Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modem/Router en WiFiRouter van twee subnetten naar een?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 09:16
Hoi Tweakers,

Het is beetje een basic vraag en misschien al elders in het forum gesteld, maar ik hoop op jullie advies!

Na een aantal jaar ben ik echt het WiFi van mijn provider (KPN) modem (Experiabox V10) zat en zag een mooie aanbieding van een Fritz!Box 4040 voorbij komen. Een deel van mijn apparaten is bedraad aansloten. Ik heb de WiFI op de V10 uitgezet en de 4040 ingesteld. Beide routers hebben hun eigen subnet. Via WiFi worden apparaten op het bekabelde subnet niet herkend. Ik heb geprobeerd de DHCP servers uit te zetten wisselend op beide apparaten, maar dat is niet de goede oplossing. Ik lees iets over een static route, zou dat een oplossing zijn?

Anyhow, hoe regel ik dit mooi in?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Narc op 27-08-2018 10:05)

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22-11 16:18
DHCP op de Fritzbox uit zetten en met een LAN-poort verbinden met de Experiabox. Dus niet met de WAN-poort.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• mkroes
DHCP op de Fritzbox uit zetten en met een LAN-poort verbinden met de Experiabox. Dus niet met de WAN-poort.

• Narc
mkroes schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 08:13:
Ships, daar heb ik aan gedacht, maar nog niet geprobeerd! Zo meteen even proberen :)

• Narc
Via de LAN poort werkt het inderdaad! Nog even het ipadres van de FritzBox handmatig binnen het subnet van de Experiobox gezet, nu zijn ze alletwee nog te benaderen. Thanks voor de hulp.

En ik ga de HowTo nog even bestuderen :)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:14
Je hebt nu een Ap gemaakt van die Fritzbox en geen router meer.
Beetje dure AP lijkt me, dan had je beter een echte AP kunnen kopen en waarschijnlijk was dat ook wat je nodig had.

Maar als je de router functies van die Fritzbox wilt gebruiken, moet je ofwel die Experiabox in bridgemode laten zetten ofwel dubbel Nat toepassen.
In beide gevallen moet je gewoon de Wan poort van je Fritzbox blijven gebruiken.

Als je dubbel Nat gaat gebruiken krijgt de Wan kant van je Fritzbox een ipadres van de DHCP server van je Experiabox en moet je voor de DHCP server in je Fritbox in ieder geval een ander subnet kiezen.

Verder moet je er om denken dat als je ergens portforwarding voor gebruikt dat je dat dan op beiden router moet instellen.
In de experiabox naar de Fritzbox toe en in de Fritzbox naar het device waar je die portforwarding voor nodig hebt.

En uiteraard moet je de Wifi van je Experiabox uitzetten, want die zit nu in een ander subnet, of misschien wil je dat wel als een gastnetwerk gebruiken die alleen het internet op mogen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:04:

Maar als je de router functies van die Fritzbox wilt gebruiken, moet je ofwel die Experiabox in bridgemode laten zetten
Als je dit lukt ben je een held voor alle KPN klanten ;)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mkroes
En anders even een managed switch erbij halen om je experiabox (bijna) helemaal buiten spel te zetten. Hier wat meer info.

[ Voor 21% gewijzigd door mkroes op 25-08-2018 12:36 ]

• Ben(V)
Onzin, veel te omslachtig.

Gewoon dubbel Nat gebruiken of de Fritzbox in de DMZ van de experiabox zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mkroes
Ben(V) schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:00:
Onzin, veel te omslachtig.

Gewoon dubbel Nat gebruiken of de Fritzbox in de DMZ van de experiabox zetten.
Helemaal onzin is het niet natuurlijk. Het heeft best wel wat voordelen om je publieke ip aan de wan-poort van je eigen router te hebben hangen..
Maar alles heeft zijn voors en tegens.

Indien het puur gaat om een slechte wifi verbinding; mooi zo laten en de fritzbox als simpele AP in zetten.

• Ben(V)
Hmm...
En wat zouden die voordelen dan zijn?
Het enige dat ik kan bedenken is dat je bij dubbel Nat de portforwarding twee keer moet doen maar als dat alles is....

En een managed switch ertussen en vlan's opzetten lijkt me echt te ver gegrepen voor iemand die een nieuwe router koopt als z'n wifi tegenvalt.

Als hij trouwens die Fritzbox op dezelfde plek neerzet als die Experiabox zal ook nu de wifi weer tegenvallen.
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.

• Narc
Ben(V) schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:23:
Hmm...
En wat zouden die voordelen dan zijn?
Het enige dat ik kan bedenken is dat je bij dubbel Nat de portforwarding twee keer moet doen maar als dat alles is....

En een managed switch ertussen en vlan's opzetten lijkt me echt te ver gegrepen voor iemand die een nieuwe router koopt als z'n wifi tegenvalt.

Als hij trouwens die Fritzbox op dezelfde plek neerzet als die Experiabox zal ook nu de wifi weer tegenvallen.
Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.
Als ik zo de prijzen van populaire AP's bekijk ontlopen die de prijs van de router niet eens. Bridgen kan helaas niet op de V10, wel op de V8. Hehe, de meeste KPN gebruikers zullen het wel met me eens zijn dat WiFI van de Experiabox niet echt super is, nog los van het firmware debacle eerder dit jaar.

De meterkast heeft in ons huis best een centrale plek. Als ik de 4040 net buiten de kast plaats is het signaal boven niet anders. Het bereik is er een stuk op vooruit gegaan en de doorvoersnelheid ook!

Bedankt voor jullie hulp en tips! En als het simpel kan, dan is dat voor deze leek prima ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KPN's AP kost EUR 50. Voor dat bedrag (of zelfs dubbele) heb je geen router met enigszins vergelijkbare WiFi, ook die 4040 niet (2x2 MIMO vs 3x3)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1