Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthu
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-08-2024
Beste Mede Tweakers,

Voor mijn komende studie (software development) heb ik een nieuwe laptop nodig, op dit moment heb ik een me thuis pc en me 17'' Asus laptop. Me laptop is minimaal 4 jaar oud en te zwaar om elke dag te gaan meenemen. Ik ben dus opzoek naar een snelle lichte laptop waar ik minimaal 16Gb ram in kan zetten. Ook wordt het een dual boot linux naast me windows (windows is verplicht) en moet dus ook kijken naar driver support. Dat brengt me ook op me volgende vraag.

AMD of Intel ? Ik snap dat het ook voorkeur is maar ik heb met beide goeie en slechte ervaringen. De Intel CPU is natuurlijk sneller (is dat verschil ook nog zo groot na alle spectre updates ?) maar ik heb nog niet veel vertrouwen in de UHD Graphics 620 (die geen eigen geheugen heeft en vast gesoldeerd zit naar mijn weten) . AMD heeft natuurlijk de betere GPU maar ik vreesde dat de onderdelen te energie onzuinig zouden zijn en dat de drivers bijna niet tevinden waren.

Wat ga je met je laptop doen?
Hij is voor me studie en ik wil er ook een licht spelletje smooth kunnen spelen (iets als skyrim of terratech ofso) of me gopro videos bewerken. , maar ik denk dat het multitasken toch voor de zwaarste belsting zal gaan zorgen. (meerde IDE's, VM's en browsers)

Wat is je budget?
€1100 maar mag ietsje meer zijn,maar liever ietsje minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal meer buitenshuis en on the road gebruikt worden dan thuis. Dit zal dus ≤1.75 Kg en rond de 50w batterij worden. .

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alle merken die een laptop leveren waar het niet gek is dat hij na 5 jaar nog steeds goed werkt, wel heb ik nog wat kleine voorkeuren als zo min mogelijk poespas als vingerprint of smartcard reader, een 1Gbps Ethernet aansluiting en ook hecht ik best wat waarde aan een goed afkoel systeem. (me oude laptop gaat nog wel eens richting max temp.) .

Nog kort over het scherm aangezien dat ook onvermijdelijk is, ik zoek het meest basale beeldscherm, 1080p mat coated, liever geen touchscreen. 1080p vooral omdat het grafisch niet zoveel vraagt en de batterij er langer door mee gaat.

De BBG heb ik doorzocht maar daar waren geen AMD laptops en ik kreeg het gevoel dat thin and light niet voor de power users zijn. Ik zal nog wat voorbeelden van laptops bij zetten waar ik zelf over na zat te denken.
Alvast enorm bedankt voor het meedenken, en reageer gerust met vragen of opmerkingen.

Veel groetjes
Arthu