Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Topicstarter
Hoi,

Mijn oom is 6 weken geleden overleden na een kort ziektebed.
Omdat afgelopen 6 weken veel mensen op vakantie waren, zijn er geen echte gesprekken geweest wat er met de erfenis moet gebeuren.
Let op: ik ben geen erfgenaam. Ik ben zijn neef. Door een kort ziektebed zijn we niet aan toegekomen waar de spullen na zijn dood heen moesten. Dus proberen we met erfgenamen te bepalen naar wie de spullen heengaan. Maar dit komt niet echt van de grond. 9 mensen zijn erfgenaam.
Een van de dingen waar we niets hebben gedaan is een auto.
In de wandelgangen blijk dat niemand de auto wil hebben omdat het van de erfenis wordt afgetrokken. Kortom niemand heeft een auto nodig. Auto zal waarschijnlijk verkocht worden.
Nu zijn die 5 weken voorbij en volgens de site van RDW en Consumentenbond moet de auto overgeschreven zijn. Echter dit is niet gebeurd.
Wat kunnen we nu voor problemen verwachten? De MRB en autoverzekering lopen gewoon door. Echter niemand rijdt in zijn auto. Volgens ANWB is de verzekering nu niet rechtsgeldig omdat het op de naam van de overledene staat.
Overschrijven naar een erfgename is niet gewenst omdat je dan auto dan in bezit krijg.

Wat kan mijn familie verwachten?

Mvg MedionAkoya

Afgerond: auto is verkocht.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MedionAkoya schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:41:
Overschrijven naar een erfgename is niet gewenst omdat je dan auto dan in bezit krijg.
Dat is niet waar, een kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Staat ook op het kentekenbewijs.

Kan dus op naam van een erfgenaam staan, maar nog onder de boedel vallen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Tsja, de nabestaanden hebben er zelf belang bij de erfenis af te wikkelen.

Als ze daar laks in zijn, kan ze dit in Nederland problemen opleveren, omdat ze niet alleen een auto erven, maar ook automatisch eventuele schulden die jouw oom heeft.

Ze doen er goed aan de erfenis beneficiair te aanvaarden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
Auto kan je toch gewoon even schorsen?

[ Voor 140% gewijzigd door WEBGAMING op 24-08-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Dan moet hij niet op de openbare weg staan. Degene die de auto onder zijn hoede neemt kan de kosten toch verhalen op de boedel om de auto verzekerd en betaald te houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wat zei de notaris toen deze vraag hem werd gesteld? <- opmerking in deze vorm wordt als troll reactie beschouwt en dient daarom achterwege te blijven zal al wel vaker met dit soort zaken te maken hebben gehad. Ik kan mij voorstellen, dat voor dit soort zaken wel het e.e.a. geregeld is of dat de notaris hier handig mee weet om te gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2018 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03:48
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:28:
Dan moet hij niet op de openbare weg staan.
Dat klopt wel inderdaad.

[ Voor 97% gewijzigd door WEBGAMING op 24-08-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25
edit: blijkbaar heeft RDW gewoon een procedure hiervoor, zie beneden

[ Voor 96% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2018 15:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Je moet even met de RDW bellen en aangeven dat het afwikkelen van de erfenis langer dan 5 weken duurt.
Dan hoor je wat er moet gebeuren.
Let op: Als de erfgenamen een auto op naam van één van de erfgenamen overschrijven, bent u feitelijk aan het verdelen. Dat betekent in feite dat u de erfenis aanvaardt met alle lasten die daar mogelijk bij komen kijken. U kunt dat later niet meer terugdraaien.
Oja, ook leuk stuke van die die faq: De erfgenamen moeten nu de belasting en verzekering betalen. Ook als de auto niet op naam staat.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 24-08-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
jeroen3 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:32:
Je moet even met de RDW bellen en aangeven dat het afwikkelen van de erfenis langer dan 5 weken duurt.

[...]

Oja, ook leuk stuke van die die faq: De erfgenamen moeten nu de belasting en verzekering betalen. Ook als de auto niet op naam staat.
Logisch. Die kosten komen aan de boedel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Raar dat dit dan weer conflicteert met hun eigen kentekenbewijs waarop staat dat kentekenbewijs geen eigendomsbewijs is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 21:25

@r!k

It is I, Leclerq

Allereerst een akte van erfrecht op laten maken. Gaan de erfgenamen nu al iets verdelen dan aanvaard(en) die betreffende erfgena(a)m(en) in feite al zuiver de nalatenschap. Als dan blijkt dat er schulden in zitten zijn zij met hun eigen vermogen hoofdelijk aansprakelijk.

Als niet bekend hoe een nalatenschap afgewikkeld dient te worden zou ik willen adviseren dat de erfgenamen heel snel contact op gaan nemen met een notaris.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:32:

[...]

Ah, het wordt al wat duidelijker voor mij. Gewoon niet rijden of auto op privéterrein zetten.
Dit moet ook als u altijd al reed in het voertuig. Doet u dit niet, en raakt u bijvoorbeeld bij een ongeluk betrokken, dan is er geen aansprakelijke. Door het voertuig op uw naam te zetten, wordt u de aansprakelijke voor het voertuig.
Echter ik ben niet verantwoordelijk voor overschrijving van de auto voor. Ik probeer alleen andere tantes en ooms te helpen en een schop onder hun kont te geven.
Zij vinden het heel erg, ze zijn er nog steeds kapot van maar verder doen ze niets aan de erfenis.
Er is een zaakwaarnemer aangewezen. Dit is in juli gedaan door de enige notaris die niet op vakantie was. En nu is de notaris op vakantie. Hij komt begin september weer terug op zijn werkplek.
Wie de erfgenamen zijn is allang bekend. En zie OP: Ik ben geen erfgenaam. Ik probeer alleen een schop te geven aan de familieleden, dat je niet alles kan laten liggen en alles door een zaakwaarnemer laten doen. Dit is veel te veel werk voor de zaakwaarnemer. De zaakwaarnemer is hier dagen aan kwijt omdat rest maar zielig doet en niets aan doet. De belastingen, boetes en achterstandsbetalingen gaan gewoon door. Iedere week vallen er brieven met achterstandsbetalingen (eerste waarschuwing, tweede blabla) op de mat omdat zijn rekening na zijn overlijden is geblokkeerd. Er kan niets worden afgeschreven van zijn rekening. Alles loopt door.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Zij vinden het heel erg, ze zijn er nog steeds kapot van maar verder doen ze niets aan de erfenis.
Niets doen betekent niet dat je de erfenis verwerpt. Iets doen betekent dat je de erfenis aanvaard.
De zaakwaarnemer zal dit waarschijnlijk verder moeten regelen, jij kan hier volgens mij niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
blitzkrieg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:36:
[...]

Raar dat dit dan weer conflicteert met hun eigen kentekenbewijs waarop staat dat kentekenbewijs geen eigendomsbewijs is.
Niks raars aan: kentekenbewijs bestaat uit twee delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Om wat voor auto gaat het dat niemand hem wil hebben?
Zou vragen als niemand hem wil of jij hem kan mag hebben als niemand bezwaar heeft.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
MedionAkoya schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:19:
[...]

Ah, het wordt al wat duidelijker voor mij. Gewoon niet rijden of auto op privéterrein zetten.

[...]

Echter ik ben niet verantwoordelijk voor overschrijving van de auto voor. Ik probeer alleen andere tantes en ooms te helpen en een schop onder hun kont te geven.
Er is een zaakwaarnemer aangewezen. Dit is in juli gedaan door de enige notaris die niet op vakantie was. En nu is de notaris op vakantie. Hij komt begin september weer terug op zijn werkplek.
Wie de erfgenamen zijn is allang bekend. En zie OP: Ik ben geen erfgenaam. Ik probeer alleen een schop te geven aan de familieleden, dat je niet alles kan laten liggen en alles door een zaakwaarnemer laten doen. Dit is veel te veel werk voor de zaakwaarnemer. De zaakwaarnemer is hier dagen aan kwijt omdat rest maar zielig doet en niets aan doet. De belastingen, boetes en achterstandsbetalingen gaan gewoon door. Iedere week vallen er brieven met achterstandsbetalingen (eerste waarschuwing, tweede blabla) op de mat omdat zijn rekening na zijn overlijden is geblokkeerd. Er kan niets worden afgeschreven van zijn rekening. Alles loopt door.
Iemand van de nabestaanden (meestal degene aangewezen als zaakwaarnemer, of de echtgenoot) moet al die bedrijven gaan bellen of schrijven dat hun klant is overleden.
Vaak vragen ze om een kopie van het overlijdenscertificaat als bewijs. Dat hebben de nabestaanden als het goed is van de begrafenisondernemer gehad na de uitvaart.

Verder kunnen erfgenamen elkaar dwingen om een beslissing te maken over de nalatenschap. De termijn daarvoor is wel 3 maanden (na melding).
https://verklaringvanerfr...et-meewerkende-erfgenaam/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
*knip offtopic, zie DM*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 24-08-2018 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
MedionAkoya schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:41:
Mijn oom is 6 weken geleden overleden na een kort ziektebed. Omdat afgelopen 6 weken veel mensen op vakantie waren, zijn er geen echte gesprekken geweest wat er met de erfenis moet gebeuren.
(…). Dus proberen we met erfgenamen te bepalen naar wie de spullen heengaan. Maar dit komt niet echt van de grond. 9 mensen zijn erfgenaam.
Wat in principe moet gebeuren is dat de erfgenamen een executeur testamentair aanwijzen. Dit is meestal een van de erfgenamen, en deze krijgt een volmacht om te handelen namens alle erfgenamen. Deze zal dus de auto verkopen, huis verkopen / huur opzeggen en dergelijke.
Een van de dingen waar we niets hebben gedaan is een auto. (…) Wat kunnen we nu voor problemen verwachten? De MRB en autoverzekering lopen gewoon door. Echter niemand rijdt in zijn auto. Volgens ANWB is de verzekering nu niet rechtsgeldig omdat het op de naam van de overledene staat.

Wat kan mijn familie verwachten?
In principe lopen alle kosten gewoon door, dus ook tijdschriftabbonnementen, verzekeringen (ook ziektekosten!), enz. En wat betreft de auto zal ooit een keer de APK verlopen.

Ik zou vooral niets forceren. Het is meestal beter om de lieve vrede te bewaren, en alleen actie te ondernemen als iedereen instemt. Dat kost wat geld, maar blijkt vaak de beste weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:57
Raoul.TLS schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:29:
Om wat voor auto gaat het dat niemand hem wil hebben?
Zou vragen als niemand hem wil of jij hem kan mag hebben als niemand bezwaar heeft.
Dit is een niet al te best advies denk ik. Zoals al eerder vermeld, als je iets aanvaard, aanvaard je de gehele erfenis, inclusief schulden. Stel dat de rest van de familie de erfenis verwerpt en TS zegt: kom maar op met die auto, kan hem dat in een lastige situatie brengen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:06
ybos schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 22:16:
[...]

Dit is een niet al te best advies denk ik. Zoals al eerder vermeld, als je iets aanvaard, aanvaard je de gehele erfenis, inclusief schulden. Stel dat de rest van de familie de erfenis verwerpt en TS zegt: kom maar op met die auto, kan hem dat in een lastige situatie brengen!
Hier zit een stukje verwarring. Voor TS is er geen erfenis. Hij is geen erfgenaam.
Hij kan wel zeggen: geef mij die auto maar, Maar dat zal een van de erfgenamen, of de executeur, moeten bepalen/goedkeuren. TS komt daarmee dus niet in een lastige situatie.

Overigens ter info, los van de auto. Sinds september 2016 is e.e.a. veranderd in het (zuiver) aanvaarden.
Voorheen was het zo dat als je "iets" meenam uit het huis, bijv. een foto oid, je 'automatisch' de erfenis accepteerde. Met mogelijke gevolgen van dien. Dit is nu niet meer per definitie zo.
Zie:

https://www.rijksoverheid...twoord/erfenis-aanvaarden

https://www.rijksoverheid...ere-bescherming-erfgenaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 18:54
Als er geen geld, huis, of ander waardevol spul is kan de familie het beste de erfenis niet aannemen. Zodra je erfgenaam bent komen de Belastingdienst en alle bedrijven/instanties bij jou aankloppen. Je moet dan belastingaangifte doen, alle rekeningen betalen, abonnementen stoppen, enz. Zelfs een erfenis van een paar duizend euro is al die moeite niet waard!

In deze situatie is geen notaris nodig. Je kan de erfenis afwijzen door een formulier in te leveren bij de rechtbank. Kleine dierbare/persoonlijke spullen mag je meenemen. Dit kan zonder de erfenis aan te nemen dankzij nieuwe wetgeving.

Als er wel geld, huis, en waardevol spul is moet je naar een notaris gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:06

JT

VETAK y0

Free rider schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:59:
[...]

Wat in principe moet gebeuren is dat de erfgenamen een executeur testamentair aanwijzen. Dit is meestal een van de erfgenamen, en deze krijgt een volmacht om te handelen namens alle erfgenamen. Deze zal dus de auto verkopen, huis verkopen / huur opzeggen en dergelijke.
Dat heet tegenwoordig alleen "executeur" :) En je kunt inderdaad een van de erfgenamen aanwijzen als executeur maar ik zou sterk adviseren om de notaris de executeur te laten zijn als iedereen zo laks is. Om twee redenen:
- Om te zorgen dat er daadwerkelijk wat gebeurt met de erfenis en het niet heel lang blijft liggen, waardoor je constant met het overlijden van bezig bent
- Bij de rol van executeur horen verantwoordelijkheden. Als iedereen zo laks is dan kan dit fout lopen met verbroken contacten en schulden tot gevolg

Dit kost wel geld maar dat geld is bovenstaande echt niet waard. Bovendien "betaalt" (komt uit de erfenis als deze per saldo positief is) iedereen op deze manier maar 1/9e van de kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 28-08-2018 11:39 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:07

Yucon

*broem*

Kan hij niet tegen een vergoeding door een autobedrijf voorlopig in de bedrijfsvoorraad opgenomen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

-

[ Voor 99% gewijzigd door boe2 op 28-08-2018 12:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:06

JT

VETAK y0

Yucon schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:20:
Kan hij niet tegen een vergoeding door een autobedrijf voorlopig in de bedrijfsvoorraad opgenomen worden?
Nee. Dat is tegen vergoeding. Dat gaat van de boedel/erfenis af. Althans, neem aan dat dat de insteek is. Maar daarvoor heb je eerst toestemming nodig van alle erfgenamen en dat wil je zwart op wit. En als ze allemaal zo laks zijn...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
blitzkrieg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Dat is niet waar, een kentekenbewijs is geen eigendomsbewijs. Staat ook op het kentekenbewijs.

Kan dus op naam van een erfgenaam staan, maar nog onder de boedel vallen.
en wie gaat de wegenbelasting dan betalen ?

De auto moet geschorst worden en op eigen terrein geplaatst worden.,

[ Voor 9% gewijzigd door HeAdWaVe74 op 28-08-2018 16:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
www.ikwilvanmijnautoaf.nl

maar even serieus... als er nou iemand even het initiatief neemt om de auto te verkopen, en dit geld op de grote hoop erbij gooit, zodat ieder hier zijn deel van krijgt.

Desnoods bied jij aan dat jij wel voor xx% van de opbrengst de auto te koop aanbied.

Ligt er natuurlijk aan wat voor auto het is, of het de moeite is.
Is het een micra van 94, ga je voor die €400 niet lopen leuren
Was oom een autofanaat, enheeft die een '17 BMW M3 staan, dan is het de moeite wel

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
CyberFly schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:51:
Als er geen geld, huis, of ander waardevol spul is kan de familie het beste de erfenis niet aannemen. Zodra je erfgenaam bent komen de Belastingdienst en alle bedrijven/instanties bij jou aankloppen. Je moet dan belastingaangifte doen, alle rekeningen betalen, abonnementen stoppen, enz. Zelfs een erfenis van een paar duizend euro is al die moeite niet waard!

In deze situatie is geen notaris nodig. Je kan de erfenis afwijzen door een formulier in te leveren bij de rechtbank. Kleine dierbare/persoonlijke spullen mag je meenemen. Dit kan zonder de erfenis aan te nemen dankzij nieuwe wetgeving.

Als er wel geld, huis, en waardevol spul is moet je naar een notaris gaan.
Ok, mijn oom heeft inderdaad spulletjes zoals brieven, tekeningen en familiestukken zoals de klok van mijn opa en oma.
Zelf heb ik speelgoed van hem gevonden die ik wel wil hebben. Zoals miniatuurauto's.

Of hij wat van waarde heeft wil ik hier niet te veel zeggen. Diverse personen hebben aangeven dat ze spullen willen hebben maar iig geen auto. Omdat niemand een auto nodig heeft. Ik ook niet trouwens. Het is een kleine hatchback van de VW-concern.
Zijn auto is een deel van de erfenis waar de kosten nog doorlopen.
Gelukkig zijn zijn abonnementen en zorgverzekering stopgezet. De papierberg aan kranten en tijdschriften werd toch te groot.

Mijn familie heeft nu aangeven dat ik niet druk hoeft te maken. Om heel eerlijk te zijn de erfgenamen komen niets tekort. Iedereen heeft een woning, auto en enz.
Daarom maken ze ook geen vaart.
Notaris gast begin september de familieleden informeren en kijkt wie de erfenis wel, niet of benificair aanvaardt.

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 28-08-2018 17:03 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

_AvA_

en dat ben zo.

Ik kan wel een auto gebruiken...
Wat kost ie?

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
JT schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:38:
Dat heet tegenwoordig alleen "executeur" :) En je kunt inderdaad een van de erfgenamen aanwijzen als executeur maar ik zou sterk adviseren om de notaris de executeur te laten zijn als iedereen zo laks is. Om twee redenen:
- Om te zorgen dat er daadwerkelijk wat gebeurt met de erfenis en het niet heel lang blijft liggen, waardoor je constant met het overlijden van bezig bent
- Bij de rol van executeur horen verantwoordelijkheden. Als iedereen zo laks is dan kan dit fout lopen met verbroken contacten en schulden tot gevolg

Dit kost wel geld maar dat geld is bovenstaande echt niet waard. Bovendien "betaalt" (komt uit de erfenis als deze per saldo positief is) iedereen op deze manier maar 1/9e van de kosten.
In principe een goed advies, maar houd er wel rekening mee dat de rekening van de notaris net zo hoog is als de nalatenschap. Voor notarissen zijn dit soort klussen een feest. Bijvoorbeeld, hij kan als executeur besluiten om een onderzoek te doen of er toevallig onwettige kinderen zijn. Dat onderzoek laat hij uitvoeren door het notariskantoor waar hij werkzaam is. En dat kan heel grondig door ook in het buitenland te onderzoeken…
Of hij laat de auto taxeren. Dat zal het notariskantoor uitbesteden aan een taxateur maar er komt wel een flink percentage op de rekening. En zo verder.

Ik zou voor dat scenario kiezen als duidelijk is dat er nauwelijks geld in de nalatenschap zit, of als de verhoudingen zo gespannen zijn dat ieder familielid minstens twee advocatenkantoren achter zich heeft - en de notaris weet dat hij zich moet inhouden.
MaD_co schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 16:23:
www.ikwilvanmijnautoaf.nl
maar even serieus... als er nou iemand even het initiatief neemt om de auto te verkopen, en dit geld op de grote hoop erbij gooit, zodat ieder hier zijn deel van krijgt.
Op dit moment heeft niemand het recht om die auto te verkopen. De enige die mag verkopen is de executeur. Feitelijk zet dit advies aan tot diefstal. (Heeft GoT daar geen beleid over?)
Er hoeft maar één erfgenaam te klagen dat de auto te goedkoop is verkocht en de problemen zijn niet te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Free rider schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:17:
[...]

Er hoeft maar één erfgenaam te klagen dat de auto te goedkoop is verkocht en de problemen zijn niet te overzien.
Ja, daar heb je gelijk in. Ook niet-erfgenamen (o.a. verre neven, verre nichten en aangetrouwde ooms en aangetrouwde tantes) volgen dit. Maar zij mogen net als ik nu niets uit erfenis meenemen. ;)

Ik laat dit rusten. Ik denk dat ik in september wel meer weet en misschien laat ik het horen of juist weer niet als een van de (niet)erfgenamen van dit topic lucht krijgt. :$

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:01
Free rider schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 18:17:

[...]

Op dit moment heeft niemand het recht om die auto te verkopen. De enige die mag verkopen is de executeur. Feitelijk zet dit advies aan tot diefstal. (Heeft GoT daar geen beleid over?)
Excuses, verkeerd begrepen.

Ik was in de veronderstelling dat ze wel al bezig waren met de verdeling, maar dat niemand hierbij de auto wilde.

Vandaar mijn oplossing in samenspraak verkopen en opbrengst door 6 delen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
CyberFly schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:51:
Je kan de erfenis afwijzen door een formulier in te leveren bij de rechtbank. Kleine dierbare/persoonlijke spullen mag je meenemen. Dit kan zonder de erfenis aan te nemen dankzij nieuwe wetgeving.
De nieuwe wetgeving zegt helemaal niets over het meenemen van spullen bij weigeren van de erfenis...

Sterker nog. Het meenemen van spullen komt neer op diefstal danwel zuivere aanvaarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 18:54
Rukapul schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:04:
[...]

De nieuwe wetgeving zegt helemaal niets over het meenemen van spullen bij weigeren van de erfenis...

Sterker nog. Het meenemen van spullen komt neer op diefstal danwel zuivere aanvaarding.
Ik zat niet helemaal goed. Beneficiair aannemen stellen de experts voor.
https://nos.nl/artikel/21...elijker-te-vermijden.html

Een mogelijke loop hole is het aanbieden van de inboedel als grofvuil.
https://nos.nl/artikel/21...het-grofvuil-mag-dat.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Topicstarter
Auto is zonder problemen verkocht aan een autodealer:
Het is met overleg met erfgenamen gebeurd. Geld is op rekening van de overledene gestort.

Ik heb niets gemerkt nadat de termijn van vijf weken was overschreden.
Let op:
- na zijn dood hebben we niet met zijn auto rondgereden, behalve voor een verkoop aan een autodealer.
- zijn wegenbelasting en verzekering liep gewoon door en we hebben het braaf betaald.
- auto is verkocht aan een dealer (bedrijfsvoorraad), niet aan particulier. Want testrit kon niet worden gemaakt vanwege verzekering.
- Na 5 weken was de accu leeg. We moesten hiervoor ANWB bellen en op rekening naam van de zaakwaarnemer doen. Want ANWB verleent geen pech hulp aan overledene, dus we moesten liegen dat het onze auto was. :')

Ik heb nu nog steeds geen idee wat er verandert als je het termijn van vijf weken overschrijdt.

[ Voor 45% gewijzigd door MedionAkoya op 01-12-2018 01:01 ]

Trein?

Pagina: 1