Wordt de marktplaatskoper teveel beschermt door Marktplaats?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.429 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-10-2024
Waarom krijgt een gebruiker bij elke advertentie een nieuw anoniem email adres van Marktplaats?

Als ik iets verkoop mag dit contact best anoniem zijn maar ik wil wel in staat zijn een gebruiker die zich manifesteert als een TROL eenvoudig te herkennen.

Voorbeeld 1) Een koper vond dat ik niet snel genoeg had gereageerd op een bod en als reactie hierop kreeg ik een onzin bod op een ander advertentie. (vwb snelheid mijn 1ste reactie was binnen 24 uur, de advertentie was bieden, het product Z.G.A.N., het bod vrij laag en al in bespreking met een koper die artikel voor 2xbod verkocht)

Voorbeeld 2) Een koper komt drie afspraken niet na en liet uiteindelijke niets meer van zich horen, hoe herken ik deze gebruiker als hij/zij weer in de toekomst mijn advertenties frustreert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Trolls heb je op internet overal. Ook op Tweakers waar gebruikers een account maken, een vraag stellen en dan nooit meer reageren.

Je hebt een prachtige delete knop in je mail, waarom gebruik je die niet? Marktplaats is toch veelal een beerput met onzin biedingen en Nederlanders die amper correct Nederlands spreken (schrijven).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@wj4me Zo gaat het op het internet. als je dat niet wil zou ik dit soort sites weren, dus niet meer bezoeken.

overbieden, niet komen opdagen, van alles vragen en de volgende dag hebben ze elders gekocht, 1e reactie in brak Nederlands en bied meer dan de vraagprijs etc etc etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:11
Niks aan te doen, desnoods maakt diegene een nieuw account aan als je wel gebruikers zou kunnen traceren.

Ach ja, het is ook maar de vraag of het een troll is of gewoon een heel onhandig type.
Veel mensen die na akkoord zich bedenken ( en niks meer van zich laten horen ), die op meerdere soortgelijke advertenties reageren, maar natuurlijk slechts 1 willen voor de laagste prijs en op de resterende advertenties niet meer reageren etc.
Het hoort er gewoon bij.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
@True en @Hackus de delete knop is niet praktisch als je iets wil verkopen, nog minder het mijden van dergelijke sites. Jullie hebben volkomen gelijk dat Marktplaats een vrijplaats is voor bieders. En ik zal de laatste zijn dat die zich realiseert dat een koop pas een koop is als je het geld in hadden hebt.

Mijn stelling is dat een gebruiker anoniem is en zelfs bij elk bod op een andere advertentie weer een anonieme identiteit krijgt omdat marktplaats een nieuw email uitgeeft voor deze gebruiker. Bovendien heeft marktplaats zijn zaakjes slechter geregeld dan bijvoorbeeld Ebay en de verkoper hierdoor geen rechten heeft maar afhankelijk is van hopelijk een correcte bieder en laten we hopen dat deze nog wel de meerderheid hebben op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:38

Rmg

wj4me schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:06:
Waarom krijgt een gebruiker bij elke advertentie een nieuw anoniem email adres van Marktplaats?
Om het moeilijker te maken om buitenom marktplaats een deal te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
Rmg schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:50:
[...]

Om het moeilijker te maken om buitenom marktplaats een deal te sluiten.
Voor het 1ste anoniem email adres die via marktplaats loopt klopt je redenering, maar een nieuw anoniem email bij een andere advertentie heeft dit geen toegevoegde waarde.

Bovendien loopt elk telefonisch contact buiten marktplaats om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
Ik kreeg even zo'n sporadisch eureka moment wat denk ik een goede verklaring is voor de verschillende anonieme email adressen van een gebruiker:

Marktplaats moet ook weten in welke folder (lees advertentie) een reactie moet worden geplaatst: het Marktplaats email adres is waarschijnlijk dus een combinatie van gebruiker/advertentie en is daarom helaas per advertentie helaas.

Helpt dus niet de rotte appels / Trollen in Marktplaats eenvoudig te herkennen.
Enige tool (?) die Marktplaats thans biedt is het blokkeren van een gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Dat iets een verklaring kan zijn maakt het nog niet per definitie de verklaring. Marktplaats doet veel aan bescherming en daar zijn de afgeschermde emailadressen al jarenlang een voorbeeld van. Als je de app hebt wordt je actief aangespoord om het hele mailgebeuren bij marktplaats zelfs stop te zetten maar enkel nog via het berichtensysteem zaken te doen, zonder dat je dan nog mails krijgt.

Overigens zou ik er niet van uitgaan dat een of andere simpele ziel die het een keer af liet weten bij je, jouw hele digitale advertentiekraampje bij langs gaat om je je leven lang te terroriseren met het niet nakomen van afspraken. Daarmee maak je jezelf veel te belangrijk. Asociale kopers en verkopers is gewoon de realiteit van dit soort handelssites. Dat zie je net zo goed op Facebook Marketplace, Tweakers V&A met bepaalde producten en alle andere verkoopsites. Blijkbaar trekt tweedehands handel gewoon Tokkies aan. Leer er mee leven zou ik zeggen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JohanNL schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:46:
die op meerdere soortgelijke advertenties reageren, maar natuurlijk slechts 1 willen voor de laagste prijs en op de resterende advertenties niet meer reageren etc.
Op meerdere ads reageren is niet vreemd. Dat je vervolgens niet afmeld als je ergens geslaagd bent is gewoon onbehoorlijk gedrag en daar zou MP wel actie op kunnen (moeten?) nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Op meerdere ads reageren is niet vreemd. Dat je vervolgens niet afmeld als je ergens geslaagd bent is gewoon onbehoorlijk gedrag en daar zou MP wel actie op kunnen (moeten?) nemen.
Doen ze volgens mij ook wel, echter, ga jij voor elke keer dat iemand niet meer reageert een mail sturen naar Marktplaats?
Dat doet volgens mij niemand zolang het niet extreem is ( oplichting, agressief / dreigend gedrag )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
Marktplaats heeft gewoon een enorme behoefte aan een systeem waarmee je gebruikers een review kunt geven, zoals op Ebay gebeurt. Er zitten er nog wel een paar tussen die ik ook wel een review zou willen geven namelijk (zowel positief als negatief) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wj4me
michaelvink schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:31:
Marktplaats heeft gewoon een enorme behoefte aan een systeem waarmee je gebruikers een review kunt geven, zoals op Ebay gebeurt. Er zitten er nog wel een paar tussen die ik ook wel een review zou willen geven namelijk (zowel positief als negatief) :)
Volkomen mee eens!

Overigens soms reageer ik zelf in berichten met:
Hi Mark, lees even dit artikel:
http://www.marktplaats.nl...-oplichtingspraktijken%2F
Groetjes, WJ

[ Voor 23% gewijzigd door wj4me op 24-08-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Het viel mij laatst op dat sommige adverteerders daadwerkelijk een review score hebben.
Ik denk echter dat je dan wel verplicht bent om de betaalverzoekfunctie of gelijk oversteken moet gebruiken.
Het ziet er naar uit dat ze nu echt bezig zijn het platform beter te maken.
Als je vanaf een " nieuwe locatie " inlogt krijg je nu ook een email van MP.
Dit hadden ze natuurlijk 15 jaar geleden al kunnen implementeren, maar beter laat dan nooit?

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 24-08-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37
Ja eens, maar dan niet perse het feedbacksysteem dat eBay hanteert.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:23

Wokschotel

Op 6 wielen

Dat is/komt er toch ook? Ik kreeg deze mail:
Het is zover! Marktplaats voegt een sterrensysteem toe om ervaringen te kunnen delen. Hiermee wordt handelen op Marktplaats fijner én betrouwbaarder. We beginnen klein, binnen twee groepen; ‘Huis en Inrichting’ en ‘Muziek en Instrumenten’. Maar jij kunt hier al gebruik van maken! Zodra de testen succesvol zijn, wordt het sterrensysteem breder uitgerold.

Sterrenwaardering voor kopers en verkopers

Hoe tevreden heb jij gehandeld met de andere partij? Hiervoor kun je 1 tot en met 5 sterren geven. Daarnaast kun je positieve punten selecteren en eventuele verbeterpunten aangeven. Natuurlijk kun jij ook sterren van andere gebruikers krijgen.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
Wokschotel schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:42:
[...]

Dat is/komt er toch ook? Ik kreeg deze mail:

[...]
Interessant, maar waarom alleen voor bepaalde groepen? Hoezo heeft dat niet te maken met de manier van handelen van een persoon, maar moet het van groepen afhangen?Wekt bij mij niet heel veel vertrouwen dat ze bij Marktplaats helemaal snappen hoe zoiets zou moeten werken, namelijk. Als ik iets koop of verkoop wil ik weten:

- Reageert een wederpartij vlot en normaal?
- Heeft de wederpartij een verleden van onzinbiedingen of niet reageren op biedingen?
- Zijn er zaken voorgevallen die op z'n minst twijfelachtig zouden kunnen zijn?
- Komt een wederpartij regelmatig z'n afspraken wel of juist niet na?

Dat staat wat mij betreft helemaal los van het al dan niet handelen in specifieke groepen, hoor.

Daarbij: ik heb zelf als verkoper zijnde op Marktplaats vooral vervelende ervaringen gehad. Van mensen die op iets van 100 euro een tientje bieden, naar mensen die gewoon niet reageren als je een bod accepteert, naar mensen die gewoon niet (of VEEL te laat) langs komen op afgesproken tijden, naar mensen die, ondanks een bijzonder duidelijke omschrijving van een defect (compleet met foto's) ter plekke nog gaan lopen afdingen, ondanks dat dat blijkbaar in eerste instantie geen enkel probleem was... Als je dat soort gedrag er aan de hand van een systeem met beoordelingen er uit kunt filteren, ben je al een heel eind. Nu is het gewoon allemaal veel te vrijblijvend. Gedraag je je als een hork, dan is er verder niemand die er wat aan gaat doen, dus waarom zou je je gewoon netjes gedragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bow
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 07-01-2024

Bow

Puch-Maxi schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:40:
Ja eens, maar dan niet perse het feedbacksysteem dat eBay hanteert.
Precies want dat systeem maakt je als verkoper heel kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Omgekeerd: ik kocht ooit een laptop, er werd er 1 geleverd met significant lagere specs, en Marktplaats kon niets voor me betekenen. Al stuur je een baksteen op, Marktplaats kan niet zien wat er verzonden is dus als er 'iets' aankomt is het risico verder voor de koper.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

ResuCigam

BOFH

michaelvink schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:19:
[...]
Interessant, maar waarom alleen voor bepaalde groepen?
Dat heet testen, zoals ze zelf ook al melden. Dat doe je op een klein stukje van je site, niet overal.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
ResuCigam schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:43:
[...]

Dat heet testen, zoals ze zelf ook al melden. Dat doe je op een klein stukje van je site, niet overal.
Je leest mijn reactie verkeerd. Waarom is dit gebonden aan verkoopgroepen en niet aan accounts, zoals het zou moeten? Ook daarbij kun je gewoon bezig gaan met een klein groepje, dat hoeft ook niet meteen voor iedereen doorgevoerd te worden hoor. Ik schrijf zelf software, dus ik snap gerust wel dat iets getest moet worden en hoe dat testen werkt, daar hoeft niet zo'n denigrerende reactie tegenover te staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuey op 24-08-2018 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:43:
[...]

Dan kunnen ze wel opdoeken. Goed contact op Marktplaats is eerder een rariteit dan een norm. Niet voor niets hebben ze jaren geleden eens wat hilarische filmpjes genomen, om het publiek op een ludieke manier eens te laten inzien dat hoe er momenteel digitaal wordt gecommuniceerd op Marktplaats toch vrij asociaal over zou komen in het echte leven:

Brent schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:43:
Omgekeerd: ik kocht ooit een laptop, er werd er 1 geleverd met significant lagere specs, en Marktplaats kon niets voor me betekenen. Al stuur je een baksteen op, Marktplaats kan niet zien wat er verzonden is dus als er 'iets' aankomt is het risico verder voor de koper.
En wat had je verwacht? Een persoonlijke mediator vanuit Marktplaats die afdwingt dat de koopovereenkomst vernietigd wordt? Mensen verwachten echt te veel van een (veelal gratis) platform dat mensen bij elkaar brengt. Of ga je ook verhaal halen bij een rommelmarkt-exploitant in plaats van je specifieke kraampje bij een conflict op een fysieke markt?

[ Voor 34% gewijzigd door MsG op 24-08-2018 14:10 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Ik zie dat je veel aandacht besteed aan het inbeelden van het antwoord, terwijl je het hierbij had kunnen houden.

Ik verwachtte niets. Maar als je het vergelijkt met paypal/ebay, is de kopersbescherming een stuk minder. Daar het topic daarover gaat leek het me relevant.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klok88
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
wj4me schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:23:

Helpt dus niet de rotte appels / Trollen in Marktplaats eenvoudig te herkennen.
Enige tool (?) die Marktplaats thans biedt is het blokkeren van een gebruiker.
Probleem is echter, die gebruiker blokkeer je dan alleen op die betreffende advertentie.

Heb je 2 advertenties, en je blokkeert Henk door gezeik op advertentie A, dan kan Henk alsnog op advertentie B bieden/mailen.

Dus echt blokkeren kun je niet op Marktplaats, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Brent schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

Ik zie dat je veel aandacht besteed aan het inbeelden van het antwoord, terwijl je het hierbij had kunnen houden.

Ik verwachtte niets. Maar als je het vergelijkt met paypal/ebay, is de kopersbescherming een stuk minder. Daar het topic daarover gaat leek het me relevant.
Bij eBay kost elke advertentie geld en is een bod/aankoop juridisch bindend. Een strictere set spelregels, waarin 18+ zijn dan ook vereist is. Dan is er wellicht meer mogelijk, maar zou m.i. minder aansluiten bij de toegankelijkheid van Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

even een kick van dit topic omdat mijn informatie hier prima op aan sluit

voor de geen die het niet weten maar marktplaats heeft dus nu 'gelijk oversteken'

daarvoor betaal je als Koper! een bedrag

Ik ging er dus vanuit dat ik een soort bescherming kreeg dat ik het gekochte zoals geadverteerd ook zou ontvangen

Dat blijkt dus niet het geval!!

de 'garantie' is enkel dat je een pakket ontvangt. Of daar nu een steen of een telefoon inzit boeit voor MP niet. als de TT zegt pakket ontvangen betalen ze gewoon uit

actie richting verkoper ? nee hoor, daar is de dienst niet voor. gevegens van verkoper om zelf iets te ondernemen ? nee natuurlijk niet ivm privacy etc

dus wees gewaarschuwd voor deze schijnzekerheid. imho voegt het dus totaal niets toe

het enige wat je doet is al koper betalen voor de zekerheid dat verkoper, ongeacht wat hij opstuurt, zijn geld krijgt 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 03-11-2018 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Een topic kicken om alleen een eigen ervaring te delen is niet de bedoeling en valt onder topickaping. Gezien alles wel is gezegd in de originele discussie, gaat dit topic op slot om verdere 'vervuiling' te voorkomen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.