Toon posts:

PC upgraden, hardware vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo! Ik ben momenteel aan het uitzoeken hoe ik mijn PC het beste kan upgraden. Momenteel heb ik een ASRock moederbord, mini ATX. Ik wil dit graag upgraden naar een ATX moederbord, maar mijn intel i5 4460 is een 1150 socket processor. Omdat de meeste ATX moederborden die ik gezien heb, allemaal een 1151 socket aansluiting hebben, ziet het er dus naar uit dat een nieuwe processor min of meer onontkoombaar is. Opzich niet erg, want ik merk dat mijn PC wat langer de tijd nodig heeft dan in het begin. Ik ga er dan ook niet van uit dat een 1150 processor op een 1151 mobo kan.

Daarbij wil ik ook graag mijn grafische kaart upgraden. Ik hoef niet gelijk de nieuwste Nvidia die is aangekondigd op Gamescom afgelopen week, maar zou wel graag games als Assassins Creed Odyssey en vergelijkbaar op zijn minst op Ultra willen spelen. Enige tips hierin zijn altijd welkom :)

Alvast bedankt!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:33
Wat zit er buiten een 4460 nog meer in je PC?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Nieuw moederbord betekent nieuwe cpu en ram.

Vergeet de voeding ook niet. Sommige voedingen zijn na 5 jaar 'afgeschreven'.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Maak eens een lijstje via de handleiding pricewatch wat je nu exact hebt en over wat voor een budget je beschikt. Dan kunnen we gerichter antwoord geven.

Ook heel belangrijk kan je behuizing wel een ATX bord aan qua grootte en wat zijn je beweegredenen om over te stappen. Heb je extra sloten nodig etc.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:15
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:23:
Hallo! Ik wil dit graag upgraden naar een ATX moederbord,
Waarom? Welk voordeel gaat een ATX bord jou bieden? En welk merk en type behuizing heb je?
maar mijn intel i5 4460 is een 1150 socket processor. Omdat de meeste ATX moederborden die ik gezien heb, allemaal een 1151 socket aansluiting hebben,
Ook gebruikt gekeken? categorie: Moederborden
ziet het er dus naar uit dat een nieuwe processor min of meer onontkoombaar is. Opzich niet erg, want ik merk dat mijn PC wat langer de tijd nodig heeft dan in het begin.
Langer nodig waarvoor?
Daarbij wil ik ook graag mijn grafische kaart upgraden. Ik hoef niet gelijk de nieuwste Nvidia die is aangekondigd op Gamescom afgelopen week, maar zou wel graag games als Assassins Creed Odyssey en vergelijkbaar op zijn minst op Ultra willen spelen. Enige tips hierin zijn altijd welkom :)
Welke gpu heb je nu, merk en type?
Welk merk en type voeding?
Ratel ook het merk en type van de rest van de onderdelen even op zodat er advies gegeven kan worden over welke onderdelen de moeite waard zijn om mee door te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, iedereen bedankt voor de antwoorden.

Ik heb momenteel een Corsair Spec Alpha Mid tower
ASRock H81M-DGS R2.0 Moederbord
Kingston 8GB HyperX Fury Ram
Corsair 550W voeding
1TB HDD + 120GB SSD
Nvidia GeForce GTX 960 4GB.

PC komt uit februari 2016, dus is 2,5 jaar oud.

@Uszka , langer nodig met opstarten. Bijvoorbeeld wanneer de PC is opgestart en ik in het scherm zit waar je door een actie uit te voeren je password entry scherm krijgt, kan het soms een seconde of 10-20 duren voordat ik daadwerkelijk mijn wachtwoord kan intypen. Het overstappen naar een ATX moederbord is omdat ik in de toekomst mijn RAM het liefst over vier sticks wil verplaatsen en ik op dit moederbord maar ruimte heb voor twee.

@D-dark Handleiding Pricewatch zal ik nu even naar kijken!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:26
Ook niet geheel onbelangrijk, wat is je budget?

Als je naast bovenstaande ook je videokaart wilt upgraden, ben je gerust wel wat kwijt.

Welke voeding heb je precies, corsair 550 watt zegt niet zoveel, model nummer is belangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
@CryRaven Ik heb een budget van +/- 1000 euro. De voeding die ik heb is de VS550 (pricewatch: Corsair VS550.

• Uszka
€1000 heb je een fantastisch nieuw systeem voor. Verkoop je huidige systeem en koop het volgende terug.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 154,90€ 154,90
1MSI B450 Tomahawk€ 107,50€ 107,50
1Asus ROG STRIX Radeon RX 580 8GB GAMING OC€ 319,-€ 319,-
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 83,90€ 83,90
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 140,-€ 140,-
1Corsair RM550x (2018)€ 87,-€ 87,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,20

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:45
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:53:
...
Het overstappen naar een ATX moederbord is omdat ik in de toekomst mijn RAM het liefst over vier sticks wil verplaatsen en ik op dit moederbord maar ruimte heb voor twee.
...
De extra sloten zal alleen mogelijk maken om meer geheugen modules te plaatsen, maar 4x4 GB modules is dan even snel als 2x8 GB (tenzij je overstapt naar exotische quad-channel CPU's).

Verwijderd

Topicstarter
@Uszka Wow, thanks! Alleen gaat mijn voorkeur uit naar een Intel/Nvidia systeem. Een mix van persoonlijke voorkeur + een negatieve ervaring met AMD.

@Aragnut Is het niet zo dat 4x4 modules soepeler samenwerken dan bijvoorbeeld 2x8? Omdat ze op een bepaalde manier in de slots worden geplaatst?

• Uszka
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:07:
Alleen gaat mijn voorkeur uit naar een Intel/Nvidia systeem
Geen probleem alleen biedt AMD een beter toekomstperspectief.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Asus Prime B360-Plus€ 80,95€ 80,95
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 299,-€ 299,-
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 83,90€ 83,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Crucial Ballistix Sport LT Gray BLS2C8G4D26BFSBK€ 135,95€ 135,95
1BitFenix Formula Gold 450W€ 62,-€ 62,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 84,90€ 84,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,25

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:26
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:58:
@CryRaven Ik heb een budget van +/- 1000 euro. De voeding die ik heb is de VS550 (pricewatch: Corsair VS550.
Die voeding zou ik inderdaad vervangen, niet omdat hij oud is, maar het is een zeer matige voeding.

En je wilt geen dure nieuwe hardware aan een slechte voeding hebben hangen.

Enkele goede voedingen:
pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

pricewatch: Corsair RM550x Zwart

• Aragnut
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:07:
@Aragnut Is het niet zo dat 4x4 modules soepeler samenwerken dan bijvoorbeeld 2x8? Omdat ze op een bepaalde manier in de slots worden geplaatst?
Niet bij de CPU die je momenteel hebt. Op deze pagina staat uitgelegd het verschil tussen single channel en dual channel geheugen. Er zijn CPU's (voornamelijk in servers, zoals intel XEON, SPARC of POWER ) welke meer dan 2 kanalen hebben (vaak 4).

De CPU heeft 2 kanalen (2 rietjes zeg maar) waar hij geheugen (bekers) mee vult/leegt. Nu kan het rietje in meerdere bekers hangen, maar daar wordt het rietje niet breder van. Bij 2x8GB heb je elk rietje in 1 glas van 800ml hangen, en bij 4x4GB hangt elk rietje in 2 400ml glazen.

Bij grotere borden staat vaak aangegeven wat kanaal A en wat kanaal B is (zodat je goed kan verdelen).

Je kan wel een verschil krijgen met sneller geheugen (hogere timings of minder cycles per operatie), maar vaak scheelt dit niet zo gek veel tussen snel en super snel geheugen. (dit is wel complexe materie: https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_timings).

offtopic:
vroeger was er nog een aparte memory controller of zat deze in de chipset, maar sinds core2duo zit deze bij intel in de CPU zelf

[ Voor 5% gewijzigd door Aragnut op 24-08-2018 13:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals, iedereen bedankt voor alle antwoorden.

Stel dat ik alleen een nieuwe videokaart in mijn pc zou monteren, hebben de huidige processor en mobo daar nog enig soort effect op? Mits de kaart natuurlijk in de behuizing past, etc.

• Aragnut
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:40:
Nogmaals, iedereen bedankt voor alle antwoorden.

Stel dat ik alleen een nieuwe videokaart in mijn pc zou monteren, hebben de huidige processor en mobo daar nog enig soort effect op? Mits de kaart natuurlijk in de behuizing past, etc.
Ik denk dat, gezien je huidige hardware, je videokaart het vaakst een bottleneck zal vormen. Het ligt er dan wel aan wat je acceptabele FPS vind (en acceptabele settings binnen spel X) of het een meerwaarde voor jou zal zijn. Zelf gebruik ik dan vaak de site https://www.videocardbenchmark.net/ om kaarten te vergelijken zodat ik weet wat ik potentieel er op vooruit zou gaan. even voor de gein vergeleken met mijn huidige kaart

Edit: kijkend naar de requirements voor AC Odyssey denk ik dat je met de huidge kaart nog best goed er mee toe moet kunnen.

Voor het opstarten van je systeem en algemeen binnen windows zal een sterkere videokaart niets uithalen.
Je zou kunnen kijken of je OS netjes op de SSD staat, en wat er allemaal probeert op te starten als je de PC start (of verse installatie zodat alles weer mooi schoon is en je alles weer opnieuw kan gaan installeren).

[ Voor 8% gewijzigd door Aragnut op 24-08-2018 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Aragnut Thanks! Mijn OS staat inderdaad niet op SSD. De SSD heb ik er later bij gehaald, om grote games sneller te kunnen inladen. Denk aan Cities: Skylines met tientallen mods en honderden assets. Het liefst speel ik single player games als Assassins Creed: Odyssey op Ultra waarbij ik 60+ FPS kan halen. In multiplayer verkies ik FPS boven quality. Met mijn huidige videokaart haal ik standaard 120+ FPS, dus in dat opzicht is een upgrade nog niet eens nodig. Het gaat mij puur om het kunnen genieten van de ultra kwaliteit van de nieuwe single player games.

• Aragnut
Dan zou ik eerder in (nog) een SSD investeren. Videokaarten worden nog steeds elk jaar goedkoper per "prestatie"punten. Het snel booten van windows is ook zeker wel wat waard.

• teun2408
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-01 22:22
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:02:
@Aragnut Thanks! Mijn OS staat inderdaad niet op SSD. De SSD heb ik er later bij gehaald, om grote games sneller te kunnen inladen. Denk aan Cities: Skylines met tientallen mods en honderden assets. Het liefst speel ik single player games als Assassins Creed: Odyssey op Ultra waarbij ik 60+ FPS kan halen. In multiplayer verkies ik FPS boven quality. Met mijn huidige videokaart haal ik standaard 120+ FPS, dus in dat opzicht is een upgrade nog niet eens nodig. Het gaat mij puur om het kunnen genieten van de ultra kwaliteit van de nieuwe single player games.
Je i5 4460 kan echter wel een bottleneck opleveren in games als CPU zware games als AC origins en vermoedelijk odyssey ook.

Verwijderd

Topicstarter
*knip* commentaar op moderatie hoort niet in je topic, maar mag via DM :)

Beste medetwearkers. Zojuist de volgende onderdelen bij elkaar gezocht. Ik kan geen site vinden waar je een soort ''test'' kunt doen dmv het invoeren van de componenten van je pc om te kijken hoe het werkt, dus vandaar dat ik de vraag aan de deskundigen onder jullie wil voorleggen.

- Intel Core i5-8600K 3600 1151V2 BOX
- MSI Z370 GAMING PLUS Z370
- MSI GeForce GTX 1060 Gaming 6GB
- Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 DIMM 3000 MHz/15 Zwart (2x8GB)

Dat zijn de nieuwe producten. Op dit moment heb ik er voor gekozen om mijn Corsair 550W voeding, en mijn standaard processor koeler te hergebruiken. Deze kunnen uiteraard in een later stadium vervangen worden.Ook de HDD en SSD worden hergebruikt. Zijn dit redelijke componenten waarmee ik er op vooruit ga?

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 14-09-2018 22:57 ]

• Uszka
Uszka schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:08:
[...]

Dat werkt met elkaar maar of het de goede keuze is?
Ga je overklokken?

[...]

Type?

[...]

De boxed koeler? Niet doen want is ontoereikend voor een 8600K.
Je hebt dus de VS550. Niet meenemen want is niet geschikt voor nieuwe hardware oa door het ontbreken van DC-DC.

Als je niet gaat overklokken hoef je geen K cpu en Z370 bord te nemen. Verder worden Intel cpu's op dit moment steeds duurder, te duur eigenlijk. Een upgrade naar AMD Ryzen 5 2600 is een betere en veel goedkopere oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Wat houst DC-DC precies in? En heeft deze:https://tweakers.net/pricewatch/745441/corsair-cx650.html dat bijvoorbeeld wel?
Pagina: 1