• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-04 21:10
Graag wil ik het openen en sluiten van mijn rolgordijnen gaan automatiseren.

Ik heb gezocht naar kant en klare oplossingen en ik ben het volgende tegengekomen:

Teptron Move
Soma Smart Shades
Brunt Blind Engine
Axis Gear

Echter vind ik ze best prijzig (100-250).

Kan iemand mij verder helpen? Dit moet toch veel goedkoper kunnen?

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
BRUNT Blind Engines: https://brunt.co/en/be.html

Zie dat ze momenteel ‘out of stock’ zijn op Amazon, heb ze zelf via Kickstarter voor zo’n 80 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
Rgerr schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:08:
BRUNT Blind Engines: https://brunt.co/en/be.html

Zie dat ze momenteel ‘out of stock’ zijn op Amazon, heb ze zelf via Kickstarter voor zo’n 80 euro per stuk.
Thanks voor je input, maar die heb ik al genoemd. Volgens de site kost het 130 dollar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
ndthien schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:46:
[...]

Thanks voor je input, maar die heb ik al genoemd. Volgens de site kost het 130 dollar.
Oeps, te snel gelezen. Zie dat de prijs inderdaad omhoog is gegaan. Heb helaas geen andere suggesties voor je, kan wel vertellen dat BRUNT prima werkt. Automatiseringen in de app laten helaas nog te wensen over, weinig mogelijkheden. Alleen op vaste tijdstippen, niet op zonsopkomst en ondergang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:53

HeroS

SmartHome Nerd

Kijk eens naar deze:
https://www.robbshop.nl/elektrisch-rolgordijn-ombouwset-ikea

Is natuurlijk ook prima zelf in elkaar te knutselen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

Ik ben zelf iets aan het knutselen inderdaad. Rolluikmotor (30 euro op amazon.de) en dan een 3d-geprint tandwieltje waarmee je zo'n balletjesketting kunt op/afrollen. Die balletjesketting kort ik dan in tot 20cm ofzo en het geheel plaats ik achter het bovenste deel van het (in mijn geval) vouwgordijn.

In mijn vouwgordijnen past geen motor, dus zal die extern moeten plaatsen, net er naast.

Kant en klare oplossingen zijn allemaal erg duur en niet compatible met mijn situatie.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Misschien is dit https://www.autogordijn.nl/index.php iets: Complete set tot max. 2 meter met R.F. bediening voor nog geen 100 euro.

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:18
Ik ben zelf ook al langer op zoek naar een oplossing voor mijn vouwgordijn. En had gehoopt met de Bright Engine de oplossing te hebben gevonden.

Helaas heb ik een vouwgordijn dat vrij zwaar loopt en dat trekt de Brunt dit niet (hij stopt gewoon). Gordijn is ook nog eens 2.50 x 1.50m. Het product werkt verder prima. De app werkt wat traag, maar ik hoopte op de integratie met Google Home. Zal bij mij echt 2x per dag gebruikt worden.

De Teptron leek mij ook een mooie oplossing welke qua prijs nog te doen is (€ 79). Denk erover deze als proef te nemen, kijken of deze wel opgewassen is tegen mijn vouwgordijn ;)

Hier nog een ander (wat ouder forum) over automatisering van rolgordijnen:
CoachKoos in "Rolgordijnen automatisch openen/sluiten"

[ Voor 5% gewijzigd door CoachKoos op 24-08-2018 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-05 12:54
*Knip* Hoewel inhoudelijk goed bedoeld als aanvulling op dit topic, is dit reclame. Het maken van reclame in reacties is niet de bedoeling op Tweakers. Zie https://tweakers.net/info/advertising/ voor welke mogelijkheden er wel zijn.

[ Voor 89% gewijzigd door Zeehond op 25-08-2018 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik heb zelf de teptron movez gebacked. Geen aanraden om te bestellen. Bedrijf lijkt een scam te zijn ivm het niet leveren noch communiceren met de backers.

Ik zit na een jaar nog steeds te wachten op 2 devies.

De move zelf zijn de recensies niet lovend over. Kunnen alleen via bt en met 1 device gekoppeld worden. Daarom had ik de movez met zwave gebacked

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 23:04

WhiteDog

met zwarte hond

Frontysco schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:56:
Ik heb zelf de teptron movez gebacked. Geen aanraden om te bestellen. Bedrijf lijkt een scam te zijn ivm het niet leveren noch communiceren met de backers.

De move zelf zijn de recensies niet lovend over. Kunnen alleen via bt en met 1 device gekoppeld worden. Daarom had ik de movez met zwave gebacked
Ik heb een paar gewone Moves. Uiteindelijk maar eentje gemonteerd. Op zich werkt hij wel OK maar ik zou ze niemand aanraden. Erg veel beloofd en niet waargemaakt.

Probleem hier is dat het vouwgordijn een veer erin het zitten om het "ketting trekken" wat stugger te doen verlopen. Dit maakt de Move echter erg traag. Ik zou ofwel de veer eruit moeten krijgen ofwel vervangen door een staafje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eewokney
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-04 17:08
de Peer schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:07:
Ik ben zelf iets aan het knutselen inderdaad. Rolluikmotor (30 euro op amazon.de) en dan een 3d-geprint tandwieltje waarmee je zo'n balletjesketting kunt op/afrollen. Die balletjesketting kort ik dan in tot 20cm ofzo en het geheel plaats ik achter het bovenste deel van het (in mijn geval) vouwgordijn.

In mijn vouwgordijnen past geen motor, dus zal die extern moeten plaatsen, net er naast.

Kant en klare oplossingen zijn allemaal erg duur en niet compatible met mijn situatie.
Dit is ook wat ik gedaan heb. ziet er dan als volgd uit:
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/Warsenius/Domoticz-Mqtt-roller-vertical-blind/master/3d%20printed%20enclosure/full%20case_lowres.jpg

Mocht je er iets aan hebben heb ik hier de details genoteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Eewokney op 25-08-2018 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
Bedankt voor jullie reacties, maar ik had gehoopt iets te kunnen vinden voor rond de 50 euro. +100 euro voor het open doen van mijn rolgordijnen vind ik een beetje te veel van het goede.

De reviews op Trustpilot over Teptron zijn ook niet bepaald positief.

@de Peer @Eewokney Tof hoor! Echter ben ik zelf niet zo handig met elektronica en beschik daarom ook niet over de juiste tools om dit in elkaar te knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik zit zelf ook al een tijdje te zoeken.
En reden dat ik ook max 100 euro wil uitgeven is om geen miskoop te doen.
Daarbij hebben wij 8 rol gordijnen dus tikt het nog aan kwa prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40
Frontysco schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:56:

WhiteDog schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 00:52:
[...]

Ik heb een paar gewone Moves. Uiteindelijk maar eentje gemonteerd. Op zich werkt hij wel OK maar ik zou ze niemand aanraden. Erg veel beloofd en niet waargemaakt.

Probleem hier is dat het vouwgordijn een veer erin het zitten om het "ketting trekken" wat stugger te doen verlopen. Dit maakt de Move echter erg traag. Ik zou ofwel de veer eruit moeten krijgen ofwel vervangen door een staafje.
Beiden kan ik beamen. Ik was zo overtuigd van het apparaat dat ik er via via een stuk of 6 gekocht had. Nu een jaar later (give or take) heb ik ze eigenlijk allemaal weer gedemonteerd. Als ze het al goed doen dan krijg je na een aantal maanden een probleem omdat de kracht van de motor aanzienlijk af begint te nemen. Verder is het tandwiel dat ze hebben ontwikkeld gewoon niet bestand tegen hele hoge druk. Dus grote rolgordijnen ( zoals wij hebben ) i.c.m. Move is gewoon een disaster waiting to happen.

Het beste is nog steeds om een buizen motor te monteren als je daar de mogelijkheid toe hebt. Alle andere zaken die via het draadje werken... nee lang niet zo betrouwbaar.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:18
Webgnome schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 08:40:

Beiden kan ik beamen. Ik was zo overtuigd van het apparaat dat ik er via via een stuk of 6 gekocht had. Nu een jaar later (give or take) heb ik ze eigenlijk allemaal weer gedemonteerd. Als ze het al goed doen dan krijg je na een aantal maanden een probleem omdat de kracht van de motor aanzienlijk af begint te nemen. Verder is het tandwiel dat ze hebben ontwikkeld gewoon niet bestand tegen hele hoge druk. Dus grote rolgordijnen ( zoals wij hebben ) i.c.m. Move is gewoon een disaster waiting to happen.

Het beste is nog steeds om een buizen motor te monteren als je daar de mogelijkheid toe hebt. Alle andere zaken die via het draadje werken... nee lang niet zo betrouwbaar.
Als ik zo de ervaringen met de diverse types lees en mijn eigen ervaring met Brunt Blind Engine zijn de oplossing middels een motortje aan het oprolsnoer niet de manier. In ieder geval niet voor (mijn) zwaardere rolgordijnen.

Een buismotor lijkt dan beter, maar zijn wel prijzig en weet/denk niet dat deze in mijn vouwgordijn past...

Iemand goede ervaringen met een buismotor? Liefst compatible met Google Home (of een API).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

CoachKoos schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:00:
[...]

Als ik zo de ervaringen met de diverse types lees en mijn eigen ervaring met Brunt Blind Engine zijn de oplossing middels een motortje aan het oprolsnoer niet de manier. In ieder geval niet voor (mijn) zwaardere rolgordijnen.

Een buismotor lijkt dan beter, maar zijn wel prijzig en weet/denk niet dat deze in mijn vouwgordijn past...

Iemand goede ervaringen met een buismotor? Liefst compatible met Google Home (of een API).
Zelf werk ik met rolluik-buismotoren, 30 euro ofzo op amazon. Ik stuur ze aan met Sonoff's.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:40
de Peer schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:37:
[...]

Zelf werk ik met rolluik-buismotoren, 30 euro ofzo op amazon. Ik stuur ze aan met Sonoff's.
Hoe werkt dit precies? En welke motoren gaat het over?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Webgnome schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

Hoe werkt dit precies? En welke motoren gaat het over?
Zie mijn post hierboven. de Peer in "Rolgordijnen automatiseren"
Nobily motoren gebruik ik voor de rolluiken, en die ga ik nu gebruiken voor de vouwgordijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:29

Gaitman

The Real One

Ik kom tijdens mijn zoektocht nog de volgende tegen.

Somfy WireFree Cord Lift

https://www.habitos.be/nl...en-zonder-breekwerk-2110/

Ik weet niet of iemand ervaring met deze heeft. Zou wel een mooie oplossing met accu zijn die een jaar mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 02-05 16:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:20
Ik denk dat het na 2,5 jaar wel gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja die werken bij mij erg goed. Voor niet al te grote gordijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
de Peer schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Ja die werken bij mij erg goed. Voor niet al te grote gordijnen
Schokken die bij jou bij op -en neergaan?
Wel vervelend dat zo'n toestel moet hangen naast je gordijn
Kun je herladen als die plat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

skank schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Schokken die bij jou bij op -en neergaan?
Wel vervelend dat zo'n toestel moet hangen naast je gordijn
Kun je herladen als die plat zijn?
Nee gaat geheel vloeiend, zonder schokken.
Ja je kunt hem proberen te verstoppen. Of de balletjesketting inkorten zodat je maar 30 cm over houdt.

herladen gaat eenvoudig ja. Met de oplader of met een power bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
de Peer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:34:
[...]

Nee gaat geheel vloeiend, zonder schokken.
Ja je kunt hem proberen te verstoppen. Of de balletjesketting inkorten zodat je maar 30 cm over houdt.

herladen gaat eenvoudig ja. Met de oplader of met een power bank.
Moet je die "bakjes" vastschroeven of kleven of ... hangen die gewoon?
Indien kleven, kun je ze er later zonder schade afhalen?
Kan ik die ook koppelen met home assistant?
Werken ze ook lokaal?

[ Voor 6% gewijzigd door skank op 31-08-2021 18:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

skank schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:47:
[...]

Moet je die "bakjes" vastschroeven of kleven of ... hangen die gewoon?
Indien kleven, kun je ze er later zonder schade afhalen?
Kan ik die ook koppelen met home assistant?
Werken ze ook lokaal?
Hij hangt in een soort houder. Die houder zit met schroeven vast aan de muur, maar kan je ook lijmen.
Je kunt hem eenvoudig uit de houder halen.

Ik heb er Tasmota op geflashed en dan werkt hij lokaal. Ik stuur hem aan via Domoticz.

Hij heeft ook gewoon een knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 10:38
Ik ben ook opzoek naar een apparaat wat mijn bestaande rolgordijnen kan automatiseren. Na wat googlen kwam ik Shade Control tegen.

Lijkt een Nederlands bedrijf te zijn, maar kan er verder niet zoveel over vinden... Ziet opzich wel goed uit op hun website, vooral het kunnen uitnemen van de batterijen vind ik wel een mooie oplossing want ik heb geen zin om steeds met kabels in de weer te gaan om zo'n ding op te laden :P.

Vroeg me af of wellicht iemand al ervaring met dit apparaat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Ik heb toch maar eens de poging gewaagd om shade control te bestellen, op hun website staat dat ik het 14 dagen gratis kan proberen dus ik dacht wat heb ik te verliezen :P

Ik moet zeggen het werkt goed. Het installeren ging goed en het is fijn dat ik het ook zijwaarts kan monteren, staat toch net wat netter omdat mijn koordje naast het raam hangt, zie pic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niTdnsZ5GMCBhzPMTsoCBnUB9Ps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZrlx4GWAgcii11iNkoVYXHK.jpg?f=fotoalbum_large

App werkt ook prima, duurt soms wel paar seconden om te connecten maar dat ligt er denk ik aan omdat het bluetooth is. Heb 'm nu op vaste tijden ingesteld en eigenlijk geen omkijken meer naar :)

Ook vind ik het wel fijn dat ik de batterij er helemaal uit kan halen, ik heb bij mij geen stopcontact in de buurt van het apparaat, dus dat is wel prettig dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik vermoed dat je die niet kan koppelen aan HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:49:
Mocht je opzoek zijn, Ik heb momenteel de Aqara shade roller E1 (€55) werkt erg goed moet ik zeggen en heeft ondersteuning in Zigbee2mqtt. Rolgordijn van 2.54m bij 1.64m gaat moeiteloos omhoog en omlaag. Batterij gaat ook 1-2 maanden mee in mijn ervaring.

Koppeling met HA is bij mij niet pefect: omhoog en omlaag werkt allemaal goed, alleen heb ik last dat ik handmatig in zigbee2mqtt de state moet refreshen om de accurate positie van het gordijn en de batterij geupdate te krijgen. In een github issue zie ik wat mensen die dat ook hebben maar ook mensen bij wie dat ondertussen is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Penait1 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Mocht je opzoek zijn, Ik heb momenteel de Aqara shade roller E1 (€55) werkt erg goed moet ik zeggen en heeft ondersteuning in Zigbee2mqtt. Rolgordijn van 2.54m bij 1.64m gaat moeiteloos omhoog en omlaag. Batterij gaat ook 1-2 maanden mee in mijn ervaring.

Koppeling met HA is bij mij niet pefect: omhoog en omlaag werkt allemaal goed, alleen heb ik last dat ik handmatig in zigbee2mqtt de state moet refreshen om de accurate positie van het gordijn en de batterij geupdate te krijgen. In een github issue zie ik wat mensen die dat ook hebben maar ook mensen bij wie dat ondertussen is opgelost
Wel, ik zat al lang te kijken naar die aqara maar durf niet springen.
Ik gebruik geen zigbee2mqtt maar deconz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
skank schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:49:
Nee, werkt met bluetooth en eigen app. Voor mij is dat genoeg, ik wil gewoon op vaste tijden mijn rolgordijn op en neer laten gaan. Heel af en toe handmatig dat kan ook via de app trouwens.

Staat wel op hun website dat ze met een zigbee versie bezig zijn maar of die dan aan HA te koppelen is geen idee, lijkt me wel eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RooT schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Nee, werkt met bluetooth en eigen app. Voor mij is dat genoeg, ik wil gewoon op vaste tijden mijn rolgordijn op en neer laten gaan. Heel af en toe handmatig dat kan ook via de app trouwens.

Staat wel op hun website dat ze met een zigbee versie bezig zijn maar of die dan aan HA te koppelen is geen idee, lijkt me wel eigenlijk?
JA ff wachten op zigbee ;)
Pagina: 1