Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SibrenM
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 08:19
Mijn vraag:
Is de gezamenlijke afkoopwaarde die voorgesteld is niet heel erg laag?

Relevante informatie:
Ik heb een pensioenregeling van een uitzendbaantje waarvan ik heb verzocht om een voorstel te maken deze eenmalig uit te laten betalen. Geen probleem, dat kon men wel even doen.
Mijn pensioen: 210 euro per jaar
En partnerpensioen: 150 euro per jaar
Voorstel van afkoopwaarde: 1550 euro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Men gaf al aan dat het een laag bedrag zou zijn maar ik vind dit niet een heel ambitieus bedrag.
Kleine (misschien te simpele rekensom):
1550euro delen door 210 euro per jaar = 7,3 jaar achter de geraniums en dan heb ik het break-even punt al bereikt.

Uiteindelijke doel:
Hoor graag een beetje feedback en of een tegenvoorstel doen zin heeft.
Alvast bedankt voor de moeite.

Beste antwoord (via SibrenM op 25-08-2018 14:12)

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja een aantla factoren maken het niet makkelijk om te berekenen of dit een goede waarde is, je moet al in de actuariaat business zitten om dit kunnen na rekenen. (Zit ik niet oveirgens)

Ik doe even een bier viltje berekening,

Dat bedrag van 210 euro wordt betaald vanaf je pensioen datum, meestal is dat nu 67. De levensverwachting van een man is nu ergens in de 80, zeg even 82, dus moeten ze gemiddeld gezien dat bedrag 15 jaar kunnen betalen van de pot die ze op jou pensioen leeftijd hebben. Dus 15x210=3150. Die waarde maken ze contant naar nu, je geeft niet aan wat je leeftijd is, maar neem even aan 27, dus nog 40 jaar tot pensioen. Een andere factor is dan nog de reken rente die men voor het contant maken gebruikt, Ik zou over 40 jaar een 4- 6 factor hanteren (reken maar eens uit wat 5% rente op rente doet in 40 jaar).

Echter men zal wel kosten van het pensioenfonds rekenen, 1 a 2 procent, die brengen je rendament omlaag, waardoor je die factor 4-6 niet haal, maar eerder 2-3. Dus deel dat bedrag door 2, en je komt ongeveer uit op wat ze aangeven. Alles valt of staat met de aannames, rekenrente. Een aantal zaken, zoals de levensverwachting van een man of vrouw kan je na zoeken.

Zoals al gezegd kijk of je het in een ander pensioen kan stoppen, nu betaal je er belasting over. (Later ook, maar misschien minder)

Everything is better with Bluetooth

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
€1550, nog 40 jaar te gaan voor je (geen flauw idee), tegen 5% rendement (dan is er nog ruimte ook voor inflatie correctie) is €11000. Deel dat door €210 en je kan heel wat jaar achter de geraniums zitten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:39
Sissors schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:13:
€1550, nog 40 jaar te gaan voor je (geen flauw idee), tegen 5% rendement (dan is er nog ruimte ook voor inflatie correctie) is €11000. Deel dat door €210 en je kan heel wat jaar achter de geraniums zitten :P.
Maar is die €1550 geen bruto bedrag dat wordt opgeteld bij je inkomsten dat jaar? Dat betekent namelijk een fors lager bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:37

Reptile209

- gers -

Tegenvoorstel kan je wel vergeten denk ik. Je kunt wel vragen om een waardeoverdracht naar een ander pensioenfonds, zodat het daar nog vele jaren kan renderen met de rest van de pot. Heb je ook geen last van belastingen. Bij een waardeoverdracht krijg je ook niet de hoofdprijs, maar alle beetjes kunnen helpen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Falch schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:44:
[...]

Maar is die €1550 geen bruto bedrag dat wordt opgeteld bij je inkomsten dat jaar? Dat betekent namelijk een fors lager bedrag.
Belasting heeft het pensioenfonds echter niks mee te maken. Over elke uitkering moet (uiteraard) belasting worden betaald. Maar over 40 jaar moet er ook gewoon belasting over worden betaald, je hoopt alleen dan in een lager tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41
@Sissors Belasting heeft het fonds wel mee te maken, want die houden de loonbelasting in. Zij storten niet bruto, tenzij jij kan aantonen dat dat is toegestaan.

Ik zou er zelf voor kiezen om het bedrag in het fonds te laten zitten, of overdracht naar een andere pensioenmij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maakt weinig of ze bruto of netto storten, uiteindelijk moet jij er loonbelasting over betalen. Als ze bruto storten moet je gewoon na je aangifte in Mei terugbetalen. Als je het laat zitten moet je over 40 jaar belasting betalen, al hopelijk in een lagere schaal (of juist niet, als je dan zoveel pensioen hebt opgebouwd dat je in een hogere schaal zit :P).

Dus ja, belasting kan je wel meenemen, maar het veranderd voor het rekensommetje wat het pensioenfonds maakt voor uitbetaling niks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Tja een aantla factoren maken het niet makkelijk om te berekenen of dit een goede waarde is, je moet al in de actuariaat business zitten om dit kunnen na rekenen. (Zit ik niet oveirgens)

Ik doe even een bier viltje berekening,

Dat bedrag van 210 euro wordt betaald vanaf je pensioen datum, meestal is dat nu 67. De levensverwachting van een man is nu ergens in de 80, zeg even 82, dus moeten ze gemiddeld gezien dat bedrag 15 jaar kunnen betalen van de pot die ze op jou pensioen leeftijd hebben. Dus 15x210=3150. Die waarde maken ze contant naar nu, je geeft niet aan wat je leeftijd is, maar neem even aan 27, dus nog 40 jaar tot pensioen. Een andere factor is dan nog de reken rente die men voor het contant maken gebruikt, Ik zou over 40 jaar een 4- 6 factor hanteren (reken maar eens uit wat 5% rente op rente doet in 40 jaar).

Echter men zal wel kosten van het pensioenfonds rekenen, 1 a 2 procent, die brengen je rendament omlaag, waardoor je die factor 4-6 niet haal, maar eerder 2-3. Dus deel dat bedrag door 2, en je komt ongeveer uit op wat ze aangeven. Alles valt of staat met de aannames, rekenrente. Een aantal zaken, zoals de levensverwachting van een man of vrouw kan je na zoeken.

Zoals al gezegd kijk of je het in een ander pensioen kan stoppen, nu betaal je er belasting over. (Later ook, maar misschien minder)

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SibrenM
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 08:19
Oké hartelijk dank, ik zal maandag bellen of het overgezet zou kunnen worden. Dat lijkt voor op de lange termijn de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimshaker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 22:26
Sissors schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:28:
[...]

Maar over 40 jaar moet er ook gewoon belasting over worden betaald, je hoopt alleen dan in een lager tarief.
Je hoopt niet een lager tarief, het IS gewoon een veel lager tarief omdat het volledige deel van de premies volksverzekeringen na bereiken aow-leeftijd niet meer verschuldigd zijn (er van uitgaande dat het pensioen dan ook pas zou starten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Als eerste ligt dat aan het huidige tarief waar hij in valt, en waar hij dan in valt. Daarbovenop vind ik het knap dat jij al de belastingen over 40 jaar kent: Oftewel je hoopt dat het zo is, maar je weet het echt niet zeker.
Pagina: 1