HTPC voor streaming + steam (-streaming)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Zie ook dit topic met m'n vraag over het gebruik van een controller in Windows 10.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze HTPC komt in de woonkamer bij de televisie te staan. Omdat ik geen ervaring heb met andere besturingssystemen in een HTPC omgeving, zal ik hier Windows 10 op draaien. De bedoeling is dat ik deze kan gebruiken om:
  • video te streamen vanaf het internet (YouTube 4K, Netflix 4K HDR)
  • video te streamen vanaf een lokale host-pc (Plex)
  • games te streamen vanaf een lokale host-pc (steam in-house streaming). Het zou hier vooral gaan om couch-potato-games: tell-tale games, tekken-achtige games, enz. met controller
  • familiefoto's bekijken, spotify luisteren, enz.
Indien de hardware het toelaat, is op de HTPC zelf gamen ook fijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen max-prijs, maar vooral prijs-kwaliteit.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat ik nog heb liggen maar niet weet hoe bruikbaar deze zijn:
  • GTX 1070 Aero ITX (waarvan ik er een tweede nog verkoop)
  • Intel Celergon G3900
  • Crucial DDR4 1x4GB 2666MHz
  • Kingston SSD 120GB
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik vermoed dat een krachtigere CPU dan de G3900 nodig is, alsook meer dan 4GB RAM. Aangezien de meeste data gestreamd zal worden, is meer opslag niet onmiddellijk nodig lijkt me.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte is redelijk belangrijk.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb vooral geen idee van:
- een goede behuizing voor een HTPC/ITX-systeem
- een degelijk moederbord met voldoende USB 3.1/USB-C, bluetooth, en WiFi. (WiFi is geen vereiste, maar bluetooth wel - ik wil geen dongle)
- welke processor gepast is in een HTPC zonder overkill te gaan
- of 8GB RAM voldoende is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is de Nvidia Shield geen optie?
https://www.nvidia.com/en-us/shield/

Doet volgens mij alles wat jij nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Exocet schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:11:
Is de Nvidia Shield geen optie?
https://www.nvidia.com/en-us/shield/

Doet volgens mij alles wat jij nodig hebt.
Helaas heb ik deze reeds geprobeerd. In theorie zou dit ideaal zijn. Echter kreeg ik heb niet goed aan de praat. Het leek onmogelijk om te streamen. Het werkte even, met een enkele game (laatste Tekken), toen was er een update, en plots werkte niets meer. Heb een week met support het probleem proberen uitvissen, en we vonden het niet. (Ik vermoed dat het een firewall/netwerk issue was maar we kregen het niet uitgeklaard.) Het apparaat dan maar teruggestuurd. Jammer, want in theorie is het inderdaad ideaal.

Ach. Als ik zelf een HTPC kan bouwen is dat ook op zich weer een fijne uitdaging. Een nieuw projectje. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:46

The Zep Man

🏴‍☠️

Een goede, compacte en betaalbare behuizing: Fractal Design Node 202. Ik gebruik die met een i7-8086k, GTX 1080 en extra case fans (2x120mm) voor de videokaart. Fluisterstil bij het afspelen van media, acceptabel geluid bij gamen. Let wel dat hij rechtop (verticaal) moet staan om goed te kunnen koelen.

Zou passen met je bestaande onderdelen. Moederbord en voeding erbij, en je bent al hard onderweg. Toch denk ik dat je voor een iets betere CPU wilt gaan en wat meer geheugen om alles wat beter bij de GTX 1070 te laten passen. 2x8 GB is comfortabel, maar als dat te prijzig is (geheugenprijzen nu... :/) kan 2x4 GB ook tot betere tijden. Het ligt er net aan welke spellen je speelt.

[edit]
Ik zie net dat het een ITX variant van de GTX 1070 is. Wat voor wensen heb je nog meer? Met de ITX versie zou je bijvoorbeeld ook een compacte gecombineerde mediabak/gamebak/NAS kunnen maken.

[ Voor 72% gewijzigd door The Zep Man op 24-08-2018 15:23 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
The Zep Man schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:14:
Een goede, compacte en betaalbare behuizing: Fractal Design Node 202. Ik gebruik die met een i7-8086k, GTX 1080 en extra case fans (2x120mm) voor de videokaart. Fluisterstil bij het afspelen van media, acceptabel geluid bij gamen. Let wel dat hij rechtop (verticaal) moet staan om goed te kunnen koelen.

Zou passen met je bestaande onderdelen. Moederbord en voeding erbij, en je bent al hard onderweg. Toch denk ik dat je voor een iets betere CPU wilt gaan en wat meer geheugen om alles wat beter bij de GTX 1070 te laten passen. 2x8 GB is comfortabel, maar als dat te prijzig is (geheugenprijzen nu... :/) kan 2x4 GB ook tot betere tijden. Het ligt er net aan welke spellen je speelt.

[edit]
Ik zie net dat het een ITX variant van de GTX 1070 is. Wat voor wensen heb je nog meer? Met de ITX versie zou je bijvoorbeeld ook een compacte gecombineerde mediabak/gamebak/NAS kunnen maken.
Heb er inderdaad ook aan gedacht om een NAS in te bouwen maar vreesde dat dat (1) snel veel duurder werd, (2) veel meer geluid zou maken tijdens media afspelen (mechanische schijven), (3) onmiddellijk tot een veel grotere behuizing zou leiden.

De belangrijkste reden dat ik hierover wispelturig ben, is misschien wel omdat ik 'weet' dat een typisch NAS-OS linux-based is, en dat wat ik totnutoe voor ogen had allemaal Windows was. Maar zolang al mijn bovenstaande eisen mogelijk zijn (steam streaming, controller support in OS, ...) sta ik voor alles open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Na wat rond te kijken ben ik aan het twijfelen tussen twee processoren:

- i3-8350K
- i5-8400

Moeilijke keuze, want ze schelen maar 9 euro (8400 de duurste, twee cores meer), maar de baseclock van de i3 ligt dan weer hoger. TDP van de i5 ligt wel lager, wat voor een HTPC wel fijn kan zijn.

Enige aanbevelingen?

Daarnaast zet ik ook de volgende onderdelen op m'n verlanglijstje, na de reactie van @The Zep Man :

#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 119,90€ 119,90
1Fractal Design Node 202€ 70,-€ 70,-
1Corsair SF450€ 79,-€ 79,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Hou er rekening mee dat normaliter er geen 3.5" schijf in de Node 202 past. Met je ITX-sized videokaart is er mogelijk wel genoeg ruimte, maar voor montage zal je moeten improviseren.

Overweeg voor de CPU Cooper een Cooltek LP53 te nemen. Koelt beter dan een Intel stock cooler, is stiller en past precies in de Node 202.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:35
Kijk bij Intel naar de turboklok. Als de koeling in orde is wordt die altijd gehaald. Singlecore is dat bij de i5-8400 4GHz en allcore 3,8. Sneller dus dan de i3-8350K.
Voor een cpu koeler is de pricewatch: Cryorig C7 een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:16
De i3 8350K is een gekke keuze en eigenlijk alleen aan te bevelen als je:
A: gaat overklokken en B: echt niks hebt aan meer dan 4 cores, wat anno 2018 niet veel meer voor komt.

De i5 8400 is anders beter of als goedkoper prijswaardige alternatief heb je de i3 8100.

Kijk ook even hier voor de exacte kloksnelheden per core van Coffee lake: Wikipedia: Coffee Lake

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Maakt zonder modificaties veel geluid in een Node 202. Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Bedankt voor de replies dusver! Het wordt dan inderdaad de i5 8400.

Qua case ben ik ook niet overtuigd. Compactheid is fijn, maar ik zou er minstens 1x SSD + 2x 3,5" in kwijt kunnen. Veel Itx-cases zijn beperkt tot twee bays, en grotere modellen zijn dan vaak voor 5 schijven, en zijn dan ook veel groter. Eventueel kan ik ook gewoon de SSD vastplakken op de voeding? Suggesties voor een stille, compacte case met voldoende koeling en toch ruimte voor drie schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
Keuze moederborden zijn maar het is wat moeilijk kiezen omdat ik nog geen case heb en het dus wat afhangt van de front. (USB-C)

categorie: Moederborden
Pagina: 1