Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Inleiding
De afgelopen jaren hebben we veel vernieuwing gezien in het veld van mobiel opladen. Na Qualcomm Quickcharge 1.0 en nieuwere versie kwamen er ook bredere standaarden uit, zoals USB-PD. Apple en andere producenten (vooral laptop bouwers) maken gebruik van USB PD, en het werkt best goed in de praktijk om apparaten snel op te laden via USB-C. De standaard kan stroom geven op allerlei voltages, van 5v tot 20v.

Ik ben een groot fan van deze ontwikkeling, en zie zeker dat ik in de toekomst daar gebruik van wil maken.

Probleem
Ik ben vaak onderweg en wil graag een compacte powerbank hebben die alle gadgets kan laden die ik heb. Veelal werkt dit, waaronder mijn GPD WIN laptopje en mn smartphone ondersteunen sneller laden vanaf USB-C. Alleen mijn laptop, een high-specced refurbished Dell E7250 business laptop, doet niet mee aan dit feestje. Deze lust alleen ~19.5 volt over een barrel plug.

Ik zou natuurlijk een notebook powerbank kunnen kopen. Maar deze zijn vaak óf duurder, te lomp en ouderwets qua features, óf compact, geniaal vernieuwend en semi onbetaalbaar (Zoals de Omnicharge Omni20, prachtig ding maar wel $300 excl. export kosten).

Oplossing?
Nu vind ik op internet compacte USB-C powerbanks die tegenwoordig USB-PD ondersteunen tot 30watt en 20 volt. Voorbeeld, de AUKEY PB Y7
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XgULnL6H8KJjy0Fjq6yXepXaU.jpg

Dat is voldoende vermogen en 20v is in de safety range van de 19.5v die de Dell wilt hebben. De laptop is vrij zuinig en met 15-30 watt kan ik hem draaiende houden. Mobiel accu laden wordt lastig want dan werkt alleen met Dell certified chargers. Maar dat neem ik voor lief.
Punt is wel dat je de laptop geen USB-PD ondersteund en dus niet kan "opvragen" bij de powerbank :+
Daarvoor heb je een ander tooltje, namelijk een trigger:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1CJVXdXuWBuNjSspnq6x1NVXa9.jpg

Vraag/Discussie
Op die manier kan je VOLGENS MIJ* 20v leveren aan een extern apparaat. Ja ik moet wel een case voor de trigger en een kabel naar mn laptop in elkaar McGuyveren maar dat durf ik wel aan met mn multimeter.

De vraag is of dit wel allemaal zo werkt. Ik kan nergens echt goed vinden of ik 30w kan trekken over al die extra onderdelen en of deze trigger specifiek wel stroom kan leveren.
Daarnaast, speel ik letterlijk en figuurlijk met vuur? Als je dat zo wilt stellen, AUB met goede argumenten.

bedankt :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Hoe werkt die trigger dan? ik zie dat er een usb poort op zit. maar daar werkt power delivery niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Hoe ga je stroom in je laptop krijgen? Via een USB poort? Daarmee ga je de boel opblazen als je daar 20v op gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Jimster schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:57:
Hoe ga je stroom in je laptop krijgen? Via een USB poort? Daarmee ga je de boel opblazen als je daar 20v op gaat zetten.
Baseer je dit op echte ervaring? 30 watt is niet extreem veel.
Maar de USB poort een issue is, er zijn ook triggers met alleen aansluitpunten op het PCB. Misschien is dat ook beter.
Nutral schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:54:
Hoe werkt die trigger dan? ik zie dat er een usb poort op zit. maar daar werkt power delivery niet op.
De trigger heeft een chip, die communiceert met de powerbank om te onderhandelen over beschikbare voltages. De chip kan handmatig activeren.
Er zijn verschillende triggers beschikbaar. Dit was een voorbeeld. Maar deze vind ik ook wel leuk, ondanks dat ie een stuk groter is:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1gVbRJHSYBuNjSspiq6xNzpXao/12-in-1-Type-C-Micro-USB-tester-DC-Digitale-voltmeter-huidige-spanningsdetector-power-bank-lader.jpg_640x640.jpg

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

hij gaat dan een converter maken voor de barrel plug denk ik. Je hebt dan een Vrouwelijke usb plug nodig waar je dan de draden soldeerd op de juiste punten. Die verbind je met een kabel naar een barrel die in je laptop past.

Punt is alleen, normaal gesproken omdat usb C gedraaid kan worden, moet er een detectie zijn in welke orientatie de kabel ingeplugd zit. Dit zou dan gebeuren tussen de trigger en de powerbank. Ik weet of dit wel goed werkt als je hem daarachter op je laptop aansluit. Je zou nog wel eens makkelijk ineens de plus en min omgedraaid hebben. Al kan de laptop daar misschien tegen.

Een ander ding is dat volgens mij de weerstand/spanning in de gaten word gehouden door de source (de powerbank). Misschien word de weerstand ineens te hoog voor die 20V.

Het laatste is dat je fatsoenlijke kabels nodig hebt. voor 20V is het denk ik het makkelijkst om gewoon een macbookpro kabel te kopen die geschikt is voor 100W.

Het is denk ik makkelijker om een aantal 18650 lithium cellen samen te bouwen met een protection bordje en daar een step down converter op te zetten die naar 19,5v gaat. Eventueel kun je daar ook een usb poort op zetten.
Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...ae803_2&priceBeautifyAB=0

of je koopt dit ding
https://nl.aliexpress.com...ae803_2&priceBeautifyAB=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Nutral schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:20:
hij gaat dan een converter maken voor de barrel plug denk ik. Je hebt dan een Vrouwelijke usb plug nodig waar je dan de draden soldeerd op de juiste punten. Die verbind je met een kabel naar een barrel die in je laptop past.
Inderdaad, dit was ik van plan.
Punt is alleen, normaal gesproken omdat usb C gedraaid kan worden, moet er een detectie zijn in welke orientatie de kabel ingeplugd zit. Dit zou dan gebeuren tussen de trigger en de powerbank. Ik weet of dit wel goed werkt als je hem daarachter op je laptop aansluit. Je zou nog wel eens makkelijk ineens de plus en min omgedraaid hebben. Al kan de laptop daar misschien tegen.
Goed punt. Alleen ik heb het gevoel dat dit in de trigger plaats vind, dus dat daar de stroom in de juiste orientatie eruit komt.
Een ander ding is dat volgens mij de weerstand/spanning in de gaten word gehouden door de source (de powerbank). Misschien word de weerstand ineens te hoog voor die 20V.
dat weet ik niet, kan volgens mij alleen door te testen
Het laatste is dat je fatsoenlijke kabels nodig hebt. voor 20V is het denk ik het makkelijkst om gewoon een macbookpro kabel te kopen die geschikt is voor 100W.
ja goed punt
Het is denk ik makkelijker om een aantal 18650 lithium cellen samen te bouwen met een protection bordje en daar een step down converter op te zetten die naar 19,5v gaat. Eventueel kun je daar ook een usb poort op zetten.
Heb ik ook over na gedacht, maar ik wil gewoon USB PD en Quickcharge 3.0 kunnen gebruiken voor mn andere gadgets. Dus dat maakt de constructie een stuk uitgebreider, en gaat snel mijn pet te boven.

Daarnaast heb ik bedacht dat ik ook een 18650 naar 12v/24v converter naar 220v kan maken, dan sluit je daar vervolgens al je apparaten op aan. Alleen dat wordt vrij bulky.
Ik zal er naar kijken, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral

Nutral

gamer/hardware freak

Het gebeurd in de trigger ja. alleen dat is voor de kabel tussen de power bank en de trigger. de trigger kan dit doen naar buiten toe, maar je adapter naar barrel niet.

Het kan zijn dat je daarom een gemarkeerde usb kabel tussen je trigger en je laptop moet gebruiken, die je dan niet mag draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Nutral schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:20:
Bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...ae803_2&priceBeautifyAB=0

of je koopt dit ding
https://nl.aliexpress.com...ae803_2&priceBeautifyAB=0
Makkelijker is het zeker. Maar werkbaar niet perse: die 18650 zelfbouw powerbanks zijn vaak te groot. Die andere unit ondersteunt verder geen USB PD of Quickcharge, dus niet future-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Topicstarter
Hier heb ik een goed filmpje van iemand die ongeveer hetzelfde probeert, maar dan voor een Quickcharge powerbank en een 12v circuit. Lager vermogen, maar zelfde principe en tools:
YouTube: Using Quick Charge 3.0 to Power 12 Volt Devices - 12v Solar Shed

[edit]
Ik vind nog meer bewijs dat het kan. Ik vind verkopers die een bepaalde USB PD controller chip verkopen, deze chip (de IP2716) zit ook in de eerste trigger die ik vermeldde. Bijvoorbeeld om via USB-C en PD een Surface Book op te laden:
Afbeeldingslocatie: https://img.alicdn.com/imgextra/i4/31299410/TB2oBvQGuuSBuNjy1XcXXcYjFXa_!!31299410.jpg

Ze verkopen ook deze usb plugs, dus heb kan via USB
Afbeeldingslocatie: https://img.alicdn.com/imgextra/i2/31299410/TB2n4gRjH9YBuNjy0FgXXcxcXXa_!!31299410.jpg

[ Voor 46% gewijzigd door XanderDrake op 27-08-2018 10:10 ]

Pagina: 1