Toon posts:

Synology NAS simpel extern benaderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ben erg benieuwd naar jullie ervaring met het volgende, heb al enkele jaren een simpele Synology NAS draaien, waar ik alle bestanden op zet. De NAS backup ik af en toe door een externe schijf aan te sluiten en daar 1 op 1 de inhoud op over te zetten. Thuis benader ik de NAS met PC's en laptop's middels netwerkshares en buiten het thuisnetwerk met de Synology apps of via de webinterface.
Welnu, ik ben opzoek naar een manier om mijn bestanden op de NAS eenvoudig te benaderen met een Windows laptop als ik buiten mijn thuisnetwerk ben.

Ik weet dat er diverse programma's zijn als 'Drive' en 'Cloud Station' maar die maken naar mijn weten gebruik van een synchronisatie-principe, en die ruimte heb ik niet op mijn SSD.

Heeft er iemand een oplossing voor mij? Alvast hartstikke bedankt voor het meedenken!

Philippe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VPN servertje op je NAS zetten, router even (veilig) ombouwen om VPN toe te laten, laptop van buitenaf de VPN-connectie laten openen en klaar? Dan kan je er, met enige configuratie, gewoon bij via SMB of CIFS en lijkt het dus alsof je thuis bent maar het niet bent.

Twee dingen om niet te vergeten: grote bestanden kunnen traag op je laptop komen want alles is afhankelijk van de upload van je provider (vaak de zwakste schakel) en je zal toch iets moeten inlezen of tutorials zoeken hoe je je VPN "veilig" houdt dus niet dat elke pipo toevallig een open verbinding kan opzetten naar jouw huis.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:20
Een andere optie is om Webdav in te schakelen in combinatie met het programma Net2Drive. Werkt probleemloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainCapslock
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-02 17:04
Wat MAX zegt: VPN en DDNS. DDNS zorgt ervoor dat je naar een domeinnaam kan verbinden, voor het geval dat je IP wijzigt.

Het aller makkelijkste op een windows laptop is een PPTP VPN. Je kunt dan gewoon met je Synology users inloggen. Je kunt ook voor andere varianten kiezen die veiliger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:58:
buiten het thuisnetwerk met de Synology apps of via de webinterface.
Ik krijg het gevoel dat je ergens een poortje hebt open gezet en die webinterface niet op HTTPS draait.
Even je NAT aanpassen en die poort 80 weer dicht zetten als je bestanden je heilig zijn.
CaptainCapslock schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:36:
Het aller makkelijkste op een windows laptop is een PPTP VPN.
En dat moet je dus nooit doen! Dan is het ook makkelijk voor inbrekers.

OpenVPN en anders L2TP+IPsec

[ Voor 45% gewijzigd door DJMaze op 25-08-2018 01:02 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's!

Net even Webdav en Netdrive 3 geprobeerd, werkt inderdaad zeer goed!

VPN zou zeker ook een optie zijn, maar om dat goed en veilig te implementeren is lijkt mij toch wel wat doorgrond kennis nodig.

@DJMaze Ik heb gelukkig poort 80 niet doorgezet naar de NAS. De webinterface draait op een andere poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Als je gebruik maakt van Webdav, zorg dan wel dat je de HTTPS variant gebruikt. Standaard is dat poortje 5006. Synology geeft je de mogelijkheid om bij LetsEncrypt een goed SSL certificaat aan te vragen waardoor je ook echt een nette vertrouwde verbinding kunt maken zonder daar geld voor te betalen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Verwijderd OpenVpn is niet zo moeilijk, vpn server installeren, instellen (openvpn beveiliging, poort, users) , zorgen dat de poort van buiten te bereiken is en doorgestuurd naar je nas wordt, en dan even het openVPN config bestandje exporteren waar je het adres van je nas in kunt zetten waarna je hem op je laptop in het openvpn appje laadt.

Het is niet de nette manier maar ik heb zelf niks met SSL gedaan tot nu toe, ik merk dat als ik de poorten die ik open zet naar buiten toe op hele willekeurige hoge poorten zet er geen hond is die ooit verbinding zoekt met m'n nas. (wel de firewall goed instellen natuurlijk)

Maar gewoon via windows networking bij je bestanden kunen is wel fijn.

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 10:31:
@DJMaze Ik heb gelukkig poort 80 niet doorgezet naar de NAS. De webinterface draait op een andere poort.
Maakt niet uit. Met een simpele poort scan weet ik toch wel te vinden welke poort je gebruikt.
Gewoon nooit open zetten, of dit nou poort 80, 8080, 5000, whatever is.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:32
DJMaze schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:34:
[...]

Maakt niet uit. Met een simpele poort scan weet ik toch wel te vinden welke poort je gebruikt.
Gewoon nooit open zetten, of dit nou poort 80, 8080, 5000, whatever is.
En velen hebben 5000 open staan.... zo gevonden

[ Voor 13% gewijzigd door valkenier op 26-08-2018 18:30 ]

Pagina: 1