Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09-2021
Hoi allemaal,

ik ben op zoek naar een nieuwe TV waar ik weer even mee vooruit kan. Ik heb al jaren een Philips 42PFL9703 waar ik erg van genoten heb, zeker van het ambilight. Maar het word tijd voor een upgrade. Nou begreep ik dat Philips OLED TV's niet helemaal meer top notch zijn, en in de MediaMarkt Utrecht vond ik het demo model in ieder geval beduidend minder dan concurrenten. Dit kan natuurlijk ook aan het signaal en instellingen liggen.

Hoewel ik liever geen afscheid neem van het Ambilight draait het natuurlijk om de beeldkwaliteit. Zo kwam ik uit op de LG 65" C8 OLED tv, en de Samsung QE65Q9F QLED tv. Beide tv's schitterde echt bij de MediaMarkt, al vond ik de kleuren wel heel erg knallen bij Samsung. Ook daar denk ik dat het gewoon een instelling is. Het prijsverschil tussen deze twee TV's is verwerpelijk maar ik kom er maar niet uit welke nou de beste keuze is. De ene review gooit het op de Samsung, de andere weer op LG. Ik lees dan alleen wel weer dingen over inbranden van logo's etc bij de LG... Kortom... ik ben de draad kwijt. Ik hoop dat er hier mensen zijn met ervaringen met 1 of beide van de televisies en mij over de streep kunnen trekken over welke nu te nemen.

De TV zal gebruikt worden voor gamen (van snes mini tot PS4 Pro), films en series.

Alvast bedankt,

groeten,
Erik

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:33
Ik heb de q9fn nu bijna een maand volgens mij. wat voor mij de redenen waren om hiervoor te kiezen is dat ik de zon naar binnen heb schijnen overdag en ik wil altijd goed beeld hebben. Ook de one connectbox is voor mij echt ideaal. Ik heb de tv aan de muur hangen en kan nu gewoon iets aansluiten zonder de tv van de muur te halen. Denk hierbij aan een usb stickje of een hdmi kabel van bijvoorbeeld een laptop ofzo.

Oled heeft een groot voordeel en dat is dat zwart ook echt zwart is. In aanloop naar de aanschaf van mijn nieuwe tv heb ik dit ook meegewogen. Echter bij het kijken van films ben ik erop gaan letten dat er maar weinig scenes zijn waar het echt zwart is.
het meeste wat je kijkt bij films en series is gewoon met daglicht opgenomen. en dan is er weinig zwart.
De piek helderheid bij HDR ligt bij de q9 ook 2 keer hoger dan bij de c8. Hierbij vond ik dit voor mij ook een plus bij de q9 dat dingen die fel moeten zijn ook echt fel zijn.
de gemeten waardes in piek helderheid zijn rond de 700 bij de c8 en 1600 bij de q9.
Beide merken claimen hoger maar geen enkel merk haalt eigenlijk wat ze claimen.

Beide tv's hebben minpunten en die kunnen op dit moment ook al anders zijn door de updates die er zijn geweest. De q9 had bijvoorbeeld een te agressieve local dimming bij de release maar dit is inmiddels al opgelost met updates. Voor de c8 kan ik hierover niet spreken maar ik neem aan dat die ook zijn verbetering kent tegenover de release.

Het zal lastig zijn om iemand te vinden die beie tv's naast elkaar heeft behalve in de winkel. met beide modellen zul je een goede aankoop doen maar bij welke tv voel jij je het prettigst?

Miscchien dat de smarthub voor jou een beslissende factor kan zijn. of misschien iets stoms als de ambient mode van de q9. Qua beeldkwaliteit zullen beide modellen elkaar niet veel ontlopen.
Let er wel op dat de one connectbox van de q9 een flink blok is. Dit is omdat er slecht een dun kabeltje naar je tv gaat die het van beeld en stroom vooerziet. De voeding van de tv zit dus niet meer in de tv maar is nu ingebouwd in de one connectbox.

Dit heb ik afgelopen week getypt in een soortgelijk topic van Richard2k. Het inbranden bij oled is niet iets dat je moet verwachten maar een klein percentage heeft net die pech.
Wanneer het in een woonkamer komt te staan waar de zon veel naar binnen schijnt dan kiezen de meeste voor led. Kun je de ruimte goed verduisteren dan is oled weer de betere keuze.
Het kan een lastige keuze zijn. Misschien dat je een keer bij iemand zou kunnen kijken die een van die modellen heeft. Dat geeft misschien een beter beeld voor jou dan wanneer je het in de winkel ziet.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barret
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09-2021
Super bedankt voor de uitgebreide toelichting. Hier kan ik echt wat mee! Ik ga inderdaad op zoek naar een goede retailer die toevallig beide TV's in de showroom heeft staan. PlatteTV in Utrecht kreeg ik als tip mee hiervoor.