Wordpress of HTML/CSS/Javascript/PHP?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1108073

Topicstarter
Beste professionals,

Ik ben bezig mezelf het vak webdesigner (front end) aan te leren.
Ik ben sind enige tijd met wat cursussen html, css, javascript en php bezig en ik vind dit erg leuk om te doen.
Nu heb een misschien wel een "domme" vraag;
Een website maken in deze talen is naar mijn mening veel lastiger dan bv in Wordpress, dus waarom zou ik mezelf deze talen aanleren als je, naar mijn mening, een zelfde website kunt maken in Wordpress wat veel eenvoudiger is?

Bedankt voor jullie reacties! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Patrick

...

Beste antwoord (via Anoniem: 1108073 op 26-08-2018 17:08)

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 23:05
Anoniem: 1108073 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:17:
Beste professionals,

Ik ben sind enige tijd met wat cursussen html, css, javascript en php bezig en ik vind dit erg leuk om te doen.
Een website maken in deze talen is naar mijn mening veel lastiger dan bv in Wordpress, dus waarom zou ik mezelf deze talen aanleren als je, naar mijn mening, een zelfde website kunt maken in Wordpress wat veel eenvoudiger is?
Jij doelt op het vinden van een template/theme, in WP zetten en een paar dingen aanpassen als in kleur, logo afbeeldingen?
Als dat zo is, noem jezelf dan geen front-end developer of webdesigner..

Blijf vooral leren als je het zo leuk vindt, ook al is de weg er naartoe soms enorm hobbelig. Leer de talen dmv cursussen (zoals je al doet) maar je leert het meest door het gewoonweg te doen.

DAN na enige tijd kan je zelf templates maken voor bijvoorbeeld WP of andere CMS-en. En dan heb je die standaard theme/template meuk niet eens meer nodig. :)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
Omdat WordPress precies uit die talen bestaat?

Een WordPress website bestaat uit al die bovenstaande dingen?
Ik neem aan dat jij bedoeld "Waarom niet een theme erop en klaar?"
De mensen die dat theme hebben gemaakt die hebben dit met een combinatie van bovenstaande dingen gedaan. Dus wil je eens meer dan de 13 in een dozijn websites en zelf dingen aan gaan passen is het handig als je de bron begrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoytjuhV
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
thaicecube schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:20:
Omdat WordPress precies uit die talen bestaat?

Een WordPress website bestaat uit al die bovenstaande dingen?
Ik neem aan dat jij bedoeld "Waarom niet een theme erop en klaar?"
De mensen die dat theme hebben gemaakt die hebben dit met een combinatie van bovenstaande dingen gedaan. Dus wil je eens meer dan de 13 in een dozijn websites en zelf dingen aan gaan passen is het handig als je de bron begrijpt.
Precies dit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:12

Reptile209

- gers -

Waarom zou je fotograaf (of schilder, timmerman, kledingontwerper...) worden als andere mensen dat ook voor je kunnen doen? Omdat je het leuk vindt, er goed in bent (of wil worden), omdat je het precies zo kunt maken als je zelf wil en je dus geen genoegen hoeft te nemen met een kant & klaar product. Of omdat je het een leuke uitdaging vindt om te kijken hoe zoiets nu werkt en of je dat ook (beter?) zou kunnen maken.

Kernvraag is dus: wil je snel een werkend product (focus op de looks en de inhoud), of wil je ook de reis daar naartoe meemaken (focus op de functionaliteit, techniek)?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• botwood
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 23:05
Anoniem: 1108073 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:17:
Beste professionals,

Jij doelt op het vinden van een template/theme, in WP zetten en een paar dingen aanpassen als in kleur, logo afbeeldingen?
Als dat zo is, noem jezelf dan geen front-end developer of webdesigner..

Blijf vooral leren als je het zo leuk vindt, ook al is de weg er naartoe soms enorm hobbelig. Leer de talen dmv cursussen (zoals je al doet) maar je leert het meest door het gewoonweg te doen.

DAN na enige tijd kan je zelf templates maken voor bijvoorbeeld WP of andere CMS-en. En dan heb je die standaard theme/template meuk niet eens meer nodig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Welkom op GoT

WordPress is geen taal. WordPress is een applicatie gemaakt m.b.v. een taal.

Dat is net zoiets als:
- ik maak zelf een besturingssyteem of ik gebruik Windows/Linux/OSX/Android
- ik maak mijn eigen kast of ik ga naar de Ikea
- ik kook mijn eigen eten of ik bestel een pizza
- ik brouw mijn eigen bier of ik koop het
- etc. etc. etc.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:02
Wordpress met roots.io

Gemak van Wordpress, wel je eigen kale template

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Natuurlijk kun je met Wordpress aan de gang gaan, het is een vrij gebruiksvriendelijk "CMS" wat de meeste klanten wel snappen. Maar daarnaast zul je soms tegen dingen aanlopen die niet helemaal standaard zijn. Dan is PHP handig, zodat je zelf een plugin voor Wordpress kunt schrijven om de functionaliteit uit te breiden.

Hetzelfde met CSS, JS en HTML. Natuurlijk, je kunt een standaard template gebruiken en dat werkt misschien best goed voor de bakker om de hoek, maar als je serieus aan de slag wil gaan zul je toch echt enigszins kennis van zaken moeten hebben om de nodige aanpassingen te kunnen maken.

Die kennis is ook wat je uniek maakt, een template googelen en Wordpress op goedkope hosting knallen kan vrijwel iedereen.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
Als je het echt wil leren bouw je van de grond af een eigen website in html/PHP, CSS en mysql.
WordPress is wel leuk maar de achterliggende code is veel te ingewikkeld voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1108073

Topicstarter
Oke, duidelijke antwoorden. Ik ga dus verder waar ik mee bezig ben want ik wil inderdaad geen 12 in een dozijn websites bouwen.
Maar stel ik heb de website uiteindelijk gebouwd in html, css en js, hoe zet ik deze dan in een cms systeem zoals WP zodat de klant zelf makkelijk dingen kan aanpasssen?
Of kan dit niet?
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen welke kant ik op wil, mooie unieke websites afleveren aan de (hopelijk tevreden) klant, maar dat hij hem zelf verder kan onderhouden

Thx guys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Anoniem: 1108073 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:08:
Maar stel ik heb de website uiteindelijk gebouwd in html, css en js, hoe zet ik deze dan in een cms systeem zoals WP zodat de klant zelf makkelijk dingen kan aanpasssen?
Of kan dit niet?
Je moet je code dan ombouwen naar een theme/template/style volgens de richtlijnen van de software die je gebruikt.
Drupal, Joomla, Typo3, WordPress, etc. etc. etc. etc. etc.

De meesten gebruiken netjes iets als: Smarty, Twig, TAL, XSLT, Blade, Mustache, etc.

WordPress is gewoon ruk en niemand zou websites moeten maken in dit gedrocht (dit is een persoonlijk opinie op basis van 20 jaar ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Er zijn "kale" templates voor Wordpress te vinden, die bevatten geen opmaak, alleen de standaard menu's, content, widgets etc. Dat is een goede start voor een nieuw design. Gaandeweg kom je er vanzelf achter welk stukje wat doet.
DJMaze schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:31:
WordPress is gewoon ruk en niemand zou websites moeten maken in dit gedrocht
Ach, voor iedere taak is er een gereedschap. Wat dat betreft niks mis met Wordpress. Joomla daarintegen; ik bedrijf nog liever de liefde met een broodrooster.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Foxl schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 21:46:
Ach, voor iedere taak is er een gereedschap. Wat dat betreft niks mis met Wordpress. Joomla daarintegen; ik bedrijf nog liever de liefde met een broodrooster.
Hahaha Joomla is inderdaad ook zo. Maar dan liever puddingbroodje

Beide hebben namelijk gewoon PHP en geen template systeem waardoor je eigenijk alles omzeep kan helpen en/of een backdoor kan inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 22:18

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Website omzetten naar een Wordpress template/theme is best makkelijk. Zijn wel goede tutorials over te vinden. Zoek naar tutorials over eigen themes ontwikkelen voor Wordpress dan kom je er ws wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159174

DJMaze schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:35:
[...]
Beide hebben namelijk gewoon PHP en geen template systeem waardoor je eigenijk alles omzeep kan helpen en/of een backdoor kan inbouwen.
Het moet toch niet gekker worden, dat iemand op zij *eigen* site een backdoor kan inbouwen.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DJMaze schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:35:
[...]

Dat kun je in Symfony, ZF2 of Laravel ook als je niet weet waar je mee bezig bent. Misschien niet in de templates zelf maar dat is lood om oud ijzer.

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 25-08-2018 13:32 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 11:40
Oke, duidelijke antwoorden. Ik ga dus verder waar ik mee bezig ben want ik wil inderdaad geen 12 in een dozijn websites bouwen.
Of kan dit niet?
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen welke kant ik op wil, mooie unieke websites afleveren aan de (hopelijk tevreden) klant, maar dat hij hem zelf verder kan onderhouden

Thx guys
Als je de HTML eenmaal hebt is het niet per se heel moeilijk om van je HTML template een Wordpress template te maken. Eigenlijk zijn alleen de interactieve onderdelen een beetje lastig (als je het nog nooit hebt gedaan).

Maarrrr.... ik sluit me wel aan bij een van de voorgaande sprekers - Wordpress is een gedrocht geworden. Mensen staren zich blind op de mooie toeters en bellen, die je dan alleen kan gebruiken als je bereid bent om met plugins een gatenkaas van je security te maken. Het lastige is dat er niet veel voor de hand liggende alternatieven zijn. Joomla 3+ is een redelijk alternatief, Drupal is meer voor wat grotete (online) organisaties.
Pagina: 1