Vraag

• MartenBE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 18:09
Hallo allen, ik heb een nogal bizarre casus.

Ik kreeg indertijd een oude LCD tv van mijn ouders en heb deze toen een weekje gebruikt als monitor. Het vreemde was dat mijn pc in die periode soms een wil op zijn eigen leek te hebben. Vensters/menu's openden en sluiten enzo.
Na wat uitproberen had ik het door dat dit enkel gebeurde als ik de schijf van mijn bureau met mijn toestenbord op in- of uitschuif (ingeschoven staat de tv er bijna zo goed als boven). Ik heb de tv dan uiteindelijk aangesloten op mijn laptop, daar een keylogger op gezet: het bleek dat als ik met het toetsenbord rond de tv bewoog, dat er dan inderdaad een boel random keys worden gegenereerd (vandaar de "eigen wil" op mijn pc). Daarna heb ik het scherm nooit meer gebruikt (ook wegens andere redenen).

Nu het doet me wat denken aan een ver verleden op school over inductiestromen & spoelen enzo en ik vermoed dat het te maken heeft met elektromagnetische straling. Ik wil nu de TV verkopen via de V&A aangezien ze hier in mijn baan staat, maar wil eerst zeker zijn dat dit geen gevaarlijk verschijnsel is en ik niemand een gevaarlijk toestel verkoop. Ligt het inderdaad aan de tv? Of is er gevaar vanuit het toetsenbord? Is dit gevaarlijk of is dit ergens normaal?

Met vriendelijke groeten,

Martijn

Alle reacties

Verwijderd

Ten eerste: is niet gevaarlijk.

Alle elektrische apparaten lekken in meer of mindere mate elektromagnetische "straling" (=radiogolven, EMI) (laat los van inductiestromen en spoelen, want dat is magnetisme). Theoretisch gezien de werking van ons zenuwstelsel zouden mensen ook een minimale hoeveel EMI moeten genereren (of dat meetbaar is een tweede) Totaal ongevaarlijk, je wifi of telefoon zend vele malen meer radiosignalen uit. Leg je telefoon maar eens naast een slecht afgeschermde speaker.

Apparaten worden getest op het niet/zo min mogelijk veroorzaken van elektromagnetische interferentie en in geval dat er EMI invloeden zijn van buitenaf zouden zij geen gevolgen mogen hebben op de werking van het apparaat.

Kort: zend de LCD-TV elektromagnetische interferentie uit? Ja waarschijnlijk wel minimaal (vanwege de hoogfrequent hoogspanningsgenerator voor de LCD backlight) maar dat doet zo'n beetje elk apparaat. Kan dat de oorzaak zijn van je probleem? Waarschijnlijk niet, want ook random toetsenaanslagen zijn onwillekeurige signalen en kunnen dus in principe niet worden veroorzaakt door ruis. In principe, want een el cheapo toetsenbord, slecht afgeschermd toetsenbord uit china gaat wellicht wat raar om met EMI..

Zijn de TV en de pc toevallig aangesloten op een ongeaard stopcontact?

Wat meer waarschijnlijk is dat je, bij een draadloos toetsenbord aanslagen mist of dat de draadloze muis hapert doordat de verbinding word verstoord door EMI. Een bekend probleem bij draadloze setjes van logitech icm met usb 3.0 randapparatuur (zitten werken beiden met signalen op dezelfde frequentie). Gevaarlijk? Absoluut niet. Vervelend? Absoluut wel....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2018 23:36 ]

• MartenBE
Aha, bedankt voor de informatie! Het is wel een oud afgeleefd tv-toestel, het geeft af bij sommige settings ook een pieptoon en dergelijke; ik had schrik dat een misschien defecte component de hoger dan gecontroleerde straling afgeeft.

Mijn toetsenbord is wel bekabeld en het komt niet voor bij andere monitoren, daarom dat ik er me niet goed aan verstond. Alles is ook geaard (redelijk nieuw appartement). Tijdens de test met de keylogger konden we bepaalde hotspots rond de tv vinden waar meer toetsslagen werden gegenereerd dan elders, het is echt iets bizars ... . Het is al een tijd geleden dat ik het heb getest, maar met andere toetsenborden komt het ook niet voor.

• MartenBE
Bump voor meer meningen te krijgen, zodat ik de tv met een gerust hart kan aan iemand kan doorverkopen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gevaarlijk voor mensen is het hoe dan ook niet.

Het is een beetje de vraag of je toetsenbord nou zo slecht is afgeschermd, of dat de TV nou zo belachelijk veel EMI produceert.

In dat laatste geval zou de TV ook op allerlei andere apparaten kunnen storen en daar problemen veroorzaken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes