Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emiel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een schema gemaakt van mijn thuisnetwerk welke hier valt te bekijken:

https://imgur.com/a/FzWfADh

Aan PC 2 hangt nu een 3.5 inch externe harde schijf. Ik wil deze graag bij het modem, maar ik weet nog geen goedkope oplossing te vinden. De goedkoopste netwerkopslag (zonder 3.5 inch hdd erin) is al zo gauw 77 euro. Dat vind ik een beetje prijzig omdat ik een aantal jaren terug een simpele Sweex router had van zo'n 2 tientjes die een usb poort had. Daar kon ik een eHDD aan hangen. Het probleem is dat ik die niet meer heb en dat ik ook niet iets soortgelijks kan vinden.

Mijn vraag is of iemand een oplossing weet voor max zo'n 2 tientjes. Ik wil de eHDD bij het modem omdat PC2 films back-upt naar de eHDD en ik de films op PC1 wil kijken. Dat gaat nu niet omdat de homeplugs erg ver uit elkaar zitten waardoor de snelheid zo'n 23 megabits is. De films zijn soms zo'n 7Gb en die gaan dan om de paar secondes bufferen. Het hoogste resolutie-scherm is wel 1080p dus als het een oplossing is kan ik de te grote films ook wel verkleinen, heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Al is een upgrade naar 4k niet ondenkbaar in de komende jaren dus zou het wel jammer zijn die hoge kwaliteit films kwijt te raken.

Het modem zit overigens te ver weg voor de router en PC2 en de laptop om een verbinding tussen te maken. Tussen de 2 homeplugs zit namelijk zo'n 20 meter (2 verschillende gebouwen).

Als er een programma bestaat die de stream aanpast aan de beschikbare bandbreedte (zodat het beeld niet hapert), net zoals Netflix en Youtube bijvoorbeeld doen, zou ik daar ook heel blij mee zijn.

Ik hoor graag van jullie.

M.v.g,
Emiel

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel op 23-08-2018 16:25 ]

Beste antwoord (via Emiel op 26-08-2018 13:54)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zwoerdvechter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:24:
Ik hoopte eerlijk gezegd dat iemand een goedkope router zou weten met usb aansluiting waar ik het in de OP over had, maar helaas.
Dat kan je toch eenvoudig opzoeken in onze Pricewatch? Waarbij: pricewatch: TP-Link AC750 Draadloze dual-band router Archer C20 (v1) het goedkoopste model is met een USB-aansluiting.

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Wil je dat je verbinding sneller wordt? Of zoek je een NAS voor twee tientjes?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Films van 7GB hebben dus ongeveer een bitrate van 8Mbps CBR. Als op die snelheid je netwerk/player al hikt/buffert, zou ik echt eens goed gaan nadenken of je niet een betere investering moet doen in een betere/stabielere oplossing voor je netwerk ipv je data-rate willen verminderen.

Simpel gezegd; je interne netwerk is trager/instabieler dan bijna elke ADSL-aansluiting. Ongetwijfeld zijn daar redenen voor maar handig is anders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Emiel
gastje01 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:26:
Wil je dat je verbinding sneller wordt? Of zoek je een NAS voor twee tientjes?
Ik wil graag de goedkoopste oplossing waarmee de 7Gb films op PC1 kunnen worden bekeken die op PC2 en de eHDD staan. Hoeveel tijd en gepruts het me kost maakt me niet zo veel uit omdat ik niet zo'n groot budget heb te besteden.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-11 20:09
Zwoerdvechter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:34:
[...]

Ik wil graag de goedkoopste oplossing waarmee de 7Gb films op PC1 kunnen worden bekeken die op PC2 en de eHDD staan. Hoeveel tijd en gepruts het me kost maakt me niet zo veel uit omdat ik niet zo'n groot budget heb te besteden.
UTP kabels leggen. Kost je tijd en gepruts, maar kost bijna niks en zorgt voor een stabiel netwerk.

• gastje01
Zwoerdvechter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:34:
[...]

Goedkoop? Dan moet je een kabel trekken, de rest is al snel duurder en bijna zeker weten minder efficient.

Als je een NAS neer zet heb je alsnog het probleem dat je powerline de beperkende factor blijft. Wanneer je er voor zorgt dat de onderlinge verbinding snel is hoef je ook geen nieuwe spullen aan te schaffen. Voor €20,- gaat je probleem niet magisch verdwijnen.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:36
De goedkoopste oplossing is eerst die film van 7Gb naar PC1 kopiëren. Kost iets meer tijd, maar is helemaal gratis...

• mfmeijer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06-2021
Kun je niet het beste gewoon je eHDD op PC1 aansluiten?

• Emiel
Of een utp kabel getrokken kan worden moet ik even informeren. Er ligt wel een tv kabel.

Als zo'n router niet meer bestaat moet ik de eHDD misschien maar aan PC1 hangen. Niet ideaal, maar dan wel de beste oplossing.

Een NAS bij het modem zou wel een oplossing zijn omdat voor het back-uppen alle tijd is.

De films van te voren op PC1 zetten is geen oplossing omdat de films op het moment zelf worden gekozen. 's Ochtends weten we nog niet welke film er 's avonds wil worden gekeken...

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

mfmeijer schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:44:
Kun je niet het beste gewoon je eHDD op PC1 aansluiten?
Dan blijft PC2 naar de HDD schrijven; blijkbaar is er een "backup" gaande van PC2 naar de HDD voor alle films.

@Zwoerdvechter je zegt trouwens dat je over de homeplugs 23Mbps haalt. Je films zijn grofweg 8Mbps. Als er dan haperingen/buffers ontstaan, is jouw "homeplug netwerk" dus tijdelijk ingestort tot (ver) onder de 8Mbps. Met dit soort instabiliteit (even ongeacht of 23Mbps uberhaupt normaal werkbaar is), wil ik toch mijn vorige reply herhalen: repareer je netwerk.

Zoals anderen aangeven; kabels trekken of misschien een electricien inhuren? Want homeplugs zijn over het algemeen een hit & miss als de achterliggende infra gewoon ouderwets / verouderd is. Want er bestaan ook mensen die veel hogere snelheden halen (maar wel met plugs die misschien van een beter merk zijn).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gastje01
Als er wel coax ligt kun je een MoCa setje plaatsen maar met jouw gestelde budget kom je niet eens in de buurt. De kabel blijft de beste optie, niet alleen voor je films, maar überhaupt voor de snelheid van je netwerk.

• Emiel
Bedankt iedereen voor jullie input.

Ik ga kijken of ik een utp kabel kan trekken en anders heb ik gewoon pech. Ik hoopte eerlijk gezegd dat iemand een goedkope router zou weten met usb aansluiting waar ik het in de OP over had, maar helaas.

Anders denk ik dat ik de eHDD aan PC1 ga hangen zodat er niet gestreamt hoeft te worden.

Gegroet,
Emiel

Acties:
  • Beste antwoord

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-11 09:01

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zwoerdvechter schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:24:
Ik hoopte eerlijk gezegd dat iemand een goedkope router zou weten met usb aansluiting waar ik het in de OP over had, maar helaas.
Dat kan je toch eenvoudig opzoeken in onze Pricewatch? Waarbij: pricewatch: TP-Link AC750 Draadloze dual-band router Archer C20 (v1) het goedkoopste model is met een USB-aansluiting.

• Emiel
Deze had ik over het hoofd gezien. Stom van me. Bedankt voor de tip! Als ik hier m'n eHDD aan kan hangen ben ik gered :)
rens-br schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

Pagina: 1