Windows10: Account instellen dat geen sw kan installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reivilo72
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-07 15:30
Ik probeer in Windows 10 een gastaccount in te stellen voor een opbenbare computer. Op dit gastaccount zou geen software mogen kunnen geïnstalleerd worden.
Via computerbeheer voeg ik dit account dan toe aan de groep gasten. Zij kunnen daarna echter nog wel software installeren. Ook na het herstarten van de PC. Ik had dit uitgetest met onder het gastaccount Opera browser te installeren en dat lukte. (wat niet de bedoeling is).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Wat bedoel je met software installeren? Bedoel je via de Windows 10 app store? Of buiten de store om?

Controleer eens onder computerbeheer (computer management) of deze gebruiker in de groep Administrators zit. Dit doe je als volgt: Start + X -> Computer Management -> Local Users and Groups -> Groups -> Administrators. Als je de gebruiker hier in ziet staan kan je deze er uit halen, dan heeft de gebruiker geen administrator rechten meer op de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Het guest / visitor account is toch niet meer beschikbaar in Windows 10?
Er zijn nu toch alleen maar admin en standard accounts?

Wat ik doe om een Visitor account aan te maken:

Open een elevated command prompt, dan achtereenvolgens:
- Net user Visitor /add /active:yes
- Net user Visitor *
- Net localgroup users Visitor /delete
- Net localgroup guests Visitor /add

Misschien is dit wat je zoekt?

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reivilo72
via computerbeheer bestaat er toch nog altijd een groep gastgebruikers waar je accounts kan in toevoegen?
Met geen software kunnen installeren bedoel ik software die gedownload wordt van internet of van sticks of CD-roms enz. Er wordt niet met Microsoft accounts, maar met lokale accounts gewerkt.

@Bart_GR : De account die nog wel software kan installeren staat in computerbeheer in de groep gasten en niet meer in administrators.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

In XP, Vista en win7 heette dit Kiosk mode. Basically geef je de guest een whitelist van executables die zij mag draaien; de rest wordt geblokkeerd. Als je googled op "win10 kiosk mode" zou je moeten vinden hoe het tegenwoordig in win10 heet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:35
Een standaard gebruiker mag sowieso niets installeren / uitvoeren wat 'admin' rechten benodigd heeft. UAC geeft dan een popup waarin je credentials moet ingeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 21:02
Opera installeert zichzelf denk ik op dezelfde wijze als Chrome, namelijk alleen voor de gebruiker en niet voor het hele systeem. Dan is het niet anders dan een documentje op de computer plaatsen.

Ikzelf ben hier ook tegenaan gelopen, vind het zelf zeer vervelend dat software zich op deze manier gedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reivilo72
Bedankt voor de info. Bij een gastaccount kan je inderdaad niks installleren dat het systeem beïnvloed. Opera was blijkbaar gewoon een ongelukkige keuze van mij om het uit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Reivilo72 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:06:
Bedankt voor de info. Bij een gastaccount kan je inderdaad niks installleren dat het systeem beïnvloed. Opera was blijkbaar gewoon een ongelukkige keuze van mij om het uit te testen.
Volgens mij is Opera een programma wat zichzelf standaard enkel voor de lokale user installeert in de user-files. Hier hebben ze vaak geen toestemming voor nodig, omdat het volledig binnen de user-map blijft.
Pagina: 1