Paternosterliften.....
Het is toch iets voor mijn tijd, maar toch iets die ik graag wel eens zou willen bekijken en graag zou willen uitproberen. Vooral omdat het een bijzondere techniek is die je hedendaags niet vaak meer ziet, en omdat je natuurlijk ook onder en boven 'over de kop' kan gaan, wat betekent dat het liftbakje gewoon heen en weer gaat naar de andere kant
Nu vroeg ik me af: Zijn er nog paternosterliften in ons land, en bij sterke voorkeur die liften die nog werken? Nu weet ik dat er op Wikipedia wat staan, maar ik betwijfel of dat nog wel up-2-date is, omdat bijna niemand nog een paternosterlift zou boeien.
Ik kwam via Wikipedia uit op dit lijstje, maar betwijfel of het nog compleet is.
Wie heeft er ervaring met zulke liften?
Het is toch iets voor mijn tijd, maar toch iets die ik graag wel eens zou willen bekijken en graag zou willen uitproberen. Vooral omdat het een bijzondere techniek is die je hedendaags niet vaak meer ziet, en omdat je natuurlijk ook onder en boven 'over de kop' kan gaan, wat betekent dat het liftbakje gewoon heen en weer gaat naar de andere kant
Nu vroeg ik me af: Zijn er nog paternosterliften in ons land, en bij sterke voorkeur die liften die nog werken? Nu weet ik dat er op Wikipedia wat staan, maar ik betwijfel of dat nog wel up-2-date is, omdat bijna niemand nog een paternosterlift zou boeien.
Ik kwam via Wikipedia uit op dit lijstje, maar betwijfel of het nog compleet is.
- In het voormalige Ziggogebouw in Den Haag aan het Spaarneplein, wordt niet meer gebruikt. (Stork Hijsch 1922, ombouw 1976 Starlift, schadeherstel 1999 Schindler.) Op 13 april 2012 gebeurde hiermee een dodelijk ongeval toen een 81-jarige man tussen de lift en de muur bekneld raakte. Sindsdien is de lift buiten gebruik gesteld.
- Bij Tata Steel Europe in IJmuiden, Dudokhuis, Eggers Kehrhan, 1957, stilgezet in 1999.
- In het HaKa-gebouw (het oude hoofdkantoor van de Coöperatieve Groothandelsvereniging de Handelskamer) aan de Vierhavensstraat in Rotterdam. Deze Hensen-Schindler-lift uit 1936 is sinds eind 2011 weer bedrijfsvaardig, maar wordt alleen in bedrijf gezet als iemand dat wil zien. De verdiepingen in het gebouw staan leeg. De lift kan om veiligheidsredenen alleen worden bezocht samen met de beheerder van het gebouw.
- In het voormalige belastingkantoor aan de Puntegaalstraat in Rotterdam, wordt alleen tijdens Open Monumentendag in bedrijf gezet, maar het gebruik ervan is verboden. Om dit te handhaven zijn er hekken voor de toegangen van de lift geplaatst. (Backer en Rueb Breda, 1948, ombouw 1976 De Reus.)
- In het voormalige postkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam, stilgezet.
- In het Scheepvaarthuis (thans Grand Hotel Amrâth Amsterdam) in Amsterdam, werkend, op verzoek in gebruik, twee stuks. (Roux Combaluzier, 1928.)
- In het oude schoolgebouw aan de Mauritskade in Amsterdam, gebouw bestaat nog, of lift nog werkt, is onbekend.
- In de film Flodder III is in het gemeentehuis een werkende paternoster te zien, waar onder anderen Sjakie gebruik van maakt. De oorsprong van deze lift is echter niet bekend.
Wie heeft er ervaring met zulke liften?
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️