[ubuntu 18.04] geen netwerk meer via Cloud-init / netplan

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 15:41
Ubuntu 18.04 server draaien op NUC met Cloud Init.

Stond nog altijd op DHCP om ip adres te verkrijgen. Dus zelf een bestand toegevoegd aan /etc/netplan met een static IP. Dit werkte niet en daarna eerst de map /etc/netplan leeg gemaakt (standaard staat hier al een DHCP yaml file in, volgens mij gemaakt door Cloud-Init.)

Echter nu krijg ik het niet meer voor elkaar een ip adres te verkrijgen op de Lan adapter zowel DHCP als static.

netplan --debug apply laat geen gekke dingen zien volgens mij. (niet te copy pasten want heb geen SSH verbinding :( )
Ik dacht dat als ik die /etc/netplan leeg zou maken, dat cloud-init dan wel weer een correcte nieuwe variant zou maken van de yaml file.

"Fallback Network Configuration
Cloud-init will attempt to determine which of any attached network devices is most likely to have a connection and then generate a network configuration to issue a DHCP request on that interface."

Hoe krijg ik mij eth0: nu weer aan de praat? Voor vandaag kende ik hele netplan niet, dus ben er niet heel in thuis.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard doet Debian en alle derivaten ervan zoals Ubuntu het netwerk instellen via /etc/network/interfaces. Maar je kan ook via het 'ip' commando, of op de wat ouderwetse manier met ifconfig, een IP adres instellen. Werkt dat ook al niet meer? En als je deze via dhcp wilt ophalen is er nog het dhclient commando. Doet dat ook al niets meer?

Als je configuratie van een package verwijdert kan je die weer terug krijgen door een dpkg-reconfigure <package> uit te voeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-09 15:41
ubuntu 18.04 hebben ze dit allemaal omgegooid en moet je middels internet connectie die packages terug zetten om op die oude manier te werken...

EDIT fout gevonden.

networkctl geeft de naam van je ethernet device aan, in mijn geval eno1:

en in de .yaml file in /etc/netplan moet je dit dus wel overnemen, ik had het verkeerde device..

[ Voor 40% gewijzigd door trekker22 op 23-08-2018 20:52 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pardon? Je moet een internetconnectie hebben om het dpkg-reconfigure commando te draaien? Wat voor gare hacks hebben ze uitgevoerd dan om dat te verplichten? Of bedoel je een heel ander commando om packages terug te zetten?

Je hebt overigens networkctl niet nodig om je interface te zien. In je systeemlogs zie je het al, het eerder genoemde ip commando, en andere locaties zoals /sys/ of /proc/ doorzoeken kan je dezelfde informatie verschaffen.
Zo te zien is het onderdeel van systemd, het kan dus blijkbaar ook je netwerk beheren als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Wat @trekker22 bedoeld is dat het tegenwoordig met netplan beheerd moet worden.
Wil je terug nar /etc/interfaces moet je een package downloaden en installeren.

Check dit en help mee!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Goed om te weten. Ik houd niet bij wat Canonical allemaal uitvreet met Ubuntu en zou na installatie van 18.04 zo het interfaces bestand hebben aangepast zonder na te denken en tegen dit soort 'gezeik' aanlopen. Geen idee waarom ze weer hun eigen, afwijkende, manier moeten doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:52
Ja dat vond ik ook vreemd, wat ze trouwens niet doen na een upgrade.
Had het alleen na een verse installatie van 18.04, en dan gok ik zelfs 18.04.1
Maar dat laatste weet ik niet zeker

Check dit en help mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:35
't zijn 2 commando's om in Ubuntu 18.04 een statisch IP te zetten:

1. sudo vi /etc/netplan/01-netcfg.yaml
Copy paste dit erin met je eigen netwerkadapter naam en IP reeks

code: