Toon posts:

Oud moederbord met VX chipset, hoeveel memory max?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud moederbord met daarop een P233 MMX, het moederbord heeft 4 SIMM sloten en 2 DIMM sloten.

Heeft deze chipset ook een beperking qua geheugen? Ik heb er nu 2x 32 MB SDRAM opzitten, 64 meg totaal dus maar hij ziet er maar 40. :?

Kan het zijn dat hij gewoon niet meer geheugen aankan? Toen ik er eens 128 meg inzette, zag hij daar ook maar 32 meg ipv 128.

Dacht, doe ik dus gewoon 2x32 erin, maar ziet hij maar 40 totaal. Kan dit kloppen of is het bord gewoon gaar?

Verwijderd

Voor zover ik het me goed herrinner kan het bord max 64 mb per simm aan, en 16 mb per dimm.
Klopt dus niet helemaal met wat jij meegemaakt hebt, maar denk niet dat je veel hoger gaat komen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
het ligt aan die gare VX chipset. Waar jij last van hebt is dat ie 1 module wel pakt, de andere kan ie maar voor 1/4 adresseren. Kijk eens in de FAQ van www.wimsbios.com voor uitleg (ligt eraan dat die chipset onvoldoende adreslijntjes heeft)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Meer dan 64MB heeft niet eens zijn, omdat die borden aan maximaal cacheable geheugen hebben van 64MB. Windows 9X/ME heeft de vervelende eigenschap om belangrijke delen van het OS achterin het geheugen te zetten, dus als je meer dan 64MB hebt wordt daardoor je PC alleen maar langzamer.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Oké thanks.

Ik kan dus beter wat oude SIMMs gaan regelen, daarmee moet ik dus meer geheugen kunnen krijgen.

Windows 2000 server met Terminal Services draait niet echt fijn met 40 meg. ;)

Als iemand nog meer info hierover weet, dan hoor ik het graag!

Verwijderd

Ha, een VX chipset.
Dat betekent het volgende :
- die kan niet meer dan 64 mb cachen, daarboven wordt de snelheidswinst lager.
-max bus speed = 83 mhz.
-Hij ondersteunt max. 32mb dimmetjes.
-Je kunt EDO en sdram mixen, maar alleen per paar. doe je dit verkeerd, dan gooit de VX chipset een vervelende 5 volt op je dimmetjes.

dit is wat ik nog weet van de VX....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 22:05 schreef _JGC_ het volgende:
het ligt aan die gare VX chipset. Waar jij last van hebt is dat ie 1 module wel pakt, de andere kan ie maar voor 1/4 adresseren. Kijk eens in de FAQ van www.wimsbios.com voor uitleg (ligt eraan dat die chipset onvoldoende adreslijntjes heeft)
Ja, dit klopt precies met mijn situatie!!

Wat is het beste moederbord voor een Pentium 1 - 233 MMX, dus een plankje wat wel fatsoenlijk kan omgaan met DIMMs, ik zou graag iets van 128 MB erop willen hebben.

Wat voor mobo met welke chipset kan ik dan het best hebben?

In ieder geval, thanks allemaal!

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal wordt hier bevestigd, het is dus gewoon een beperking in de chipset.

http://www.wimsbios.com/HTML1/faq.html#q30

Maar mijn vraag blijft, welk moederbord kan wel een P233 + 128 MB of nog meer geheugen aan? :)

Verwijderd

Topicstarter
Al ff gekeken, zo'n Asus P5A-B zou perfect zijn.
Support 8MB to 384MB 3.3V SDRAM
Hehe, zou koel zijn, er gelijk 256 meg opklappen, meer memory dan MHz'en. :P

Maar hoe kom ik aan zo'n bord, liefst 2e hands. Moet ook AT zijn, geen ATX.

Staat nog wel in de pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/16373 maar moet 260 gulden kosten, en dat heb ik er niet voor over!

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 20:50

Chop2000

Vroem

Ik heb hier nog een ATC-5000 bordje
maaruh daar zit nu 2x64mb in ziet ie gewoon als 128 kan hier ook nog meer in ?
( is van mijn pa )
zit ook nog een P200@233 (MMX)

niks

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 juli 2001 22:43 schreef Chop2000 het volgende:
Ik heb hier nog een ATC-5000 bordje
maaruh daar zit nu 2x64mb in ziet ie gewoon als 128 kan hier ook nog meer in ?
( is van mijn pa )
zit ook nog een P200@233 (MMX)
Wat voor merk is dat?

edit: Ben er al achter, is een A-trend.

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 20:50

Chop2000

Vroem

Inderdaad ik vraag me af wat die gasten de laatste tijd doen ze hebben wel veel pentium bordjes gemaakt maar daarna heb ik niet veel meer van ze gehoord....

niks

Pagina: 1