Toon posts:

Snelheid afknijpen mobiel internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan graag camperen in Europa en we zijn Netflixliefhebbers.
Nu je binnen europa zonder extra kosten gebruik mag maken van je nederlandse mb's/gb's wil ik dus onderzoeken of het mogelijk is te Netflixxen via de mobiele verbinding.
Tot op heden maakte ik gebruik van de mogelijkheid om afleveringen van een serie te downloaden op mijn ipad zodra ik in de buurt van wifi was, maar dat heeft z'n beperkingen.
Een gedownloade aflevering van een uur is ongeveer 250 mb. Aangezien we zeker 4 uur per dag kijken, is dat dus 1 gb per dag en zo'n 20 gb voor 3 weken. Das best veel.

Ik weet dat Netflix goed is in het renderen van beeldmateriaal. Dus ook als je een langzame internetverbinding hebt, kan je nog best wel een goede beeldkwaliteit.

Waar ik nu aan zit te denken is een constructie met een mobiele router met een simmetje (eventueel aangevuld met een extra router als dat nodig is) en dan de snelheid afknijpen tot de beeldkwaliteit te slecht wordt. Zo kan ik met een veel lager verbruik lekker veel Netflix kijken.

Er is 1 probleem: ik ben absoluut niet deskundig ;-) Sterker nog: ik heb nauwelijks een idee van waar ik het over heb, behalve dan dat ik dit idee heb.

Kan iemand mij verder helpen?
De vragen die ik heb:
- is dit een slimme oplossing? Zijn er betere?
- kan het uberhaupt wel?
- welke hardware heb ik nodig?
- hoe stel ik het in?

Bedankt alvast voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:40

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Volgens mij is het niet zo simpel als zeggen dat je abonnement in heel Europa kan gebruiken. Uit mijn hoofd: volgens mij geldt dit alleen voor de eerste 5 GB. Alles wat je over de 5GB gaat kan extra belast worden. Sommige providers doen dit wel, andere providers doen dit niet. Zoek dus goed uit hoeveel je van je provider mag gebruiken in de EU!

Mocht ik het helemaal mis hebben, hoor ik het graag :X

Overigens, wat is nu het achterliggende probleem? Dat je bang bent dat je teveel data gebruikt? Hoe groot is je bundel en welke provider heb je?

[ Voor 22% gewijzigd door Flimovic op 24-08-2018 10:00 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
4 uur per dag Netflix kijken ! Waarom ga je dan op vakantie? Zou bijna zeggen zorg dat je iPad genoeg opslag ruimte heeft. Probleem opgelost.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank wordt de uitdaging dus om zover af te knijpen dat we onder de 5 gb blijven :-)
Ik was van plan eventueel een prepaid simmetje te nemen, dus de provider kan ik dan nog kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41

WCA

Flimovic schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:58:
Volgens mij is het niet zo simpel als zeggen dat je abonnement in heel Europa kan gebruiken. Uit mijn hoofd: volgens mij geldt dit alleen voor de eerste 5 GB. Alles wat je over de 5GB gaat kan extra belast worden. Sommige providers doen dit wel, andere providers doen dit niet. Zoek dus goed uit hoeveel je van je provider mag gebruiken in de EU!

Mocht ik het helemaal mis hebben, hoor ik het graag :X

Overigens, wat is nu het achterliggende probleem? Dat je bang bent dat je teveel data gebruikt? Hoe groot is je bundel en welke provider heb je?
Nee hoor, je kan gewoon je hele bundel gebruiken zoals je thuis gewend bent. Alleen voor Unlimited klanten kan het zijn dat er een limiet wordt ingesteld na verloop van tijd, gebaseerd op een FUP

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:02:
Dank wordt de uitdaging dus om zover af te knijpen dat we onder de 5 gb blijven :-)
Ik was van plan eventueel een prepaid simmetje te nemen, dus de provider kan ik dan nog kiezen.
Voor de meeste films en series heeft Netflix een downloadfunctie... daar zou ik gebruik van maken, geen eventueel gesteggel met je data en ook geen verminderde kwaliteit vanwege bandbreedte afknijpen.

PS... op vakantie 4 uur per dag Netflix?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je moet een aantal dingen in je achterhoofd hebben.

In NL heb jij 4g, dit betekend niet dat jij 4g hebt in de rest van de EU.
In NL heb jij vrijwel overal goed bereik, dit betekend niet dat jij überhaupt bereik hebt in de rest van de EU.
In NL heb jij snelheid xx Mb/s, dit betekend niet dat jij snelheid xx Mb/s hebt in de rest van de EU.
In NL heb jij een bundel van yy GB, dit betekend dat jij in de rest van de EU een bundel hebt van yy GB, behalve als dit in je contract staat van niet zoals met de grotere bundels van o.a. Tele2.
In NL heb jij Netflix van NL, dit betekend niet dat jij dezelfde series en films kan kijken in de rest van de EU.

Het slimste is om alles wat je wilt kijken offline te downloaden en GEEN verbinding met internet te maken in het buitenland op dat device met Netflix aan, immers kan het dan zijn dat die bepaalde serie of film niet meer beschikbaar is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:33
Zoals boven mij ook gezegd word.... 4uur per dag Netflix terwijl je aan het camperen bent?

Dus hier wat advies!

Stap 1: laat de iPad thuis
Stap 2: ga naar www.wikiloc.com met je mobiel of installeer hun app.
Stap 4: Kies wandelen, kies je moeilijkheidsgraad
Stap 5: Kies een wandeling uit
Stap 6: Ga wandelen :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
GreNade schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:04:
Nee hoor, je kan gewoon je hele bundel gebruiken zoals je thuis gewend bent.
Nee hoor, dat hangt helemaal af van hoeveel je betaald voor het abonnement, zie ook: reviews: Het einde van roaming. Dat is praktijk de meeste providers ons onze hele bundel laten gebruiken is natuurlijk wat anders.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 24-08-2018 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-10 23:22
True schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:07:
Het slimste is om alles wat je wilt kijken offline te downloaden en GEEN verbinding met internet te maken in het buitenland op dat device met Netflix aan, immers kan het dan zijn dat die bepaalde serie of film niet meer beschikbaar is.
Zou niet mogen zie: nieuws: EU beëindigt geoblocking bij online aankoop van goederen en diensten deze wetgeving is vanaf 20 maart ingevoerd. Verkeerd gelezen, zie bericht hieronder

Waarom heeft (bijna) iedereen er moeite mee hoe iemand zijn/haar vakantie invult?

[ Voor 4% gewijzigd door Sinus_rhythm op 24-08-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha. Die 4 uur valt op :-) We slapen 8 uur, kijken 4 uur, dus doen we nog 12 uur leuke vakantiedingen! Op de gemiddelde camperplaats gaan 's avond overal de schotels omhoog en zit iedereen tv te kijken. Zo raar is dat dus niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Modbreak:De TS vraagt om een technische oplossing om graag Netflix kijken op zijn vakantie. Dat de meeste van ons geen 4 uur per dag Netflix kijken op vakantie en liever andere dingen doen is niet relevant en dus offtopic.

Gelieve alleen oplossingen aan te dragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:41

WCA

" Als je minder dan 3,85 euro per GB betaalt, mogen providers een lagere datalimiet opleggen. Dat geldt ook voor mensen die een onbeperkte databundel hebben. Daarvoor hanteert de EU een rekensom die op deze pagina door de Europese Commissie wordt uitgelegd.

Voor die rekensom moet je de btw van de prijs van het abonnement afhalen en vervolgens die prijs verdubbelen. Dat bedrag moet je delen door 7,7 en dat is het bedrag per GB dat providers elkaar maximaal in rekening mogen brengen: 7,70 euro. In de praktijk komt dat neer op de prijs van het abonnement, gedeeld door 4,6585. Let op: dat geldt alleen voor 2017. Vanaf medio 2018 zakken de tarieven die providers elkaar betalen en dan krijg je dus meer GB's voor dezelfde prijs."

Ah, duidelijk. Dank je rens, ik heb het verkeerd. Ik was in de veronderstelling dat die regeling alleen voor unlimited abo's geldt, sorry.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sinus_rhythm schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:11:
[...]

Zou niet mogen zie: nieuws: EU beëindigt geoblocking bij online aankoop van goederen en diensten deze wetgeving is vanaf 20 maart ingevoerd.

Waarom heeft (bijna) iedereen er moeite mee hoe iemand zijn/haar vakantie invult?
Zelfde artikel:
Zo geldt dit specifieke verbod op geoblocking niet voor diensten als Netflix, waarbij er per land verschillende overeenkomsten gelden en het auteursrecht ook een rol speelt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Verwijderd op wat voor apparaat ga je Netflix kijken? Eventueel kan je daarop gewoon een app / firewall achtig iets installeren die de bandbreedte knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@rens-br : we hebben een tv hangen, waar ik nu mijn iPad op aansluit (tv heeft zelf geen internet), maar een laptopje of apple tv / chromecast kan ook.
Bestaan er apps die de snelheid van de iPad afknijpen? Of een appje voor op de laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik snap niet waarom je de snelheid van je internet wil afknijpen?

Gewoon in de Netflix app de 'Cellular Data Usage' instellen als 'Save Data' en de 'Video Quality' op 'Standard'.

Zo heb ik mijn app ingesteld en stream elke dag in de trein 2 uur lang series. De beeldkwaliteit is af en toe wat korrelig en laat wat artifacten zien, maar is verder prima naar te kijken.

Volgens mij gebruik ik 300MB per dag. Dus voor jou ongeveer 600MB dus dat is prima te doen met je Netflix vakantie ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wootism op 24-08-2018 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"Gewoon in de Netflix app de 'Cellular Data Usage' instellen als 'Save Data' en de 'Video Quality' op 'Standard'."

De Video Quality staat op standaard, maar dat geeft wel erg weinig controle over de mb's. Je hebt het dus over 150 mb per uur. Dat is wel een stuk lager dan wanneer je de afleveringen download. De downloads zullen op hoge kwaliteit zijn, denk ik.

Wat ik me afvraag, is of het mogelijk is in een router of switch de snelheid in te stellen? Dat lijkt toch logisch dat het mogelijk is. Daarmee heb ik optimale controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:35:
"Gewoon in de Netflix app de 'Cellular Data Usage' instellen als 'Save Data' en de 'Video Quality' op 'Standard'."

De Video Quality staat op standaard, maar dat geeft wel erg weinig controle over de mb's. Je hebt het dus over 150 mb per uur. Dat is wel een stuk lager dan wanneer je de afleveringen download. De downloads zullen op hoge kwaliteit zijn, denk ik.

Wat ik me afvraag, is of het mogelijk is in een router of switch de snelheid in te stellen? Dat lijkt toch logisch dat het mogelijk is. Daarmee heb ik optimale controle.
Maar waarom zou je dat willen? Je kan je MB verbruik prima bijhouden op je iPad.
Als je je iPad instelt op de laagste instellingen gaat het afknijpen via een modem/router alleen maar zorgen voor meer buffer-momenten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wootism schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:40:
[...]

Maar waarom zou je dat willen? Je kan je MB verbruik prima bijhouden op je iPad.
Als je je iPad instelt op de laagste instellingen gaat het afknijpen via een modem/router alleen maar zorgen voor meer buffer-momenten....
Hoe kan ik MB's bijhouden op de iPad?
Hoe kan ik de Ipad instellen op de laagste instellingen? Of bedoel je daar de Video Quality mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Verwijderd
Als je een Cell-iPad hebt kan je dit bijhouden bij Settings -> Mobile Data.

En anders op je iPhone (als je een hotspot aanmaakt voor je iPad) onder Settings -> Mobile Data -> System Services -> Personal Hotspot)

Daarbij gewoon je Netflix app instellen op de eerder genoemde instellingen en je bent klaar.
Afknijpen van je datastroom gaat zorgen voor een halve vakantie bufferen, en dan kom je ook weer gestrest thuis aangezien je halve vakantie toch bestaat uit Netflix kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal.
Ik ga weer even verder puzzelen, waarbij jullie input nuttig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
ctrl-alt-shift-s, dan kan je de gewenste bitrate instellen in je netflix player ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

PerfectPC schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:08:
ctrl-alt-shift-s, dan kan je de gewenste bitrate instellen in je netflix player ;)
op een iPad? Die heeft helemaal geen ctrl en alt toets

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:26
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:45:
op een iPad? Die heeft helemaal geen ctrl en alt toets
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:17:
... maar een laptopje of apple tv / chromecast kan ook. ...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het getest:
mijn phone ingezet als hotspot voor mijn macbook (sorry, nogal apple georienteerd ;-)) en daarop 10 minuten van een aflevering afgespeeld, waarbij ik de beeldkwaliteit op 100 bit heb gezet met ctrl-alt-shift-s.
Op de phone een appje die het verbruik bijhield (alle andere verbruikers uit).
Resultaat: 60 mb voor 10 minuten. Dat is 360 mb per uur.
Helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:22:
ik heb het getest:
mijn phone ingezet als hotspot voor mijn macbook (sorry, nogal apple georienteerd ;-)) en daarop 10 minuten van een aflevering afgespeeld, waarbij ik de beeldkwaliteit op 100 bit heb gezet met ctrl-alt-shift-s.
Op de phone een appje die het verbruik bijhield (alle andere verbruikers uit).
Resultaat: 60 mb voor 10 minuten. Dat is 360 mb per uur.
Helaas....
Je kunt met de Netflix app ook films en series offline opslaan. Doe dat voordat je weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EnigmaNL schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Je kunt met de Netflix app ook films en series offline opslaan. Doe dat voordat je weggaat.
Yep. Zo deed ik het tot nu toe. Nadelen:
- niet alles is downloadbaar
- de downloads hebben een beperkte houdbaarheid
- je moet vermijden dat je iPad contact heeft met internet, anders doen je downloads het opeens niet meer.
- je moet onderweg dus zo nu en dan wifi opzoeken om weer opnieuw te downloaden en daar zijn de wifibeheerders meestal niet echt blij mee ;-)
- downloaden via wifi op de camping is geen feest. Soms gaat downloaden met een snelheid van 100mb poer uur...

Mijn wens om te kijken via 3g zal waarschijnlijk toch lastig worden. We gaan camperen in het onherbergzame deel van Schotland en daar zal heel vaak slecht bereik zijn. Gelukkig hebben we 2 iPads. Misschien allebei maar volgooien met afleveringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:53

FreakNL

Well do ya punk?

Of neem een Cisco switch mee.

Daarmee kun je bandbreedte limiteren. Een Meraki kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 15:32:
Of neem een Cisco switch mee.

Daarmee kun je bandbreedte limiteren. Een Meraki kan het ook.
Dat is goed nieuws! Kan een goedkope zoals de Cisco SF110D-08 dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee die is unmanaged.

Je hebt Catalyst nodig met IOS
V&A aangeboden: Cisco Catalyst 2960 POE-48 Switch

https://www.techrepublic....sco-catalyst-switch-port/

Bestaan ook 8 poorts versies (handzamer) maar nu FF niet op VA:
pricewatch: Cisco Catalyst 2960-CX

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 24-08-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, als ik niet oppas kan ik voor de kosten van de technische oplossing een paar honderd uur op HD streamen :-)

Ik vroeg mij ook nog af wat iemand anders hierboven schreef dat als je via een switch afknijpt, maar Netflix vraagt een hogere snelheid of de aflevering dan niet constant staat te bufferen. Of past Netflix dan automatisch de beeldkwaliteit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan natuurlijk ook een oud laptopje nemen met een gruwelijk langzame netwerkkaart erin ;-)
Misschien heb ik die nog wel staan bedenk ik mij zojuist. Iets met WIN95 onder het stof op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Een 100mbit Catalyst moet voor 50 tientjes ergens te scoren zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:33
Neem dan een simpele Mikrotik HEX. Dan kun je ratelimiten wat je wilt en dat ding is een stuk kleiner / zuiniger dan een Catalyst. Met een HAP AC heb je meteen ook wifi erbij.

Op de USB poort een 4G dongle. Zeker als je afgelegen zit kan dat een groot verschil maken, op zo'n dongle kun je een (richt)antenne aansluiten.

Als je echt veel traffic doet is een lokale simkaart mogelijk een betere optie. Ligt er natuurlijk ook aan wat voor bundel je normaliter hebt (en dus ook roaming kan gebruiken)

http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/United_Kingdom
Pagina: 1