juridische vraag: mag ik een json API gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 696166

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een juridische vraag (niet zeker of dit het juiste forum is, indien niet excuus).
Een website met bepaalde informatie biedt deze informatie ook via een REST API aan voor de eigen app.
Deze api is op geen enkele manier beveiligd en is gewoon te consulteren op alle denkbare manieren. De url is echter niet publiek gemaakt, maar is dus gewoon wel te vinden op legale manier (door te kijken welke trafiek de app genereert).
Mag ik juridisch gezien deze API gebruiken om de informatie te scrapen en op mijn website gebruiken?
De vraag gaat enkel over het gebruik van de API, niet over de copyright die eventueel op de informatie zou kunnen rusten (laten we ervan uitgaan dat de informatie zich in het publieke domein bevindt).
Iemand met kennis van zake die hierop het antwoord kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is meer concrete info nodig.

Privacy kan een issue zijn. Bevat het -in de breedste zin van het woord- persoonsgegevens? Dan heb je daar een grondslag voor nodig.

Heeft de eigenaar een licentie met bepaalde voorwaaarden / algemene voorwaarden / ... kenbaar gemaakt?

Maar in het algemeen en er van uitgaande dat voorgaande nvt is: als jij het echt hebt om die API te gebruiken (via andere manieren, zoals bijv. hun eigen app) dan zie ik geen bezwaar.

IANAL etc

Edit: Google FTW: https://www.security.nl/p...ankieren+App+aanroepen%3F

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 24-08-2018 16:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 20:51
Ik zie niet in waarom dit niet zou mogen. Zeker zolang de informatie sowieso publiek is. Op het moment dat je endpoints gebruikt die (duidelijk) niet bedoeld zijn voor publiek gebruik is het wellicht een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:45

Tjark

DON'T PANIC

Voor persoonlijk gebruik op je eigen website voor jezelf, zou ik er niet zo aan trekken. Maar als je het voor een publieke website bedoelt:
Anoniem: 696166 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:46:
Mag ik juridisch gezien deze API gebruiken om de informatie te scrapen en op mijn website gebruiken?
IANAL, maar als je het in grote getalen zou scrapen om het te herpubliceren, dan zit je misschien in de weg van de databankenwet ( http://www.iusmentis.com/databanken/nl/databankenwet/ ) Net als dat overtikken van een telefoonboek en publiceren niet mag ( https://www.volkskrant.nl...overtikken-gids~bb09f0d3/ )

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

715289

Ik zou het gewoon de eigenaar van de api vragen? Lijkt mij de meest logische route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Auteursrechten/copyrights kunnen je toestemming ook tegenhouden (oftewel, heb je wel recht op het gebruik van de content?). Maar als dat allemaal geen probleem is, zou je de API volgens mij gewoon kunnen raadplegen, maar kunnen ze jou ook ten aller tijden weer blokkeren. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 24-08-2018 22:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gok dat het niet mag.
Als je bv op basis van calls die de Flitsmeister app doet zelf iets gaat maken dan wordt flitsmeister daar vast niet blij van.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Anoniem: 696166 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:46:
Hallo,

Ik zit met een juridische vraag (niet zeker of dit het juiste forum is, indien niet excuus).
Een website met bepaalde informatie biedt deze informatie ook via een REST API aan voor de eigen app.
Deze api is op geen enkele manier beveiligd en is gewoon te consulteren op alle denkbare manieren. De url is echter niet publiek gemaakt, maar is dus gewoon wel te vinden op legale manier (door te kijken welke trafiek de app genereert).
De vraag gaat enkel over het gebruik van de API, niet over de copyright die eventueel op de informatie zou kunnen rusten (laten we ervan uitgaan dat de informatie zich in het publieke domein bevindt).
Iemand met kennis van zake die hierop het antwoord kent?
Is dit open data? Dus data die je kan verzamelen zonder ergens op in te breken? Dan schraap je die dus bij elkaar? REST API verzamelt toch publieke open data?

Ik zie hier niet direct een issue. Indien partijen de data openbaar maken en iemand die verzamelt mag dat. Degene die het verzamelt heeft wel recht op de door hem gemaakte databank. Kan jij zelf die databank oook maken? Is dat makkelijk? Ik begrijp echter dat die databank te vinden is makkelijk op het internet? Heeft diegene toestemming gegeven voor het gebruik van de databank? Is dat de bedoeling door en hoe jij het zoekt?

Ik ben niet helemaal thuis in wat API is maar weet wel wat je met publieke data mag doen en hoe dat civiel en of strafrechtelijk uitwerkt eventueel.
Pagina: 1