij wel eens op proef een weekje lenen.

[ Voor 19% gewijzigd door Yucon op 26-08-2018 21:27 . Reden: plaatsnaam weer verwijderd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 15:44
In deze situatie met groot energieverlies en hoge verwarmingscapaciteit is laten afkoelen altijd goedkoper. Gaskachels kunnen normaal een ruimte enorm snel verwarmen. Eventueel kun je dat een handje helpen met een ventilator. Thermostaat wel zo instellen dat er niets bevriest en bij voorkeur zelfs zo hoog dat je niet te maken krijgt met het dauwpunt in verband met schimmel.

Aan de koude muren etc valt weinig te doen zonder te gaan isoleren. Wat je wel kan doen en typisch effectief is en veel comfort geeft is ruimtes tochtvrij maken. Met een bus kit, pur en wat tochtstrips is dat goedkoop te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:44
Ardana schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Ik heb geen thermostaat op de gaskachel zitten. Wel gaat dat ding automatisch lager branden na een bepaalde tijd.

Ik heb deze:

[afbeelding]

En dit is de bediening:
[afbeelding]
Niet mijn foto's wel exact mijn kachel.

[...]
Dat is een gashaard met thermostaatknop.

Die witte knop is de thermostaat. Zet hem op stand 1 à 2 en het zal in de kamer zo'n 15-16 graden worden en de kachel zal op lage stand gaan branden om het die temperatuur te houden. Zet hem op stand 7 en de kachel probeert door te stoken tot het iets van 25 graden is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Ivow85 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:48:
[...]

Dat is een gashaard met thermostaatknop.

Die witte knop is de thermostaat. Zet hem op stand 1 à 2 en het zal in de kamer zo'n 15-16 graden worden en de kachel zal op lage stand gaan branden om het die temperatuur te houden. Zet hem op stand 7 en de kachel probeert door te stoken tot het iets van 25 graden is.
Dat klopt hier niet. Als ik hem op stand 7 zet, stookt hij een paar uur voluit, maar hoger dan 20-22 graden wordt het hier niet in de winter.

Hij moet binnenkort weer voor onderhoud, zal eens vragen hoe dat zit en of de temperaturen anders afgesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Ardana schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:34:
[...]

Dat klopt hier niet. Als ik hem op stand 7 zet, stookt hij een paar uur voluit, maar hoger dan 20-22 graden wordt het hier niet in de winter.
Waarom wil je het überhaupt warmer hebben dan 20 graden :/ Wat is er mis met en trui? En als je andere plannen hebt, waarbij een trui minder gewenst is, pak er dan een IR paneel bij. Voor boven je tijgervel ;)

Zeker in jouw woning ben je dan toch wel als CO2 crimineel te bestempelen. Je stookt voor de mussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Marcva schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

Waarom wil je het überhaupt warmer hebben dan 20 graden :/ Wat is er mis met en trui? En als je andere plannen hebt, waarbij een trui minder gewenst is, pak er dan een IR paneel bij. Voor boven je tijgervel ;)

Zeker in jouw woning ben je dan toch wel als CO2 crimineel te bestempelen. Je stookt voor de mussen.
Omdat ik het mét trui en vest en t-shirt met lange mouwen en t-shirt alsnog koud heb als het 18 graden is?

En CO2-crimineel met een nota onder de € 60 voor gas én elektra? Vind je niet dat je een beetje overdrijft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:32
Marcva schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:27:
[...]

*start game met GPU op standje frituur

En van leven ga je dood enzo. CO2 criminelen bestaan niet want met een dergelijke nihilistische inslag kan je iedereen de dood in redeneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Ardana schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

Omdat ik het mét trui en vest en t-shirt met lange mouwen en t-shirt alsnog koud heb als het 18 graden is?

En CO2-crimineel met een nota onder de € 60 voor gas én elektra? Vind je niet dat je een beetje overdrijft?
Tja ieder zijn eigen beleving en thermostaat natuurlijk.
En ja, ik overdrijf. Bewust. Ik ben geen dominee, maar mijn punt is: probeer je CO2footprint zo klein mogelijk te houden. Daarvoor zijn al veel tips genoemd. Maar als je én in een tochtig huis woont én een hoge temperatuur wilt dan levert dat per definitie een hoge footprint op. Ik vind dat persoonlijk jammer. Je warme lucht waait eruit. Vandaar ook dat ik IR panelen noemde, die warmen de lucht nauwelijks op.
Oh, en footprint die draait niet om je voorschotbedrag met verdisconteerde korting. Daar is de aarde nog nooit van opgewarmd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het probleem met die gashaard is natuurlijk ook dat die veel vocht in de ruimte brengt. Per kuub gas ongeveer 1,25 liter water (vloeibaar). Dit soort ouderwetsche verwarmingen is een grote bron van vochtproblemen in huizen. CV was een weldaad wat dat betreft.

Maar als die kachel automatisch lager gaat branden na een bepaalde tijd (zal wel minder dan 2 dagen zijn) wat is dan nog de vraag? Je kunt dan toch niet door blijven stoken?
Wat betreft kosten: vooral omdat je blijkbaar zo weinig isolatie hebt is af laten koelen stukken goedkoper. Je lekt heel veel warmte naar buiten en hoe kleiner het temperatuursverschil, hoe minder warmte je lekt. Natuurlijk zal het ook vochtiger worden als het kouder wordt, maar een vochtprobleem heb je sowieso. Dus die ontvochtiger is een goede tip.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als het zo snel afkoelt dan is blijven verwarmen echt geen optie. maar dat is al gezegd.

20 graden kan warm of koud voelen afhankelijk van tocht en vochtigheidsgraad. ik zou mij niet laten leiden door een temperatuur iig. in de auto zet ik in de winter ook de kachel op 24 terwijl die thuis op 21 staat..

Wellicht kan je kijken naar goedkope isolatie alternatieven. Denk aan zware overgordijnen, dik kleed op de vloer. zon langwerpige knuffel om deur kieren af te dichten. je moet in ieder geval zorgen dat je zo min mogelijk hoeft te verwarmen en dat je daarvan zo min mogelijk kwijt raakt.

Bij vrienden met een slecht geïsoleerd huis zaten we vaak met een warm water kruik en een dekentje. Airco's en warmtepompen en dingen zijn allemaal leuk maar lijkt me bij jou niet echt van toepassing.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
Misschien snap ik het niet, maar hoe kan je met een brullende gaskachel onder 60 euro per maand blijven ?
Die gaskachel hoort niet terug te schakelen als hij op maximum thermostaat stand staat (tenzij het >25 graden binnen is).

Dus ik zou als eerste je gaskachel checken, als die gewoon 24/7 op maximum vermogen kan branden, dan krijg je het echt wel warmer binnen hoor. Het is natuurlijk een tochthol, dus ik zou het volgende doen:

- Alle kieren dichtpurren / timmeren (kost niks) of kleedjes neerleggen bij tochtgaten
- Thermostaat van je gaskachel laten checken, hij lijkt te vroeg af te slaan.

Je hoort de boel toch echt warmer te kunnen stoken met zo'n gaskachel, en ja je gaat dan 100 euro per maand stoken want je gaat gewoon veel meer gas stoken. Ik zou zeggen, gas op die lollie. Ik zou graag een paar tientjes per maand betalen voor wat meer comfort. :+

inb4 niet klimaatneutraal blabablabla --> ga toch fietsen. Dit is een slooppand, je heb het koud en je moet toch wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Lollercopter schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:23:
inb4 niet klimaatneutraal blabablabla --> ga toch fietsen. Dit is een slooppand, je heb het koud en je moet toch wat.
Er is een overslagpunt betreft klimaatneutraal en 'terrorist' natuurlijk.
Je moet niet in de kou gaan zitten, daar wordt je op de lage duur zelf ook niet beter van.

Wat me wel opvalt, is dat de meeste klimaat "activisten" ( vooral op Tweakers ) dit makkelijk kunnen voorhouden, om 2 redenen
1 - voldoende inkomen om hun woning dicht te timmeren
2 - niemand kan het komen controleren, lekker anoniem op anderen afgeven ....

@Ardana - overleg met je verhuurder over wat je mag toevoegen/weghalen ( welke staat )
Als de hamer/spijkeroplossing algeheel aanwezig is, vind hij het echt niet zo'n probleem als je zelf wat scheuren en kieren dicht met pur of andere kit

De tegels tegen wanden is ook een goede, misschien kan je zelfs je bovenetage verder afsluiten ?
Mijn ouders hadden een jaren '30 woning, waar de laatste jaren de bovenburen weg waren.
De huisbaas ( jaren '80 ) deed er ook niets meer aan, en liet het leegstaan, kapotte ramen, open deuren tot gevolg
Mijn pa heeft met sloop en pallethout de bovenste etage helemaal dichtgemaakt, er was volgens mij ook nog oude regenkleding bij verwerkt
Wij gingen verhuizen, na ons ook sloop -> nieuwbouw, maar moesten nog wel een winter dóór .. :(
( daar herkende ik de gaskachel van ... zo'n zelfde ding gehad )
Het is in mijn herinnering nooit "koud" geweest, maar op sommige plekken voelde je wel de luchtstromen.

* FreshMaker zou hamer en spijkers pakken, en een groepje medetweakers op erwtensoep trakteren :+

Jij doet genoeg voor de community .... er mag best wat terugkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Zeker niet aan PUR beginnen aangezien dit schadelijk is voor de gezondheid. Koop liever een koker kit voor 2,50 bij de Karwei en ga daar mee aan de slag. Mocht je wat grotere kieren hebben, plak er aluminium tape overheen (8,49 bij de praxis zonder korting voor 50 meter, 5cm breed) en maak zo veel mogelijk kieren dicht. Voordeel van aluminium tape is dat deze vrijwel op alle bouwmaterialen plakt en ook jaren lang blijft zitten zonder uit te drogen etc. Ook is de bovenkant warmte reflecterend.

Ik heb hier bij onze verbouwing een kamer van de bovenverdieping ook voorzien van aluminium tape, de bovenverdieping bestaat vooral uit hout. Dat scheelt echt ontzettend veel aan tocht en stoken met de elektrische kachel als het koud is. Van continue 2000watt staan blazen gingen we naar 1200watt blazen waarvan de kachel ook vaak uit ging omdat het op temperatuur was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:07
Ardana schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 13:34:
[...]

Hij moet binnenkort weer voor onderhoud, zal eens vragen hoe dat zit en of de temperaturen anders afgesteld kunnen worden.
hij heeft wel een thermostaat, dat is die pen die je ziet op de foto. Het feit dat ie stopt bij een bepaalde temp. geeft ook aan dat ie een thermostaat heeft. Bij mijn gaskachel overigens zit de de thermostaat los aan de kachel, dus dan kan je de kachel harder laten stoken door de thermostaat net even wat verder weg te leggen?

Verder is dit een kachel die z'n warmte heel lang kan vast houden (ik heb een kleine ronde die dat niet zo goed kan) dus daar kan je misschien wat mee experimenteren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 15:44
Anoniem: 1044053 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:48:
Zeker niet aan PUR beginnen aangezien dit schadelijk is voor de gezondheid.
PUR is prima te gebruiken in geventilleerde ruimtes en laat dat nou juist hier prima het geval zijn :P
Dat je voorzichtig bent met PUR isolatie kan ik begrijpen, maar het maakt nogal een verschil of je 2 busjes pur van een paar cm3 in wat kieren spuit of een paar m3 PUR onder een vloer spuit.
Ramon schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 11:49:
[...]
hij heeft wel een thermostaat, dat is die pen die je ziet op de foto. Het feit dat ie stopt bij een bepaalde temp. geeft ook aan dat ie een thermostaat heeft. Bij mijn gaskachel overigens zit de de thermostaat los aan de kachel, dus dan kan je de kachel harder laten stoken door de thermostaat net even wat verder weg te leggen?
Zo te zien op de foto wel.

En het is eenvoudig te testen door een thermometer daar neer te leggen en er ook een elders in de ruimte.

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 27-08-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:44

Amphiebietje

In de blubber

Ardana schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

Wat is dat toch met al die jonge mensen die het zo snel koud hebben en binnentemperaturen willen die normaal zijn voor iemand van 80? :?

Overigens gok ik er op dat je geen last hebt van de temperatuur, maar dat het gewoon lekker tocht in je woning...dat voelt ook 'koud' aan, zeker als het ook best vochtig is.

[ Voor 3% gewijzigd door Amphiebietje op 27-08-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-06 20:35
Amphiebietje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Wat is dat toch met al die jonge mensen die het zo snel koud hebben en binnentemperaturen willen die normaal zijn voor iemand van 80? :?
Het moet gewoon 21 graden zijn bij mij binnen anders gaat de kachel aan, punt. En ik ben 30 ja :+

Alles boven 21 is onzin / bejaarden temperaturen, maar ik snap prima dat je geen zin heb om in een tochthol te zitten waar het krap aan 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
Verschil met vroeger is dat we lichamelijk niet zo hard meer werken. Daarom hebben we het ook in huis sneller koud. Dus ik zou zeggen koop een spinningfiets. Goed voor de gezondheid en je hoeft minder te stoken in het huis.

* Clifdon moet waarschijnlijk komende winter in een stacaravan overleven maar zit nu nog lekker in een geklimatiseerd huis.(zomer en winter 21°C) En kan dus nog even makkelijk praten >:)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Amphiebietje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 13:17:
[...]

Overigens gok ik er op dat je geen last hebt van de temperatuur, maar dat het gewoon lekker tocht in je woning...dat voelt ook 'koud' aan, zeker als het ook best vochtig is.
Jonge mensen... geen idee wat je daar onder verstaat, maar volgens mij valt 46 niet onder 'jong'. Wat is dat toch met aannames en affakkelen? Ik heb div. aandoeningen die erom bekend staan dat ze kou-gerelateerd zijn, en die ervoor zorgen dat ik niet (veel) kan bewegen. 5 km fietsen is voor mij al erg veel en kan zeker niet iedere dag.

Het is prima om mee te denken naar alternatieve oplossingen, maar bedenk je dan ook dat er wellicht meer mee speelt, waardoor die alternatieve oplossingen geen oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 22:34
Ardana schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:02:
[...]
Is het beter om de hele week door te stoken, of om thuis te komen in een woon/slaapkamer die 10 graden is en het dan naar de 18-20 te stoken?
Wat bedoel je met "beter"? Qua temperatuur of qua kosten? Vorige winter heb je 24/7 gestookt en toen was het net aangenaam warm. En nu overweeg je anders gaan stoken om kosten te besparen? Als het alleen om stoken vs kosten gaat zijn er denk ik maar twee opties:
  • 24/7 blijven stoken, altijd in een warme ruimte zitten, en de kosten voor lief nemen.
  • De kachel minder vaak aanzetten, in een koude ruimte zitten, en kosten besparen.
Volgens mij is de keuze hoe warm je het wilt hebben en hoeveel je bereid bent om daarvoor te betalen een heel persoonlijke.

Je stookkosten zijn sowieso zo laag dat voor elke investering die je doet om je woning beter te isoleren je de kachel ook al een maand (of langer) 24/7 had kunnen laten branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:39
@Ardana Is het geen mogelijkheid om een 200-400watt IR paneel boven “de bank” of zitplaats te hangen of neer te zetten op een frame?

Dan heb je iig een plek waar je lekker warmte straling voelt (voelt als zonlicht op de huid, zoals bijv. ook op winterse dagen heel lekker kan zijn) en langzaam de massa op warmt.

Die zijn niet heel energiezuinig maar je kan makkelijk zelf berekeken hoeveel stroom dat kost.

200w gedurende 5uur lang kost 1kWh (0.19-0.23€) aan stroom.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:32
Ardana schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 11:02:
Ik woon in een slooppand en heb 1 gaskachel in de woon/slaapkamer staan.
een tijdelijke situatie dus, grote investeringen lonen niet.
Afgelopen winter heeft deze ongeveer 24/7 op maximaal gestaan, en was de temperatuur op heuphoogte +/- 20 graden. De woning beneden me stond leeg en de vloer werd niet warmer dan 17 graden. De verdieping boven me is door mij in gebruik, heeft geen verwarming, en wordt enkel gebruikt voor opslag. Geen idee wat de buren links en rechts doen, zelfs niet of ik buren heb. De muren zijn iig goed koud.
De temperatuur in de keuken, badkamer en wc daalde regelmatig tot 8 graden.

Niet afgelopen winter, maar de winter ervoor, zette ik steeds de verwarming uit als ik weg ging, of als ik ging slapen. Toen was het, zelfs als ik middels voluit stoken de temperatuur op 20 graden had gekregen, chilly en onaangenaam. En na een weekendje weg, was de temperatuur in de woon/slaapkamer gedaald naar 12-13 graden.
de winter van 2016-2017 was "kouder" qua graaddagen
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
15-10-2017 15-03-2018 2035 graaddagen
15-10-2016 15-03-2017 2138 graaddagen
Komende winter ben ik van zondagavond t/m vrijdagmiddag van huis.

Mijn gas- en elektra-rekening vorig jaar was € 30 pm (incl. welkomstbonus), nu is deze € 50-60.
Wat was je verbruik in m³ gas? Wellicht liggen die waarden dichter bij elkaar.
In € zegt niet zoveel als je ook een welkomst bonus hebt verdisconteert. Maten, daar kan je wel wat mee (en qua euros elk jaar switchen. ;) )

Ik vermoed dat het laatste kosten-efficiënter is.
Ik vermoed inderdaad het laatste. Zeker als je niet veel thuis bent, of langdurig weggaat (weekenden)

Zelf ook ooit in een sloopwoning gewoond, na-oorlogs, enkel glas etc...
Als het chilly blijft zou ik naar het volgende kijken:
  • zorg dat alle deuren naar ongebruikte ruimtes dicht zijn waar je niet bent
  • wel zorgen voor voldoende frisse lucht voor je gaskachel (dus een ook een koolmonoxide alarm plaatsen
  • koop een ventilator, om de warmte evenredig door de kamer te verspreiden, zal nu (meer) het plafond dan de vloer verwarmen.
  • scoor gordijnen (of dikke lappen), als die niet aanwezig zijn, liefst een beetje lange tot over de vloer. Dat helpt een hoop in geval van enkel glas. Of voor een koude wand hangen.
  • Dit helpt niet tegen het afkoelen als je er niet bent, en stookt, maar remt wel het warmteverlies als je wel stookt, terwijl je aanwezig bent.
  • dikke vloerkleed op de kop tikken
  • elektrisch kacheltje bijplaatsen
    is niet zuinig, maar maakt het wel lekkerder op de echt koude dagen
Maar met € 50-60 per maand doe je het écht niet slecht, en kan je best wat extra stoken. Ook al zullen je stookkosten nu relatief hoog lijken ten opzicht van je "huur".
Pagina: 1